Varmblods.tr + Islandshäst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
S

Sweet

Har en töltande varmblodstravare hemma, ett sto, ca 160 cm och kraftigt bygd. Vad tror ni om att betäcka henne med en Islandshingst och få en intressant gångartshäst?

sad-smiley-023.gif
Ohh herregud, hittar du ens någon som går med på att betäcka ditt sto?

Blanda inte in andra raser i Islandshästen. Man ska inte hålla på och mixtra så där! Du vet inte alls hur avkomman blir!

Anneli

Allvarligt :confused: Jag tror inte det skulle bli en speciellt bra korsning. Bara för att ett varmblod har en massa konstiga gångarter så är det inte säkert det nedärvs. Risken är nog bara att du får fler gångarter än vanligt, men inte speciellt bra i nån. Dessutom kan ju inte den kombon bli bra exteriört sett. Skiljer för mycket.

Vill du ha en gångartshäst så varför inte köpa/avla islänning?

Jag vet att det redan finns sådanahär korsningar och i Tyskland exprimenteras det med olika gångartshästar och då även islandshäst.

Men förlåt så jävla mycket att jag tog upp det! :mad:

Robusta engelska ponnyer är det helt ok att korsa med tex fullblod. Skiljer ju en hel del i exteriör där med kan man ju säga.

Bara för att man snackar islandshäst och då speciellt varmblodstravare så blir det ramaskri!

Men förlåt så jävla mycket att jag tog upp det!

Sluta nu, en helt onödig reaktion.

Att som experimentera i Tyskland får stå för dom men att göra det själv är en helt annan sak. Dom har förmodligen fått fram fler dåliga resultat än bra.

Man vet aldrig hur en korsningsavkomma ser ut i förväg, och jag tror aldrig att du kommer att hitta en hingstägare som går med på att låta sin hingst betäcka ditt sto!

Anneli

Bara för att man snackar islandshäst och då speciellt varmblodstravare så blir det ramaskri!

Det spelar ingen roll om det så skulle ha varit ett glorifierat halvblod eller en arab min reaktion hade varit den samma.

Jag tycker det är vansinne att korsa islänningar överhuvudtaget.

Robusta engelska ponnyer är det helt ok att korsa med tex fullblod. Skiljer ju en hel del i exteriör där med kan man ju säga.

Det får väl stå för dom, det beror väl på hur hästarna är storleksmässigt. Att korsa ett varmblod på 160 med en betydligt mindre islänning, som dessutom inte alls har samma typ av exteriör känns inte bra.

Jag har själv varmblodstravare så du behöver inte bli så brysk över det. Förresten, du frågade ju vad andra tyckte, ville du bara ha positiva åsikter så ange det då i ditt inlägg. Jag har inget mot vare sig islänningar eller varmblod, men jag tror inte korsningen blir bra. Men det är min åsikt. Jag tror inte du skulle få några speciellt bra gångarter.

Vore väl i så fall bättre med en amerikansk passgångare, där har du en utvecklad passgång, och inga fuskgångarter som jag tror många travare har. Borde ju skilja lite mot islänningens långtidsavel för fler gångarter.

Jag har en ren amerikansk travare med både pass och tölt.

Jag menar inte en amerikansk travare, jag menar en amerikansk passgångare, i USA avlar man i två grenar, även om det väl är samma ras, men passgångarna avlas för pass och travarna för trav, alltså blir det två grenar av samma ras. Förvisso kan det mkt väl finnas passgångare i stamtavlan även om det är en travare.

Varför inte betäcka med en saddlebred istället eller en annan töltande "stor" ras? Eller hitta en töltande travhingst?

Det är inte tillåtet att använda islandshingstar till annat än renrasiga registrerade islandsston. Gör någon hingsthållare det blir de av med licensen.

De hästar som blivit bäst i Tyskland är korsningar med minst 3/4 islänning och sedan peruansk paso - men det är ju en mindre kompaktare häst som är ganska lik en stor islänning från början.

Suck... snacka om chansning. Kan du nåt om avel? Hur kom du överhuvud taget på tanken??

Som Ameo sa i ett tidigare inlägg:
Det är skitdumt att tillverka hästar som inte kommer få något ekonomiskt större värde, för även om man har för avsikt att behålla fölungen själv så kanske det händer något i livet som gör att man MÅSTE göra sig av med den. Och dessa billiga hästar är högriskmaterial för transport enkel resa till slakterierna i Italien...
Och det finns redan massor av hästar som ingen vill ha, varför tillverka ännu fler?

Det undrar jag med...
//Lina :confused:

Svar till:

Det är ju trots allt lite skillnad, efter som att detta är väl beprövat med gott resultat av kunniga människor och fullblodet har fungerat som en utmärkt förädlare i hur många raser som helst.
Det har mig veterligen inte islänningen. (Även om de är jättefina).
/Lina

Jag förstår faktiskt inte varför folk ska vara så negativa!!!

Jag kan hålla med om att storleken skiljer, men inte värre än på halvblod kontra ridponny. Ridponny uppfödare betäcker ju halvblodsston med welshhingst för att få lagom stora ponnyavkommor, så....Dessutom är ju stoet större än hingsten, så där skulle inte heller vara några problem.

Jag jobbar med lantbruksdjur, främst kor, och där korsar man för att få en friskare och starkare avkomma.
Alla renrasiga djur har ju en viss grad av inavel i sig, annars hade de inte varit rastypiska.

jag tycker inte att korsningen i sig är fel, men tänk på ett par saker...
1. Avkomman lämpar sig inte till avel, eftersom du precis som andra sagt inte vet riktigt hur generna hamnar. Dessutom blir andra generationens korsning alltid sämre än föräldern. (fick i alla fall jag lära mig i skolan, då man andra gången tappar korsningseffekten)
Korsningeffekt= avkomman blir friskare och starkare eftersom inavelsgraden minskar med föräldrar ur olika raser, dvs föräldrarna är garanterat inte släkt ens på långt håll.
2. Finns det möjligheter att tävla med avkomman i gångartstävlingar, eller är den utestängd pga raskorsningen?
Finns det inte tävlingsmöjligheter, så kan korsningen kännas lite onödig.

Precis som flera andra kan man kanske tänka på en större gångartshingst, ex saddelbred eftersom islandshingsthållare tydligen inte får betäcka ston av annan ras.
:idea:
Läste du Hästfynd om travarna som rids och tävlar gångarter nere i Europa?? Jätteintressant. Var någon gång nu i vår..

Lycka till!! :cool:

till Lina:

Om det är korkat att tillverka hästar utan större ekonomiskt värde, så kan du ju ta och upplysa alla shetlandsuppfödare om det. Tror inte att det skulle vara uppskattat..... :crazy:

"Trvaren har i mångt och mkt varit en missförstådd och underskattadhäst. Passgång och tölt har av många setts som ett problem hos hästen men egentligen är det en nedärvd egenskap som man kan utnyttja i ridningen".
"Fritidsryttare som upptäckt tjusningen med att rida en gångartshäst fastnar lätt för den bekväma tölten och har svårt att gå tillbaka till en häst med vanliga gångarter. Den amerikanska travaren kan tölta men i Europa har man inte riktigt förstått möjligheterna som döljer sig bakom rasen" o.s.v, o.s.v... Citat från hästfynd nr 2 2004.

Både i Norge och Tyskland finns det nu tränare som gärna hjälper till att ta fram tölten/pass i dessa redan gångartshästar... Personligen ser jag inget fel i att avla ihop två hästar för att få fram bättre gångarter... Däremot tycker jag att du, som någon annan sagt, ska fundera på en amerikansk gångartshäst i stället, det blir säkert en bättre exteriör på hästen som därmed hjälper den utvecklas till det ändamålet du vill ha den till, gångartsridning. Dessutom tycker jag att den amerikanska saddlebreden har bättre gångarter än en islandshäst (min personliga åsikt).

Det finns en uppfödare av islandshästar i mina trakter som har en bättre idé tycker jag.
Hon är ute efter yngre travarvalacker med tölt i sig som hon vill ge en rejäl ridutbildning och sedan sälja vidare.
Idén är att starta travare i töltracetävlingar alltså.

Hon har bott i många år i Holland och har fött upp hästar även där.
Om jag fattade det hela rätt så kom idén därifrån.

Borde vara ett säkrare kort att satsa på, eller??

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka