Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

*knappen*

Ännu en natt utan sömn här... Hugo vaknar efter en kvart och är superledsen, äter litegrann och sover en kvart igen... Sen samma procedur hela natten.

Pratade med BVC eftersom jag tror han har ont i öronen. Blir så trött när jag inte får prata med "vår" BVC-sköterska, utan får prata med en annan som inte känns som att hon lyssnar (eller bagatelliserar det hela). Herregud, jag märker ju att det är något fel. Han har aldrig i hela sitt liv varit vaken på natten utan orsak. När han varit hungrig har han ätit och somnat om - alltid. Att han då vaknar med ett gallskrik så ofta stämmer inte... :(

Tilde har inget eget rum, hon har inte ens någon egen säng! :laugh: Hon sover med oss i dubbelsängen, numera uppdaterad till familjesäng. :angel: Hon sover generellt jättebra på natten, vaknar någon gång och ammar 5 min, men mer är det inte. Sover totalt ca 10 timmar på natten.

Besiktningen blev godkänd igår också, hon är nästan 6½ månad 68,5 cm lång och 8,9kg tung. Stora damen! Hon följer sina kurvor alldeles utmärkt.

Vad gäller mat... Tilde äter inte heller särskilt ofta/mycket, även om det är otroligt mycket mer nu än innan hon fick medecin. 4ggr/dag (ca 1 dl/gång av gröt eller pure) + en kort amning på natten...

Hur bra tycker ni de små ska sitta för att man ska kunna säga att de "sitter utan stöd"? Tilde sitter upp till ett par minuter själv, men är fortfarande rund i rumpan ;) och trillar lätt... :angel:
september2011+325.jpg

Jag vet inte riktigt, men jag vill nog säga att de sitter utan stöd när man törs resa sig och inte vara beredd på att fånga hela tiden och de sitter där de sitter. ;)

Hugo är bra rund under rumpan fortfarande, men han tar sig framåt på något märkligt sätt när han ligger på golvet i alla fall! :p

oj vad duktig hon är! Vidar är inte ett dug intresserad av att sitta just nu, möligtvis i matstolen :) annars kan han inte vara still, sitter själv någr sekunder sen blir han stel som en pinne å hamnar på rygg, mkt roligare att åla och rulla, och äntligen har han fattat att han kan rulla från magen, så nu kan han förflytta sig flera meter genom att rulla i sidled, haha...

Här ekar det tomt, har ni som här fullt upp med de små liven? Här har vi åkt på första riktiga sjukan, lillen har haft feber sedan fredags kväll, tror det är sån där 3-dagars feber, nu har han även fått utslag i anskitet vilket de tydligen får då... stackars liten, vart ledsen å gnällig hela helgen å matvägrat, bara några slurkar bröstmjölk och lite kall fruktpure har slunkit ner... Idag vaerkar han må lite bättre iaf, ska se om jag kan få i han lite mat när han vaknar :)

Ja nu kommer alla "höstsjukor"...
Det var sååå länge sedan jag läste i tråden. Roligt att se och läsa om er alla som fått barn i vår. Jag fick ju en pojke den 14 maj, så Walde är nu över 4 månader. Han vill inte sitta ännu och vi har inte börjat med smakisar ännu, ja lite då men inte bytt ut något mål ännu.
Walde sover ok nattetid i säng bredvid mig men växer otroligt och vill ha lite mat två till tre gånger per natt. Annars är han en lugn och stabil kille.
Systrarna hans är så stolta.
32735288.jpg

Vi har fullt upp här! :)

Hugo far väl mest runt i sin gåstol. Har vi varit borta hela dagen så blir han överlycklig när han kommer hem och får springa i gåstolen sen! :D

Ni som lagar egen barnmat, hur gör ni?
Hugo äter nu de flesta puréer av rotfrukter, frukt och grönsaker så det börjar väl bli hög tid att introducera kött, kyckling och sånt... Men hur har ni gjort? Mixar ni bara likadant som med puréerna tidigare? Blandar ni ihop typ potatis och kött eller har ni en "mix" var för sig?

Jag blandar. Tilde gillar inte riktigt smaken av kött/fiskfågel, så jag har bara i väldigt lite, typ 5-10% av den färdiga pureen kanske...

Jag gör köttpuré på samma sätt som de andra puréerna, gör även sås av kött"vattnet" (hahha vad heter det). Kyckling har jag inte lagat själv då jag tycker att det är ett svårt kött att hantera, har själv blivit matförgiftad av kyckling många gånger, så det köper jag burkmat. Men fisk och nöt gör jag själv.

Har fryst ned potatis, majs, ärtor, kött osv i lagom stora bitar, sedan kan man kombinera efter smak för dagen. Blandar ihop allt.

När ja tyckte att det funkade bra med olika blandningar av grönsakspureerna gav jag honom helt enkelt våran mat, mixad med bröstmjölk å lite olja, eller den maten som passar iaf, dvs ej stekt eller för kryddstark mat... Men vi äter mest husmanskost och det passar ju bra... Kallopps, köttfärslimpa, korvstroganoff, spagettti m köttfärrsäs, carbonara, lax och potatis osv, än så länge inget han inte gillat :) Dock är gröten inte särskilt poppis längre, utan nu vill han bara ha riktig mat, ev lite frukt kan slinka ner... Konstigt det där ena dagen tokig i gröt å vill nästa dag inte ha...

Söt han va föressten, lille Walde, å väldigt fint namn :)

Jag tar av vår egen mat och mixar ner till E. Innan jag har saltat då så klart. Brukar ta undan en del och frysa ner i islådor. Har mixat ihop allt. Kött och de rotfrukter som var till. Det äter han med god aptit. Tyvärr så har magen börjat krångla och han bajsar inte varje dag. har gett honom laktulos fredag till nu och det som kom ut i fredags var hårt:cry: stackarn.

han har även börjat vakna mycket mer på nätterna. Typ varje timme nästan så man får ploppa i nappen. Är det magen tro, eller bara en fas? han gryr i sömnen. Vi är lite lagom trötta nu sambon och jag:crazy:

Här har vi haft samma problem, lillen blev så hård att han skrek och blödde... Nu går det bättre, fick en omgång microlax och kör sedan 2 veckor på lactulos (enl, bm rek) och blev bättre efter ett par dagar... Är säkert därför han är orolig och ledsen på natten, vi har det exakt likadant här!

Även vår lilla natttrasslar lite nu, vill amma hela tiden, oftast varje timme... :crazy:

Annars så äter hon inte gärna lagat mat längre, men gröt och slätmixad frukt går bra. Det går verkligen upp och ner det här, i perioder har hon inte valat äta gröt alls utan bara mat.

Hugo har trasslat på nätterna den senaste månaden och ätit i princip varannan timme... Igår fick jag nog, för han kan omöjligt vara hungrig. Han åt när han somnade 21.30, sen 00.40 och sen 2.30. Det var vid 2.30 som jag fick nog och sambon fick gå upp med honom. Vi var dock lite oförberedda på att jag skulle tröttna just då och hade inte så långt tålamod... Så han åt vid 3. Sen skulle han ha mat igen vid 5.30, men då skickade jag upp honom och sambon med stränga order om att inte ge ungen annat än vatten. :angel: När han märkte att han inte fick mat så gav han sig och somnade om och sov till halv tio. Så hungrig var han. :grin:

Så i natt fick han vara pappas pojke. Han åt när han somnade vid 21, sen kom han över till oss (när jag hämtar honom somnar han inte om förrän han fått mat) vid 23.30. Han somnade om efter lite om och men. Sen skulle han ha mat vid 3 igen, så sambon och H gick upp och drack vatten. Sen spårade H ur helt och var jätteledsen på riktigt (inte bara sur-ledsen), så han åt vid 3.30. Och sov sen till 8.30 utan större besvär! :D

Ganska stor skillnad på att ha gått från att äta 3-4 gånger per natt till en i alla fall. Lägg då till att han sov heeeela sommaren utan att äta på natten alls...

Härligt! Bara att fortsätta i samma anda då.

LillaSmilla: Hur mycket lactulos ger du och blandar du det med något? E tycker det smaka peck, och jag förstår honom. Det är ju sött som satan... Undrar om apelsinsmaken är bättre.. Många läkare rekommenderar den istället till barn. När jag drack det så blandade jag det i sur juice, men det kan jag ju inte göra till E:crazy:

Vi har förövrigt inte sovit inatt heller. La honom vid åtta och sen petade jag väl i nappen någon gång på kvällen. Sen vid halv ett satte det igång... la honom i sängen mellan oss. Han slog på Henrik och sparkade på mig.. men kan ju inte bli arg på stackarn för han gör ju det i sömnen.. och gnyr gör han med i sömnen. Har han börjat drömma??
Vi har ju ifs köpt en kaffemaskin och jag har skummat havremjölken i samma som man använder till vanlig mjölk (efter att ha sköljt av alla delar såklart) men funderar på om det kan spela roll till att göra honom orolig. Så nu skummar jag havremjölk i gryta istället

Ja blandar 7,5 ml i lite gröt på morgonen, går kanon! Vi började med 5 ml men det hjälpte inte så då öka ja till 7,5 å det va ingen fara om man behöver gå upp till 100 ml heller sa bm, men då kanske man får ge en gång på morgonen å en på em... Det fanns liksom inget tak utan det gäller å prova sig fram till rätt nivå, men man vill ju inte ge mer än vad som behövs :)

här har vi premiär ätit välling på morgonen! lillfisan gjorde som med allt annat hon får nytt, bara äter! finns inget hon spottar ut än så länge! hon äter ett mål lagad mat nu om dagen, ett mål gröt å tänkte börja med vanlig välling till natten då hon har börjat sova oroligt, annars är de som vanligt, Freja somnar vid niotiden å sover till minst kl 7...sitter hur bra som helst utan att va rund i rumpan å två tänder som lyser så fint när hon skrattar!

Undra om dom är i nån utvecklingsfas nu eftersom alla över lag verkar böka mycket å va oroliga på nätterna?! de är så här med lite...

jag varvar barnmatsburk med hemlagat...brukar göra tre rätter storkok å frysa in i lagom portioner och lägga enl tallriksmodellen ungefär, spagetti o köttfärssås, lax, pot o morötter mm, allt har varit uppskattat hittils, jag tycker de är lite svårt de där med mat å mellanmål å hur mycket dom ska ha, jag ska försöka minska ner på modersmjölksersättning så hon bara får 1-2 ggr/dag nu när hon ska få välling å gröt å allt...mycket man ska tänka på men jag tror jag krånglar till de extra mycket i min hjärna för jag är en sån om är väldigt rädd att göra fel...sen häver jag i Freja iaf en halv burk katrinplommonpure var dag, de hjälper henne att hålla hennes mage i trim iaf!

haha 100 ml bli kanske lite mycket, 100 mg=10 ml (tror :S) ska det ju va :)

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 606
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar