Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

Nä, jag tänkte mer att det var första "riktiga" träningspasset för tränare! det är ofta något värre än "egna" träningspass;)

Jag har också ridit sen i början av sommaren, först bara skritturer och ökat på..men jag kommer nog bli spagetti vid första riktiga passet ändå;)

Och jag sitter här o funderar på vem som bakade "bake off" bullar o la i frysen.... Ska man jäsa första omgången, forma till bullar o frysa in?
Tänkte jag skulle göra lite nu när jag har passat på att frosta av frysen i kylan ;)

Måste ju fungera med kanelbullar med. Då kan ju sambon plocka upp så många han vill ha ;)

Vad äter ni till frukost för att hålla er mätta länge?

Jag håller mej bäst på omelett och inte alls på havregrynsgröt...

Två ostsmörgåsar, det håller man sig i timmar på :laugh: jag har aldrig klarat mig på fil och mjölk och sådant.

Vad roligt att det är fler här som inte står sig på gröt, jag tycker alltid att man får höra hur mättande det är med gröt, men det stämmer inte alls för mig! Jag kör på grova mackor, det klarar jag mig på fram till lunch. Idag har jag till och med varit duktig och bakat mitt eget favoritbröd och gjort färskost till, så jag ser fram emot morgondagens frukost :d I övrigt har jag ätit nyttigt men för stora mängder, det tar lite tid innan man vänjer sig vid att äta mer lagom. Läste en intressant bloggpost igår om att det gäller att hålla sig sysselsatt för att inte falla för diverse frestelser - det finns en poäng i det tycker jag. Här kan ni läsa om ni är intresserade :)

Och så en utmaning till er övriga Beach2011-deltagare! Jag har rotat fram min bok om expressträning som jag köpte tidigare för att kunna hänge mig åt lite hemmaträning, och där i har de ett "check-pass" att köra en gång i månaden för att se sin styrkemässiga utveckling:
- maximalt antal armhävningar man orkar göra
- maximalt antal crunches man orkar göra
- maximalt antal knäböj man orkar göra
- stå på ett ben (med benet framför sig) i en minut per ben, bedöms enligt följande:

* kan blunda, endast små balanskorrigeringar = mycket bra balans
* små balanskorrigeringar i fotled = bra balans
* balanskorrigeringar i fotled och armar = godkänd balans
* måste korrigera med hela kroppen, med andra foten, höfter och armar = underkänd balans
* kan ej stå på ett ben ens med korrigeringar = ingen balans

Mina pinsamma resultat finns för allmänt beskådande på Funbeat :D, men i huvudsak är det ju för att jämföra med sig själv (speciellt eftersom det finns så många sätt att utföra övningarna på, där vissa är lättare och andra är tyngre :p)

Jag kan skapa en grupp för oss så att det blir lättare för alla att hitta varandra, om inte någon annan redan är på gång med det? :)

Jag behöver tips!
Här matvägras det för fulla muggar. Hon hade en sånhär period för ett tag sedan och så gick det lite bättre i någon vecka och nu har det totalhavererat. Förra ”matvägringsperioden” åt hon i alla fall bröstmjölk, välling, lite frukt och bröd med messmör på. Nu äter hon bara bröstmjölk och välling. Eftersom den sammanlagda tiden börjar bli ganska långdragen så behöver vi nog göra nått. Inte minst eftersom nätterna har blivit totalkaos då hon vaknar och är hungrig hela tiden.

Att mata henne är bara att glömma. Så jag tror att det vi har en suck att få i henne är det hon kan äta själv. Bröd som var en storfavorit totalvägras. Potatis och ägg tittar hon inte åt…

Åh, vad jobbigt! Hon ser ju säkert till att få i sig tillräckligt i och med sitt nattliga ätande, men det är ju desto drygare för er. En av E:s äta-själv-favoriter är leverpastejstavar, men det är ju inte så vegetariskt... Pasta? Broccolibuketter? Fiskpinnar? Saker från era tallrikar? Risken är väl den att det inte handlar så mycket om huruvida hon tycker att maten är god eller inte, utan att hon inte tycker att hon hinner äta?

*kl*

Jag är så sjukt trött och ledsen just nu, känner mig helt urholkad.

Jag och min sambo bor på mina föräldrars gård. Jag flyttade hit från åre för att jag skulle komma närmare familj och kunna hålla på med hästar. Min pappa lovade att fixa en massa, han lovade i princip guld och gröna skogar för att jag skulle flytta ned. I stort sett ingenting har hänt och det har gått från att vara "vår" gård till att bli "hans" gård.

Min sambo är less på situationen och vill bara härifrån. Till viss del förstår jag honom. Han älskar motorer och allt som har med det att göra, mina föräldrar har aldrig haft det intresset och förstår det inte alls och såklart blir det gnäll och kommentarer om det. Vilket har gjort att min sambo tycker att det är pyton och inte vill hålla på med det när de är här. Min sambo gör extremt mycket på gården, skottar, fixar flispannan, fixar grejer osv, men det känns inte som om han får någon uppskattning och att de tar allt för givet. Vi betalar alltså för att bo här, samma summa som alla andra hyresgäster som bor här.

Nu har det nått en punkt när min sambo inte vill bo kvar. Han tycker att mina föräldrar styr vårt liv och tycker det är sjukt. Han vill bara härifrån och är så less på situationen och vi bråkar om det i stort sett varje dag. Jag är helt slut och vet inte vad vi ska göra. Flyttar vi måste jag göra mig av med mina hästar, för det finns inte en chans att jag har tid och råd att ha dem inackorderade, nu står de på gården och min pappa står för det. Vi skulle ha problem med att jag går mammaledig så länge om vi skulle behöva låna till ett hus och jag vet att mina föräldrar skulle bli otroligt ledsna om vi flyttade.

Jag känner mig extremt delad, jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag älskar gården och har bott här i tre år nu, men jag håller med min sambo när han tycker att min pappa vill styra allt som händer och det är inte roligt längre.

Ska gå en lång promenad med grannen imorgon, de har också flyttat till deras familjegård och jag ska höra hur de har det. Ska prata med min pappa, en gång till, och se om han lyssnar, annars så lutar det nog åt att vi flyttar. Jag orkar inte ha så mycket bråk hemma längre om något som jag inte känner är mitt fel. Min sambo och min pappa är båda lika stolta och envisna, så det är inte helt lätt. :(

Vet inte riktigt vad jag ville med inlägget, mest gnälla av mig antar jag, känner inte att jag kan göra det med någon av mina "riktiga" vänner utan att det skulle bli jobbigt, min bästa kompis är bortrest också och är inte anträffbar. :(

Oj! Vilken situation! Förstår att det är jobbigt.
Hoppas du snacka med far din och att han hajjar vinken.

Kram på dig!

Åh, det var evigheter sedan jag red för tränare! Men fick lite jävlaranamma i mig häromkvällen när jag red och min käre häst bara var uppstudsig och tyckte att han kunde köra sitt eget race. Så då red jag faktiskt för första gången sedan H föddes, jag inte bara åkte med och rastade. Det var roligt! (fast flaxigt och flåsigt, måste nog följa mabuses råd och träna lite mage ;))

Ja, det är jättetråkigt. Tror inte att han förstår, har pratat med honom om det här förut och han förstår inte problemet. Känner lite att jag har kommit till en gräns när det är dags att välja vad man prioriterar, ens egna lilla familj eller de som skapat en. Mina föräldrar kommer att få det mycket jobbigare om vi flyttar, helt klart, då de inte bor här full tid och de behöver någon som tar hand om allt när de är borta, vilket har varit vi.

Vet inte vad jag ska säga eller göra längre, någon av de människor som jag älskar mest av allt kommer bli jätteledsna, men jag orkar inte ha det såhär hemma längre. :(

Jo, mage tränas det en hel del :) Börjar tom få tillbaka konturerna på mina magrutor igen :) Nu ska det bara ätas lite nyttigare, så kommer jag nog bli mer fit igen :)

Juzzen: jag lovar, jag var helt totalt slut efter passet. Startade dessutom med en låååååång galopp med ytterkläder på inne i det uppvärmda ridhuset.. Behöver jag säga att jag dröp av svett? Plus att vi ändrade min sits ganska ordentligt, vilket ledde till galen träningsvärk i muskler man inte trodde fanns, och stundtals kramp (under ridpasset) runt vä höft. Crazy! Men kul var det iaf! :)

Usch vad tråkigt att ni har det så och vilken knivig situation du hamnar i :crazy:
Tycker du gör rätt i att prata med din pappa och jag hoppas att han lyssnar. Förstår din sambo, på ett sätt är det kanske svårare för honom, men på ett sätt för dig som någonstans kommer i kläm..
Hoppas verkligen det löser sig för er, kram!

Kl

Gott Nytt År på er, kära fina vänner! Retar mig att jag inte riktigt hinner med Buke just nu, för jag vill verkligen det, men visst det "vanliga" livet går väl först :D

På tal om allt det där med träning så undrade Kaktusblomma om det fanns någon tränings-app. Jag har en i iPhonen som heter RunKeeper där den både visar hur långt man gått och på hur lång tid och även som en liten karta visar den exakta rundan som du gått, lite rolig faktiskt ;)

Jag har lite bekymmer med Miltons drickande (hahaha, usch det lät som om han har alkoholproblem!), har ingen bra mugg/glas till honom och undrar vad ni använder?

Lottch förresten, min killkompis försöker övertala mig att se Paranormal activity 2. Vi såg ettan i våras och jag var duktigt rädd efter det. Tvingade honom att gå med mig ut med hunden och vänta tills sambon kom hem :D Jag är verkligen inte mörkrädd och har aldrig blivit skrämd av en film, jo alltså precis när man tittar så blir jag rädd ibland, men efteråt är det som bortblåst - förutom till denna film! Jag vet faktiskt inte om jag vågar se tvåan. Jag vill på ett sätt, men shit jag tror inte att jag vågar :D

Zazzarazz: Vad trevligt det såg ut på filmen! Blir så sugen på att dra igång dressyrträningen med min lilla häst, har tränar western en gång i höstas, men vi älskar dressyren med. Dock har vi ingen dressyrtränare alls på föreningen nu, tyvärr.... En riktig hopp-ryttarförening är det och dressyr prioriteras inte, tyvärr. Hur man nu kan resonera så :confused:

Är det inte alltid lite så i de flesta föreningar? Tror att det kan ha lite med att det ska finnas tider till ridhuset med... Man kan inte haen bunke tränare som intehar någonstans att vara...
Är nästan ännu värre på privatklubbenen bit från mitt.
De blir ovänner varje år om vem som ska vara där.

"min" klubb haren dressyrtränare som har träning på söndagar eftersom det är tiden som finns kvar typ. Då tävlas det ju med så det är ju inte alltid där är någon...

Usch, vilken tråkig situation ni har hamnat i... Hur mycket är dina föräldrar på gården? Kan det vara så att din pappa inte riktigt gillar din sambo och att det är därför han inte vill förstå? Jag förstår att det kan vara jättejobbigt att bo så nära sina föräldrar, och därför måste man ju se till att inte lägga sig i varandras liv för mycket. Om ni nu skulle flytta, är det uteslutet att ha hästarna kvar på gården och åka dit och ta hand in dom?

Hade jag varit i din situation hade jag pratat allvar med pappa en gång till och verkligen förklarat läget och sagt att enda alternativet är att ni flyttar. Det är ju uppenbarligen ett stort problem för er och för Selmas skull måste ni sluta bråka... :crazy: Vad säger din mamma om allt? Kan du inte prata med henne också?

(Btw, jag drömde om dig igår natt! :p)

Vi har också problem med Vilgots drickande. Det sin funkar bäst är ljummet vatten i pipmugg. Då rinner det ut lite vatten och han får i sig lite iallafall. Flaska funkar inte alls. Men han vägrar att dricka mer än någon enstaka liten klunk... :crazy:

Det är samma rörelse som i min värld alltid hetat situps, men både boken och alla tränande människor jag känner säger crunches... Vart är världen på väg? ;)

Känner lite att jag har kommit till en gräns när det är dags att välja vad man prioriterar, ens egna lilla familj eller de som skapat en.

Ja, där har du nog själva kärnan i det hela. Förstår att det är jobbigt för dig :(, men jag tycker att du gör rätt i att prioritera din sambo och Selma - och förhoppningsvis förstår din pappa också att det är vad du måste göra!

Jo det är väl så på de flesta ställen, men det gör det inte mer okej ;) Jag menar i vår förening hade de förra året tre hopptränare och ingen dressyrtränare = inte okej..

*delvis kl och svar på allt möjligt*

Har inte heller riktigt samma tid längre att vara här. Läser nästan varje dag men hinner sällan svara. Ska prova appen du hade, ja försökte få igång min Nike+iPod app igår men fattade inget alls, vad menas med sensorn?! Sprang runt som en galen men inget hände, man kanske måste koppla i headsetet tänkte jag. Sen ske jag i allt och for ut med hästen :D och här är en till som MÅSTE träna magen. Men nu är det slut på allt gotte ätande, har förbjudit mig själv att ta bilen någonstans inom byn och ska börja med nåt i stil det som uva?! skrev om att göra maxantalet armhävningar och situps.

Blev sjukt sugen på att träna på riktigt för tränare nu också. Ska nog haka på träningen en vän har på tisdagsmornarna på ridklubben.

Lottch: Usch inget drömläge alls, men försök för din skull att prata och förklara för din pappa. Själv bor vi på samma gård som sambonsföräldrar, tycker det kan vara bra jobbigt ibland också...

God fortsättning allesammans, är en liten herre som påkallar om uppmärksamhet!

Åhh, vad trist! Förstår att du känner dej klämd! Bor inte dina föräldrar där alls så ni har ansvar över gården? Har du förklarat för din pappa som du skrev här att du funderar på att flytta därifrån? Då kanske han förstår allvaret? Och låt det inte gå för långt. Sånt där kan ju splittra och skada vilken familj som helst om det går för långt. Massor med styrkekramar till dej!!

Längtar tillbaka till den tiden då A låg kvar där man la henne ;) Nu är hon överallt! Och så tror hon att hon kan stå... Reser sej och står och letar balansen och sen asgarvar hon och ställer taget... Och ramlar naturligtvis...
7:de tanden har kommit upp nu oxå förresten.

Hittade sonens gamla papper med vikten från när han var bebis. När han var ett år vägde han 9265... Inte så stor han heller alltså... A vägde 7080 när hon var 7½ månad... Det vägde sonen när han var 5 månader...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar