Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

*knappen*

Här fortsätter nattamningarna för fullt. Dagamningen är nästan helt utslussad nu. Hugo äter gröt, välling och riktig mat. Om en vecka ska jag börja jobba igen. Känns hemskt, jag hade så väldigt gärna varit hemma längre och inte behövt sluta dagamma på ett tag. Men nu är det som det är och det kommer säkert bli bra. Kommer fortsätta amma morgon och kväll (och dessa nattmål) så länge det går. :)

Här ammas det knappt något på dagen heller bara morgon och en slurk på em, han är inte särskilt intresserad av det, "riktig" mat är bättre... på natten ammar han desto mer :) På lördag börjar jag med jobba, ska dock bara jobba varannan helg, och ej nätterna till att börja med, så det känns jättebra, allderles lagom! Ska bli så kul att komma tillbaka igen! och imorrn ska vi och mormor åka till Ullared, ska bli spännande å se vad lillen tycker om det ;)

Vi ammar fortfarande i huvudsak. Han ammar en gång på natten mellan två och fyra när han vaknar. Somnar om direkt och brukar sen vakna vid sex när sambon går upp och då ammar jag lite till för att få sova vidare, men han brukar inte vara så värst hungrig, ens om han ammade sist vid två.
har börjat ge lite gröt på morgonen när jag äter frukost. Köpegröt och det tycker han är sådär. Tror den är på tok för söt.
Ammar igen vid tio-elva. Äter 2-3 frysta iskuber till lunch och lite katrinplommon på det. Ammar vid ett-två, sen tre timmar senare igen. Äter hemmalagad gröt på kvällen. har börjat med det igen då han började rata kvällsgröten när vi gick över till köpe. Nu äter han sen tre dagar tillbaka med god aptit igen och sänker totalt 1,5 dl gröt med fruktpure i. Det gör han mellan 18.30 och 19.30. Ammas innan sovdags och lägger sig ca 20.00. Så vi ammar mest. Är orolig för att han inte får i sig tillräckligt med vätska, men har börjat introducera vatten i nappflaska.
Välling ratar han totalt de mjölkfria varianter som finns:crazy:

Finns det fler mjölkfria vällingar? Jag har bara hittat Enagos välling? Eller, förresten Semper hade ju en, men den var det soja i... Hur som så äter Hugo Enagos i alla fall. Inte med stor aptit, men det är inte mycket annat än bröstmjölk som slinker ner glatt.

När pappa matar är gröt en hit, men när mamma matar äter han tre skedar typ... Han vet väl att mamma har bättre saker att erbjuda... ;)

Har hittat de två sorterna. Enago avskydde han. Sempers har jag fått i honom typ 0,5 dl vid två tillfällen, men han har ratat dem desto fler:crazy:
Funderade på om man kunde testa att göra egen välling med, men känner mig så osäker på att vitamin och mineralinnehållet blir tillräckligt.
Gröten tillsatte jag tunnpaltsbröd i, nu när jag blandade till senast. Det är bakat på blod så det innehåller ganska mycket järn. Så svårt när han totalvägrar

Jag tycker det är jättesvårt att veta om H får i sig tillräckligt. Men han äter gröten och så mycket välling han vill ha, så det är nog lugnt. Dessutom ammas han ju ca fem mål om dagen också, så jag är nog lugn så länge han ammas också i alla fall. :)

Idag tror jag han slukade gröten på mindre än en minut:eek: det är ju mer än en dl! Hann knappt lämna av maten i munnen innan han skulle ha nästa sked. Hemlagad gröt is the shit:D

*kl*
Sorry att jag bara öste ur mig och sen inte uppdaterade er sist men jag har fullt upp med skolan! Har iaf klarat alla tre tentor vi haft hittills med över 75% på alla :) Så det går bra nu. Sambon har, efter ett sammanbrott från min sida där jag helt enkelt sa som jag kände och att om han inte respekterade mina känslor så skulle jag hoppa av skolan och då får han försörja mig :angel:, blivit mycket bättre! Det funkar verkligen bra för honom och Alice nu. Det går nästan ännu bättre hemma hos mormor.

Vi ammar fortfarande till största delen, jag pumpar när jag är i skolan så att den som är hemma med A kan ge mjölk i flaska. På förmiddagen får hon gröt och sen äter hon mat med oss vid middagen. Favoriten hittills har nog varit kyckling (kokt färs) och broccoli. Men det finns nog inget hon har ratat! Inte ens när farfar stoppade in en sked vitchokladmousse i munnen på henne :mad: Kan ju säga att de har försuttit sina chanser att få barnvakta 10 ggr om nu. Jag förstår varför sambon har svårt för närhet för han har nog aldrig fått det från sina föräldrar! :( Om Alice blir ledsen när hon är hos farmor så löses det inte genom kram, gos och kärlek. Nä, upp med henne på axeln så hon får stirra in i väggen och skrika, det blir nog bra. *suck* Tillbaka till mat, jag kan tipsa om att överkoka pasta och sen pressa den i vitlökspress! Då blir den geggig nog att mata med. Jag blandade dessutom med kalvfärs och olja så blev det ännu bättre :d

På måndag är det dags för 6månaders koll för oss. Det ska bli kul att se hur mycket hon har växt för det har verkligen satt fart nu när hon äter mat regelbundet och ammar lika mycket som innan (fortfarande på natten 1-2 ggr). Mormor ska följa med för att prata med läkaren om laktoskänsligheten, hon vet ju hur det var med mig så jag känner att det blir lättare.

Just nu i skrivande stund är vi snoriga båda två, min näsa gör aj aj ont! :( Får se om det blir skola imorn, annars blir det sjukstuga hos mormor med storkusin A som verkar ha samma förkylning som vi.

Nåt bra som Alice verkar ha ärvt från mig är kärleken till djur. När Misse sitter i soffan så kryper hon nästan! Annars så vänder hon mest till alla fyra från sittande men blir stående. Än så länge iaf ;)

Bjuder på en bild från stallet idag, hon tog mantag självmant och var toklycklig! :love: Blev riktigt sur när jag tog ner henne :D
317008_10150409102355712_582615711_10234197_696201690_n.jpg

Helt klart en blivande liten ryttarinna! :love:

Vilken tur att du fick fart på sambon, inte ska du behöva göra allt hemma när du både har skola och häst (och vill hinna mysa med er dotter också).

*fortsätter på samma knapp*

Här har vi haft en ledsen natt. Tror (och hoppas) att det är tänder som spökar, det är ju inga som spruckit igenom än även fast man sett dem länge nu. Igår blev han i alla fall mycket gladare när han fick Alvedon.

Jag har en grym nackspärr idag, påminner dessvärre alldelea för mycket om hur det kändes i början efter wiplashen, så jag kanske ska ta och ringa sjukgymnasten och få några nålar instuckna...

Vilken underbar bild! Får väl ta och lyfta upp Emil på Silvia en dag. (som förresten debuterade LC dressyr förförra helgen och blev precis utan placering. Vi hade samma procent som tvåan)
När Emil ser katterna så börjar han gapskratta. De är dock inte lika förtjusa i honom och håller sig helst undan:cool:

Trazel: vad skönt att han var piggare när han fick en alvedon. Vi har sovit riktigt bra inatt. Förutom att E,il fått för sig att det är precis lagom att gå upp halv sju nu för tiden....

Ikväll har vi gjort pizza. Fy katten så gott det var. Det var länge sen. Soyaosten mozarellastyle fick godkänt som ersättning för ost.

Emil har förresten ätit sitt första mål utan att amma efter idag. han åt fyra iskuber lax och pasta:banana:

Hugo har varit tand-kinkig i snart 5 månader, men de så rackarna spricker ju inte igenom. Man ser fler och fler, men inga spricker igenom... Men så länge jag ammar kanske ska vara glad att han låter bli att få tänder. :p

Solen skiner ju så fint idag, härligt att gå ut och rida idag! :D

*knapp*

Liten blev 7 månader igår och firade med att resa sig mot allt. Hon har testat ett tag men inte riktigt fått till det utan bara stått på knä, men nu har hon fått in tekniken! Hon tjuvstartade lite i torsdags med att ställa sig en gång, men det var nog mest för att göra mig glad. Min fux har fått en gaffelbandsskada och kan inte ridas mer :cry: Jag fick lite "hjälpande" händer och tassar i diskmaskinen...

img_0458_169506176.jpg

Duktig tjej! :D

Hugo skulle nog inte drömma om att resa sig mot nåt än... :p Han sitter bra i sin gåstol tycker han. Då kan han passa på att vila ibland också. ;)

Tråkigt med hästen! Hoppas på det bästa! :(

En annan har hoppat för första gången på två år idag! Gammeltanten började med att hoppa mig ur sadeln. Min tänkta reaktion från hennes sida på lite smackningar framför hindret var inte att hon skulle ta av två galoppsprång tidigare än nödvändigt. :angel:

Den fux som jag dig på i Flyinge? :( Himla trist!
Kul att unga fröken åtminstone försöker muntra upp dig, med god hjälp av katten förstås :D

*Kl*
Mathilde har roat sig en del sedan senaste uppdateringen. Bland annat gjorde hon simhalls-debut för en knapp vecka sedan. Mathilde gillar att bada i sin badbalja och tydligen var det kul med en större badbalja också :p

bild13-764x1024.jpg

IMG_0627-764x1024.jpg

IMG_0626-764x1024.jpg

Efter badandet åkte vi till Västra hamnen för att njuta av sommarvärmen:
IMG_0638-1024x768.jpg

Katterna är i princip det bästa Mathilde vet. Så fort någon av katterna tittar förbi så börjar hon le, prata och sträcka sig efter dem. Alla fyra katter gillar henne även om Zeke ibland är lite skeptisk. Lycka däremot är väldigt förtjust i henne och lägger sig gärna precis intill. Det gulligaste hon gjort var en gång när Mathilde låg på golvet och gnällde. Lycka hoppade ner från soffan där hon legat och sovit, la sig tätt intill Mathilde och sträckte ut sig längs med hela hennes kropp. Mathilde tystnade och blev nöjd igen :D
Bilden är dock från ett annat tillfälle när de bara kände för att prata med varandra. Lyckas kropp är lite oproportionerlig så hon har inte riktigt så litet huvud och inte riktigt så stor kropp ;)
bild10-764x1024.jpg

Mathilde med sin mormor:
IMG_2842-1024x768.jpg

Vad mysigt att katterna gillar henne!

Tilde är också jåteroad av katterna, men de springer för livet så fort hon kommer i närheten... :crazy:

Det är väldigt skönt att de accepterade henne så fort, verkligen över förväntan :laugh:
Era katter vänjer sig säkert. När jag var nyfödd hade mina föräldrar en katt. Så fort mina föräldrar kom in i ett rum tillsammans med mig så gick katten ut från rummet :p När jag närmade mig ett års ålder hade han dock vant sig så därefter var vi goda kamrater :laugh:

Japp, den hästen :(

Liten och katten är syskon, om man frågar någon av dem :D Katten är 2 v äldre än Liten och var 2,5 mån när vi fick henne så de växer upp ihop. Fick ju ta bort min 14-åriga lilla älskling när Liten var 6 v :cry: Så kom detta helt underbara lilla yrväder till räddning! Gamla katten gick ut ur rummet när Liten kom in, ända till sista kvällen innan vi fick åka in akut och avliva, då kom hon och la sig hos oss på soffan, hon låg ALLTID hos mig innan Liten föddes. Vi tror att hon visste vad som var på gång och kom för att säga adjö...
Mys (nya katten) och Liten leker jättebra och är ofta på samma kvadratcentimeter. De delar de flesta intressen :D

*knappen*

Här har vi varit på BVC idag.

8365 g och 70 cm är H nu. Vad han växer! :) Han har planat ut och ligger precis på normalkurvan nu. Det känns som att han är rätt liten när man jämför med jämngamla bebisar tycker jag. :p

För övrigt så har jag fått Hugo att sova nu för första gången idag. Jag trodde jag inte skulle hinna hämta andan en sekund idag. Men nu har han sovit i en kvart, så snart vaknar han väl igen och det blir full fart igen. ;)

Vi har också varit på BVC idag, och jag tycker Hugo är stor :p Liten väger 8010g och är 65,5 lång, 7 mån i fredags.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 044
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 630
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka