Jag är ointresserad av folk som vill pruta helt enkelt. Jag har satt ett pris som är rimligt för den häst jag säljer. Seriösa spekulanter vet också vad som är ett rimligt pris. De som inte vet är alltså inte seriösa. Särskilt inte de som ... köpslår och prutar för att det roar dom: För mig är det inte obehagligt att diskutera pris men jag gör inte det med en som roar sig på min bekostnad.
Hemmet viktigare än pris är nog fan det dummaste jag vet. Folk som tror att dom har ett så förbaskat bra hem att de inte tänker betala för hästen är totalt ointressanta, som om säljaren inte vill att hästen ska ha det optimala hemmet, det spricker liksom redan där.
Jag har varit med om folk som å andra sidan tror att de har trumf bara de kan betala mer än vad som den är utlagd för. Inte heller intressant.
Jag instämmer angående uttrycket, hem viktigare än pris. Jag tror egentligen at det bara är ett slags uttryck, och inget som sker i verkligheten. Jag har i alla fall ingen erfarenhet av att någon sagt att "jag fick hästen billigare tack vare att vi hade bästa hemmet".
Men det här med att pruta, det handlar ju om i fall hästens pris matchar marknaden.
Lägger jag ut en bara med ett för högt pris, då tar det tid att sälja, och jag får nog stå ut med prutare. Ligger priset förhållandevis lågt, så kan det gå snabbare och så undrar man om man kanske borde begärt mer?
Ligger man rätt, ja, då finns köpare som är villiga att köpa utan att pruta, men då finns det ändå människor som ts, som gärna vill resonera om priset innan antalet är i hamn.
Det betyder ju inte att man ger skambud, eller att man är oseriös, utan att frågan ställs om man kan göra något på priset? Det är väl inte förbjudet?
Är det en unghäst som säljs som inte ens har en grimma, så är processen en sak, men är det en riden häst, så kanske man kan få med utrustning?
Men vi är alla olika och jag tror faktiskt att det är vanligare att man pratar om priset och prutar lite, än att man bara betalar och transporterar iväg hästen.
Om nu inte priset är helt rätt, förstås. Ni som inte tolererar prutande, lägger ni alltid ut rätt pris? Blir det aldrig en felbedömning?
(Uppriktigt nyfiken fråga)