vart går gränsen? tjyvridning i hagen

E

eliiun

Jag blir galen, det springer folk i hagen hela tiden, och en tidigare amälningar ha gjorts då de skrämmt hästarna,Och i dag när jag kommer ner i hagen så står dom allra allra längst bort där de aldrig brukar stå och på långt håll ser jag en liten unge i 12års åldern sitta på min häst.Dessutom har hon flätor överallt. Tyvärr kom dom undan, hade jag fått tag i dom vet o sjuttan vad jag gjort med dom.:devil:.
Sitter i telefon kön nu till polisen.

Vart går gränsen nu förtiden egentligen!?

Sv: vart går gränsen? tjyvridning i hagen

åh fy!
gränsen går definitivt innan det där! stå utanför staketet och klappa är ok! allt på "fel sida" av staketet är att gå över gränsen och sitta på hästen förtjänar smisk :devil:!!!

om inte för att hästar är stora, och ibland oberäkneliga djur...hur fan skulle man hantera att hitta ett ihjälsparkat barn i hagen när man ska ut och morgonfodra??

ladda saltbössan och sätt dig och vänta...

ring polisen och hör vad de säger. om ngt händer (antingen hästen eller barnen) är de ju iaf informerade innan eller hur man ska säga.

Hade blivit helgalen, snoka rätt på föräldrarna och styr upp en redig utskällning..:devil:

Hade min häst i ett stall där Falsterbo horse show hålls :o Kan ju säga att kallblodet hade många flättor och blev i proppad av massa morötter som hon var alergisk mot moröter :smirk: :smirk:, hästen blev riden 2 gånger, ena såg ja att den ena satt av sedan när de såg mig blev det fart på dem -.-', den gången fick de tag i grimskaftet så de lede runt varndra i hagen...

Andra gången tog jag dem på bar gärning, 4 PERSONER sitter på mitt kallblods rygg :crazy:, Sammanlagt kanske 170 kg :( och de trodde de gick bra utan grimskaft och grimma :smirk:, men jag var på väg för att hämta hästen med 2 andra till som har sina hästar i hagen brevid.

Då ser jag hur Polly gör ett stort bakut språng och skenar runt i hagen. Alla ramlade av, något som var lite smått konstigt var att vi höll på att leka med video kameran på mobilen så "tjuvarna" hamnade på bild och fick betala skadestånd på 2500 kr/per person så jag blev 10 000 kr rikare före skatt.
Villket var en anning lyckligt men de gick till en ny sadel och flyttade hästen därifrån för jag orkade inte mer det mer.

Ända jag kan rekomendera dig att göra, är att sitta där ett par dagar och stoppa de som går in i hagen , säg till dem att du ska polis anmäla dem om de gör det igen, då brukar de försvinna snabbt!

Mvh
Eran Emma

Jag har pratat med polisen nu, De kan inte göra mer än att skriva en anmälan eftersom jag inte fick tag i ungarna,:(
Frågde hur jag skulle gå tillväga men det var bara vänta på att man skulle stöta på dom igen och tog reda på vilka det var. Händer det dessutom en olycka är det jag som blir skyldigt till allt:eek:

Känner ingen lust att ta ansvar för att några inte har tillräckligt mkt vätt att låta hästarna vara, som tur var red de på min häst och inte stallkompisens häst som har ryggproblem och hatar barn.

jag är så jävla omoralisk och har ett sjuhelsikes humör så jag hade nog smockat till ungen så hon åkt i backen och sen hade hon inte fått resa sig upp förrän jag skällt ut henne tills hon önskade att hon aldrig ens tänkt tanken på att titta åt mina hästars håll...

prata med polisen så att dom är medvetna om situationen och sitt på lur och var inte rädd för att dra ner ungen på marken om den försöker sticka iväg...

jag blir så himla ARG när jag hör sånt här... är så glad att jag har mina hästar där alla har full koll på dem, plus att dem är svårfångade om det kommer någon okänd, de tar inte ens emot morötter mot folk de inte känner... spec. små barn alt. vuxna män.

lider med dej som råkar ut för skiten!!

Tycker gränsen går när dom går innanför hagen. Där har dom inget att göra! Jag skulle blivit jätte arg om någon gick in och hagen och red på min häst! Dom får stå utanför och klappa.

In i hagen får vem som hällst gå om den ligger lagom långt i från huset och inte räknas som tomt mark. Här gäller allemansrätten. Men att mata eller tjuvrida hästarna är inte tillåtet naturligtvis. Ett förslag är att sätta upp plakat med text att den som gör detta eller detta begår en brottslig handlig och kommer att polisanmälas, samt att ha helt strömförande grindar,många trådar och ett gömt aggigat :D det håller nog de flesta utanför hagen!

på långt håll ser jag en liten unge i 12års åldern sitta på min häst.Dessutom har hon flätor överallt.
Ungen eller hästen? :rofl:
Ursäkta dålig humor på kvällskvisten.

Har också varit med om tjuvridare. Det är inte kul. Blev extra arg då dom hade tjuvridit på min häst med ryggproblem :mad:

Knäppa ungar!
Själv har man ju stått längtandess efter att få rida eller efter en egen häst och stott och glott utanför hagarna för några år sedan, men något vett har man väl!:mad::smirk:
Säg åt dem på skarpen, ring föräldrarna, sätt upp skyltar.
Låter du dem göra det en gång gör de det säkert flera.;)

Inte ens det går jag med på... När jag skaffade mina hästar ville granntjejerna komma och rida, det värsta var att deras mammor var ettriga och på mej om att deras barn skulle få komma och rida. Jag berättade högt och brett om hur jag fick köpa hästen billigare för att den hatar barn... :devil: Och hur envis den är och hur jag åkt av den (iofs sant) :angel: Ingen vill komma och klappa/mata/rida mina hästar mera...

Händer det dessutom en olycka är det jag som blir skyldigt till allt:eek:

Men! Är du säker på det? Detta ämne har varit upp i andra trådar här o jag tror inte alls du är försäkringsmässigt ansvarig för vad som händer om barna råkar illa ut, de är ju trots allt på din egendom och gör saker de inte har tillstånd till!

Länk till bra tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=703493&highlight=tjuvrider

Fy helvete vad arg jag skulle bli! även om jag hade haft en häst som inte brydde sig om sånt så skulle jag bli riktigt förbannad! man gör inte så! visst föräldrarna har kanske inte sagt till men om ungen är 12 år borde den fatta det själv! Tänker på min häst som stegrar och slår över när någon ny sätter sig upp, kul det hade varit då hitta en ihjälklämd unge ute i hagen och en häst som är skadad, nej ursh! får ju panik att ens ha hästen ute när man läser sånthär,

Tur säger jag att vårat stall ligger på ett lugnt och barnfritt ställe! och det desutom nästan alltid är någon hemma och kollar häsarna!
Stackars dej! hoppas allt går bra och du får tag i ungen eller föräldrarna!

jag tycker gärnsen går då ungarna ens går in i hagen och håller på med hästarna! känner dom era hästar alls? man går inte in i en hage med okända hästar tänk så är dom farliga! hästar är trots allt stora och ganska farliga om man tänker efter! jag skulle bli hel galen om någon gick in i min hage och hållde på med min häst! :devil:

Föresten så tror jag att "tjuvridning" klassas som ett brott (Egenmäktigt förfarande)

Sätt upp skyltar. Klargör gör alla grannar och närboende att om du upptäcker vem det är som tjuvrider så kommer ytterligare polisanmälan att göras.

Vi har fått slå upp skyltar för allt möjligt på gården, allt från varningar för hundilsken häst (vad fan nu folks hundar ska i hagen att göra :mad: ) och att de inte får mata hästarna.

Har ni en häst i hagen som dom inte sett sedan tidigare alt. inte varit där för ofta för att kunna lägga märke till alla hästar? En tillfällig lösning är väl att skriva en skylt "Ilsken häst"

Mitt råd är att sätta på ordentligt med ström i tråden o ev sätta upp en tråd ganska långt ner så de inte kan krypa under, inga grindhantag utan knyt fast tråden.
Tyvärr så är man som hästägare ansvarig om det sker en olycka.
Kan du komma på ungen/ungarna så polisanmäl igen o prata med föräldrarna.
Jag tycker det är lite dåligt av föräldrarna att inte ha bättre koll på vad deras ungar gör.

In i hagen får vem som hällst gå om den ligger lagom långt i från huset och inte räknas som tomt mark. Här gäller allemansrätten.

Men hur kan det vara så självklart?

Jag räknar mina beten som "växande gröda", och på sån gäller inte allemansrätten.
Folk får inte springa runt på den vall jag tar hö på, varför skulle de då få gå runt på den vall som jag har inhägnat för att hästarna ska äta sin mat direkt från marken?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 507
Senast: tretjak
·
Hästvård Tadaa....så var allt igång igen... :smirk: Bakgrund: Lilla Misse ramlade ner i ett dike för 10 veckor sen, slog sig Rejält och han...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: Jen80
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 807
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?