Sv: Vart är marknaden på väg?
Fast det är ju som många skrivit. De riktigt "dyra" säljs. De "billiga" säljs. Men inte de i mitten.
Fast det är ju som många skrivit. De riktigt "dyra" säljs. De "billiga" säljs. Men inte de i mitten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men nu blev detta lite svamligt. Det jag vill fråga är:
Tror DU marknaden kommer vända och folk börja köpa kvalitet före budget?
Tror DU att marknaden kommer bli lättare för de som faktiskt avlar eller utbildar kvalitetshästar?
Eller tror du att det kommer fortsätta ner och priserna sjunka mer?
Det är något jag sett med. Folk som avlar på "fina" stoet de har. Alla jag betäckt har antingen egna meriter eller visat sig lämna avkommor som har bra meriter. Vill ju att det finns mer än att "hon är snäll och har ju bra stam"
Tjaa...
Men Nu har jag haft tur!
Jag har hittat ett sto 9 år, renrasig, lagom stor, tävlad MSV, kanonpsyke och genomsnäll, hel, frisk och sund med en prislapp på 40 000kr.
Visst hon kanske inte är supervacker att se på men har andra kvaliteér som är betydligt viktigare än en bildskön häst
Vad spelar då stammen för roll? MullestamMen det skulle ju innebära att endast ston som har haft en tävlingsryttare som ägare skulle duga i avel. Att ett sto har bra stam och är snäll tycker jag räcker bra för hobbyryttarens behov. Och med bra stam avser jag inte supertävlingsmeriter utan mer hållbarhet och temprament. Hur skulle det bli om alla skulle försöka hantera och mullerida hästar som hade idel topppresterande hästar i leden. Förmodligen fullständig katastrof och ett stort antal olyckor både i stallmiljö och på ridbanan. Jag som hobbyryttare skulle aldrig riskera att köpa en häst som jag visste hade ton med nerv i stamtavlan, vilket ofta krävs för att kunna göra sig gällande i det höga klasserna.
Att avla för mulle-ridning i hållbarhetshänseende tycker jag är helt förkastligt. Bättre med full hållbarhet, det kommer ändå av olika skäl bli mullar till de som behöver. Problemet idag upplever jag vara låg ridbarhet och skarpt temperament. Kommer man åt den förutsättningen tror jag det finns fler köpare till individen.
Fast håller hästen för mulleridning och avkomman är avsedd för mulleridning så vad är problemet?
Nu hänger jag inte med, menar du att alla mullar är dåliga ur ren hållbarhetssynpunkt.
En häst som temperamentsmässigt klarar att gå som mulle, men med hållbarhet för aktiv träning/tävling tycker jag inte är någon omöjlighet.