Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Jag TROR att de är tillverkade efter hennes mått... Att hon pratat med någon i byn typ... Men kolla med henne- hon svarade snabbt på mitt pm jag har skickat henne innan :)

Jag har helmurat stall i lecablock. Vi har kört armering i varannat lager för att säkra oss lite extra. Husbygge brukar köra var tredje.
Jag hade även försökt få slutdelen armerad in i väggen du redan har där- förstår du hur jag menar? Så att den inte kan rasa ner hela vägen så att säga. Eftersom du inte har några armerade hörnor...
Någt jag tycker är skitsnyggt när man bara har halva väggar är att göra det i bågar. Gärna med tegel ovanpå :)
Men då ska man ju ha putsad leca. Inte hålbetong som jag TROR att Immer har. Hålbetongen kan man ju iofs armera neråt med :) Det gjorde syrrans sambo när han byggde pool så det har jag också varit med om. Då hade jag förankrat i golvet istället.
Fördel hålbetong- man måste inte putsa det :) Fördel leca- enkelt att forma och göra olika stora bitar att pucssla ihop.

Fast nu när jag tittar på immers bild igen tror jag att hn har hela stenar- typ de man har i trädgården... Då är det som att bygga med jättetegel Armering som leca skulle jag tro

Senast ändrad:

Vi har inte börjat än :) Har ritat klart och river så mycket jag kan med a i vagnen bredvid. När köket är klart får sambon hjälpa till me dstallet.

+ Armani,

Spännande att följa stallbyggen :) Glöm inte att uppdatera med bilder så att vi får se här sen :D

*kl*
Vad kan man ha i youghurt för att få den lite sötare? Har provat mosad banan och olika bär, men det är ingen jättehit. Hade i fruktpure och det var gott, men det känns så oekonomiskt med dessa småburkarna. Finns det osötad sylt? Men då innehåller de väl massa annan skit... Kan man göra egen på frysta bär? Jag krossar i lite corn-flakes i youghurten för att få den lite mer mättande. De innehåller ju salt, är det dumt att ge det?

Gör egen fruktmos...
Äpplen/päron koka mjukt ev med lite vanilj (ej vaniljsocker) och vatten som täcker botten på kastrullen.
låt svalna lite och kör med mixerstav... klart!
Eller typ frusen mango och jordgubbar, tina och mixa... klart! :)
Båda varianterna är mycket populära här, dels att smaksätta gröt med och jordgubb/mango med lite vatten som smoothie till mellis ;)

:bow: tack! Ungefär hur länge håller detta i kylskåpet? Tänkte om man kunde göra en sats så det räcker i en vecka iaf?

Jag hade inte vågat spara det i en vecka faktiskt... Det är ju inget i sm ska göra att det håler. i barnmatsburkarna har de ju ite askorbinsyra för hållbarheten.
Mango/hallon i frysdisken var en riktig höjdare här hemma. Jag hade i lite vaniljsocker för jag ville inte koka vaniljstång...
Äppel med kanel är gott, men måste kokas. Päron kan man mixa som den är. Avokado? Det har jag provat ge i bit men Ebba tröttnade ganska snabbt på smaken.
Kan du ge bären i bitar?

Vad använder du för yoghurt?

EmelieR - tack för tips ang. gjutning, ska spara det och rådfråga min pappa lite. Oh, vi ska åt ditt håll imorgon faktiskt! Sambon hade ett ärende i Bromölla Möbelaffär (han jobbar ju i deras butik i Hässleholm). Dock har vi bråttom annars hade vi ju kunnat säga hej :)

Lovar att när det väl är dags för vårt stallbygge (drar igång i sommar när vi har kommit till rätta i huset) så uppdateras det med bilder!

Nja- jag ve tinte hur det smakar.. Men jag tänkte att det är lätt för de små att äta...
Om det äts bitar varför inte ha i hela blåbär, små bitar av jordgubbar?

Idag har Ebba ätit russin- det var gott ;) Men jag hade nog inte vågat lägga det i yoghurt kanske.

jag ger vanlig osötad yoghurt, från arla. Finns i vaniljsmak och honungssmak oxå om jag inte minns fel. Men vi ger den osötade varianten. Väldigt uppskattat här hemma :)

Vi sparar nog max 3 dagar, men det är enkelt att frysa in i "gamla" barnmatsburkar ;)
tinar över natten i kyl eller på någon/några timmar i rumstemp :)

Man behöver inte använda vaniljstång, det finns vaniljpulver att köpa iaf på vårat Maxi, väldigt drygt!

Var hittar man vaniljpulver i butiken?

En fråga ang . det där med yoghurt, är det alltså helt okej att ge vanlig yoghurt till småttingarna? Tydligen viv, du gör ju det :D men alltså det är okej? Känner att jag vill variera mellanmålen lite mer (blir oftast gröt eller en banan..) och det hade ju varit skitbra!

I "vår" Maxi finns det vid bakgrejerna, där tex vanlijstång finns, en liten kartongförpackning, ekologisk? med en liten glasburk i, kostar ca 30-40kr :)

Jag ger ibland turkisk yoghurt till Isabella och som jag har förstått så är det helt okej men man ska se till att man inte konkurrerar ut mat som är järnrik = inte efterrätt men som mellanmål spelar ju ingen roll.

:bow: tack! Ungefär hur länge håller detta i kylskåpet? Tänkte om man kunde göra en sats så det räcker i en vecka iaf?

Två-tre dagar utan problem. Jag brukar göra på ett päron, eller två äpplen, det blir en stor barnmatsburk ungefär. Det går åt på två dagar kanske. Gör du större satser är det nog säkrast att frysa, men det går på kanske en kvart att göra, så det är inget jättebesvär att göra lite flera gånger i veckan.

Fler förslag:

Päron och kiwi (koka päronet och mixa med okokt kiwi)
Päron och lite frysta hallon (koka tillsammans)
Päron och lite frysta lingon, gärna lite vanilj också. (koka tillsammans)
Banan och fryst mango (håller sig bara någon dag, sen blir den brun tyvärr)

Är man inte rädd för blåbärsfläckar på kläderna så:

Mogen matbanan (plantaine) kokt med lika stor mängd blåbär.

Senast ändrad:

Nja... mitt bvc säger att man ska vänta tills de är ett år. Man kunde ha i lite i matlagningen....
Men jag ser ju hellre att barnet äter så... Jag har inte gett yoghurt men haft mjölksås, stuvning och potatisgratäng till Ebba. Då är det ju dessutm till maten så det borde ju vara värre kanske...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Burkmat
  • Vegansk efterrätt?