Håller med dig!
Nu sträcker mina iakttagelser irl sig mest till ekipage i lätt och msv klass, men jag måste säga att där är det som du beskriver! Blä!
Själv tävlade jag dressyr en del för några år sedan, men gav upp det, då jag insåg att det inte var ngn idé!
För tävling för mig är att få rosetter, och jag insåg att jag kunde inte få några sådana i ngn större utsträckning, för att utveckling av mig, spelade ingen roll!
Och då tappar man ju sugen! I allafall jag!
Dessutom ser jag att du citerar Dadde Nätterkvist längre ner! Säger bara
Om fler anammade Daddes filosofi, skulle fler hästar må MKT bättre!
Men se kritisera eliten i Sverige, aja baja!
Minns när Dadde i Ridsport började debattera om hur hästar rids i svår dressyr nu för tiden, och hur det var mot deras fysik!
Det blev TVÄRSTOPP! Ridsport slutade ta in hans inlägg!
Och han som är SÅ påläst! Och har SÅ många SM-guld!
Men han trampade på lite ömma tår där, så då skulle han kväsas!
Hur de nu tror man kan tysta Dadde Nätterkvist...
Kan ta ett verkligt exempel på dagens dressyrtävlingar på lätt nivå. Där ju sitsen och hästens lydighet borde främjas för att utveckla ekipagen.
Jag tävlade rätt mkt dressyr på min gamla häst. Han har rätt ordinär gång, och är dessutom varken flashig eller ngt man vänder sig om och tittar efter.
Men han var HELT stadig i formen, gjorde allt EXAKT där det skulle vara osv. Och hade inga svagheter i de program jag red. Och jag hade ju därigenom rätt hyfsad sits också, eftersom ekipaget var avspänt och så.
Jag fick 6 på sitsen i stort sett alltid. Placering i LC, och kanske ngn enstaka i LB.
Tävlade en dressyrtävling med min yngre häst, för att han skulle få tävlingsrutin när han var unghäst. Unghäst är för mig 5 år. Han trodde dressyrstaketen var hinder, och bjöd på dem så fort vi red mot dem.
Han var SKITHET, och jag fick hålla honom som värsta travaren efter en sulky på Solvalla!
Ryggen var sänkt, gången "sprättig", han var felställd, stod ej stilla i halten, och jag vågade inte visa NGN mellangångart, då hade han hoppat ut från banan.
Tänk er hur fin min sits var i det läget, jag hade bla kramp i händerna efter ritten...
Höll på att skämmas ihjäl, vågade knappt hämta kritiken!
Men vad 17, pålle var ju bara bebis!
Hur det gick? Jodå, jag vann klassen!
Och INGEN kritik på sitsen! Vill minnas att jag fick en 6:a...
Att pålle är skitsnygg, är en sådan man vänder sig om och säger "åhhh", har kanongång, samt enorm kapacitet uppvägde tydligen den ritten!
HUR sjukt är det?!
Nej, dressyrtävling är inget för mig! För domarna dömer ju inte ens efter TR!
Och domarna har egna ideer hur hästen ska gå i formen, och HELST så ska man ju då ändra formen beroende på vilken domare som dömer!
Och SÅ rider inte jag dressyr! Dressyr för mig är när hästen går i en ändamålsenlig form för att stärka sin kropp och hålla längre!
Dressyr i mina ögon ska INTE ha ett självändamål! Vilket det i dag har!