Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Hej, vill bara utfärda en varning till er som använder hoppgunga till era små... Fram tills idag va det favoritleksaken här hemma, tills den mitt i ett hopp gick AV med en smäll och min lilla skatt for i golvet... Som tur var landade han på sin lekfilt, men fick själva stålpinnen men fjäder i huvudet, och ett stort rött märke han verkar må bra men är under obervation här hemma pga smällen mot huvudet.... Inga mer hoppgungor här! usch har mått jättedåligt över detta hela dagen, min stackars lilla kille blev så rädd och ledsen... Men måste i farten berömma sjukvårdsupplysningen för mycket bra råd och bra guidning :)

Ah, ja det är ju inte så jättespännande kanske:crazy: Griniga människor är inge vidare, trist om man får lyssna på dem en hel dag med. Då förstår jag att du vill byta jobb

Okej :)

LillaSmilla: Hugos hoppgunga tycker jag är lite taskig i fästanordningen, så han har bara provat den. Förstår att du blev rädd! Jag skulle förbanna mig själv tills jag visste bättre. Det är ju ändå en olycka som nan inte kan hjälpa.

Orion: Näe, positivt kan det vara en gång av tio. ;) Men till nästa höst ger jag mig nog på att plugga istället igen. :)

*knappen*

Hugo sprang mot mig i gåstolen, sträckte upp armarna och sa MA-MA! :love:

Jag kan ju bara tolka det på ett sätt i alla fall! :angel: :D :love:

Sen om det var en lyckträff eller en engångshändelse återstår väl att se. ;)

Det händer inte mycket här i tråden nuförtiden heller! ;)

Här har jag börjat jobba 60%. Det fungerar över förväntan, Hugo och pappa har det fin-fint hemma de dagarna som jag jobbar.

Annars händer det inte mycket här. Hugo är frustrerad över att han inte kommer någonstans när han står på alla fyra och lite då och då dimper han ner på näsan. Men framåt tar han sig inte än med bakåt brukar det kunna gå... ;)

Han har blivit tydligare med vad han vill och inte vill. Som att sova i sin säng är helt omöjligt nuförtiden. Menmen, förhoppningsvis hinner han sluta med det innan han blir 15 eller så. :angel::D

Emil är med frustrerad över att inte kunna ta sig någon stans. Han blir pissförbannad så fort jag bara lägger honom på mage typ.. Men hur ska han annars kunna träna:angel:
Han har börjat sträcka ut armarna när han vill bli upplyft, och de senaste dagarna har han även kommit på att han kan köra upp i gåstolen och dra mig i benen när han vill bli upplyft.:love:

Köpte bilstol till honom igår, men den är lite stor än, så får vänta lite till med att slippa babyskyddet, men det är inte spec populärt.

Igår em pajjade vattenpumpen... hur kul är det med småbarn???!!! Inge vidare kan jag säga. Igår fick han finna sig i att bli kvällstvättad med libero våtservetter. Sen fick jag iaf en 25L dunk med vatten av pappa, så vi hade lite till att spola toaletter och dricksvatten. Så det som var kvar av det värmde jag på spisen idag så Emil nästan kunde få ett vanligt bad ikväll. Sen vid 21.30 hade min älskade sambo lyckats byta vattenpumpen och få igång vattnet. Vilken tur jag har som har en så händig karl:love::love:

Nu är jag så trött att jag snart trillar ikull, så nu blir det nog sängen.

*kl*
Jag har fortfarande fullt upp med skolan... Alice växer så det knakar! Hon kryper så länge hon får fäste i underlaget, sängen är poppis! Äter som jag vet inte vad också.

Tyvärr känns det som att jag inte riktigt hinner njuta av henne :( Men vi får se vad som händer, fick ett bakslag av FK idag. Trodde att sambons SGI var klar men nu säger de att han inte hann jobba tillräckligt så han ska bara få lägsta nivå :confused: Eftersom jag inte får csn så är vi ganska körda... :cry: Så om sambon inte kan bita ihop och ta av sina besparingar och stå ut med lite pengar och vara hemma med liten på heltid när jag har praktik i vår, så är jag körd, då måste jag hoppa av. Jag som har klarat alla tentor hittills på första, med mycket bra resultat till och med! Så, mitt i allt med att orka med skolan, bebis och två hästar så måste jag orka ta tag i att ringa FK åt sambon också. Nån som kan skicka över en binge energi...? :(

fyyy vad jobbigt för er! å ha de knapert med ekonomin är nog de jobbigaste som finns, de går lixom bara runt i huvudet å allt känns hopplöst ÄVEN om de för de mesta löser sig i slutändan...

Freja hon vill fortfarande inte ligga på magen...de har hon hatat sen den dagen hon föddes...men hon har börjat uppskatta de lite mer å vill framåt, hon har börjat lyfta rumpan och snurrar lixom runt om de är nåt bakom som hon vill ha..Men hon vill bara sitta å leka, hon vill JÄMT sitta...så börjar fundera på om hon ens kommer krypa, eller om hon bara ska sitta å sen börja resa sig med en gång...

Nu ger jag henne bara två mål med ersättningen, ska nog så smått börja med mer mat å ett mål välling till så kan jag ta bort ersättningen helt, hon är inte så intresserad av den längre å slippa den å ge henne mat skulle spara grymt mycket pengar...undra hur många tusen extra man har fått lägga ut för man inte ammat?! vill inte ens tänka på de:angel:

nån som har erfarenhet av häst med hovledsinflammation?! har varit på ATG tre ggr nu...sista gången behandlades hon med tuppkam så nu ska hon få vila tills våren om så behövs..bara de försvinner, hon är juh inte mer än 4:(

Hugo sträcker också upp armarna och drar en i benen när han vill bli upplyft! Jag har inte riktigt vant mig vid det än och blir lika förvånad varje gång han drar mig i byxorna... :p

Vad jobbigt med vattenpumpen! Tacka vet jag kommunalt vatten... :angel:

Men usch vad jobbigt! Är ni säkra på att FK har rätt? De har ju en förmåga att inte ha det... :angel:

Hoppas det löser sig med pengar för er! Det är ju jättesynd om du ska behöva hoppa av en utbildning du gillar och verkar fixa fint. Du får ge din karl några sparkar i baken... Du ska inte behöva göra sånna saker åt honom, han är väl vuxen!?

Skickar en massa styrkekramar till dig i alla fall, du kommer att fixa det! :)

Hugo ammas bara ungefär två gånger per dygn också nu, på natten. Han vill inte annars. Han växer och mår bra av riktig mat och gröt. Välling har vi gett upp, det tycker han inte om... :p

Han äter riktig mat två gånger om dagen på rekomendation från BVC, tydligen är det bra om de gör det eftersom det är så mycket som utvecklas i hjärnan nu. Han äter gröt två gånger om dagen och sen mellanmål däremellan. Ungen kan trycka i sig hur mycket som helst vissa dagar och andra dagar äter han knappt... Men det jämnar väl ut sig. :)

Det är ju inte helt ovanligt att bebisar lär sig gå innan de kryper, det verkar bara vara att alla glömmer att det kan vara så. :)

Freja får två mål ersättning, ett välling, ett gröt å ett mål middag...hon äter juh inte frukost förrän tidigast kl 8 på morgonen å sista målet senast kl 21...mellan mål mellan dessa 5 mål på dagen känns inte som jag kan trycka in, får juh bara tre timmar mellan på de sättet å hon gnäller inte heller för den delen, jag tror hon har magsäck ner till tårna för de går å trycka in hur mycket som helst!

Dock fik jag lite dåligt samvete i förrgår, jag hade köpt en barnmat från 8 mån med slottstek(?) tror jag de va, hon åt, klöcktes, ville ha mer och hon har verkligen ätit ALLT, så jag tänkte att de kanske är bitarna hon inte tycker om, men efter typ 5 skedar så klöktes hon ännu mer å spydde upp att! DÅ fickjag verkligen dåligt samvete, de va nog inte så gott...:o

Hugos matschema, alla tider +/- en halvtimme:

6.30 - Ammas i sängen
9.30 - Grötfrukost
12.00 - Riktigt mål mat med efterrätt
15.00 - Mellanmål (oftast frukt)
17.30 - Riktigt mål mat
21.00 - Kvällsgröt

Jag brukar erbjuda honom bröstet innan han får mellanmål och på kvällen mellan kvällsmaten och gröten, men det är sällan han har tid/vill ha. Han brukar ammas en gång på natten någon gång mellan 3 och 5.

hihi olika dom är dom små kottarna :) Vidar vägrar sitta, kastar sig handlöst, kan sitta utan stöd om han "glömmer" att han sitter å kollar på nåt spännande... Han gillar å ligga på mage men börjar bli frustrerad över att han inte kommer framåt, han drar bak armarna å gungar på magen å tjoar, så söt <3 Han är däremot duktig på att stå, står bra om man håller han i handen eller mot bordet... Gåstolen fattar han inte än, men han har fått en Jumperoo-hoppgunga efter incidenten med den gamla å den älskar han! Äter gröt till frukost, "mat" en bur eller motsvarande till lunch+frukt och ett mellanmål vid 5 typ ägg eller frukt, och gröt vid 19... Har provat välling men det blir total ratat! Här ammar vi ca 2ggr/dag plus 2 ggr på natten... Han vaknar fortfarande rätt ofta på natten... :/ Ska försöka få färdigt hans rum så kanske han sover bättre, är otroligt lättväckt...

Ja de e verkligen olika! min tjej är spikrak i ryggen, hon kan luta sig fram å bita i tårna för att sen som ingenting räta upp sig igen! dom magmusklerna skulle jag vilja ha, men hon har sen hin va ca 2.5 mån lyft huvudet å fötterna när hon ligger ner för att försöka sätta sig...detta gör hon fortfarande, såfor hon ligger på rygg, dock kan hon inte sätta sig själv upp än...men tänk om jag med hade gjort en situp var gång hon gör det, då vore magen borta för länge sen!

Idag har jag varit med på tävling hela dagen, så hon sov när jag åkte å sov när jag kom hem! en heldag utan varandra, kan va skönt, jag har inte svårt å åka ifrån henne som många har, de är jag glad för så länge de varar!

känns som era äter mer ändå eftersom dom fortfarande ammas...'

min tjej äter ersättning ca kl 8, lagad mat+fruktpure vid 12, ersättning vid 15-16, gröt vid 18 å havrevälling vid 21, sen är de godnatt! inget mer än de!...ska så smått börja ta bort ersättningen på eftermiddagen å ersätta med mat eller nåt mellanmål, och ge välling på morgonen med...nån gång har hon fått äta nån macka till mellanmål och igår åt jag själv mannagrynsgröt som hon fick smaka, d smackade väldigt i stolen ijämte så de får väl bli å bjuda på nån dag!

Nu är de godnatt! har varit ute sen kl 7 idag så kommer garanterat somna ovaggad ikväll :laugh:

*Kl*

Mathilde har börjat sova väldigt länge på nätterna. Appe brukar lägga henne någon gång mellan 20 och 21. Sen sover unga fröken snällt hela natten. Ibland vaknar hon runt 5.30 och ammas då för att sedan somna om i vår säng. Övriga nätter sover hon ända till 8-9-tiden på morgonen. Väldigt skönt med så lång sovtid. Å andra sidan sover hon inte så länge på dagarna ;)
Vad det gäller mat så smaskar hon glatt i sig det mesta som serveras. Gröt, potatis, morot, palsternacka osv slinker ner. Ammar gör jag inte så mycket längre, i princip enbart aktuellt om hon vaknar på natten. Annars får hon ersättning och det har hon ju alltid ätit ordentligt.
Kryper gör hon lite, blandat med ålning, hasning och rullning :p Det finns en del roliga videofilmer på det men de finns på bloggen och jag har inga vettiga direktlänkar.

Förra söndagen var Mathildes farfar och en faster på besök. Hennes farfar har varit i Turkiet i fyra månader så det blev en del presenter också.

Mathilde med sin farfar och en av presenterna (nallen):
blogg_4-768x1024.jpg

Sveriges mest förvånade bebis med sin farfar och faster Sinem:
blogg_6-1024x768.jpg

Presenter:
blogg_1-1024x525.jpg

blogg_2.jpg

blogg_3.jpg

Jag och Appe fick också presenter. Appe fick två skjortor och jag fick en mysdress. Dessutom fick vi från Appes ena farbror varsin äkta Galatasaray-tröja, med våra namn tryckta på. Mathildes Galatasaray-dress är också en present från Appes farbror.
blogg_10.jpg

Förra veckan, onsdag till söndag, var mina föräldrar på besök. Vi var ute och åt på fredagkvällen, tillsammans med min mormor, moster, morbror och två kusiner, shoppade och var i Västra hamnen och fikade i lördags, kollade på hus igår och lite vanligt stallande :laugh: Att vara hos oss är mer arbetsläger än semester :rofl:

Mathilde sover enbart på mage sen någon månad tillbaka. Det är tydligen mycket mysigare.
303805_10150336273978652_540403651_8252973_994329565_n.jpg

Mathilde, Tindra och Appe:
301244_10150336274213652_540403651_8252979_1139051316_n.jpg

Ute och åker bil:
303940_10150336274393652_540403651_8252983_883252862_n.jpg

"Bli're någon mat snart eller?!"
303204_10150336274538652_540403651_8252984_2102173451_n.jpg

Appes blogg-avatar, i färg:
296442_10150353102723652_540403651_8355634_2107049081_n.jpg

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 605
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar