Riktigt bra praktiska övningar på hundkurs

Jag håller i princip bara tävlingskurser. Mitt mål med kursen är inte att hunden ska kunna så mycket mer när kursen är slut, men däremot ska förarna ha de verktyg som krävs för att tillsammans utvecklas vidare. Dvs de ska BÅDE kunna träna sin egen hund OCH kunna se rätt saker och kunna hjälpa sina träningskamter. Inom hundträning är man så enormt beroende av sina träningskamrater, utan dem kommer man ingenstans. Och det är lättare att få träna i bra grupper om man kan bidra själv.

När det gäller förarens utbildning i att träna sin egen hund så finns det även där en nytta i att titta på andra och se hur de gör, och särskilt när en instruktör är med och detaljstyr. Jag hör ideligen ordet ”Aha!” på mina kurser :D
Jag har mesta dels valp och allmänlydnad men tänker ändå som dig. Jag ger föraren verktyg att träna sin hund med och det är jag väldigt tydlig med under mina kurser. Känns orimligt att en valp/oerfaren hund ska kunna fokusera på massa lydnadsövningar när den aldrig blivit tränad förut och aldrig satt sin tass utanför hemmet.
Därförr det just mycket fokus på "prova på" övningar-far hem träna - kom tillbaka och utveckla.

Jag föredrar helt klart kurser där man kör en i taget, både som elev och som instruktör. Det blir full fokus och kvalité på träningen. Har varit på tematräning där jag varit inne på planen med min hund 1*3min men ändå fått ut massor. Jag vill inte stå och vänta på planen med hunden. När vi går in på planen vill jag ha full fokus, vi ska vara i vår bubbla, så optimal träning för oss är: in på planen kör nåt enstaka moment, ut i bilen igen.

Kurser där alla ska stå i 2h på en appellplan och träna samtidigt och vänta på instruktören är rena döden för oss, vi har tappat fokus och ork efter en kort stund.

Jag tycker det ger mer att titta på de andra ekipagen om jag har min hund i bilen så jag kan ha full fokus på en sak.

Kan börja med att säga att jag inte gått några kurser mot tävling utan bara valpkurs, unghundskurs och vardagslydnad. Så allmäna kurser liksom.

Det jag har märkt är att jag hittills inte hittat något kursande som passar mig och mina hundar. Eller, ena hunden har skött sig bra på de kurser vi gått som då varit i grupp där vi gått igenom och sen tränat var och en för sig med instruktör som gått runt och tittat och tipsat. Det som jag tänker mig är det vanligaste.
Iallafall, han sköter sig jättebra men varken han eller jag har orkat hålla fokus på en och samma övning 15-20 min i väntan på instruktören. Han är dessutom väldigt lättlärd, så efter några repetitioner har han fattat vad det handlar om (även om det självklart inte är befäst än). Då känner inte jag att vi får ut så mycket av att bara nöta och nöta, då gör jag hellre lite annat och tar en paus till instruktören kan komma och titta och ge vidare tips. Jag vill få med mig grunden och få individuella tips, för att sen träna vidare hemma. Inte nöta ut viljan hos både mig och hund på kursen.
De moment som är kombinerade med alla i gruppen, t.ex. gå slalom mellan övriga ekipage eller göra inkallning mellan andra ekipage, tycker jag är bra om man inte är allt för många i gruppen. Är man ca 5 ekipage känns det som lagom lång tid att "bara" stå och vara fokuserad på matte, men är man uppåt 10 ekipage blir det väldigt lång "bara-stå-tid" för hunden, speciellt en valp/unghund/"nybörjar"hund.

Den andra hunden är väldigt svår i grupp. Han tappar koncentrationen direkt och är jättesvår att få kontakt med. Då har vi på de kurser jag gått antingen fått träna bara på att ha kontakt - det är ju jättebra och nyttigt för oss, men kanske inte det enda vi behöver träna på. Och även om vi nu bara ska träna på kontakten så vill jag ha lite stöd och vägledning ibland, inte liksom bli satt åt sidan och lösa det själv medans andra kursar på.
Eller så har vi fått vara med på genomgången och sedan gå undan en rejäl bit för att träna ostört - också bra - men då har instruktören helt struntat i att komma till oss.
Så egentligen har det väl kanske inte då varit upplägget jag haft problem med, utan mest avsaknaden av hjälp från instruktören. Det har alltså varit rena basic kurser för unghund som aldrig tränat förr osv, så de borde ju även kunna hjälpa till med en som har svårt att koncentrera sig, tycker jag.

Men alternativet träna några minuter medans alla andra tittar på hade jag inte heller klarat. Skulle ge mig alldeles för mycket prestationsångest! Det passar nog bra på högre nivå, typ mer avancerade lydnadsgrupper mot tävling och så. Då kan jag se en stor fördel med att kunna se vad andra gör bra och mindre bra, och lära sig av det.
Men för mig och mina hundar, glada nybörjare, skulle nog ett sånt upplägg göra att vi (mest jag) inte vågade komma tillbaka.

Har även tagit någon privatlektion med andra hunden, och det var ren katastrof. Säkert mest på grund av instruktören, men jag blev ganska rejält avskräckt efter det tyvärr.

Nu VILL jag träna med hundarna, bara för skojs skull, men jag vet inte var jag ska vända mig. Känns som det ultimata upplägget för oss vore att ta typ 30-45 min privatlektioner tillsammans med ett annat ekipage. Instruktören kan gå igenom genemsamt om det passar, man kan träna individuellt med instruktörshjälp och får naturliga pauser när instruktören hjälper det andra ekipaget. Och det blir inte så jättelånga pass som bara dödar träningsglädjen.
Men nåt sånt upplägg finns mig veterligen inte.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar