Vart är vi på väg?

SusieQ

Trådstartare
Var på en tävling idag, visserligen lokal men jag blev chockad över den dåliga kvalitén på ekipagen det var.
Visst jag red en LC som ju många använder som "träningstävling". Jag är handikappryttare och tänkte att nu när det ändå är en tävling nära kan jag ju testa att vara med på en "riktig tävling". Tyvärr gick det inte så bra, hästen tyckte att programmet var lite mesigt och hottade upp det med några snygga galoppombyten och ryttaren (dvs jag) var senil och glömde en galoppvolt på slutet. :crazy:
För detta fick vi 162p 60% ett resultat jag inte var särskilt nöjd med, mkt pga ovanstående missar.
Döm min förvåning när jag såg att jag låg på placering, som tur var red sista ryttaren bra och jag kunde strunta i prisutdelningen och åka hem och värma mig (jag var inte där för att få rosett bara för att se hur jag hävdade mig mot "friska").
Jag personligen anser att man inte ska komma precis utanför placering med en sån ritt (felridning osv) inte ens i LC. :eek:
Även i hoppningen tycker jag mig se denna dåliga kvalité på ridningen upp till 120 iaf. Är det bara här det är så eller är hela Sverige ute och cyklar?:eek:

Sv: Vart är vi på väg?

felridning drar ju bara bort 2 poäng. Och domaren som dömde kanske gav rätt låga poäng allmänt. har varit på tävlingar där folk har vunnit på 60 %

Stundtals är nivån oerhört låg, ja, i lägre klasser. Tror att många ger sig ut på tävling innan de egentligen är mogna, kanske för att kompisarna tävlar, har man egen häst/ponny "ska" man tävla, man kanske tvingas fylla ut en plats i ett lag....

Det ska vara roligt att tävla, man ska få ett kvitto på hur träningen fungerar. Man ska däremot INTE använda tävlingen till att lära sig rida på.

Någonstans måste man självklart få börja, många låga betyg kan ha sin naturliga förklaring som t.ex ängslig och orutinerad unghäst. Men många ryttare skulle vara betjänta av mer ödmjukhet och självkritik. ;)

Stundtals är nivån oerhört låg, ja, i lägre klasser. Tror att många ger sig ut på tävling innan de egentligen är mogna, kanske för att kompisarna tävlar, har man egen häst/ponny "ska" man tävla, man kanske tvingas fylla ut en plats i ett lag....

Det ska vara roligt att tävla, man ska få ett kvitto på hur träningen fungerar. Man ska däremot INTE använda tävlingen till att lära sig rida på.

Någonstans måste man självklart få börja, många låga betyg kan ha sin naturliga förklaring som t.ex ängslig och orutinerad unghäst. Men många ryttare skulle vara betjänta av mer ödmjukhet och självkritik. ;)

Det ligger nog mycket i det du säger att om man har egen häst/ponny ska man tävla, och många är nog inte färdiga för det ändå.

Som du skriver ska man ha kul när man tävlar och det är ett kvitto på att man tränat rätt. Givetvis måste man få börja någonstans men jag tycker ändå att man ska förbereda sig ordentligt innan.
Visst behövs det mer ödmjukhet och självkritik inom ridsporten.

Jag kan erkänna själv att ödmjukhet (inte mot människor iaf) är inte min bästa sida självkritisk är jag dock så det räcker (kanske därför jag blev så besviken på de andra).

felridning drar ju bara bort 2 poäng. Och domaren som dömde kanske gav rätt låga poäng allmänt. har varit på tävlingar där folk har vunnit på 60 %

Ja felridning ger bara minus 2, men å andra sidan är det inga byten i LC (vilket min häst tror) och vi fick både en 2:a och ngn 3:a i protokollet.
Vinnaren i klassen fick 65%.

Men LC är den allra lägsta klassen, det är väl bra att de orutinerade håller sig i de klasserna de ska rida?

Jag har en ung häst som går super hemma, men blir uppjagad av allt runt omkring på tävlingsplatser. Det som krävs är miljöträning, så att hon fattar att det inte är farligt.

Så vad kan jag göra annat än att starta henne i lättaste klassen då och då för att hon ska vänja sig? Hålla henne hemma tills hon är så gammal att hon inte orkar jaga upp sig?

Jag tror ni missuppfattar mig, jag ser faktiskt skillnad på en uppstressad häst och dålig ridning.
Visst ska man ut i de låga klasserna med orutinerade hästar, det tycker jag är självskrivet. Nu är det inte de unga hästarna i klassen jag chockades över (inte de äldre heller) utan den dåliga kvalitén på ridningen som ryttarna utförde (trodde att det framgick i mitt första inlägg).

Jag påstår för den skull inte att jag skulle vara jättebra på att rida, men jag lyckas iaf att få hästen dit den ska med små medel.

Senast ändrad:

Men LC är den allra lägsta klassen, det är väl bra att de orutinerade håller sig i de klasserna de ska rida?

Givetvis, jag reagerade bara på hur illa ställt det var. När jag var yngre och precis började tävla var jag väldigt noga med allt, jag anmälde mig inte till en tävling om jag inte kände mig säker på nivån (det gäller fortfarande). Jag har även ridit unghästar så jag vet hur det är.

Senast ändrad:

Givetvis, jag reagerade bara på hur illa ställt det var.

Men när ska då orutinerade ekipage få chans att komma ut på tävling? Varför ska nivån BEHÖVA vara hög i en så pass låg klass?

Men när ska då orutinerade ekipage få chans att komma ut på tävling? Varför ska nivån BEHÖVA vara hög i en så pass låg klass?

Ännu ett missförstånd. Orutinerade(på tävling menar jag då) ska givetvis ut i LC som jag tidigare nämnt. Det jag reagerade på är fortfarande den dåliga ridningen, den var på sina håll inte ens LC-mässig.

Meningen med den här tråden var inte att jag skulle framstå som någon besserwisser med hybris, utan jag ville få igång en diskussion om vart vi är på väg?

Skaffar man häst alldeles för tidigt?
Tävlar man bara för att "man ska", eller för att utvecklas?
osv, osv...

Jag vill skilja på orutin och dålig ridning.
Är man orutinerad på tävling, är man troligtvis nervös osv, det försvinner oftast ju mer man tävlar.
Rider man dåligt behöver man träna mer. ok?

Senast ändrad:

Inte alls...

Dålig ridning kan bero på just nervositet eller att man rider annourlunda i tävlingsammanhang då man kanske känner press eller liknande. Kan du ge några konkreta exempel på vad det var du såg?

Sen kan jag tycka att vi i Sverige överlag har hög standard på våra ekipage, jämförelsevis med många andra länder.

Har det inte varit en sådan här diskussion nyss? Om den "dåliga ridningen i Sverige"...

Inte alls...

Dålig ridning kan bero på just nervositet eller att man rider annourlunda i tävlingsammanhang då man kanske känner press eller liknande. Kan du ge några konkreta exempel på vad det var du såg?

Sen kan jag tycka att vi i Sverige överlag har hög standard på våra ekipage, jämförelsevis med många andra länder.

Kan så vara.

Det jag såg var, framförallt dåliga sitsar (jag vet att det diskuterats och att det är därför dressyrryttartesten uppkommit), okontrollerad ridning (tex full galopp på fyrkantsspåret under framridningen utan någon synbar eller märkbar inverkan från ryttaren), inne på banan var det många som red slarviga vägar (det kan iofs ha med orutin att göra), det var även mycket "handridning"

Jag håller verkligen med! Varför kasta siig ut och tävla när hästen kanske inte kan gå i form mm hemma än? Är det inte roligare att debutera när häst och ryttare är redo och ha en chans till placering, än att styra runt en häst som är stel som en planka och få skitkritik? Jag väntade tills jag var 13 år när jag debuterade LC:2, min B-ponny var lösgjord, i form hela programmet, jag kunde sitta snyggt och detta för att jag hade tränat ordentligt hemma först! Dom slog ihop B + C ponny och jag kom 4a :) Det måste ju vara roligare än att slänga sig ut på tävling "bara för att" och komma i slutet, det är bara LC, men fortfarande en TÄVLING.

Precis, det här är det jag menar, vänta med tävling tills hästen är i form och kan bära sig (unghästen tills den även är psykiskt redo för uppgiften). Visst LC är just LÄTT c men trots allt en tävling. Jag startade för att se hur väl jag stod mig mot "friska" ryttare och förväntade mig inte komma sist, men åtminstone på den undre halvan av startfältet, då jag är förlamad i halva kroppen. Om det är den här standarden på vanliga tävlingar överlag, har jag inget att oroa mig för i fortsättningen.

Jag skulle heller aldrig tävla om jag inte kände mig klar för det. (Jag skulle tex. aldrig starta en klass som jag inte kan vinna). Men nu vill ju vissa tävla till varje pris, man ser folk även högre upp i klasserna som inte ens skulle kunna knipa en placering i LC. Och precis som du sa, man ser ju skillnad på dålig ridning och orutin på tävling.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 644

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka