Tack för alla svar. Ni har gett mig många tips och mycket att tänka på.
Vill bara förtydliga vad jag menar med att "rida utan tyglar" känner att jag uttryckte mig väldigt luddigt.
De gånger jag har ridit Islandshäst har dessa varit vana att bli ridna med mycket stöd i handen. De har blivit ridna efter modellen att ryttaren rider med relativt hög hand med mycket stöd i handen, typ att ryttaren har lyft upp huvudet för att få in bakdelen under kroppen. Jag har lite svårt att förklara vad jag menar, men dessa hästar har först blivit lite förvirrade när jag sitter upp. Jag är van att rida med låg hand, med lite stöd i handen. Jag rider till nästan 100% med säte och vikthjälper. Ena hästen blev efter ett tag relativt bra, men eftersom ägaren, som haft väldiga problem med hästen innan började våga rida igen när jag "ridit till" hästen, upplevde att hästen blandade ihop gångarterna när han red avslutades samarbetet. Med mig gick hästen i ren tölt, utan stöd på handen, men ägaren som red med mycket stöd på handen hade stora problem med gångarterna.
Jag tror att det grundläggande problemet var att vi red på väldigt olika sätt. Samtidigt var hästen i princip oridbar när jag började med honom. Det var först efter drygt en månad som ägaren vågade sig upp.
Min upplevelse är att många Islandshästar är inridna efter metoden att ryttaren så att säga lyfter upp huvudet för att få in bakbenen under kroppen för att därigenom få hästen att tölta "rätt." Jag kan/vill inte rida så.
Min upplevelse är att min kropp mår väldigt bra av att rida just Islandshästar. Det kanske beror på att de jag ridit haft relativt markbunden gång, typ gunghäst. Samtidigt har de varit väldigt mjuka. Den gångart jag själv får mest ont av är traven.
Att sluta rida är fullständigt uteslutet. Jag är också väldigt less på att "rida till" andras hästar. De hästar som fungerar bäst är ofta lite känsligare hästar som jag kan rida med lätta små hjälper. Stöd i handen kan jag utan problem ge, men jag kan inte rida "tunga" hästar.
Förlåt långt inlägg, men min fråga är helt enkelt om Islandshästar, rent generellt, kan ridas med lätta små hjälper utan direkt stöd i handen utan att tölten förstörs. Som sagt upplevde jag inte att tölten förstördes när jag red min förra medryttarhäst, det var ägaren, som red med relativt hård hand som upplevde det hela. Hästen var förövrigt 4gångare om det har någon betydelse
Den andra Islandshästen jag red i somras var en äldre 5gångare som tävlat hyfsat framgångsrikt i yngre dagar. Med honom fungerade den "korta" långsamma tölten bra (Jag vet inte vad det heter egentligen...) Medan den ökade tölten inte alls fungerade. Nu red jag honom inte jättemycket och det kan hända att det hade blivit bättre med mer träning.
En annan fråga jag har är angående tränare. Jag kommer självklart att rida för tränare när jag väl köper häst, minst en gång i månaden i alla fall. När jag red min förra medryttarhäst kom en tränare ut till stallet en gång. Hon var professionell Islandshästtränare. Jag red lektion för henne, men hon hade ett helt annat tänk än jag har. Hon instruerade mycket stöd på handen och att jag skulle lyfta upp huvudet för att få in bakbenen under kroppen. Allmänt var det mycket ridning med händerna. Detta fungerade inte alls för mig och jag tror hästen aldrig gått så dåligt.
Finns det Islandshästtränare som instruerar om ridning med vikthjälper och säte?
Jag ska här om några veckor börja åka och provrida hästar. jag söker som sagt väldigt brett och kommer att gå mycket på känsla. Det jag är mest osäker på är hur en Islandshäst "ska" se ut för att vara hållbara. Nu tänker jag mycket på benställning och vinklar. Jag vet hur en ponny "ska" se ut. Jag vet hur deras gångarter "ska" se ut, men jag har ingen aning om hur en Islandshäst gångarter "ska" se ut. Jag mottar gärna alla tips jag kan få.