"Värmning" av hund för jakt/bruksprov el. praktiskt jakt?

pumah

Trådstartare
Det här är något jag funderat på länge! På hästsidan - åtminstone inom travet, vet ej hur det fungerar inom andra hästgrenar - värmer man ju hästarna en stund före själva loppet. Kan man dra någon nytta av samma tanke på hundsidan, dvs en "värmning" före start på ex.vis jakt-eller bruksprov, eller kanske praktiskt jakt. Agility borde ju också vara en gren där det borde vara nyttigt med en värmning före själva loppet;) Hur gör ni, värmer ni era hundar på något speciellt sätt före ansträngande arbete och i så fall hur långt innan och hur gör ni?

Sv: "Värmning" av hund för jakt/bruksprov el. praktiskt jakt?

Jag vet att min kompis värmde sin hund innan agilityn. Hon sprang lite, hoppade över lite små saker som fanns tillgänliga.

Agilityn värmde jag alltid upp inför, likaså lärde jag alla kursare att det var skitviktigt.

Men jag får erkänna att annars är jag väldigt dålig på det. När jag ställer ut så värmer jag dock alltid upp eftersom jag tycker att hundarna får en bättre trav då, förstår inte riktigt dem som bara tar ut hunden ur buren och går in...

Ja, logiken säger ju att det borde vara nyttigt för alla hundar! På träning hemmavid får ju mina hundar springa lösa innan vi börjar träna så då är de ju uppvärmda när vi väl börjar träna - men det är ju svårare t ex före ett jaktprov där de inte kan springa lösa.

Dum fråga; hur långt före loppet värmer man travhästar?

Fler som har förslag på uppvärmningsmetoder för hundar?

Jag gör det, genom raskare promenad eller kortare springtur/cykeltur om det är på hemmaplan. Annars fnattar jag fram och tillbaka på alla ytor som finns, så att hundarna får komma igång innan de ska starta. Detta oavsett aktivitet :angel:

Innan vi åker på spår till exempel, så brukar vi cykla ca 3 km med hundarna i lagomt tempo och sedan ta en rask promenad strax innan själva spåret. Funkar ypperligt.

Gillar att värma rätt bra innan vi åker hemifrån och sedan ta en lugnare värmning på plats.

Har då hundar som detta sätt funkar bra för.

Senast ändrad:

jag ser till att hundarna är ordentligt rastade, och så tränar jag några enskilda moment innan hunden åker in i bilen igen. direkt innan start värmer jag upp mycket snabbt, jag vill att de ska nå sin topp i slutet av programmet. men min gren är ju inte så fysiskt krävande.

Inför utställning så värmer jag hundarna en stund. De får ett bättre steg om de är ordentligt uppvärmda.

Inför jakt (drevjakt på rå) blir hunden naturligt uppvärmd av sig själv. De tas ut ur bilen och sedan blir det allt som oftast en promenad i koppel till den plats i såten där släppet skall ske. Ytterst sällan, i princip aldrig tas de direkt ur bilen och släpps direkt.

Efter att hunden släppts så tar det ofta en stund innan hunden får tag på ett slag som är värt att följa. Då har de i genomsnitt varit lösa i 15 minuter... Under dessa första 15 minuter går de ju inte för fullt.

Full rulle blir det när de tar upp en löpa och verkligen börjar driva. Men som sagt. Då har de redan varit igång fysiskt i 15-20 minuter och borde således vara varma.

Terriern kan i vissa fall tas direkt ur bilen och sättas i jobb. Men då handlar det om eftersök. Antingen skadskjutet eller trafikskadat. I de fallen är arbetstempot så långsamt att det inte finns någon större risk för skador första minutrarna.

Om eftersöket utvecklar sig så att jag måste släppa henne... Ja då har vi redan spårat under en så lång stund att hon redan är genomvarm i kroppen.

Nä den största risken för skador i det här avseendet som jag ser det är ju när de kommer tillbaka från ett jobb och stoppas in i en kall bil direkt. För att sen ligga där och stelna till.

Personligen klär jag på mina hundar när de har jobbat och de skall ligga i bilen efter avslutat jobb.

jag ser till att hundarna är ordentligt rastade, och så tränar jag några enskilda moment innan hunden åker in i bilen igen. direkt innan start värmer jag upp mycket snabbt, jag vill att de ska nå sin topp i slutet av programmet. men min gren är ju inte så fysiskt krävande.
Ja, du tänker lydnad, eller? Ungefär så gör jag också när vi ska tävla lydnad, men då är det ju - som du säger - inte så krävande rent fysiskt.

Gnist och syrran:
Kul att höra hur det går till när det gäller praktisk jakt!

*felfelfelfelfel*

Nä den största risken för skador i det här avseendet som jag ser det är ju när de kommer tillbaka från ett jobb och stoppas in i en kall bil direkt. För att sen ligga där och stelna till.

Personligen klär jag på mina hundar när de har jobbat och de skall ligga i bilen efter avslutat jobb.

Det där tycker jag också är viktigt - att hålla hunden varm en stund efter den ansträngt sig också! Tror en hel del bara stoppar in hunden i bilen efteråt. Vid kallare årstid och det är kallt i bilen så lägger jag på hunden ett tunnare täcke innan jag stoppar in honom i bilen så att han håller värmen mellan träningspassen. Detta gör jag även efter det att träningen är slut.

Nu har jag visserligen jobbat med travhästar och hos dom jag jobbat har alltid hästarna joggats ner efter lopp eller hårdträning för att få ur en del mjölksyra och få ner andning och puls. Detta "hänger med" än när jag tränar min hund. Ska jag exempelvis ut och cykla med hunden så går jag först en bit sen hoppar jag på cyklen och cyklar i lugnt tempo så hunden travar långsamt för att sedan öka succesivt. På hemvägen gör jag tvärtom, cyklar långsamt en bit för att sen promenera sista biten hem. Väl hemma stretchar vi!

Min teori är ju att det skonar leder, senor etc. och är allmänt bra för hela kroppen att få en bra uppvärmning istället för att utan föregående aktivitet bara släppas och sätta igång direkt från huset/hundgård/bil.

Lär minska risken för sträckningar och andra småskador också.

Exempelvis så har ju inte gamla Rix (9 år) varit skadad/sjuk en enda gång i hela sitt liv, förutom efter tågkollisionen då.. Och med B på höfterna som 8-åring har hans leder också hållt för det rent kroppsligen rätt hårda och slitiga liv en älghund lever med jakt långa arbetsdagar i en väldigt jobbig terräng.

Hela mitt inlägg blev fel helt enkelt.

Det är otroligt viktigt med uppvärmning! Innan agilityn måste de vara varma i musklerna eftersom de ska vara så snabba, flexibla och smidiga som möjligt. Då springer/joggar vi, mycket tempoväxlingar och lydnad inblandat. Ordentligt framhopping och lek/bus så de är taggade och framåt. Om det är vinter och kallt är det ett måste med fleecetäcke mellan varven.

Innan viltspår blir det raska promenader.

Innan gryt blir det promenader en bit från grytet (innan de vet var de är och vad det är de ska få göra) för när de vet det har de ingen lust att promenera;)

Inför lydnad skuttar/hoppar vi omkring och har kul, leker och busar. Täcke mellan varven eller under tiden, beror på.

Det är lika viktigt för hästar och hundar med upvärmning, så slarva inte!

//Gilly

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 517
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 720
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Ni som kursar mycket och/eller har annan erfarenhet av kurser. Vad ha ni gjort för praktiska övningar som ni liksom tagit till vara på...
2
Svar
22
· Visningar
2 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka