Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Du kan nog inte klistra marsipan med vatten men detta klistrar det jättebra :)
Det var lätt att göra rosor med också.

Om jag fattat det rätt så är dina biologiska föräldrar skilda? Oavsett om de gift om sig eller inte så har du rätt att ärva dem. Dör tex din mamma så kommer du kallas till boupptäckning efter henne. Är mamman omgift Tänk på att har de haft tillgångar som de skrivt över på ev andra syskon så kan detta räknas som förskott på arv.

Vill du inte ärva dem så kan du avsäga dig arvet.

Vill du bli adopterad av dem som nu är dina känslomässiga föräldrar så har de biologiska inget att säga till om då du fyllt 18 :)
Då kommer du inte kallas till boupptäckningen efter de biologiska

Ni är ju lustiga, hela högen! ;) Har aldrig tidigare i mitt liv träffat nån som bakar så mycket som flera av er verkar göra här! :rofl:

Jag har iallafall fått en after eight levererad, så det blir aftereightkladdkaka till grannarna imorgon. :banana:

Senast ändrad:

Lindexkläderna tycker jag har hållt jättebra - däremot villervalla, vartenda plagg går sönder vid tryckknapparna. Trist, eftersom jag tycker de är rätt fina, och så billiga är de ju inte. Likadant katvig, som väl också är lite dyrare?

Lindexkläderna, som vi i de flesta fall dessutom köpt begagnade, är i princip fortfarande som nya när de är urväxta. Likadant H&M och Kappahl.

Håller med där! Vi har mkt budgetkläder och några enstaka villervalla, Rabdido, MyKidoo och Me&I. Av dom sistnämnda är nog Me&I bäst men jag tycker att budgetkläderna många gånger är bättre. Har nästan inte köpt några nya kläder alls. Jag och mina systrar skickar runt kläder, fick en massa av vänner och bekanta och har precis köpt ett stort paket kläder på tradera. Vill inte veta hur mkt allt skulle kostat om jag köpt allt nytt själv. Sen jag som har en kräkisbäbis behöver inte gråta blod heller när kläderna blir fläckiga av tomat och banan.Däremot så såg Gap kläderna väldigt fina ut, Lottch hade lagt ut några bilder på Selma på fejjan.

Senast ändrad:

Jag blev nästan rädd för mig själv i helgen när jag knåpade ihop 2 tårtor med MMF i princip från grunden. :D Men det var skoj faktiskt och MMFen var väldigt tacksam att arbeta med! Trodde det skulle vara svårare.

Vi fick ett par POP jeans och de är så stela, gillar inte att ha jeans på S. Men använder de ibland bara för att vi fick dem av svärmor...
Har heller mjuka byxor som hon kan röra sig i.

Du kan nog inte klistra marsipan med vatten men detta klistrar det jättebra :)
Det var lätt att göra rosor med också.

Nej nu tänkte jag precis som du på fondant och hade nog innan tänkt ta samma teknik till fondanten som till marsipan :idea:

Om jag fattat det rätt så är dina biologiska föräldrar skilda? Oavsett om de gift om sig eller inte så har du rätt att ärva dem. Dör tex din mamma så kommer du kallas till boupptäckning efter henne. Är mamman omgift Tänk på att har de haft tillgångar som de skrivt över på ev andra syskon så kan detta räknas som förskott på arv.

Vill du inte ärva dem så kan du avsäga dig arvet.

Vill du bli adopterad av dem som nu är dina känslomässiga föräldrar så har de biologiska inget att säga till om då du fyllt 18 :)
Då kommer du inte kallas till boupptäckningen efter de biologiska

Stämmer bra att mina bio.föräldrar är skilda och det är min bio.pappa jag inte vill ha ngt med att göra. Jag skulle aldrig sätta mig i ett rum med hans nuvarande och försöka gå igenom någon boupptäckning. Jag har nämligen hört hur hon, som inte har ngt med saken att göra, betett sig när mina bio.farföräldrar gått bort :grin:

Det enda jag tänkte på att de inte är gifta är väl att jag och bror ärvar väl allt från biologiska då och sambon inget om de inte har testamenterat allt? Fast man kan väl testamentera bort allt utom laglotten och den vet jag eg. inte vad den är för ngt.

Hur avsäger man sig ett arv? Kan man göra det nu eller gör man det när Fonus (eller vem det är) kontaktar en?
Adoption har funnits med länge länge i tankar hos både mig och föräldrarna men vi har inte orkat ta fajten som skulle bli om det. Om man skulle bli adopterad nu, skulle min bio.pappa får reda på det då eller kommer jag bli nedringd med elaka meddelande och spydiga sms?

Mina föräldrar har inga gemensamma barn och inte heller min bio.pappa och hans sambo. Mina 'nya pappa' har inga barn alls sedan tidigare utan har bara mig och min bror och de har redan ordnat allt med testamenten m.m. så det behövs ingen adoption av den anledningen heller utan mer för att bli hans barn på riktigt och slippa min bio.pappa.

Ni är ju lustiga, hela högen! ;) Har aldrig tidigare i mitt liv träffat nån som bakar så mycket som flera av er verkar göra här! :rofl:

Jag har iallafall fått en after eight levererad, så det blir aftereightkladdkaka till grannarna imorgon. :banana:

Jag började min bak-karriär med sockerkaka som 12-åring och sedan har det bara fortsatt :D tårtor från grunden har jag gjort sedan 4 år tillbaka tror jag men oftast bakar jag bara enkla saker som går snabbt. Bullar m.m. drar jag mig gärna för för jag hatar jästiden ;)

Men jag har ALDRIG haft så mkt fritid som nu. Dessutom strandsatt hemma med bäbis i sängen ;)
Mysigt...
Det trodde jag aldrig att jag skulle säga... haha

okej, då är jag med lite mera. Det är alltså bara pappan som du vill "byta" bort ;)
mamman är bra så henne vill du ha kvar...

Har din biologiska pappa och sambon inte skrivit något mellan sig så ärver du och din bror allt efter honom. Vad som är över när skulder och begravning är betald alltså vad du och din bror ärver. Har han testamenterat en del till henne så får ni ändå alltid minst hälften av överskottet (alltså 25% var eftersom ni är två syskon)
Sambon kan alltså max få 50%, om ni inte avsäger er förstås.

Om han måste få reda på om ni adpoteras vet jag inte på rak arm, inte heller om man kan avsäga sig arv i förskott.

nyfiken som jag är så var jag tvungen att googla lite.

En förutsättning för att "styvpappan" ska kunna adoptera dig verkar vara att han och din mamma är gifta. Annars adopterar han dig och då förlorar du den juridiska bindninen med din mamma istället...och det är ju lika illa!

*kl*

Hoppas allt är bra med efr alla..orkar inte läsa ifatt tyvärr..

har två sjuklingar här hemma, först sambon som åkt på nåt virus/influensa, hostar så han spyr och har skitont i halsen:crazy:

och idag åkte Nelly också på det ordentligt..varit lite hostig men idag bröt det ut..var på vårdcentralen och hon har fått lite hostdäpmande..men sover inget..kan ju inte..:cry:

nu måste jag upp igen, blir nog till att ha henne i sängen inatt igen, hon var helt panikslagen häromdagen, gallskrek och var i panik..antagligen pga att det höll på att bryta ut..stackars lilla tjej..Lilla unge, så trött men får inte sova :(

o efter en dålig vecka med sömn börjar jag tycka synd om mig själv med..Tur jag har hästarna just nu, ger mig energi..

kram på er, o vi längtar till en sjukdomsfri vååååår

Bio.pappa = dålig, ett under att bror och jag blev så bra individer med hans kassa gener
Bio.mamma = bra, kanske bara hennes gener vi ärvt :angel:

Om de inte har skrivit något (men jag förutsätter eg att de har gjort det för att bror och jag ska ärva minimalt men ingen av dem är de skarpaste knivarna i lådan) hur blir det med alla saker som står skrivet på bio.? Kommer man få bilar m.m. på halsen då, alltså allt som är skrivet på honom?

Enklast vore kanske en adoption men eftersom vi inte vet hur det kommer tas från bio's sida så är det ingen som orkat tagit tag i det. Ingen av oss pallar honom eller hans sambo.

Men jag har ALDRIG haft så mkt fritid som nu.

Och jag hinner inte baka lika mycket nu som jag gjorde förr.
Ungen är överallt och ingenstans precis hela tiden:D
Förvisso hade jag bara vår lilla gård att sköta innan, så det blev en del fritid.

nyfiken som jag är så var jag tvungen att googla lite.

En förutsättning för att "styvpappan" ska kunna adoptera dig verkar vara att han och din mamma är gifta. Annars adopterar han dig och då förlorar du den juridiska bindninen med din mamma istället...och det är ju lika illa!

De är gifta :) firar 10-årig bröllopsdag nu på torsdag, de var lite tröga med att gifta sig men vad gör det :laugh:

Haha, nu när jag läser det igen så förstod jag vad du menade med filtret, skyller på att hjärnan inte hänger med. ;)

Jag ska in nu och beställa fler pyjamaser iaf, älskar de två som temlan har och ångrar att jag inte köpte fler då det var halva priset på allt i hela butiken när vi var där... :love:

180161_10150111480769761_503859760_5986805_207269_n.jpg

163415_10150100133874761_503859760_5845525_6720382_n.jpg

Bra att de är gifta, då är det ju inga problem där.
Vad gäller övriga ägodelar från din pappas sida så regleras ju en del av sambolagen. Äger de hus/lägenhet ihop? Eller hade han något av det innan de träffades?
Övriga inventarier i huset som de skaffat tillsammans ingår med i sambolagen oavsett vem som står skrivet på föremålen.
Men är tveksam om det gäller bil, tror inte det. Isof ärver alltså ni bilen om den står på honom och inget skrivits mellan dem.

Sen är ju frågan om du vill ha något med hans grejer/pengar att göra? Men varför ska sambon få dem om hon inte är trevlig heller :devil:
Ett alternativ kan ju vara att ta emot arvet och skänka pengarna någonstans.
Eller gör något trevlig för dem tillsammans med familjen.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 947
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA