Varsin hage eller tillsammans?!

S

Stina_Julle

Hej!
Jag ska ta en foderhäst på lördag. Det är min kompis häst som ska komma och stå tillsammans med min häst.
Men då undrar jag nämligen, ska jag ha dom i varsin hage till en början eller ska jag låta dom nosa på varandra utanför hagen ett tag och sen bara släppa dom tillsammans i en gemensam hage?
Dom har gått tillsammans tidigare, men dock bara ungefär 2 timmar och det gick bra, sen har dom inte träffat varandra mycket mer.
Kompisens häst är låg i rang och skulle nog aldrig våga göra något, men min häst vet jag inte till hundra hur han är. Jag tror att han är där mittemellan någonstans, eftersom att han har gått med en häst som var ganska hög i rang och det blev inte tjafs mellan dom.
Men jag vet inte, hur tycker ni?:)

(Om tråden har kommit fel kan ju någon gärna flytta den)

Sv: Varsin hage eller tillsammans?!

Jag tycker att ni kan släppa ihop dom med en gång, bättre att hästarna får "göra upp" med en gång. Jag skulle inte rekomendera att låta hästarna hälsa utanför hagen om nu nåågot skulle hända så kan en människa komma emellan och det är inte så bra!

Lycka till

Släpp ni ihop dem ,men se till att ha uppsikt den första dagen. Titta till dem då och då.

Jag tycker att ni kan släppa ihop dom med en gång, bättre att hästarna får "göra upp" med en gång. Jag skulle inte rekomendera att låta hästarna hälsa utanför hagen om nu nåågot skulle hända så kan en människa komma emellan och det är inte så bra!

Lycka till

Okej, då ska jag nog göra så:) Så får vi se hur det går:P

Om det inte finns något speciellt i hästarnas vardagliga beteende som tyder på att de kan ha svårt att hantera ett möte finns ingen anledning att inte släppa ihop dem direkt. Hästar bekantar sig inte över ett stängsel. Rang gör hästarna upp genom att leka och kontrollera varandra, prova varandras naturliga rang och kommunicera genom rörelser. Att man ibland kan ställa dem i varsin hage, intill varandra, tycker jag mest handlar om att man själv vill se deras reaktion på varandra innan man låter dem bekanta sig. Tex. om man har två ranghöga valacker, med mkt hingstbeteende, eller liknande.

Okej. Men eftersom att ingen av dom visar något tecken på att dom är hög i rang så ska det väl inte vara något problem?:)
och dom gick ju tillsammans i sommras, men inge länge, men då brydde dom inte ens om varandra.. Så, jag släpper nog bara in den "nye" hästen, eller ska jag hålla i den som är i hagen medans man släpper den nye?

Jag skulle ha dom inne natt och ha boxarna brevid varandra en natt, sen skulle jag släppa ihop dem, särskilt om de gått brevid varandra i somras, då finns det inte så mkt att oroa sig för ö.h.t när det ju funkade bra. det kallas inte Hästminne för intet. Hästar glömmer inte varandra.

släpp alltid in den nya hästen FÖRST i hagen, innan den gamla. då får den chans att se vart den är, och komma iväg, när den andre kommer in.

Släpp ihop den direkt, varför dra ut på problemet?
Om det hade varit 2 ranghöga hästar, så kanske man ska vara berädd på att det blir slagsmål :D

Liten fundering bara, är det porslinshästar som finns i Sverige?
Att släppa ihop hästar har alltid varit en självklarhet för mig. Känns bara dumt att låta dem få gå på olika sidor om ett staket och småtjafsa.

Släpp ihop den direkt, varför dra ut på problemet?
Om det hade varit 2 ranghöga hästar, så kanske man ska vara berädd på att det blir slagsmål :D

Liten fundering bara, är det porslinshästar som finns i Sverige?
Att släppa ihop hästar har alltid varit en självklarhet för mig. Känns bara dumt att låta dem få gå på olika sidor om ett staket och småtjafsa.

Är väl knappast en enda kotte som inte anser att hästarna ska släppas ihop. Att underlätta för dom genom att tex låta dom stå övernatt i boxarna brevid varann, är dock klokt och skadar aldrig, då det tar hand om alla eventuella små risker runt att den nya har fel doft och är helt okänd för den andre osv. även hästar som inte är ranghöga kan skada varann. antar att du aldrig varit med om ngt sådant, isåfall skulle du nog hellre ta det säkra före det osäkra när det kostar så lite.

Jag har inte kunnat ha dom bredvid varandra i box en natt eftersom att den ena är allerigisk mot damm så han kan inte stå inne, han står ute dygnet runt.
Jag har släppt ihop dom nu och det går bra, det är nog som någon sa att hästar glömmer inte varandra så lätt.
Det är inga porslinshästar, men jag bor högt uppe i norrland och har rätt så långt till närmaste vet. station så jag vill inte riskera onödiga skador..

Du behöver inte hålla i någon.

Jag hade släppt in den nye medan den andre redan var i hagen. Se bara till att han inte kan bli trängd när han kommer in, dvs håll undan den andre hästen så att du kan ta av grimman o allt och att den nya hästen kan komma in i hagen och gå undan för den andre.

Så hade jag gjort.

Det har jag ingen erfarenhet av faktiskt, men så kan det mycket väl vara. Jag har dock aldrig upplevt att en häst agerat illa mot en annan pga lukten utan det har berott på hästens beteende och andra omständigheter.

I naturen så finns inga staket och det är inte så att hästar har ihjäl varandra där. Det man alltid måste tänka på är att hästarna har utrymme. Om den första hästen kan jaga bort den andra från flocken, och den nya accepterar det (vilket de oftat gör) så finns det ingen anledning för dem att ha några duster. Det är bättre att flocken själv får ta avstånd från nykomlingen än att man ska sätta linor mellan dem så att de inte kan lära känna varandra ändå. Att bjuda in och avvisa är svårt när hästarna separerats med linor.

1. Låt bägge stå inne i stallen, bredvid varandra
2. Låt den nya acklimatisera sig innan (2-3 dagar), få "rätt" doft
3. Lägg den nya i hagen först
4. Sen den gamla

Färdigt!

=)

Jag är lite nyfiken på varför du så idogt hävar hur hästar i det vilda gör och hur de har det? hästar i det vilda BLIR skadade och bråk uppstår vid hopsläpp. Hästar i det vilda har dock fria, rätt obegränsade ytor, och vanligtvis kommer och går det inte så mycket hästar in och ur flocken som det kan göra bland tamhästar som är uppstallade.

jag förstår inte varför det måste motsättas att det aldrig är en skadlig ide att ta det lugnt, låta hästarna stå brevid varandra i boxar över natt, gärna gå i hagarna brevid varann någon dag, och sen släppa ihop. en basic grundregel för att släppa ihop i hage är att den nya fått utforska hagen först, i lugn och ro, och att den gamle släpps på EFTER att den nya kommit in i hagen. Det är inga konstigheter. Varför är det onödigt att vara försiktig under sunda förhållanden och hellre ta det säkrare före det mer osäkra? Har du sett ngra riktigt problematiska hopsläpp? det har jag, och det är det inte värt, även om som du säger, det oftast till 95% av tiden går bra och är rätt okomplicerat.

Är väl knappast en enda kotte som inte anser att hästarna ska släppas ihop. Att underlätta för dom genom att tex låta dom stå övernatt i boxarna brevid varann, är dock klokt och skadar aldrig, då det tar hand om alla eventuella små risker runt att den nya har fel doft och är helt okänd för den andre osv. även hästar som inte är ranghöga kan skada varann. antar att du aldrig varit med om ngt sådant, isåfall skulle du nog hellre ta det säkra före det osäkra när det kostar så lite.

Som jag uppfattade frågan var det inte tal om att låta dem stå inne över natten och lära känna varandra där, utan frågan var om de skulle släppa ihop direkt eller vänta.
Och, Nej, de flesta hästar jag stött på har det gått bra att släppa ihop, men det kanske beror på att de har fått mycket plats att röra sig på. Vill inte släppa ihop i en liten hage, då den nya hästen lätt blir utsatt.
Sen är det ju en självklarhet att låta den nya hästen få gå kanske en timme ensam i den nya hagen för att lära sig terrängen.
Oavsätt vad det är för hästar man släpper ihop är det (enligt mig) bättre att göra det så snart som möjligt, istället för att ra ut på det.

Jag hoppas att det inte var menningen av dig att låta nedsättande i ditt inlägg, då du inte vet vilka erfarenheter/tankesätt jag har.:)

hästar i det vilda BLIR skadade och bråk uppstår vid hopsläpp. Hästar i det vilda har dock fria, rätt obegränsade ytor, och vanligtvis kommer och går det inte så mycket hästar in och ur flocken som det kan göra bland tamhästar som är uppstallade.
Instämmer. Därför är våra tamhästar oftast än mer accepterande kring nya hästar. Och ja, självklart är yta A och O i ett ihopsläpp - det påpekar jag i princip jämt när jag skriver/talar om ihopsläpp. Många har hagar som inte är acceptabla alls att hålla hästar i regelbundet - anser jag.

en basic grundregel för att släppa ihop i hage är att den nya fått utforska hagen först, i lugn och ro, och att den gamle släpps på EFTER att den nya kommit in i hagen.
Den grundregeln har jag faktiskt aldrig hört talas om. Men alla har vi ju olika grundregler och tankar kring hur saker och ting ska göras. Jag har aldrig varit med om att man börjar släppa in den som är ny, men jag vill inte heller påstå att det är ett såligt sätt att gå tillväga på. Jag förstår mycket väl tanken med att göra så.

Varför är det onödigt att vara försiktig under sunda förhållanden och hellre ta det säkrare före det mer osäkra?
Jag anser att ett ihopsläpp inte blir säkert bara för att hästarna sett varandra över ett staket eller en boxvägg. Det "onödiga" i min bemärkelse är att det inte gör varken från eller till i de flesta fall.

Har du sett ngra riktigt problematiska hopsläpp?
Jag vet faktiskt inte - troligen inte? Vad anser du är riktigt problematiska ihopsläpp?

Jag säger inte att man inte får ställa en häst i egen hage första dagarna, jag säger att i de flesta fall gör det varken till eller från. Och för egen del släpper jag hellre in hästen direkt om jag känner flocken och hästägaren känner hästen - eller tvärt om. Men ibland avvaktar även jag, för att själv få en bra uppfattning om en häst som jag är osäker på. För hästens del dock, tror jag sällan att det ger något. Det handlar om att själv få en känsla av kontroll och en uppfattning. För att kunna hantera en situation snabbare om den skulle inträffa.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 883
Senast: jemeni
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 424
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 258
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka