Varsin hage eller tillsammans?!

Sv: Varsin hage eller tillsammans?!

Instämmer. Därför är våra tamhästar oftast än mer accepterande kring nya hästar. Och ja, självklart är yta A och O i ett ihopsläpp - det påpekar jag i princip jämt när jag skriver/talar om ihopsläpp. Många har hagar som inte är acceptabla alls att hålla hästar i regelbundet - anser jag.

ja här är vi överrens.

Den grundregeln har jag faktiskt aldrig hört talas om. Men alla har vi ju olika grundregler och tankar kring hur saker och ting ska göras. Jag har aldrig varit med om att man börjar släppa in den som är ny, men jag vill inte heller påstå att det är ett såligt sätt att gå tillväga på. Jag förstår mycket väl tanken med att göra så.
det är högst logiskt av flera anledningar.
a) den nya hinner förstå vart den är, hur hagen ser ut och vart staketet går.
b) den nya slipper komma in på någon annans revir där denne redan infinner sig. gör en hel del skillnad i kombination med att den dessutom fått se hagen utan att samtidigt ska hälsa på en ny häst.

Jag anser att ett ihopsläpp inte blir säkert bara för att hästarna sett varandra över ett staket eller en boxvägg. Det "onödiga" i min bemärkelse är att det inte gör varken från eller till i de flesta fall.
Det blir ofta betydligt säkrare då hästarna inte bara fått se varann, men även har blandat dofter och hälsat på varann över boxarna/igenom boxgallret. Brukar vara betydligt mindre liv runt ett hopsläpp när de stått i boxar brevid varandra över natten än om de inte hälsat alls innan.

Jag vet faktiskt inte - troligen inte? Vad anser du är riktigt problematiska ihopsläpp? Stora slagsmål där hästarna står och sparkar sparkar sparkar på varandra, alternativt en blir rejält och idogt tokjagad på högsta nivå. skador så som avsparkade hästben. Jag har varit med om samtliga

Jag säger inte att man inte får ställa en häst i egen hage första dagarna, jag säger att i de flesta fall gör det varken till eller från.
se svar ovan, det gör ofta en stor skillnad av helt naturliga skäl.
Och för egen del släpper jag hellre in hästen direkt om jag känner flocken och hästägaren känner hästen - eller tvärt om. Men ibland avvaktar även jag, för att själv få en bra uppfattning om en häst som jag är osäker på. För hästens del dock, tror jag sällan att det ger något. Det handlar om att själv få en känsla av kontroll och en uppfattning. För att kunna hantera en situation snabbare om den skulle inträffa.

se svar ovan.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 883
Senast: jemeni
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 424
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka