Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Men det där är ju upp till var och en, en del vill kanske amma mindre?

Här har vi inte bråttom, hon äter små smakisar med frukt och grönsaker och smakportion med gröt på morgonen (har ätit halva smakportioner först i 3-4 veckor). Fri amning fortfarande och ersättning när jag är borta. Mig gör det inget om hon vaknar någon gång på natten och vill äta, hon är ju bara 5 månader.

Intressant är att jag har en bekant i Norge och där hon bor rekommenderar de helamning/ersättning till ett års ålder, därefter smakportioner. Finland har ju också andra rekommendationer. Undrars varför det är så egentligen?

Klart att alla får göra som de vill, men jag kan ändå inte förstå varför man vill börja byta ut hela mål redan nu. Bara min åsikt liksom.

WHO rekommenderar väl helamning minst till 6månaders ålder men gärna till ett år, delamning till två års ålder tror jag. Själv kommer jag delamma, gärna på natten, tills dess att Alice själv säger ifrån! :) Hon kanske gör som min syster som vid 11 månaders ålder kravlade ned från mammas knä, sa NEJ och gick till leksakshörnan istället för att amma :D

Jo har kikat lite på WHOs rekommendationer. Men tex en sorts gröt som säljs i Sverige från 4 månader är från 5 månader i Finland, det är sådant jag undrar över.

Ja jag tycker också att sånt är konstigt!

Nu vill jag liksom inte dissa er andra, alla gör väl hu de vill. Speciellt som i Nordsvenskens fall där det finns en medicinsk orsak. Annars har jag bara helt enkelt svårt att förstå :)

Själv har jag inte kunnat välja tyvärr. Min ursprungsplan var helamning i 6 månader och sedan BLW, men det gick ju inte alls för oss.

Min mjölk har hela tiden varit otillräcklig, oavsett hur mkt hon sugit och jag pumpat, så hon har fått ersättning som komplement redan från start. och när hon sedan blev sjuk vägrade hon både amma och flaska. Därför fick vi, efter inläggning och på sjukhusets ordination, börja ge mat vid knappt 3 månaders ålder. Flytande föda (amning/ersättning/dryck av alla slag) förknippade hon med smärta och hade dessutom svårt för att svälja. Och har, fortfarande. Sväljningsproblematik är en del av hennes besvär.

Hon ammar sedan en tid tillbaka lite igen, men bara under omständigheter som inte förknippas med hennes tidigare erfarenheter. Nu måste vi ligga ner i ett mörkt rum, för att hon ska ens vilja försöka amma. Det brukar bli 3ggr/dag och några ggr på natten, hon får amma så ofta hon vill men det är ytterst små mängder som kommer tyvärr. Matvägning har visat att hon inte får i sig mer än 1 msk, om hon ammar från bägge brösten. Inte mycket, men det fungerar som mellanmål för henne som är så liten i maten.

Ersättning/välling/flaska över huvud taget vägrar hon helt, däremot går det bra med lite morotsjuice i kopp, så det är vad hon dricker.

Jag tycker helamning är det bästa, men vad gör man när det inte fungerar för mamma eller barn? Eller som vårat fall, för bägge. Jag har för lite mjölk oavsett vad jag gör, och Tilde är sjuk liksom... :mad:

Alla gör som de vill som sagt.

Jag hade gärna börjat få i honom något mer än bara amningen, men ungen vägrar ju. Han är väl helt enkelt inte redo. Vi får ta nya tag om ett tag igen.

Förresten så sov han 21-04.30 i natt och somnade om på en gång efter maten och sov till 8. Härligt! :love:

Jo, jag vet att helammning rekomenderas till bebis bli 6 månader, och jag ammar fortfarande lika mycket som innan, om inte mer... Grötmålet får han utöver amningen då min barnmorska sa åt mig å börja med det för att han ska bli mindre orolig på natten... Jag frågade henne tom om det där med 6 månader då jag tänkt vänta tills dess, men hon påpekade då att det är en riktlinje och att alla bebisar har olika behöv, och särskilt lite större bebisar kan behöva lite mer innan 6 månader.. För det är ju lite konstigt att en bebis som tidigare sovit nästan hela natten vill helt plötsligt matas både 2, 4 och 6 på morgonen och vaknar minst en gång imellan där, hon menar att det är tecken på att han behöver mer... Så det är inte för min skull, jag hade gärna väntat med mat så länge som möljligt, älskar att amma och gör det gärna tills han är året och mer därtill :)

Men han har väl en tillväxtfas helt enkelt? Då vill de äta mer ett tag men det brukar ju ge sig och bli "normalt" igen.

trazel - måste han äta "riktig" mat då? Jag pumpar ju så att Alice får min mjölk i flaska när jag är i skolan, det har funkat bra :)

Jag har inte så mycket mjölk att jag både kan pumpa och amma när jag är hemma. Gör jag saker utan H så kan jag inte pumpa. På jobbet (som fö är helt övervakat) kommer jag inte ifrån tillräckligt ofta och länge för att det skulle gå.

Idag verkade gröt gå i grabben i alla fall! Får hoppas det är något som håller i sig. :)

Vi har börjat ge gröt på kvällen eftersom BVC tyckte att vi skulle sluta amma på natten. Det fungerar inte om han bara får bröstmjölk. De tyckte han var så stadig att han klarade sig med att äta på dagen:grin: men det fungerade ju inte. Då testade vi att göra lite gröt och det älskar han. Så det får han så han blir mätt på kvällen. Ammas utöver det om han vill. Det har resulterat i att både han och vi sover avsevärt mycket bättre. Nu sover han till fyratiden innan han vaknar och vill amma. Inatt sov han faktiskt 20.50-05.30:eek: det har aldrig hänt innan. Gissa om det var skönt! E har aldrig ätit i korta intervall utan med 3 timmars mellanrum hela dygnet. För övrigt så ammas han helt ut. Har precis börjat ge smakisar en gång om dagen. Han är otroligt intresserad av maten vi äter och då tyckte BVC att vi skulle börja eftersom han visar sånt intresse.

*knappen*

Hugo har börjat fatta det här med att äta annat nu. Det är inte mycket han äter, men litegrann i alla fall. :)

I morgon ska vi till Akademiska och träffa barnurologen. Jag hoppaS ju att han bara sääger att allt är bra och inget behöver göras. Det är jag rätt säker på inte kommer hända dock... :(

Ninnurur: Vår dejt får nog frysa inne. Vi åker med morfarn eftersom pappan är sjuk och jag kan inte be om att han ska göra det också. Vi får ta det nästa gång, jag är ju rätt säker på att det kommer bli så... :(

Jag och Alice åker iofs till Wirsbo herrgård i helgen. Wille har typ lymfangit så jag åker utan häst. Är det långt från dig?

Det var verkligen skönt! Jag är normalt kolugn när det gäller sjukhusbesök och sånt, men just eventuell narkos och sånt har jag tyckt varit riktigt jobbigt. :/

Ninnurur: Hade jag bott i min gamla byhåla hade det varit grannbyn... Nu är det lite längre, men inte jättelångt alls. :)

Jag tar med mig dator och telefon, vet ju inte alls hur dagarna ser ut men jag gissar att jag skulle hinna med en dejt på lördag om du vill :)

Och förresten, så enormt skönt att Hugo mår bra!!

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 608
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar