Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Vilka himla fina tårtor du gjort Ninnurur! Hoppas de smakade lika bra som de såg ut! :d :D

Här har vardagen kommit tillbaka idag. Hugo tänkte dock inte fortsätta sova när pappa gick upp halv sju i morse, så vi har haft en tidig morgon (med våra mått mätt i alla fall...). Nu ligger han minsann och sover igen grabben! :devil:

I morgon ska vi till min svägerska som extraknäcker som fotograf och ta lite fina porträttbilder på Hugo. Bara att hoppas att han vill vara med på bild då! :D

*knapp*

Liten fick en gåstol igår, stormförtjust!! :love: Hon sitter/står mest stilla i den, men leksakerna på bordet är jättespännande, och det bästa med dem är att de både sitter fast och är tysta... :angel: Spelande leksaker är bannlysta i det här huset!

Det fick Emil med häromdagen. Det är en riktig hit och han älskar att trycka på alla knappar som låter. Vi har en med fem olika ljudinställningar hehe så inget tyst här.

Nu äter Emil hemlagad gröt varje kväll, ungefär en dl och på det sover han till fyra på morgonen om han får gröten lite innan nio. Jätteskönt. Han kanske vaknar en eller ett par gånger så man får trycka i nappen bara.

Ninnurur: tårtorna var superfina! jobbar du som konditor eller är du bara extremt begåvad?;)

Tack! Bara hemmagjorda, har ingen utbildning. Skulle vilja ha det men det finns få eftergymnasiala konditorsutbildningar tyvärr...

Alice har nu varit hemma med pappa två dagar. Igår hann jag hem till amning men idag fick jag pumpa på skolan (Alice fick äta urpumpat med pappa). Det funkar än så länge iaf! Hade bara extremt svårt att koncentrera mig på diagnostiskt prov i matte sista timmen innan vi fick åka hem... :angel:

Hugo har också börjat använda sin gåstol. Finns inget som låter på den heller (inte är det tyst hos oss för det - Hugo står för ljudet istället bara)! :D

Igår var vi och skulle ta fina bilder hos fotografen, tillika kusinernas mamma. Hugo tyckte hela situationen var pisstråkig och när han låg på mage låg han med pannan i golvet och skrek. Sittande kantrade han bara (och sittande i Bumbostolen höll han på att krypa ur den...) :crazy:

På eftermiddagen kom solen fram och då gick vi ut och gjorde försök ute i stället. Det gick lite bättre, men då var gräset mer spännande att titta på än en viftande, lekande, skrikande mamma... :p Vi fick dock några riktigt fina kusinbilder (tur att inte omständigheter syns på bild...). En 3 åring som inte skulle nånting alls, 1½ åring som va trött efter att inte sovit något på dagis och en 5 månaders som hade tröttnat på att vara fotomodell. ;) :D Men mormor/farmor kommer bli glad över att ha alla barnbarn samlade på en bild i alla fall tror jag (hoppas det för hennes skull i alla fall :devil: )!

*Kl*
Det är egentligen inte jag som ska skriva i tråden, jag är ju inte hemma särskilt mycket längre. Appe bloggar om sitt liv som hemmapappa men blogglänkar brukar ju inte vara tillåtet. Vill ngn läsa så får ni PM:a :laugh:
Unga fröken mår iaf prima. Förra veckan gnällde hon mer än hon tidigare gjort, totalt alltså. Den här veckan har hon varit sitt vanliga solstråliga jag :D Dock helt utan sömnbehov, helt enkelt en pigg unge :p Hennes pappa blir desto tröttare ...
Ett litet matvrak är hon också, men lika långsmal för det :laugh:

Befinner ni er i Malmö så jobbar jag i Skånskans tält 11-17 idag och på fredag. Välkomna :D (Genarp 10-17 på lördag om nu ngn befinner sig där.)

*knappen*

Vaaaaaarför har min käre lilleman fått för sig att han behöver äta på nätterna igen..? Två månader sov han ju 22-7 som regel varje natt. De senaste nätterna har han bökat som tusan och velat ha mat vid 3... I natt slog nog alla rekord när han skulle ha mat 00.45 redan... Och fem. Och sju. Mat finns det fortfarande gott om och han verkar äta ordentligt tycker jag.

Dags kanske att inse att vi borde sätta fart med gröten så han kan äta det på kvällarna...

Vi har provat ge gröt på kvällen, men då vaknade hon ännu fler gånger på natten och grinade dessutom, kanske fick lite magknip. Så återgick till amning och ersättning, då sover hon iaf från 22 till ca 4-5.

Du har fått PM :laugh:

Det är verkligen olika på bebisarna. Hur är du och din man? Alltså, ser ni varifrån dottern fått det :laugh:

Jag tänkte att han skulle kunna få gröt sådär runt 19-tiden och sen amning när han ska sova. Han blir så lugn och avslappnad så man får så mycket gratis om han ammas precis innan läggning. Funkar det inte får vi väl gå tillbaka. Jag har inga planer på att sluta amma än, utan bara lägga till lite så det inte är så att han är hungrig (men jag blir mer och mer övertygad om att han bara vill mysa egentligen). :p

Både jag och sambon är ganska korta och smala (var i alla fall smala...;)), så att Hugo ligger två kurvor över medel på längden och en över på vikten är en gåta. :D

Är du säker på att det inte är brevbäraren som varit framme? ;)
Skämt åsido, att Mathilde är rätt långsmal är inte jätteförvånande för vår del. Både Appe och jag hör till det mer långsmala släktet :laugh:

Det sovintervallet har jag på Emil nu när han får gröt. Jätteskönt. Dock möste jag erkänna att jag är grymt dålig på att ge honom annat. Har inte orkat komma igång riktigt med smakportioner... Han verkar dock gilla frukt. Speciellt purén med banan och äpple. Det är favoritsmaksättaren på gröten.

Har blivit lite inspirerad av min väldigt miljötänkande kusin och beställde en tygblöja igår. ska bli spännande när den kommer.

Hugo är helt galen i äpple! Det första som han verkligen visat att han gillar och vill ha mer av! :D Har en känsla av att Hugo kommer äta mer äppelmos än gröt när han börjar få det på gröten. ;)

Köpte lite päron idag, så ska prova att göra lite puré av det och se om det går hem lika bra.

Du har fått PM :laugh:

Det är verkligen olika på bebisarna. Hur är du och din man? Alltså, ser ni varifrån dottern fått det :laugh:

Jodå, det gör vi nog. :) Både jag och mannen är över 180, och av det lite regälare slaget sas. Ingen av oss är överviktig, men vi är breda över axlarna osv. Har lätt för att lägga på oss om vi blir stillasittande och sådär.

Vår stora dotter har alltid legat på +2 på längden, och typ +3 på vikten, hon är av samma kaliber som sina föräldrar, fast lite rundare.

Lilltjejen här ligger typ + 0,5 på längden och drygt +1 på vikten, så hon är tämligen standardstor, men tydligen väldigt lättfödd... Hon har ju mått så dåligt ända sedan hon var 5 veckor gammal, och ätit så lite så lite... Det hon har fått i sig större delen av tiden har motsvarat en nyfödd bebis behov. (ca 5dl ersättning/dygn eller motsvarande i annan föda) och ändå följt sina kurvor perfekt.

Nu har hon dock fått medecin mot sin förmodade GERD, och det fungerar! :bow::bow::bow:Hennes besvärliga uppstötningar har minskat radikalt, hon sover lugnt och äter bättre. Och när hon får i sig mer mat, så är hon vaken mer. För 1½ månad sedan, alltså när hon var 4 månader och inte fått medecin ännu, bestod hennes sömn av hela 20 timmars orolig, kastande, hostande gnällsömn... Och hon är glad! Inte alls någon "grinig unge" längre (på sjukhuset sa de att hon inte var sjuk, bara "en grinig unge". Men det påstådda personlighetsdraget försvann med nexium :angel:)

Blir intressant att se vad som händer med tillväxten nu då. :angel: Hon är fortfarande ingen storätare, men hon börjar närma sig ett hyfsat normalt matintag nu!

Tilde äter bara mat nu. Allt lättflytande och framförallt nappflaskan förknippar hon med smärta, så det har vi fått lägga ner. Vissa nätter kan hon dricka 1 dl ersättning i sömnen, men det är allt.

Gröt är nog populärast här också, även om ingen mat är sådär jättekul. Hon förknippar väl fortfarande allt ätande med sina bekymmer tänker jag... eller om hon fortfarande har lite ont också? Iaf, gröt äter hon morgon och kväll. Vi är äntligen uppe i en hel portion nu, innan hon fick medecin fick hon knappt i sig 1/4 port. :crazy:

Lunch och middag blir det lite lagad mat, då äter hon dock inte lika mycket utan oftast 0,75dl ca. Hon har hunnit smaka på det mesta nu känns det som, olika grönsaker, rotfrukter, kött, fisk, fågel. Bäst brukar det bli med sötpotatis blandat med ngt annat grönt eller rotfrukt, och lite kött/fisk/fågel i det. Ibland några skedar frukt till efterätt, hon har testat det mesta här också, inkl kivi, apelsin, björnbär och vinbär. :laugh:

Jag tycker det går jättebra med barnmatslagandet, inte alls jobbigt och det brukar bli lyckat! :laugh:

Här funkar smakisarna också äntligen bättre :) Äter nu ca 0.5 dl grönsakspuré till lunch och gröt med katrinplommonpuré till kvällsmat, och efter rekomendation från bm, även en portion gröt på em eftersom han fortfarande sover väldigt dåligt på natten och äter minst 2 mål bröstmjölk då, vilket han inte gjort sen han va nyfödd... Går dock upp som han ska så det är nog ingen större matbrist hos mamma :)
Nästa vecka har vi blivit remitterade till sjukhuset, de ska fota lillbäsens huvud, då det är assymetrikst:crazy: usch hoppas verkligen inte det är någon fara, vi som vart så noga med kuddar och vänt honnom i sängen varje dag...

Det är säkert ingen fara med hans huvud. Hugo har också snett huvud, men här gör de ingenting. Alltså, han är helt platt på ena sidan och rund på andra. Läkaren sa förra veckan att hon själv hade en son som såg ut så och det enda problemet han hade var att hitta hjälmar. ;)

*kl*
Alltså, nu blir ni väl griniga på mig men jag fattar inte varför man ska hålla på och byta ut amning mot gröt och sånt redan!? Amma två gånger på natten som 4-6 månaders är inte mycket ju. Visst, Alice får flaska de dagar jag är i skolan men då får hon den mjölk som jag pumpat ur dagen innan. Annars finns ersättning hemma för att täcka upp. Hon får en massa smakisar också, men alltid efter amning så att hon inte äter sig för mätt på det. Jag har ändå en väldigt matglad tjej som äter det mesta och kan sitta och äta majskrokar eller frukt i sin taste teaser samtidigt som vi äter middag.
Summan av kardemumman, varför är det så bråttom med mat? Varför måste bebisarna redan sova hela natten? :confused:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 608
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar