Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Jag beställde en overall från ellos nu i början av augusti i strl. 68 och den är så att Isabella kan ligga i kroppen på den utan att sätta ut benen i bena ;) storlekarna kan vara väldigt enorma i bland på ellos. Jag köpte en kjol i strl 36 till mig själv som halkar ner på halva rumpan och det är inte för att jag är så förbannat smäcker över rumpan utan för att den är enorm. Min häck är nog närmre en 38 nu men börjar hitta tillbaka till strl 36 sakta men säkert :D S

Jätte sugen på att köpa en svart laban-fleece-overall :d

Vilket lyx! Vill du byta jobb med mig? :angel:

Jag funderade en stund men jag ångrade mig, behåller nog mitt jobb ;)

Ang. fåskinn så ska mamsen och jag åka och köpa fårskinn på barnens hus eller babyproffsen någon dag. Jag tänker främst ha den på golvet för vi har snorkalla golv (finns väl ingen isolering i 70-åriga golv) men även kunna lägga i vagnen vid behov av extra isolering. Fundeerar även på en åkpåse men har inte kommit till skott.

Skinnen från mammas får kan variera lite i mjukhet etc. Men hennes får är en blandras mellan päls, lester & sveafår. De grå skinnen kommer i regel från pälsfår, dessa brukar vara väldigt mjuka och fina. Men babyskinn ju just babyskinn för att de är mjuka! Ett garveri här i Sverige har en speciell märkning (Ulltott) på just dessa då de är extra mjuka! Vet ju visserligen inte vart i från du tänkt köpa skinnet. Personligen så betalar jag hellre 1000-1500 för ett bra svenskt skinn från kunniga människor och från lamm som haft det bra (typ mammas får :angel:) än billiga "massproducerade" från Nya Zeeland eller Australien...

Såg just att du hittat på Gotland, låter klokt, dom brukar vara väldigt kunniga!

Senast ändrad:

Personligen så betalar jag hellre 1000-1500 för ett bra svenskt skinn från kunniga människor och från lamm som haft det bra (typ mammas får :angel:) än billiga "massproducerade" från Nya Zeeland eller Australien...
Nu ger du mig dåligt samvete... :crazy: Jag håller fullständigt med dig, men det är ju en jäkla massa pengar... Måste nog konferera med mannen ikväll...

Jag fick ett massproducerat babyfårskinn från N.Z och vi är jättenöjda med det. När mina föräldrar var nere och hälsade på min släkt som bor på N.Z så skickade de med det, så jag ser det som att det kommer från mitt "andra" hemland. :p

Har funderat på att köpa ett till sånt och få det skickat, men det skulle vara samma kostnad som att köpa ett från gotland, så det lutar åt ett sånt.

*kl*

Ni med hundar och katter, har ni samma problem som oss att hundarna tycker bebis liggplatser på golvet är sååå mycket skönare än alla deras korgar? Babygymmet låter de bli, för de kommer de inte åt, har storlek rottweiler och labrador, men Selmas fårskinn och lekfilt från ikea är tydligen sängplats deluxe för dem. Blir tokig på alla hundhår överallt.

Våra hundar får inte vara i vardagsrummet och det är bara där A ligger på golvet. Men hundhår blir det där trots att de aldrig satt sina tassar i rummet :s Hundhår och mammahår överallt!!!

Ni med hundar och katter, har ni samma problem som oss att hundarna tycker bebis liggplatser på golvet är sååå mycket skönare än alla deras korgar? Babygymmet låter de bli, för de kommer de inte åt, har storlek rottweiler och labrador, men Selmas fårskinn och lekfilt från ikea är tydligen sängplats deluxe för dem. Blir tokig på alla hundhår överallt.

Vi har hund och jag lämnar aldrig M´s lekfilt el täcke obevakat på golvet. Det ligger bara där när han använder det. Är han sen klar där så skakar jag av det och lägger upp det i antingen soffan eller någon annan bra plats där det inte är ivägen eller hunden kommer åt det. Våran hund får enbart vara på golvet och i sin BIAbädd.

Jag tycker oxå det är jåttesvårt med overall, fick nu en i fleece i stl 68 så den kommer vi nog köra på ett tag, hittade mysiga i fleece på maxi med om vi behöver större sen, tänker nog inte köpa någon tjock vinteroverall om jag inte märker att det verkligen behövs, har ju filtar och så :D
sen har jag även mjukliften som går att göra om till åkpåse och så har jag en åkpåsen som jag hade när jag var liten :bow:
Tycker det här me att förutse storlekar är skitsvårt.

Jag har även ett fårskinn som jag fått av mamma, fick välja själv vilket :love:
Hon får ca 4-6 skinn varje år från sina lamm, resten säljer hon... det är superfint och går att tvätta i maskin :idea:

Vår katt älskar alla Mikaelas saker :)
Vi brukar sjasa bort henne och det funkar oftast... Nu har hon även en "egen" filt att sova på i vardagsrummet och det funkar ganska bra.

Japp, bebis liggplatser på golvet finns bara där när bebis ligger på dem. Jag lägger ut dem när bebis ska ligga på dem, och lyfter upp dem efteråt, just för att undvika att de förvandlas till håriga kattsängar deluxe. :D

Vi har kattsängar deluxe överallt. Usch och fy. Tvätta tvätta och lägga lakan och handdukar över allt. De är snabba som blixten. Ture får aldrig ligga nånstans utan att man lägger en ren handduk el lakan på det. Mina hår och katthår överallt.

Appropå fårskinn så fick Ture ett i doppresent igår. Släkten hade gått tillsammans och köpt ett superfint, men jag vet inte vart de hitta det då de betalat 1800 kr för det. Kan visa bilder sen, Ture gillar det! :)

Overall köpte jag en tunn på kappahl i fredags i strl 62 och den var förliten, får bli 68 till Ture 3 mån. Jag har en vit lite mellantjock som jag fick med fr Vi Förälrar och en mörkblå jättetjock RL som jag köpte fr USA. Det borde räcka...

Otäckt! :eek: Men hur funkar såna andningslarm egentligen? Tappar den liksom kontakten så länge eller kan bebis ha så långa andningsuppehåll? Låter sjukt länge. :crazy:

jag har ett larm som ser ut som en liten dosa som fästes i blöjan, den känner av magrörelser som antingen andning eller annan rörelse. om de går 15 sek vibrerar den, om ingenb rörelse känns inom 5 sek går ljkudlarm.
och ja barn har såna uppehåll! vissa mer än andra, de tar ju ett tag innan andningen är helt mogen.. Ts larm går då och då. jag är glad att jag har larm iaf, det lugnar mig. däremot har aldrig ljudlarmet hunnit gå här hemma!

Vi har också bara filtarna på golvet när hon ligger där, men det är som att de bara väntar på att jag ska ta upp henne och gå bort med henne. VARJE gång jag kommer tillbaka för att ta undan filtarna så ligger det en hund där och ser så oskyldig ut som det bara går... :grin:

Så nu har Selmas saker liggförbud på golvet och numera huserar hon bara i soffan eller i vår dubbelsäng, där hundarna inte får vara (längre :angel: ) och det har än så länge fungerat bra.

*kl*
Min mamma köpte en overall från Petit Bateau igår i storlek 74-1år, bad henne titta på Polarn och Pyret, men de föll henne inte i smaken, haha, så det blev något annat istället. Jesper och jag konstaterade glatt att vi inte kommer att behöva köpa några kläder till Selma. :D

Berättade jag att jag köpte en ponny till Selma i lördags? Vi var hos en granne som föder upp Welsh Mountain ponnys och både jag och min pappa var totalt sålda på ett av fölen och slog till. Så nu är Selma ägare utav en liten borkfärgad 3 månaders hingstföl, som kommer att bli valack så småningom. Vi funderar på att köpa ett till föl, då vi ju planerar för ett barn till... :p Sen så har vi en på gården nu som har jobbat med travhästar i hela sitt liv som har lovat att hjälpa oss köra in dem och ge oss lektioner, och det skulle vara så läckert med ett litet dubbelekipage. Blev såklart så till mig att jag glömde att ta kort, men jag ska dit nu i veckan och titta på ett annat föl, så då ska jag plåga er med kort. De är så söta att man inte vet vart man ska ta vägen.

Var precis ute med Bebbe och hundarna och gick när himlen bara öppnade sig. Så nu sitter vi här alla 4 och har precis torkat, precis lagom till Selmas matning. :)

Kommer heller aldrig behöva köpa några kläder. Min släkt är som galna! :D

Men gud så gulligt med ett welshföl!!! Kort vill vi se såklart! :) Ponny till Ture får nog vänta. Jag har lite för mkt att göra nu med mina egna. Om ni inte min mor köper en snart, man vet aldrig...

Här är bilder på Ture och hans nya fårskinn:

ostergarden

ostergarden

Ang katter och hundar. Har 2 MCOner som ligger på allt utom i Theos säng och vagn. Men jag blir lite less, visserligen mitt eget fel då jag inte uppfostrat dom bätte och slarvar med att plocka upp filtar etc från golvet. Varje gång man ska lägga ner snubbas på golvet så får man börja med att skaka av ett halvt grustag från filtarna :grin:

Men det blir väl bättre till vintern då snön kommer....fast snö blir blött...hmmm...

Senast ändrad:

Åh vilket fint!!! Jag bara älskar fårskinn & bebis i kombination :D

*kl*
Ramlade ner i iPhone träsket idag :o. Abonemanget på mobilen går ut om en månad, förnyade det så om 6-8 veckor får jag hem en iPhone 4 :bump:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 706
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar