Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Hade precis skrivit ett jättelångt inlägg, men det försvann... Morr.. Du får ett kortare tillbaks än vad du skulle fått.

Ja men då förstår jag, då tycker jag ju såklart att man får ge henne medicineringen ut och sådär och sen se hur det fungerar. Vet hur jobbigt det är med hund man inte riktigt kan lita på och alltid är det svårare när barn är inblandade. Hoppas det löser sig, hoppas du inte tyckte på över mitt förra inlägg.

jo det är det men vi får ju en vinstskatt därefter... Vi har inte bestämt oss för om vi ska betala den direkt eller inte. Handlar om ca 150tusen. Man kan välja att betala 2000 om året och på så sätt skjuta upp det (vet inte vad det heter). Men då får man ju smällen om man ska sälja någon gång. (tror det är så iaf, måste höra med banken o mäklaren igen. Ngn annan som vet?) Men 150 är väldigt skönt att ha till renovering och annat...

Kan inte säga att jag exakt vet vad du går igenom med din häst, men har ju själv en liten arab med en del problem. Och jag sa direkt att han får denna chans och denna stora operation att bli bra. Går inte det så går inte det och då får han somna in. Men linjen är ju givetvis inte svart eller vit, snarare en väldigt otydlig nyans av grått - hur lång rehabilitering är man villig att ge? Hur mycket efterföljande problem kan hästen få innan man ger upp? Vet man att hältan inte bara är en sträckning eller hovböld?

Tycker det är skitsvårt och än så länge finns min häst i livet. Vet inte om någon har läst tidigare trådar på något av hästforumen om Armani. Men i alla fall så gör jag en lång historia kort. Sommaren -07 så uppdagades det att han hade cystor i bakknä och lös benbit i ena frambenet. Jag var totalt knäckt och visste vaken ut eller in, var börjar man liksom och är det värt det? Jag kände ju så att jag kan ju inte bara ge upp utan att ha försökt och det var väl då jag insåg att han skulle få denna chans och sedan fick det räcka.
Han opererades, alla 3 ben på en och samma gång. Lång rehab och kostsamt både emotionellt och ekonomiskt för en vikarierande barnskötare som jag. Men jag är så glad och stolt över att jag gjorde det, trots alla negativa kommentarer och folk med alla sina åsikter.

Dock kan jag inte råda dig, utan bara tala om hur jag själv hade gjort. För mig hade det fått vara, inte för min egen skull (inte enbart, även om jag tyckte det var fruktansvärt jobbigt att genomlida) så framför allt för Armanis skull. Sedan är jag väl ändå inte hundra procent säker, blir man någonsin det i ett sånthär tufft beslut?
Speciellt när man verkligen kämpat och gjort allt. Man vill ju bara hästens bästa. Kram!

jo det är det men vi får ju en vinstskatt därefter... Vi har inte bestämt oss för om vi ska betala den direkt eller inte. Handlar om ca 150tusen. Man kan välja att betala 2000 om året och på så sätt skjuta upp det (vet inte vad det heter). Men då får man ju smällen om man ska sälja någon gång. (tror det är så iaf, måste höra med banken o mäklaren igen. Ngn annan som vet?) Men 150 är väldigt skönt att ha till renovering och annat...

Men sätter du inte vinsten direkt i ny bostad så blir det väl ingen vinstskatt?

Han har fått många chanser. (förlåt att det blir hästprat...) Han har haft en skada på gaffelbandsfästet. Kom tillbaka och gick 16 mil efter det. Han fick senskador på bägge fram efter att jag hade använt benskydd på honom. I 5 månader vilade han nästan innan de sprutade senorna och då blev han bra i gen.

MEN tyvärr tappade han alla muskler som han hade byggt upp och då har dessa problem kommit. Han lyckades komma tillbaka igen (provade en kort hemma) funkade och då åkte vi utomlands och tävlade, tyvärr verkade det som om han inte höll längre för distans, provade en tävling till med liknande resultat. Då åkte jag till Ultuna för en helkoll och där hittade de förslitningar och systliknande i knäna, dock inte cystor.
Veterinären där sa att är jag beredd är han beredd att hjälpa till och han trodde att det skulle kunna gå. Fynden i ryggen var sådana att det fanns hopp.

Hade jag tyckt att det var kul att skritta runt 30-40 minuter så hade jag inte behövt fundera på ifall han ska bort eller inte. Men när tårarna bara rinner när jag är ute och skrittar och försöker testa lite trav ( de två sista gångerna innan grannen kollade på honom) Jag insåg någonstans inom mig att det är dax att gå vidare. Jag vill tävla. Är till och med så hemsk att jag hittat en annan häst som jag är sugen på.
Helst har jag min valack kvar, men ekonomiskt och tidsmässigt kommer det inte funka. Jag vill ha hästar som fungerar att jobba med. Det ska vara kul att ha häst. Tur att jag har en frisk i alla fall!

Inte roligt alls att läsa om din häst :( Ni verkar hunnit vara med om en hel del. Är inte så "haj" på araber men är det vanligt med cystor och vad innebär det?! Brottas mest med hovbroskförbening. Det är inte roligt för 5 öre när dom inte är fräscha. När min häst hade sin sämreperiod så var det alltid med andan i halsen man kom fram i trav.

Varför kan dom inte bara vara friska????!!!!

Nä nu tror ja att jag ska ta å krypa till kojs, har en liten spjuver sovandes i vår säng :love:

Jag vill skriva så många saker till dig men jag kan inte formulera mig som jag vill. Du mår inte bra, din häst mår inte bra och ni har inte det förhållande ni båda skulle önska. Ett djur som har peronlighetförändringar mår väldigt dåligt, tyvärr kan vi inte prata med våra djur och förklara för dem varför det är som det är. Du har gett din häst chanser, ni har kommit tillbaka men tyvärr så verkar han inte hålla för det du vill.
Precis som du sjäv säger, det ska vara kul att ha häst. Hästar är för dyra för att bara ha när man inte kan göra det man vill.

Sänder dig kramar så får du fundera vad du vill göra här näst.

Kan bara skicka några tröstkramar och hoppas att du kommer fram till det bästa beslutet för just er, vad än det beslutet innebär.

usch vad jobbigt med hunden :(

Håller helt med Armani.. för mig är det INTE ok att hunden biter. Varken om det är av försvar eller om det är bara för att. Vår hund fick vi göra oss av med när äldste sonen var 5 månader. Detta för att hunden visade stora tendenser till vakt/svartsjuka osv mot barnet. Vi märkte att han mer och mer blev aggresiv och hotfull, så vi valde att omplacera honom i stället för att det skulle kunna/råka hända något.

Min kusin har alltid haft många hundar och de har 3 barn. Ingen hund har någonsin gjort något mot barnen, förutom en grandis som bet ena sonen i anisktet när de lekte. Den hunden fick somna in direkt.

Alla väljer vi ju våra toleransnivåer av vad som är ok och inte. Vi vet ju dessutom inte om hunden bet Ebba på grund av försvar, eller bara för "att", men jag tycker inte att det är ok. Tänk vad som kan hända.

(känner mig lite som Emma.S när jag skriver så här neggigt, men det är vad jag tycker iaf)

Men tänk om hon blir sig själv igen efter medicinen inte är så stark?
Men visst- vi hade bestämt att detta inte fick hända.......

Det är vanligt hos araben och de ger hälta hos dem. Klipper lite ifrån en gammal tråd: ett hålrum i benet som irriterar leden, en genetisk felkodning av skelettet eller uppkommer de vid trauma en skada på leden.

Önskar oxå att de bara kunde vara friska!

Hade jag tyckt att det var kul att skritta runt 30-40 minuter så hade jag inte behövt fundera på ifall han ska bort eller inte. Men när tårarna bara rinner när jag är ute och skrittar och försöker testa lite trav ( de två sista gångerna innan grannen kollade på honom) Jag insåg någonstans inom mig att det är dax att gå vidare. Jag vill tävla. Är till och med så hemsk att jag hittat en annan häst som jag är sugen på.
Helst har jag min valack kvar, men ekonomiskt och tidsmässigt kommer det inte funka. Jag vill ha hästar som fungerar att jobba med. Det ska vara kul att ha häst. Tur att jag har en frisk i alla fall!

För det första behöver du inte be om ursäkt över hästprat! Det är väl egentligen tack vare hästarna som vi alla från början har hittat till buke! Och i denna tråd pratar vi ju om allt och ingenting :)

Jag tycker inte alls att du behöver känna dig hemsk som börjar fundera på annan häst och funderar på att gå vidare. Din häst har ju fått flera chanser och du har verkligen gjort allt för honom. Och så känner jag lite såhär, är det okej att en häst som varit så pass aktiv och haft en fantastisk tävlingskarriär bara ska få skrittas då och då - mår han bra på det? Mycket av det hade fått styra mitt beslut med Armani. Han är ingen promenadhäst utan behöver få röra på sig. Även om vi inte är ett tävlingspar så älskar han att röra på sig, få träna och utvecklas. Vet hur dåligt psykiskt han mådde under rehab och skulle aldrig utsätta honom för det igen, inte heller ett helt stilla liv.
Och just ekonomiskt som du skriver, man ska mer än hålla häst i livet. Tänker på dig, kram!

Det är vanligt hos araben och de ger hälta hos dem. Klipper lite ifrån en gammal tråd: ett hålrum i benet som irriterar leden, en genetisk felkodning av skelettet eller uppkommer de vid trauma en skada på leden.

Önskar oxå att de bara kunde vara friska!

Japp precis så är det. Armani blev ju inte ens halt. Stillar ju inte mitt dåliga samvete över att han inte kollades upp direkt när problemen började... han kunde inte samla ihop sig ordentligt, framför allt inte i galoppen, utan gick och bytte galopp med bakbenen i varje galoppsprång. han hade väldigt svårt att bära upp sig helt enkelt, gick gärna med korta steg (typiskt för araben kanske, men såklart ett tecken på hälta).

Suck var nere i kylan igen, ingen hög. Longerade lite till. Vekar vara rätt lugn, stod och sov när jag kom ner. Får gå ner om en stund igen och kolla ifall det kommer någon hög. Vill gärna se en innan jag går och lägger mig.
Började med en kur för tre dagar sedan på honom, kanske den som strular??? Det är linfröolja, nässlor, nypon, alger och magnesium. (jag vet ett sista försök att bota...)

Jag vet att han tappade livgnistan när han fick stå för gaffelbandsfästet, det var helt tomt i ögonen på honom då. Så illa är det inte nu, troligtvis eftersom han har fått gå ner i varv innan. Förra gången var det från toppkondis till ruta. Då bestämde jag mig för att han ska inte behöva stå den dagen det inte fungerar längre...

Jag vet att han tappade livgnistan när han fick stå för gaffelbandsfästet, det var helt tomt i ögonen på honom då. Så illa är det inte nu, troligtvis eftersom han har fått gå ner i varv innan. Förra gången var det från toppkondis till ruta. Då bestämde jag mig för att han ska inte behöva stå den dagen det inte fungerar längre...

vet hur det är :( Armani vände och gick ifrån mig i hagen varje dag under rehabiliteringen.... Tycker ändå det är rätt inställning av dig, så som du avslutar texten här ovan. Hur hårt det än är så vet du ju när det är slut.

nu fick jag en hög i boxen! så nu ska jag kunna sova gott. Det är skitkallt ute. Brrr

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar