Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

kl
Numera finns en medicin mot endometrios, tyvärr är den inte subventionerad.
Artikel
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Vad skönt att du blev tagen på allvar! Bara det att någon faktiskt lyssnar är så otroligt skönt. Jag kände när jag väl fick veta vad felet var att det var lättare att hantera smärtorna för då visste jag varför jag hade så vansinnigt ont. Innan finns ju rädslan för att det ska vara något farligt fel och då har iallafall jag svårare att hantera det hela.

Vad bra att du fick citodon mot smärtorna. Det borde ta det värsta iallafall. Tänk bara på att inte planera att du ska köra bil eller göra annat som kräver din uppmärksamhet när du har tagit dem utan att du är hemma i lugn och ro tills du vet hur du reagerar på dem. Endel reagerar inte alls medans endel blir mer eller mindre trötta och då är man ju ingen bra bilförare t.ex. Förr var det triangel på citodon, att man inte fick köra bil när man hade tagit dem men den märkningen är ju idiotiskt nog borttagen nu och man har själv ansvaret för att känna efter om man t. ex. klarar av att köra bil.

Jag har gjort fler titthålsoperationer än vad jag kan komma ihåg pga cystor, endomentrios och sammanväxningar och det är en relativt smärtfri operation. Vill du veta lite mer ingående hur det går till så säg till. Ibland får man ju informationen men det är så mycket att ta in så att man glömmer hälften.

Jag har aldrig haft särskilt ont i operationssåren som är väldigt små, inte mer än som ett blåmärke men jag har känt mig öm i magen och det har känts som träningsvärk i kroppen efteråt vilket ju inte är så konstigt. Det är skönt att ha byxor som inte sitter åt i midjan när man åker hem. Jag har åkt och handlat direkt efter flera operationerna och har inte haft några problem att ta hand om mina barn samma kväll heller så jag har mått bra kan jag ju säga. Har man ont så brukar det räcka att ta två alvedon och en 50 mg diklofenak. Värre brukar det inte vara när man kommer hem. På vissa ställen får man med sig medicin hem och på vissa ställen får man ett recept att hämta ut. Du har ju redan citodon hemma då och kan ju ta det om du skulle behöva.

Om du har/får ont eller mår illa när du vaknar eller under tiden som du ligger på uppvaket så säg bara till så får du lindring direkt. Ligg inte och vänta för det är lättare att häva ju tidigare man får lindring.

Självklart kommer du att överleva operationen. Jag förstår att du är orolig men de har en väldig koll på en. Risken att något ska hända är väldigt liten och skulle något tillstöta så finns ju alla resurserna på plats så du är i trygga händer.
 
Senast ändrad:
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Det är som min fru när hon får mens Hon har så ont i magen att hon bara ligger och tar smärtstillande i några dagar .Fast någon klok dam sa till mig att det var lite mitt fel för när man fått barn så blev det bättre .Jag vet inte om det stämmer !

Det behöver inte alls stämma. Det där är en gammal skröna som man sa till unga flickor för att det skulle kännas bättre på den tiden då man skulle tiga och lida för att det var kvinnans lott typ :meh: Hur det blir är så otroligt olika så det är inget man kan säga generellt och har man endomentrios så påverkar barnafödande väldigt marginellt. Se istället till att din fru kommer till en bra gynekolog som kan hjälpa henne för man ska inte behöva ha så ont att man ligger vid mensen.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag gjorde ju en titthålsoperation i november pga utomkveds.

Jag var bara lite spänd och obekväm när jag vaknade men det fanns fina mediciner för det också. Sen har såren varit lite ömma, spec det på höger sida. Men ingenting som gör att jag skulle tveka inför en titthåls igen, tvärtom!
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Delvis knapplån

Tyvärr är jag inte ett dugg förvånad. Visst finns det andra mediciner men biverkningarna är svåra. Jag avbröt min behandling där jag försattes i ett kemiskt klimakterium för jag stod helt enkelt inte ut och inte hjälpte det tillräckligt mycket heller. Jag blev inte symptomfri precis. Om den här medicinen innebär färre biverkningar och bättre verkan så är det ju löjligt att den inte subventioneras. Tycker de verkligen att det är bättre att kvinnor opererar bort hela sina inre könsorgan med allt vad det innebär för att få lindring? Eller att man som jag behöver bli opererad minst en gång om året när det var som värst? Ska man verkligen tvingas till hormonbehandling fast man mår dåligt av hormoner? Hade det varit män som drabbades så hade medicinen subventionerats omedelbart tror jag.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

*delvis kl*

Instämmer med dig TinyWiny, det är vansinnigt hur de väljer vad som ska subventioneras eller inte. En av mina mediciner hamnade utanför nu (Imurel 50mg) och jag har inte fått någon vettig förklaring. Det intressanta är att 25mg är subventionerat men INTE parallellpreparatet på 50mg! Det har resulterat i att min läkare skriver ut recept på 25mg så jag får lov att ta 4 tabletter istället för 2. Jag skulle överleva utan dem men mitt liv skulle bli obehagligt och förmodligen kortare. MEN den här medicinen ges också till dem som har fått organ transplanterade så i deras fall är den livuppehållande (den tar ner ens egna immunförsvar och skyddar på så sätt från avstötning) :crazy:
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Nu vet jag inget om det här men - jag blev nyfiken och googlade lite. Och även Visanne är hormonbehandling - den innehåller en gestagen.

Att den inte beviljades subvention beror såvitt jag förstår på att a) företaget inte i sin ansökan lyckades visa att den hade bättre effekt eller färre biverkningar än andra gestagener, b) företaget inte heller lyckades visa att Visanne hjälpte de patienter där andra gestagener inte haft effekt.

Med reservation för att jag tolkade beslutet fel. Här finns det om någon annan vill läsa.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Kl
Hur länge brukar man få vänta på kallelser till operationer?
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Kl
Hur länge brukar man få vänta på kallelser till operationer?

Enligt vårdgarantin har du rätt till behandling inom tre månader. "Min" gynmottagning brukar dock försöka ta emot inom två månader. Du kan ringa till din gynmottagning och höra hur lång väntetiden brukar vara hos dem. Ibland kan man få operation fortare genom att vända sig till andra sjukhus vilket man har rätt till utan extra kostnad för en själv. Dvs. du får reseersättning som vanligt även om du väljer ett sjukhus utanför ditt landsting och betalar samma avgift som på ens eget sjukhus. Här kan du läsa mer om vårdgarantin http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Regler-och-rattigheter/Vardgarantier/ Om du har stora besvär så kan du ringa och "tjata" på dem om att du behöver en snabbare tid. Det kan också vara så att din läkare anser att du behöver förtur och då brukar man få tid inom en månad i bästa fall.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Hittade en hemsida med statistik. 50% fick operation inom 30 dagar. 23% inom 60. Så oddsen är goda på att det är dags ganska snart. Detta gäller Skånes Landsting och SUS.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Har fortfarande inte fått min kallelse :(

Min senaste värsta dag hade jag nyårsafton. Var nära på att åka in akut men var rädd för att jag skulle bli sittande i ett väntrum. Kan inte sitta upp den sämsta dagen, måste ligga ner. Citodonen hjälpte inte sämsta dagen (dvs den femte dagen med mens), däremot den sjätte dagen fungerade Citodonen (fast jag tog dubbel dos än vad jag var ordinerad). Har cirka två veckor kvar nu inför nästa omgång och jag fasar :( Orkar inte mer :( Förlorar jättemycket ekonomiskt också då jag inte kunde arbeta mina långa pass nyårsafton och förmodligen inte nästa helg heller :(
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Stackare! Hoppas verkligen du blir kallad snart. Om jag var du skulle jag nog ringa och fråga. Jag lyckades en gång knuffa fram min pappa i hjärtoperationskö på det viset.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Själv ska jag ta itu med problemet redan imorgon, jag kommer att byta spiral. Med de tidigare har jag inte haft någon mens ö h t, men så fort jag bytte i höstas började det strula. Nu hoppas jag att det är spiralen det är fel på, och att det blir "som vanligt" med en ny.

Det här är verkligen inte roligt.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Ring och hör så den faktiskt är skickad och har kommit fram. Borttappade remisser är inte nån ovanlighet enligt min erfarenhet, och då har jag inte överdrivet många remisser skickade....
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Vet hur det är!
Har liknande problem.

Dock bara första dagen av mensen som tur är.

Har fått åka ambulans några av gångerna för de
känns som jag ska dö, får inget syre i kroppen känns
det som och ont som fan.
Illamående, yrsel och kan inte stå upp.. Har även
i samband med detta väldigt lågt blodtryck
så lågt att de oftast inte ens kan ta trycket på mig
i ambulansen.
Får oxå ont när jag ska på toa, känns som jag får elektrisk
ström i mig eller nått längst ner inne i magen som strålar ut mot
underlivet. Kan även hugga till som fasen i ländryggen.
Minsta lilla luft i tarmen vid detta ögonblick gör förjäkla ont.

Fick iallafall besök hos gynekolog sista färden till sjukan.

Visade inget o anmärka på, så fick diagnosen
endometrios.
Skulle för detta äta p-piller.

Gjorde de i ett halvår och hade inga större problem då faktiskt
Förutöm helt uppsvullen o äcklad i kroppen( svårt förklara)
Så slutade med dem.
Har hittat mitt botemedel i de värsta fallen, fick
stol piller vid ena besöket på akuten då de hävdade
att de va gallstens besvär( men jag vet att de inte är det)
Men va ju en lätt diagnos o ställa för dem tydligen då de inte
vet vad som är fel.
Iallafall funkar stolpillerna mot gallsten super bra!
Verkar ganska fort o håller i sig ett bra tag.

Så dom tar jag alltid till när besvären av mensen är
som störst. Nu va de över ett år sedan jag åkte in till sjukan
för mina problem vid mensen.
O jag hoppas jag slippert oxå.

Tycker iallafall du ska hitta en bra gynekolog som kan hjälpa dig,
vet att de flesta bara rycker på axlarna men de finns
även vissa son lyssnar o verkligen bryr sig.
Tyvärr är dem få.

Jag fick min diagnos om endometrios på fem minuter.
Vet inte ens om de är det jag har men jag skiter i vilket
bara jag har mina stolpiller :)
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Oj såg nu i efterhand att du fått hjälp:)

Skönt de iallafall o hoppas du slipper smärtorna!
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Var ska jag ringa? Var ska den hamna? Ska opereras i Lund, men var skickas remissen? Är det till gyn?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 945
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 435
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 919
Senast: Tora
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 236
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp