Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

A var helt obetalbar idag, han kröp in i sovrummet, ställde sig upp mot garderoben och började riva ut alla mina trosor o BHar ur troslådan. Jag går fram och försöker ösa i dem igen, han tittar surt på mig och häller ut dem snabbare och snabbare. Jag går bort en bit och han lugnar sig, kommer tillbaka och sträcker fram händerna mot honom -meeeep meeep, ösa ösa ösa ösa, riktigt upbragd såg han ut, lite som en farmor om man gräver med händerna i sockerskålen. :rofl: han blev inte lite sur när jag tog honom under armen och gick ut ur sovrummet.

Han kan stå själv nu, i flera sekunder :D typ tre eller så :angel:

Maxi cosi mobi är ingalunda liten o smidig, men den går in i mitten av vår lilla Ford Focus (Golf klass eller vad det heter) och man kan fortfarande vara 4 pers till i bilen. Om än kanske inga långa och breda drasuter. (Viktigt är att stödbenet kan komma in mellan framstolarna, har man stor CD hållarknöl där kan man inte ha den.)

Problemet är att få in stolen genom dörren. :o Det är bara två dörrar och hålet som blir när man fäller framsätet blir inte stort. Försökte att få in stolen via bakluckan och fälla halva ryggstödet, men det gick verkligen inte.

Nja... mitt bvc säger att man ska vänta tills de är ett år. Man kunde ha i lite i matlagningen....
Men jag ser ju hellre att barnet äter så... Jag har inte gett yoghurt men haft mjölksås, stuvning och potatisgratäng till Ebba. Då är det ju dessutm till maten så det borde ju vara värre kanske...

Jag uppfattade det som att man inte ska konkurrera ut babymjölken som har tillsatt järn. Ersättning skulle de helst dricka hela första året. Men jag har uppfattat en liten hake med det hela, det slutar ju med att han får varken mjölk eller yogurth eller ost eller ersättning. När barn väl fyllt ett år tills de är 15 sägs det ju vara viktigt att dricka 3 dl om dagen... Ersättning ger vi knappt alls längre, jag har fixat lite ngn gång att dricka till maten bara. Känns som att man slänger ut kalciumet med badvattnet.

Har iofs fortfarande bara gett enstaka skedar yougurth och han har fått ngn halv dl vanlig mjölk en gång. Men det känns fel någonstans. (jag är iofs emot att dricka mjölk, tycker inte om det, men 3 dl om dagen som sagt ska vara bra för barn)

Ojojsan, kanske ngt att få in en gång och aldrig flytta? eller så får ni hålla er till framsätet. Jag menar lite oavsett om ni till slut lyckas få in stolen måste ni ju sedan framöver också försöka mosa in babyn ;)

Mjölkprodukter hämmar upptaget av järn- därför bör du inte ge det till järnrika måltider. Ska man ge det så är det ju absolut rätt som du gör :)
Jag kommer nog ge innan hon är 1 också. Och jag håller med om att det är konstigt att man sedan ska hälla i för fullt efter de fyllt 1...

:rofl: Är sork något dialektalt, eller använder du måntro T9?

/Modett, som aldrig trodde att bäbisen skulle vara en sork :D (men väl en pojk!)

Haha!
Här, i vår del av västra götaland säger de sork. Fast mer "Surk"
Blev lite lustigt första gången jag hörde detta. Och jag är smålänning som gärna glömmer "R". Så jag sa ju "Saak"
Blev aningens utskrattad där :D

Och på min dialekt låter sork inte som en söt pojke iaf... hahaha! Och jag har aldrig hört uttrycket heller...

tack :) ska prova mig fram o se vad som faller herrn i smaken. Vart i affären hittar man matbanan förresten? Hur ser de ut?

Ang mjölkprodukter: jag känner mig inte särskilt orolig över att ge honom det. Nu får han ju inga mängder, kanske 1-2dl om dagen, men ibland får han mannagrynsgröt istället och den är ju gjord på mjölk, han får även mjölk till maten ibland. Mitt bvc lyssnar jag lite med ett halvt öra vad gäller kosten. Efter en diskussion om att jag var tvungen att ge honom industrigröt annars skulle han inte få i sig tillräckligt med järn... När jag frågade hur de gjorde förr och om alla barn led av järnbrist, då hade hon inte så många svar. Men industrigröt o välling var viktigt att ge för det stod i hennes häfte (som kom från semper).

Nu ger du ju manna men har du gjort hemmagjord havregröt med??? Jag mixade havregryn en gång o kokte när min var slut men det gick ju inte att äta... helt smuligt o osmakligt.... gjorde jag fel?
jag tycker själv om grahamsgrynsgröt så jag kanske skulle prova det till Ebba... Fast hon äter ju bara 3 tsk innan hon bråkar så det är väl inte lönt tyvärr...

Hade du vågat koka risgrynsgröt o ge?

*kl*
Såg ni artikeln om barnvagen med barn i som blivit stulen i danmark :eek:

jag ger han havregrynsgröt ibland med mjölk och fruktpuré till. Men jag mixar inte havregrynen innan. Kokade en sats risgrynsgröt strax innan jul (när han vägrade mat som mest) och det var helt okej med ett par tsk. Ska prova att göra det nu igen när det lossnat lite mer med maten. Så tråkigt att göra bara... =/

Jo- det tar ju tid- Men jag tycker om det så då kanske det kan vara mer lönt...
KAnske Ebba äter havregröt om den inte är pure. Hon tål ju inte puread mat.... äter allt nu när jag bara delar den...
Jag har köpt 1årsburkar jag tänkte testa någon dag när vi andra äter olämplig kost för att se m hon gdkänner den. Tydligen är det väldigt spännande med olika saker i munnen..

Hittades efter en timme. Hade ställt vagnen utanför fönstret och 20 minuter senare var vagnen borta. (Jag reagerar även på att de inte tittade till barnet på 20 min...)

Och jag undrar också??? Att det var lite ti tiden att stjälva barnvagnar har jag förstått men med barn i :(
Tydligen behöver man låsa fast sina vagnar med cykellås på vissa ställen...

precis så är iggy oxå, all puré förutom fruktpuré ratas :D välling och köpegröt likaså. Hur är det förresten med krossad annanas på burk? Inte sån i sockerlag utan sån i egen juice. Är det för sött tro? Det var väldigt gott tydligen, färsk annanas var dock inte lika poppis

det är nog ganska mycket fruktsocker i men det måste ju vara ok då&då :)

Min syster har väldiga problem med att jag inte köper de dyra juicerna till mitt barn.... ch varför jag inte ger henne kex... Kan man på något vis få henne att förstå att jag inte vill att hon ska bli en sockerbmb som jag själv är?
Hennes barn dricker inte vatten- ngt jag tycker är grymt tråkigt då jag aldrig har ngt annat än vatten hemma ;) mjölk har vi hemma om helgerna så det får jag väl lära mig...

Jag hittar inget om barnet i vagnen- man börjar ju undra om det är liknande det barnet som försvann i malmö...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 942
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar