Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

:eek: Vilken jättebebis Selma är! ;)

Har med funderat på hur man sinar sig själv.
När vi sinlägger mjölkkor så går vi från att mjölka dem två gånger om dagen till en gång ett tag, sen bara någon gång då å då om det är riktigt spännt i juvret. Undra om man gör så som människa?

Jag tycker många vår-bebisar är riktiga jättebebisar jag. :D Min Stella är ju inte pytteliten, men knappast någon jätte heller. Igår, 9 veckor och 3 dagar gammal vägde hon 5360 gram. Fick ingen längd, men skulle tippa på 59 cm eller så. (52 cm och 3950g vid födseln) När man jämför henne med vännernas pojkar så är hon rejält liten och ser SMAL ut, vilket hon inte är - hon saknar bara deras enorma mullis-veck överallt. :D

*kl*
Alltså, det där med att få saker gjort... Helt ärligt så unnar jag mig hellre egentid vid datorn eller framför tvn när Stella sover än att göra nåt ryck här hemma. :o Nu sover hon i selen och visst, jag har vikt undan tvätt, plockat disk och sorterat post. Men jag borde göra så mycket mer! Borde städa hela lägenheten, flytta undan grejer och ta kort inför lägenhetsförsäljningen, bädda rent sängen, fixa med ekonomin osv.. Bläää, jag oooooorkar inte. :crazy: Oh well, det är ju inte hela världen om jag väntar till sambon kommer hem. Det är ju lika mycket hans skit. :angel:

Nej du är inte ensam om att inte glömma, jag kommer ihåg allt i detalj och har inga större planer på att göra om det inom snar framtid!
Har inget minne av att du skrivit något om vad som hände, men behövde du bli stucken eller var det andra orsaker till att förlossningen var jobbig? Du behöver inte svara om du inte vill! :idea:

Ja du, säg det... Hur man ska sluta amma alltså. Blir så less på all amningspropaganda... Tog fram boken om amning som jag fick hos bm. Stod inte en enda rad om hur man går till väga... :grin: Jag tänkte byta ut näst sista kvällsmålet mot ersättning och även andra morgonmålet. Gjorde så nu, men brösten blev så så supersprängfulla och stenhårda och alldeles knöliga och jag vet inte om det är ofarligt eller inte. Enda sättet är väl att suga ut mindre mjölk, men överskottsmjölken då? Jag vill ju inte att den ska ligga och härskna. :eek: Försvinner den av sig självt tro...? Nä, jag har inget bra svar på din fråga! ;)

Vad jag förstått det som så minskar produktionen av sig själv. Tömmer man inte bröstet helt skickas inte heller signaler om att producera mer mjölk, så det bästa är väl att bara lätta på trycket när det spänner som värst. Typ pumpa ur lite eller handmjölka. Ska ju finnas tabletter också, men det kräver ju läkarkontakt. Ring amningsmottagningen annars, de borde ju ha koll på sånt?

Ringer jag till amningsmottagningen börjar de väl ifrågasätta varför och vilja att jag kommer dit för att kolla om han har rätt tag, så jag kan amma tills han börjar skolan typ. :devil: ;) Har för mig att jag läst nånstans precis vad skrev, bara lätta på trycket om det blir allt för obehagligt. Men det känns ändå lite läskigt att gå runt med hårda jättebomber... Kan man få mjölkstockning av det?

Kl
Nu har sambon sagt upp sig från jobbet och sagt att jag är intresserad av jobbet. Men det är ju som jag misstänkte, de behöver en ersättare så snart som möjligt. På sikt måste det anställas en till på den tjänsten, så det är ju inte kört ändå.

Phu, idag har det varit en gnällig dag! Men tack och lov känns det inte som ont-i-magen-skrik, utan mer som törstig/hungrig/trött/varm-pip :S
Har suttit med honom i famnen sen i morse och har precis fått honom att somna och kunnat lägga honom i sängen. Nu har jag slängt i mig lite egen frukost och nu ska jag diska och koka lite nappar.
Hoppas på att hinna vila lite efteråt innan prinsen vaknar igen, hoppas hoppas!

Frukost efter kl 13?! :eek: ;)

Jag är för första gången nånsin arg på min iPhone. :devil: Uppdaterade den häromdagen till iOS 4.0 och efter det är den så jäkla seg att jag helst vill kasta ut den i skogen. Har en 3G och ingen 3GS. Nu måste jag köpa 4:an när den kommer! :p

Frukost efter kl 13?! :eek: ;)

Jag är för första gången nånsin arg på min iPhone. :devil: Uppdaterade den häromdagen till iOS 4.0 och efter det är den så jäkla seg att jag helst vill kasta ut den i skogen. Har en 3G och ingen 3GS. Nu måste jag köpa 4:an när den kommer! :p

Hahaha, ja det där med frukost för ens egen del är lite eftersatt nu för tiden :D

Arg på iphonen?! Hur är det möjligt?! :o Uppdaterade min också häromdagen och är skitnöjd!!

Ahaa, då är det nog där vi är nu eftersom det är så besvärligt idag. Hann diska halva högen disk och koka napparna, men sen vaknade Milton igen. Nu har han ätit och sover på mig igen.
Även ett par kvällar har varit mycket besvärliga och gnälliga här hemma.
Milton blir för övrigt 5 veckor idag.
Hur länge brukar sprången vara och när brukar nästa inträffa?

Det är olika, men de första ska vara alltifrån någon dag upp till en vecka. 4:e språnget kommer vid 15 veckor har jag för mig och det kan tydlgen vara i flera veckor. Hoppas verkligen att det är ett lindrigare språng än de första. Roligare med en glad unge! :love:

Hahaha, ja det där med frukost för ens egen del är lite eftersatt nu för tiden :D

Arg på iphonen?! Hur är det möjligt?! :o Uppdaterade min också häromdagen och är skitnöjd!!
Jag fick iofs avbryta min frukost imorse för att sanera V och hans babysitter...

Har inte du en 3GS då? Alltså jag blir galen, nu, när jag skriver på den kommer bokstäverna med fördröjning om jag skriver i normal takt. Texten har också blivit större, så jag har ingen överblick över vad jag skrivit. Skulle ta kort och även kameran var jätteseg och hängde sig tillslut. Jag vill byta tillbaka till gamla versionen, men det går väl inte ens?

Det står 3G på min i blått längst upp på displayen, men jag vet inte. Är det en 3G eller en 3GS då? Min ändrar också tecken-strl när jag skriver och hoppar ner en rad. Skitdumt just för att man har noll överblick över skrivandet.
Men i övrigt är jag nöjd med uppdateringen :)

Det i blått är ju operatörens 3G-nät. Vad står det på baksidan då? På min står det bara 8GB, men jag kan faktiskt inte hitta "3G" nånstans, förutom på kartongen. 3G är ju första modellen och 3GS är den snabbare, som kom förra sommaren.
(Nu flyttade jag mig till datorn istället :p )

Ja du, säg det... Hur man ska sluta amma alltså. Blir så less på all amningspropaganda... Tog fram boken om amning som jag fick hos bm. Stod inte en enda rad om hur man går till väga... :grin: Jag tänkte byta ut näst sista kvällsmålet mot ersättning och även andra morgonmålet. Gjorde så nu, men brösten blev så så supersprängfulla och stenhårda och alldeles knöliga och jag vet inte om det är ofarligt eller inte. Enda sättet är väl att suga ut mindre mjölk, men överskottsmjölken då? Jag vill ju inte att den ska ligga och härskna. :eek: Försvinner den av sig självt tro...? Nä, jag har inget bra svar på din fråga! ;)

När jag skulle sluta amma gjorde jag så att Alice fick äta vanlig mat (hon var 9 månader) och efter det amma lite snabbt. Efter några dagar kunde jag helt byta ut några mål om dagen utan att amma efteråt.
Det borde ju fungera på samma sätt med ersättning, under förutsättning att V vill amma då... annars får du lätta på trycket med handmjölkning eller om du har en pump. :idea:

Så det tar alltså inte mer än några dagar innan mjölkmängden anpassar sig? Det känns bra att veta, för jag ser inte klok ut nu! :o Jag har tack och lov en pump, jag får använda den, för V brukar bli tvärmätt på en gång och börja gråta för att det kommer mer mat fast han helst bara vill snutta. Då funkar nappen bra. :laugh:

Jag har 16 GB och köpte den i våras. Betyder det att jag har den nyare modellen, alltså 3GS?

Älskar denna tråden, här diskuteras verkligen allt, inte bara bebisar :D

På mig gjorde det det. Men det kan säkert vara olika.
Se bara till att du pumpar ur tillräckligt så att du inte får mjölkstockning men töm inte brösten helt....

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 969
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V