Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Vet du inte vad du har för iPhone, människa! ;) Men okej, jag kom på det! :idea: Kan kameran zooma? Isåfall har du 3GS.

öööööhhhh hmmm alltså, hmmm

googlar...

svårtytt...

hmmm

:D

Jo men det borde det väl kunna bli.. eller det kanske inte är mjölkstockning i den rätta bemärkelsen..... eller?

Jag upplevde det som att om det inte ammades på "för lång" tid, så fick jag ont och det avhjälptes med massage och amning. Vet faktiskt inte vad som skulle ha hänt om jag hade låtit mjölken varit kvar så att säga. Om det hade utvecklats till mjölkstockning då..... :confused:

Men behagligast för dig borde ju vara att lätta på trycket i vilket fall som helst.

hittade det här:

Ett sätt att undvika mjölkstockning är att inte ha för långa uppehåll mellan amningarna. En illasittande eller alltför åtsittande behå kan också bidra till det här problemet. Köp en amningsbehå som är väl inprovad.

Okej, indirekt innebär det ju att brösten inte får bli för fulla. Ska man trappa ner så är det alltså bäst att bara amma lite och ge ersättning till varje mål. Men det orkar jag inte hålla på med. Får prova mig fram och se först om det funkar att byta ut 1-2 mål per dag och bara lätta på trycket då om det behövs. Tack för googlandet! :laugh:

När jag slutade amma dottern för 2 år sedan så slutade jag tvärt. Jag handmjölkade de första dagarna för att lätta på det värsta trycket.

Det finns även tabletter att ta som du äter i 15 dagar. Dessa tog jag nu när sonen föddes så mjölken kom aldrig igång för mig. En kompis som hade problem med flera mjölkstockningar valde att sluta amma och även hon fick dessa tabletter. De är receptbelagda.

Försvann mjölken av sig självt efter några dagar bara?

Jag har ju inte tänkt att sluta helt just nu, utan börja trappa ner. Kommer nog att fortsätta delamma i tre månader till (då V blir 6 mån), men sen får det vara nog.

Här händer det massor
T tog idag ut nappen och stoppade sedan in den igen själv.

s_1238.jpg

Vad duktig hon är!
Och sötare än socker är hon med :love:

Oscar är så stadig, sitter med min hand om hans arm som ända stöd.
Inget kastande med huvudet heller.
31249224.jpg

Han ser så förståndig ut på den bilden :D

Nja, det tog närmare 3 veckor innan mjölken försvann helt. Men det var bara de första dagarna som jag behövde handmjölka för att brösten var så spända. Samma för min kompis.
Jag hade tänkt att sluta amma, men att trappa ner med amningen under en veckas tid just för bröstens skull men dottern vägrade ta bröstet efter andra dagen så då hade jag inget val. Jag var lite rädd för mjölkstockning med det gick bra.

Har inget minne av att du skrivit något om vad som hände, men behövde du bli stucken eller var det andra orsaker till att förlossningen var jobbig? Du behöver inte svara om du inte vill! :idea:

För att jag inte har skrivit en förlossningsberättelse som jag har lagt ut ;) blev stucken, fick nämligen värkstimulerande dropp. 42 timmar med värkar och allt blev bara för mkt och fel för mig.

Jag tycker många vår-bebisar är riktiga jättebebisar jag. :D Min Stella är ju inte pytteliten, men knappast någon jätte heller. Igår, 9 veckor och 3 dagar gammal vägde hon 5360 gram. Fick ingen längd, men skulle tippa på 59 cm eller så. (52 cm och 3950g vid födseln) När man jämför henne med vännernas pojkar så är hon rejält liten och ser SMAL ut, vilket hon inte är - hon saknar bara deras enorma mullis-veck överallt. :D

*kl*
Alltså, det där med att få saker gjort... Helt ärligt så unnar jag mig hellre egentid vid datorn eller framför tvn när Stella sover än att göra nåt ryck här hemma. :o Nu sover hon i selen och visst, jag har vikt undan tvätt, plockat disk och sorterat post. Men jag borde göra så mycket mer! Borde städa hela lägenheten, flytta undan grejer och ta kort inför lägenhetsförsäljningen, bädda rent sängen, fixa med ekonomin osv.. Bläää, jag oooooorkar inte. :crazy: Oh well, det är ju inte hela världen om jag väntar till sambon kommer hem. Det är ju lika mycket hans skit. :angel:

Bella är kort och tjock ;) fast ska jag vara ärlig så tycker inte jag att hon ser tjock ut men hennes viktkurva säger att hon är tjock :angel:
Känner precis som du om tid för det man vill göra när man får istället för att göra nyttosaker. Min man börjar äntligen förstå att jag inte vill diska och laga mat när jag "äntligen" slipper underhålla Isabella utan kanske vill skriva på datorn utan att få nackspärr eller bar lägga mig på soffan och stirra i taket.

kl
T föddes lång och smal. Hon blev snabbt en riktig knubbis, med en riktigt brant viktkurva.
Nu har viktuppgången planat ut och längden har kommit ifatt lite 6285 g och 63,5 cm för ca en vecka sedan (då 15 veckor gammal).

Host host, jättebebis? Hon är en liten plutt... Hon ser iaf liten ut när hon är i pappas famn... :D

jag har börjat med att bara pumpa ur tre gånger om dagen, när jag vaknar, vid 18 och sen innan jag går och lägger mig. Så nu får hon iaf minst 2 mål mat med ersättning. Tänkte Minska ned till att bara pumpa två gånger om dagen snart.

Hur fungerar det för er förresten? Fungerade det bättre när han fick ersättning som sista mål? :)

När jag har förflyttat mig till en dator istället för min iPhone så berättar jag gärna, så drygt att skriva långa texter med ippen. :)

*kl*
En liten fråga till er med hund/hundar. Gärna av lite större modell.
Vad har ni för bil?
Jag är så trött på min älskade bil. Barnvagnen tar upp hela bagareutrymmet så jag måste ha hundarna fastspännda i bilselar i fram och baksätena.
Blir så skitigt. Och så kan jag inte koppla ur airbagen fram heller, så lillen måste sitta bak. Vill ha honom fram så jag kan prata lite med honom och så han ser mig. Nu sover han oftast, men när han är vaken så skriker han i ren panik. Tror det har med att han inte inte ser mig.

Så en bil stor nog för två hundar, barnvagn och urkopplingsbar air bag.
Gärna bränslesnål då jag tankar älsklingen för 600 i veckan.
Förslag?

Nu har jag bara en hund i size labrador hon har mycket utrymme kvar när hon sitter där.. Vi har en ford mondeo. Har en stor emmaljunga vagn. Den tar upp nästan halva bagaget. Min sambon syster har en Citroën c5. Min vagn tar nästan upp halva bagaget där med. Båda drar runt 0.85.Eddie sitter i bak pga airbag. De blir lite mer plats sen när man använder sittdelen.
Om du kan tänka dig att ha en hund i bagaget o en bak så kan nog många kombibilar fungera.

0,85 låter betydligt bättre än de 1,3 min drar!
Har med labbe och en liten tax, så båda får nog plats.
Citroën är något jag hållit ögonen lite på.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar