Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Nu kommer jag med lite nattliga funderingar...
Funderar på det här med att bygga stall, fixa boxar, bestämmelser, förprövningar etc. vem ska man ta kontakt med? Krävs en förprövning när man har två hästar (kommer bara sätta upp två boxar i vilket fall, vill inte att eventuella "kompisar" eller släktingar ska komma och fråga om stallplats :grin:)?

Och vad kommer allt kosta??? Kostnader är väl relativt; maskiner har vi fri tillgång till (svärfar jobbar med maskinuthyrning), jobbet ska vi försöka göra så mycket som möjligt själva och sådär. Men material etc. Ska vi försöka få tag i virke och bygga boxar själva? Mura boxar? Köpa stallinredning är väl klart dyrast, om vi inte hittar begagnad, vilket jag inte gjort hittills i närheten.

Sådär ja, rörigt och snabbt ihopskrivet, gäller att skriva ner det som finna i tankarna innan man tappar det :D Kram på er och godnatt!

-21 har vi här idag, riktigt snusk-kallt är det ute.
Idag blir det bak och ännu ett födelsedagsfirande för M :) Blir en vit tårta idag igen men jag vet inte vad jag ska göra ovanpå den. Troligen gör jag väl rosor som vanligt :angel:

Men sätter du inte vinsten direkt i ny bostad så blir det väl ingen vinstskatt?

Man kommer aldrig bort från vinstskatten men man får skjuta upp den om man placerar pengarna i dyrare boende.

Kan vara värt att veta att ju längre man skjuter upp den ju dyrare blir det eftersom man får betala ränta.
Så tyvärr, förr eller senare måste man betala vinstskatten...

Fy! inte riktigt så kallt här, men inte långt ifrån.

vad duktiga alla är på att baka! jag såg bilder tidigare i tråden :bow:
jag såg ett tips på tv före hur man ska få till snygg dekoration, dom tog en spruta och ritade/skrev med! Men det kanske ni redan hade koll på.

Nu får jag nog stänga ner, T skriker som en stucken gris för att hon inte får sitta vid datorn..:angel::devil:

Man kommer aldrig bort från vinstskatten men man får skjuta upp den om man placerar pengarna i dyrare boende.

Kan vara värt att veta att ju längre man skjuter upp den ju dyrare blir det eftersom man får betala ränta.
Så tyvärr, förr eller senare måste man betala vinstskatten...

Är det så det är? Det trodde inte jag och då har jag verkligen missuppfattat vår bank. Självklart kommer vi då att betala vår vinst på lägenheten nu när vi säljer, känns ju surt bara eftersom jag inte trodde att det var så det gick till :cool:

kl

Det är helt otroligt vad det skrivs i denna tråd, hade flera sidor att läsa ikapp när jag varit borta en stund igår :)

Macken22 Jag lider verkligen med dig, det är hemskt att behöva ta bort sin älskade häst... Har själv varit där.

här så har sovande gått väldigt mycket sämre sista tiden, hon vill inte gärna sova på kvällen och sedan när hon väl somnar så vaknar hon helt hysterisk med ca 30min mellanrum, tar ca 10-15min att få henne att somna igen, så nu har hon fått sova vid oss 3 nätter och har då sovit till 5.30-6 innan hon velat äta och sedan vaknat för dagen 8-9, det är skönt. Men då somnar hon inte förrän 21.30-23 vilket jag känner är för sent, men vet verkligen inte hur vi ska göra, hon äter kvällsgröt vid ca 20 och sedan pyjamas och lite sånt sedan amning vid 20.30-21 men ibland senare för att hon är jättepigg :cool: det är inte så stor mening att försöka lägga henne då, oftast är det för att hon sovit så sent som 18, men det går verkligen inte att hålla henne vaken då ibland...

Annars så händer det ganska mycket just nu, i förrgår lärde hon sig vinka helt spontant så det gör hon typ hela tiden nu och igår kom hon på hur man ålar framåt och det går fortare för varje gång hon testar :D

ojoj, lite långt kanske :angel:

Och hon var ju bara för söt på filmen på FB när hon tar sig fram, såg den igår :D

Emmah.S, Kaktusblomma & Cattan (har jag missat någon så skyller jag på att ni skrivit så himla mycket)

Jätte tack. Vi är lite kluvna. Jag vill få henne att sluta äta på natten så hon ska äta bättre på dagen. Och maken vill ge henne välling under natten för att hon (och vi) ska sova bättre. Medan jag tror att välling på natten bara kommer att förvärra våra bekymmer.

Sen så har vi fått lite olika råd. Dietisten sa sluta ge henne mat på natten så kommer hon äta bättre på dagen. Det är bara att stå ut med att hon kommet att gråta ett par nätter. Läkaren sa att hon äter på natten för att hon är hungrig. Bara ni får henne att äta bättre på dagen så kommer hon sluta äta på natten. Men undvik att vägra ett hungrigt barn mat.

Ush för dubbelsvar! Hmmm kan man köra en medelväg och sträcka ut tiden mellan nattmatningarna så låångt det bara går och långsamt minska dem? (det gjorde jag med nattamning, drog ned med ett mål hela tiden, när det bara var ett mål kvar fick han först bara snutta ett bröst på en natt och nästa nästa natt och sedan drog jag ned till snabbsnutt halva bröstets innehåll + napp och omsövning. Det fungerade faktiskt finfint!) kanske ge vatten ngn gång om det tokkniper.

Tror iofs min kära bok säger att man bara ska sluta så äter de bättre på dagen varianten. Men det kanske kan vara väldigt svårt.

Usch! Jag har nästan fobi för uppfällda/obefintliga toalettlock! Äckligt verkligen...

För att halvt om halvt ändra ämne så får man små fingrar under kanten på ringen om man inte är blixtsnabb på att fälla ned locket här :eek:

kl

När "lämnade" ni era barn till eran sambo för första gången typ under en längre tid för att istället få ersättning/utpumpad mjölk av er sambo. Tiden 2-4 timmar kanske? Och vad gjorde ni?

Vilken lycka o ha en så enkel nedtrappning...

Jag försöker ibland att få Ebba att minska sin välling om natten. Men då vaknar hon bara ännu oftare... Vatten kan slänga sig i väggen och det räcker inte med att hon skriker. Hon beter sig som en vansinnig noshörning om hon inte får mat..........
Ändå lyckas jag leka ner mat på dagen nu :)

Tycker synd om dig Svarfot... Jag har själv bråkat en hel del med Ebba men det fungerar iaf bara hon får äta själv och i bitar...
Kladdigt javisst ;)

Armani- Du behöver ingen förprövning om du inte bygger för minst 5 hästar. Men kommunen är säkert intresserad av var du ska göra av din gödsel så dom kommer vilja komma dit o titta...
Ska du bygga boxarna I det befintliga garaget eller fristående i anslutning eller hur har du tänkt? Mura med Lecablock, plankväggar- sök på trava o kolla vad jag menar.
Ska du bara ha uteboxar är det fasktiskt billigt med just uteboxen...

JAg lämnade Ebba till min mamma en fm redan när hon var några månader. 2 kanske... Vi skulle ända invänja ersättning och jag behövde måla stall i några timmar ;)
Så du vet iaf vad jag gjorde...

Jag har blivit sämre på att lämna bort henne nu. Man är så van vid att ha henne runt sig och "passa upp". Det enda jag saknar är nog att kunna sola nån gång dåo då... JAg ser ju ut som ett spöke ;)
När sambon är hemma om helgerna pysslar jag lite mer med hästarna med men det är ju knappast i timmar...

När hon var några veckor, 4-5, Lämnade henne med både sin pappa, morfar, farmor och moster från ca då. Men försökte tajma in så att hon fick amma iaf.

vilken fin tårta!! :bump: :bump:

Och tack för tipset med att smörja in bordet med coccosfett!!

vad skönt, tänk ändå att man kan bli så glad över en hög skit :D Sov nu så gott =)

det var samma här igår kväll.. Ungstoet visade koliktendenser, om än light. Men ändock... å jag väntade och väntade på den där bajshögen, efter 1,5 timme så kom den äntligen.

Jag tycker du ska göra rosa ponnies på den!:D

Det skulle jag kunna ha gjort men det blev rosor igen. Jag har vit fondant kvar så jag kan göra en vit ponny :)

kl

När "lämnade" ni era barn till eran sambo för första gången typ under en längre tid för att istället få ersättning/utpumpad mjölk av er sambo. Tiden 2-4 timmar kanske? Och vad gjorde ni?

Hrmm... 7 månader var hon nog :o innan dess har jag gått till frisör m.m. när M har jobbat och vi gör nästan alltid saker tillsammans annars.
Har hästarna hemma så de gånger jag har varit i stallet så har han ändå inte varit helt själv utan jag har funnits i närheten.

Första gången var nog när han bara var ett par veckor gammal. Han hade vuxit ur alla kläder och jag åkte ner på stan ensam för att köpa nya. Det var ganska stressande måste jag säga.

Andra gången som jag minns var när han var en månad. Då var jag på stan och provade brudklänningar, men jag var inte borta så himla länge, 3 h kanske.

Bra.. slipper jag ha dåligt samvete för att jag drar iväg 2-3 timmar nu då!

Sambon har ju faktiskt lika bra hand om sonen...

Jag behöver lite inredningstips!

Blev akut trött på vårt vardagsrum och bytte plats på sofforna och matsalsbordet. Skulle ha tagit en före-bild också, men det glömde jag. Just nu ser det ut så här:

2011feb19001.jpg

2011feb19002.jpg

2011feb19003.jpg

Ursäkta oordningen, har inte brytt mig om att styla inför fotograferingen :angel: Jag har en plan, men för att inte påverka er, så skulle jag vilja att ni kom med lite tips. Vad ska bort och va ska in? Vad ska flyttas?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2