Jag får inget gehör hos barnmorskan så jag får ställa frågan här istället.
Jag är handikappad två dagar i månaden. Får sjukskriva mig och skita i hästarna. Ja, jag syftar på mens! Men det kan väl liksom inte bara vara mens? Och om det bara är mens, är det meningen att man ska behöva leva såhär?
Varje månad kommer den punktlig som alltid. Femte (!) dagen brakar helvetet lös, då kommer mensvärken. Utöver denna mensvärk så har jag massor med knivhugg i nedersta delen av magen. Det svartnar framför ögonen, jag lipar, kan inte resa mig, svetten rinner för det gör så ont och ibland får jag panik för jag vet inte var jag ska ta vägen, kan inte gå normalt (går så långt framåtlutad jag bara kan). Min sambo får hjälpa mig till toaletten för när jag ska sätta mig ner och när jag går så hugger det till och då måste jag stanna i exakt samma sekund innan jag nästan svimmar. Dag sex brukar vara lite bättre, då behöver jag ingen assistans och knivhuggen kommer inte alls lika ofta. Ingen mensvärk dag sex.
Av någon anledning så kan inte gaser i tarmen passera normalt utan att bli knivhugg. Det gör något så djävulskt ont. På detta får alltid magkatarr i samband med mens (någonstans mellan 3e och 5e dagen), men det har jag haft så många gånger utan mens så jag vet att knivhuggen inte är magkatarr. Knivhuggen är dessutom betydligt längre ner, jag kan få knivhugg längst med blygdbenet, så det liksom strömmar neråt.
Är detta normalt? Finns det något att göra? Jag vill inte och kan inte ta p-piller. Tål inte acetylsalicylsyra
Kan min bakåtlutande livmoder ha något med det att göra? Det har inte alltid varit såhär, bara de senaste två åren och jag har haft mens i 15 år. Jag är även öm på magen, så om man trycker lätt så gör det väldigt, väldigt ont.
Det du beskriver är med största sannolikhet så kallad retrograd mens. Det beror att under mens så kan en del blod rinna ut bakvägen dvs genom äggledarna Det kommer då ut i buhålan och orsakar en lokal retning av bukhinnan med besvär som du beskriver Ibland värre på hö o ibland vä sida.Eftersom bukhinnan är inflammerad påverkas ofta tarmfunktionen.
Retrograd mens förekommer ofta spec om man har riklig mens Behandling består i att man försöker minska mängden och spec längden av mens Prata med gyn om det