Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Jag har tack och lov aldrig behövt ta det tunga beslutet själv. När mina/våra djur har skullar somna in så har jag fortfarande bott hemma och mina föräldrar har varit de som fått ta de där besluten :( Bävar för den dagen vi måste ta beslutet för hästarna, eller ännu värre, för min fina Yda, usch..... Det vill jag inte ens tänka på..

Måste fråga bara, och det är absolut inte för att på något sätt strö salt i någons sår, utan en fråga rent generellt. Är ni inte med djuren när det är dags för insomning (kan man säga så, lät inte.. Helt okej?)?

Jag har valt att inte vara med. Dels vill jag minnas dem levande. Men mest av allt så skulle jag gråta så hysteriskt att djuret nog skulle bli stressad :crazy: Nu var ju maken med med Deetah, så hon hade ett välkänt ansikte med sig. Annars så tror nog jag personligen att det inte är så viktigt vem som är med just sista ögonblicken, bara personen i fråga är lugn och trygg.

Jag hann aldrig ner till min häst innan de tog bort honom- något jag blev väldigt sur på eftersom vi bestämt att jag skulle få tid på mig att komma dit... Men komplikationerna gjorde att de fick stressa på det hela...
Annars har det varit jag som kört med familjens katter...

Ska jag ta bort min hund har vi pratat med veterinär om att komma hem och fixa det på majas sovplats... Hon HATAR veterinärstationer så det ska hon slippa iaf...

Det har varit lite olika om jag varit med eller inte. Som jag skrev tidigare om min första kanin så tog jag den förlusten väldigt hårt (var med vid den avlivningen) och bestämde mig för att inte vara med när mina två katter togs bort. Sedan var det dags för min häst och då hade jag inget val, för vem skulle hålla honom? Och dessutom kände jag att jag nog bara hade undrat hur han betedde/kände sig, hur lång tid det tog osv. Jag ville inte bulta honom utan han fick en injektion av veterinär. Jag är glad att jag var med, men hade inte fixat en bultning. Sen var det Siri i somras, hon var ju så dålig att det liksom inte gjorde någon skillnad. Usch, hemska minnen som kommer upp... :cry:

Kl
Jag är riktigt jäkla sur!!! Vi skulle ju äääntligen få tillbaka bilen idag. När vi får den visar det sig att backsensorerna bara tjuter, xenonlampan är trasig, det kommer felmeddelande om att kurvljusfunktionen är trasig. Dessutom lät det exakt som en skruv trillade ner inuti instrumentpanelen och sedan rullade iväg, när vi åkte i ett gupp. 2,5 h tog hela projektet att hämta hem bilen och nu måste vi alltså göra om det! Jag tycker att maken ska kräva att de åker hit och hämtar bilen och lämnar lånebil åt mig, men det kommer han med all säkerhet inte att göra. Blä, det är verkligen som att sitta i ett fängelse när man är billös. Jaja, nu har vi en defekt bil iaf. Hoppas inte polisen stoppar mig när jag åker runt utan lyse imorgon. :grin:

När vi tog bort hästen Nicko på Strömsholm så fick vi inte vara med. Vi fick ta farväl av honom och åka hem med tom transport. Han sprutades.
När lilla älskade kaninen Julle somnade in så var min mamma med honom, jag var i Sthlm på bröllopsresa.
När katterna ska somna in så tänker jag vara med dem om jag kan.
När hästarna ska somna in så vet jag inte vad jag vill...

kl
jösses vad ni har babblat idag! Har inte hiunnit svara innan idag men nu ligger jag i sängen och väntar på att A ska somna.

Jag tvättar inte efter varje kissblöja heller. Röd är han nästan aldrig men när vi hade magsjuka så blev han röd och lufta var det inte läge för heller :crazy:

idag var vi på föräldrargrupp och imorgon ska vi på bebisbus på ett konstmuseum där ebisarna får kladda med ätbar färg.

Hur många här inne är nyfikna av sig ?

Jag tvättar inte heller efter varje kissblöja. Jag är lite oekonomisk och anväder våtsarvetter till allt. Torka rumpan, tvätta av matkladd mm. Eftersom vi har skötbordet i köket är jag inte sugen på att tvätta av enbajsig rumpa i kökshon. I så fall får man springa till badrummet och är det riktigt illa och gubben är hemma så brukar vi hjälpas åt att skölja av i duschen då.Vi har lite felplanerat badrum så för att komma in i duschen måste man ta sig över toaletten... Så en får hålla arnet och en tvätta och så hänger vi oss över toastolen. :) Därför tar jag den enkla vägen och använder våtisar!

Innan hon kröp runt så var hon bar om rumpan ca 1 h om dagen. Nu är det för kallt inomhus för att det ska vara kul för henne, dessutom så blir det lite blöta spår efter henne de gånger som hon får vara naken!

Testa Euroshoppers våtstarka pappersservetter, de är kanonbra att blöta med vanligt vatten. :idea: Blir samma sak nästan, men billigare. :laugh:

Men då måste jag ha vatten i närheten...

Vi har sådana redan, men de lägger jag under rumpan när jag byter, eller så lägger vi de över hundens kissefläckar ifall vi inte har moppen framme :)

Jag förstår precis hur ni menar och varför ni väljer att inte vara med. Håller med om att det bästa för djuret är väl om någon lugn och sansad är med, helt klart.
För min egen del (de gånger jag har varit med) så vill jag vara med, jag vill följa djuren in i det sista, det är väl lite det sista jag kan göra för dem. Och för min egen del så är det viktigt att se hur det gått till och verkligen se att min vän ÄR borta, annars hade jag nog haft svårt att ta in det och förstå det.

Jag var med första gången när jag var 12 år, min fina Lisa-vovva :cry:. det var första gången jag såg min pappa och mamma gråta (min syster var också med och hon var då 9 år). För oss var det viktigt att vara med och det betyder såhär i efterhand jättemycket, även om det precis då var riktigt jobbigt. Även vid begravningen var vi med och läste dikter, pratade om henne etc. = mycket bra för oss barn!

Det där sen med hästarna kommer bli tufft. De är ju så stora och jag vet inte vilket som är att föredra; injektion eller bult.. Men jag har alltid sagt att jag ska gå med mina hästar även denna sista väg. Men jag vet inte, kanske förstör jag mer än gör nytta eftersom jag står dem så nära, de känner säkert av min oro, sorg och stress. Det smittar kanske av sig?

Förlåt, är inte meningen att älta djuren såhär, när jag vet att flera av er står med det hängande över sig. Jag lider oerhört med er och hoppas det dröjer till det är dags för oss att ta så tunga beslut.
Om det vill sig illa som kommer fina Dusty (mina föräldrars rottweiler) få somna in till hösten :cry: (jag kommer givetvis vara med vid hans avlivning också, han är fortfarande min vovve, även om jag inte bor hemma..). Han blir 6 år i sommar, alltså inte så gammal. Men han har kronisk borrelia som visar sig på lite olika vis titt som tätt. Just nu har han ständigt bölder mellan tårna i tassarna, penicillin hjälper för stunden, men sedan kommer de tillbaks.. De hämmar ju hans gång oerhört och han har ganska ont när han går. Vi ger honom sommaren med och ser om de kanske försvinner av sig själv, de kan visst göra det sa veterinären.
Flera här inne som har rottis va, både Lottch och Ia* iaf va? Inga sådana problem på era?

Jag har tagit bort två katter som varit mina. Första va det så akut med så den fick skjutas av grannen, han rekommenderade att inte vara med p.g.a dödsrycken. Så jag hämtade henne dagen efter. Den andre va redan sövd för röntgen av ett svårt benbrott. Så jag kände att det inte va nödvändigt att vara med och plåga mig själv.

Det finns inte ens i min värld att jag ska behöva ta bort mina högt älskade hundar. De är odödliga. Men så är det ju inte har jag på senaste börjat förstå då labben börjat bli lite stel.
Ska ta hem veterinären, inte för att han inte gillar att åka dit. Utanför att jag inte skulle klara av att bära ut den döda hunden till bilen och köra hem den.
Och nåt jag kommer ha svårt för är begravningen.
Skicka iväg på kremering vill jag helst inte då jag är rädd för att få tillbaks fel djurs aska. De ska begravas i vår skog, skiter i vad myndigheterna säger om det. Men då kommer jag bara tänka att där ute ligger Hubbe alldeles ensam i mörkret.
Asså, jag storbölar nu bara jag tänker på det! Mina älsklingar ska inte dö, så är det bara.

*oj, vad långt det blev:o*

Vore snällt om du kunde fråga det, vi vet verkligen inte varför vi inte fick vara med.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar