Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

KL

Hur har ni det med vädret? Här är det väl årets sjunde rejäla snöstorm och jag höll på att köra av vägen med hingsten imorse när jag varit i ridhus. Det blåser sådant så det var nästan 50cm -drivor i kanterna på riksväg 50 som är 90-väg. Tur jag körde så sakta som jag gjorde när jag körde in i första drivan.

Nu har jag fixat lite i stallet, räknar med att behöva ta in även lösdriftshästarna när det blåser så här. Då står de ändå bara vid grinden. Så nu har jag fixat 5 extra vattenhinkar, 5 extra foderhinkar och 10 extra ensilagepåsar. Plus det vanliga. Vad jag är glad att det funkar så bra att ha dem ute. Skulle aldrig klara vardagen med så många extra hästar på stall.

Ture är MYCKET gladare idag efter att tand nr 2 stack upp igår. Nu vet jag lite mer till nästa gång vad det är som signalerar att en tand är på väg. Han blir jätteledsen och sover dåligt. Kör ner huvudet i sängen med näsan neråt och gnor tills han vaknar. Om och om igen... Men inatt sov han hyffsat. Han somnade tom om imorse och sov till 8. Skönt för honom!

Och igår tog han sig framåt för första gången. Han låg på badrumsmatten och tog sikte på duschen. Istället för att hamna under badkaret som han brukar så ålade han sig på tvären och kravlade sig in i sin älskade dusch. :D Sötis!

Jag ska hjälpa tjejen som lånat min häst med utsläpp imorgon. Bara det är plogat ner till henne, när vi körde dit hästarna så fastnade vi i snödrevet med släpet. Har ingen lust att bära A genom snö 500 meter till stallet, och var ska jag göra av honom under tiden isof :crazy:
Pratade med henne och de skulle ploga idag, bara de fick loss traktorn som de kört fast med :D

A har också tand på gång! Han tuggade påm mitt finger innan och det är något vasst i underkäken. Men han vägrade gapa så att jag kunde titta :grin:

Hans nya namn är småkrypet, han kryper bara lite ;) Tidigare smeknamn har varit grodan, klumpen, paketet och nu är han alltså ett småkryp :angel:

*KL*

Vi är nyss hemkomna från årets första jul, jättetrevligt! Vi utbytte julklappar på temat hemgjort, så jag måste ju få visa vad jag och E gav till hans mormor :)

31945529.jpg

31945530.jpg

Har ni andra hunnit med något julpyssel? :)

Så sött!! :)

Julpyssel?? vad är det? :angel:
Här har jag inte ens fått upp julgardinerna än.. All ledig tid går till att försöka färdigställa köket innan jul. (vilket ser omöjligt ut just nu)

Julgardiner, -pynt och -gran ligger inte ens inom ramarna för planerna här - så då blir det lättare att hinna klämma in lite pyssel ;).

Jag har nog inte riktigt hängt med i köksbestyren, är köket funktionsdugligt eller står ni med risken att få tillaga julskinkan över öppen eld? ;)

Är du nöjd? Är den riktigt riktigt varm? Är den värd pengarna? Tänkte beställa en nu men tycker det är synd att det inte finns återförsäljare här så man kan klämma och känna när det är så myycket pengar.

Så eg är det välling med fullkorn som man ska skippa om man är extra försiktig?

*kl*
vi kommer också att fortsätta som vanligt med välling. Jag åt välling sen 8mån ålder till jag var 7 år och min mage har aldrig strulat, samma sak med mina bröder, så jag är inte överdrivet rädd över att Selma ska få men för livet för att hon får välling. Vad andra gör lägger jag mig inte i i. :)

Precis så var det med mig också. Jag ammades till jag var 8-9 månader, sedan välling ända upp i skolåldern. Har alltid mått bra.
Har dock haft lite magkatarr för något år sedan och min pappa har en kronisk tarmsjukdom så vi får väl se om det är ärftligt. I vilket fall ser jag inte det som något samband med att jag har druckit mycket välling.

Milton dricker havrevälling (heter det va?), den från 6 månader och fungerar bra på den. Han får den som sista mål innan nattning, om det krisar på natten och absolut inte går att somna om utan mat/vid ett tidigt morgonmål, typ innan klockan 6 eller så.

Uttryck: vad som är bra och dåigt lär man sig under resans gång.

Jag menade nog inget särskilt mer än att jag tyckte inte att hon ska ha dåligt samvete om inte skribenten har dåligt samvete över vällingkonsumtion.

Jag menade bara väl men jag ska inte uttrycka mig något mer så du slipper analysera allt...

Vet inte om jag analyserar precis, jag läser helt enkelt vad du och alla andra skriver och försöker förstå vad skribenten menar. Så tror jag alla som läser på ett forum gör. :)

Jag förstår att du menade väl, men ibland kan det bli fel ändå. Jag fick intrycket att du menade att välling är farligt, men var inte ledsen för det du, du visste ju inte bättre. Och det skulle inte lugna mig något vidare, ifall jag gett mitt barn välling.

Har bara hunnit använda den en liten kort stund då då det vräker ner snö här och blåser så man vill inte vara ute! Men den stund han låg i den hade han body byxor och lyvtröja mössa och raggsockor och han va varm och gosig när han kom upp även om kinderna! :) jag tycker lätt den är värd pengarna eftersom den kan användas så länge! Förlängningsdelen som följer med skulle kunna funka som påse/täcke i bilbarnstolen så behöver den inte ligga oanvänd! :)

Ligger en här hemma nu :) Men vad är det den där flärpen med snören på baksidan till för?

Eehööm vadå? :p Har inte hunnit titta så noga på min. Tog aldrig in den innan utan den hoppade ner i vagnen direkt då jag bara la ner den i liggkorgen behövde inte krångla fast den med nå sele.
Hittade du den i någon affär eller kom den hem så fort fast du beställde? Vilken färg vart det?

Jag har visserligen en annan åkpåse men tror jag vet vad du menar ;)
Är den högst upp på åkpåsen?
Tror den är till för att fästa påsen i vagne så att den inte glider ner :)

Samma här, kommer att fortsätta med vällingen i vanlig ordning.
Oscar har dock de senaste dagarna inte velat ha nån välling på dagen.
Utan käkat en extra burk med mat eller frukt.
Så det är bara till läggdags han äter det. På natten får han ersättning än så länge.

*kl*
Syrrans pojk va väldigt lös i magen under en längre tid. De böt ifrån fullkornsvällingen till mildare sort. Nu mår han prima.

Mmm, men i vad? Knöt fast den i ett stag som går bakom ryggstödet. Men den känns underbart varm och gosig! Och gisses vad stor den andra överdelen är. Med tanke på hur liten min tös är så lär den räcka tills hon är nio, minst ;) Fick verkligen lust att krypa ner bredvid henne!

:)
Ja du!
Det beror nog på vagnen, jag har satt vår i själva ryggstödet då det har "hål" eftersom det är ventilerat.

hahaha, nädu - riktigt så illa är det inte med köket..

Peppar, peppar, så är vi snart klara. Idag monterades (och installerades) fläkten!! Häll + ugn var redan klara. Och här om dagen fick jag rinnande vatten i köket. Jag håller just nu på med köksön (fast det egentligen tillhör del2 av den 3-delar långa renoveringen). I morgon skall vi fixa dit de sista tapeterna, alla lådor till köksön, ta in frysen och sätta sista listen. Å sen städa så klart ;) Målet är att det skall vara klart inann jul.. Men å andra sidan drar vi söderöver för att fira jul så det är inte så bråttom egenligen, men nu har vi varit utan kök sedan i juni att det bara måste bli klart snart!!

Här fortsätter vi också med välling trots "varningarna".. Vi ger ju majsvälling, då han varit känslig med magen redan som spädis..
Han får bara välling som sista mål i samband med läggning. Skulle han vakna under natten och inte vilja somna om utan mat, så får han väl en liten skvätt då med. Men det händer så sällan.

Kom på när du skrev om barnens hus att vi har ett i västerås så sambons bror som bor där och skulle hit fick köpa med en. Som du sa så var det billigare där oxå. Inte helt fel ;) Blev en tråkig men praktisk svart...

Åhh vad avis jag blir nu... Vårat är långt från klart. Fullt funktionellt men inte klart. Häll, ugn, micro och vatten har vi haft sen vi flyttade in. Men köksön kan vi inte montera upp fören vi har behandlat golvet som vi inte kan behandla fören pärlsponten är uppsatt i taket och det fixar sambon i skrivande stund :) Sen ska det upp pärlspont upp på väggar oxå och skivan till sittbänken och kaklet och spiskåpan och bänkskivan ska bytas och... ja, ni fattar. Det är inte klart...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 602
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18