Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

Jaha, tack för förklaringen! Måste bara fråga, gjorde inte den bedövningen väldigt ont att ta? Har för mig att folk sagt det, men jag kanske blandar ihop det.. Sen kanske man inte riktigt tänker på det i det läget :D
Enda gången jag sa "aj aj aj" under hela förlossningen var när hon satte sprutan. Den gjorde kanske lite ondare än en vanlig spruta, men så farligt var det inte. En spruta som däremot inte kändes alls var den jag fick dagen efter för att jag är Rh- (och Lilleman Rh+). Absolut ingenting kändes den, har aldrig fått sån bra spruta nån gång! :D

*kl*

Ingen bebis här inte, och den får gärna stanna minst en vecka till. Har haft fullt upp så jag har inte hunnit vara här inne och skriva. Denna veckan är en mardrömsvecka med allt som skall hinnas med.
Har ett projektarbete som det sista ska skrivas på och sen redovisas i slutet av veckan. Ett grupparbete som ska vara klart till på fredag, måste sparka alla lata människor i arslet så de får tummen ur att komma :devil: och en praktikrapport som ska skrivas. Tur man inte tar examen varje vecka ;)
Har dessutom tid hos psykologen, vanliga bm och min aurora bm denna veckan. Och idag kommer hovslagaren med, skönt att få det fixat innan.

Ja jag har helt enkelt inte tid med en förlossning denna veckan, tidigast fredag kväll som det ser ut nu ;)

Ligger och väntar på Selma ska vakna, hon är en väldigt bestämd ung dam och får hon inte flaskan inom 1 sek från att hon vaknat så blir det ett illvrålstjut.
:rofl: Känner igen det där... Man känner sig som den hemskaste mamma i hela världen om man dessutom måste blanda till ersättning också, vilket tar några minuter. Urpumpad mjölk går fortare att fixa. Hoppas inte bebisarna får bestående men av det här... ;)

Här är det också någon som håller på att vakna. Han har sovit så dåligt sista dagarna. Igår var han vaken precis hela dagen, förutom två timmar mitt på dagen. På natten sov han, men vaknade varannan timme, dvs oftare än förut.

Ni som fått bebisar, byter ni blöja före eller efter maten? Alltså om bebisen sovit innan? Vi har alltid gjort det innan, men det kanske blir mindre skrik om man gör det efteråt?

Nu har jag förresten testat tygblöjorna! :laugh: De är fortfarande lite stora, men funkar faktiskt jättebra. Jag tvättar (varje dag) dom tillsammans med tvättlapparna och övrig 60 graders vittvätt och det funkar hur bra som helst. Det blir rent och känns inte äckligt. Precis som jag trodde innan är det ett betydligt större projekt att tömma hinken med vanliga blöjor eftersom vi inte har nån soptunna. Av de vanliga blöjorna blev han också väldigt röd i stjärten och det försvinner faktiskt med tygisarna. Nu har jag beställt 10 st till som nog kommer med Posten idag. :bump:

Var du på ngn kontroll uppe på förlossningen? Så att du fick veta vad det var som läckte?
Känns ganska bra att ha saker att göra då kan man förskingra tankarna lite, jag har bm idag, INGET att göra imorgon, 3-års kalas hos vildbattings "blivande" kusin på torsdag och lite valborgsfirande på fredag hos vänner :)
Jag vill ha saker att göra, känner mig lite lagom orolig när jag är hemma och inte gör ngt. Igår satt jag ute en timme och tittade på hästarna, tur att man bor på landet så folk inte tror man är knäpp när man har långa konversationer med hästarna :o

Oregano Jag tror tygblöjor är bättre för bebisrumpor, de innehåller ju inget som t.ex. pampers (?!) har ju ngn lotion som barnen kan reagera på.

Fått mail från min pappa, han har tagit bild på ett rådjur mitt inne i centrala Västerås i deras trädgård.

rdjur_85680563.jpg

Kan inte vara normalt beteende.

*kl*

I natt blev jag väckt två gånger av rejäla sammandragningar/förvärkar. Hoppas det inte kommer vara så varje natt nu. Annars var det en helt ok natt. Rösten börjar komma tillbaka oxå.

Undrar om Zody är "klar" nu. Är lite nyfiken på vad det blev..

kl

Hela helgen åts återigen upp av släkt. Men min make tog ledigt igår så vi hade en heldag tillsammans. Vi var ute och tog en promenad i solen. Helt underbart.

Idag ska vi träffa läkaren och på torsdag är det första mötet med föräldragruppen. Hon börjar bli så vansinnigt stor.

För er som har lite luftrörsbekymmer.

För att mobilisera bort lite slem kan man huffa istället för att hosta. Tänk att man ska göra imma på en glasruta fast kraftigare. Man stöter alltså ut luften igenom en helt öppen mun. Detta är effektivare och skonsammare än att hosta. Är man dessutom snittad (det börjar ju bli ett antal) kan det vara skönt att hålla en kudde mot magen samtidigt.

Det kan även vara skönt att motstånd andas i en pep flaska. Fyll upp 10 cm vatten i en pet-flaska och en slang i lämplig längd. Andas in och blås bubblor i vattnet.

Man kan även forma munnen till ett litet hål och blåsa ut luft. Men det ska kännas att man får ta i lite.

Nu har jag förresten testat tygblöjorna! :laugh: De är fortfarande lite stora, men funkar faktiskt jättebra. Jag tvättar (varje dag) dom tillsammans med tvättlapparna och övrig 60 graders vittvätt och det funkar hur bra som helst. Det blir rent och känns inte äckligt. Precis som jag trodde innan är det ett betydligt större projekt att tömma hinken med vanliga blöjor eftersom vi inte har nån soptunna. Av de vanliga blöjorna blev han också väldigt röd i stjärten och det försvinner faktiskt med tygisarna. Nu har jag beställt 10 st till som nog kommer med Posten idag. :bump:

Intressant, gillar tanken med tygblöjor, men jag har tänkt att det blir för snuskigt att göra rent dem. Hur gör du med bajsblöjorna, torkar bort bajset och slänger i toaletten? För det låter lite äckligt att ha dem liggande fulla med avföring?

+ AKB
Måste fråga om det är tvättex ni båda har köpt?!

Nja, det tror jag inte. Handdiskmedel fick vi inte med alls, bara maskindiskmedel i tablettform. Det fungerar riktigt bra faktiskt.
Tvättmedlet står det inget på. Bara "Allergitvättmedel" Och vad det innehåller. Stor vit hink med gult lock.
Fungerar bra och jag får inte utslag av det. Men jag använder helst flytande tvättmedel. Men nu när sambon tackade ja till detta "fantastiska erbjudande" så får jag vackert använda upp det.

*kl*
Ska iväg på sista bm besöket idag. Det måste ju vara det sista asså! Annars så vet jag inte vad jag gör.
Hon pratade något förra gången om att göra en bedömning om jag ska in på bedömning. Undra vad det innebär?
Ska i vartfall göra en ordentlig underredsbehandling innan ifall hon vill göra något manuellt:D

Jag kom precis från bm. Hon gjorde inget annat än att gå in och känna efter om det gick att göra en hinnsvepning, men inget hade hänt sen förra veckan så då gjorde vi inget. Jag nämnde inte att jag hamnat mitt i en betäckning utan log glatt och sa "då ses vi nästa vecka". Hon tror väl inte jag är klok, jag som tjatat så om att jag måste få ut honom... ;)

Idag var mina fogar lite sämre igen - efter en natt i sängen och 6 turer till toaletten. Inatt blir det soffan igen - det är stoooor skillnad på hur jag mår. Trots att den är 30 cm för kort och katterna trakasserar mig så är alla rörelser så mkt lättare där.

Idag ska jag göra mitt första "storkok", jag är dock tämligen säker på att det kommer vara uppätet många gånger om innan bebis kommer.

Då är det inte samma, det står Tvättex med stor text på hinkarna så det går inte att missa ;) Blir trött på telefonförsäljare ändå, min man fattar ju inte bättre än att man inte ska handla från dem. Vad är det för vits att ha Nix på telefonen om ändå tar emot deras erbjudande när de slinker igenom?!

Lycka till hos barnmorskan! :bump:

Intressant, gillar tanken med tygblöjor, men jag har tänkt att det blir för snuskigt att göra rent dem. Hur gör du med bajsblöjorna, torkar bort bajset och slänger i toaletten? För det låter lite äckligt att ha dem liggande fulla med avföring?
Jag tänkte precis som du, att det skulle vara lite snuskigt, och tvättade med förtvätt i början. Nu har jag provat att köra med vanligt program, men med extra sköljning för att få bort tvättmedelsrester ordentligt. Vi har en pedalhink med tvättpåse i och där slänger jag ner blöjor och tvättlappar som de är, sen ligger de där i max ett dygn. Sen häller jag ur påsen i tvättmaskinen. Dock fyller jag den inte helt full, för jag vill inte ha bajsrester kvar. Det blir helt rent! :idea: Bajset är ju så löst, så det sköljs ju bort så lätt.

Jaag har också jobbiga nätter nu i vår husvagn nu.. Tänkte faktiskt be min svärmor att ta hem ett glidlakan från sitt jobb. Fick det tipset av en annan i föräldragruppen, kanske kan vara värt att prova!

Vi var uppe på koll, de lyssnade på bebisens hjärta och tempade mig och tog blodtryck. De kunde inte säga till 100% vad det var utan att göra en undersökning. Men de misstänkte att det kunde vara en av fosterhinnorna som gått. Allt verkade bra med bebisen iaf så tills vidare blir det att avvakta bara.

*kl*

Ni pratade om ställningar att föda i. jag hade ställt in mig på att inte föda ut bebis på rygg, för jag har hört att det är lite tuffare i vissa fall, och kan ta längre tid.

Gissa hur jag födde:grin:

Jag testade innan det, på sidan, på alla fyra, och hänga över sängen..Men jag tappade all kraft och tappade bort hur jag skulle krysta..Sen la jag mig på rygg, tog tag om mina egna ben, fick sätta benen mot Barnmorskorna, sen i nå stöd troro jag..oh det var där jag fick min bästa kraft faktiskt! Plus att jag kunde känna huvudet efter några krystvärkar, o det gav mig kraft att puscha på..så det blir inte alltid som man tänkt sig;)

Ut kom hon iaf=)

Är förövrigt rätt trött, men tösen har sovit bra dom senaste två nätterna, inatt har hon gnytt en del dock, men inget skrik, och fått sova många timmar i sträck.

Hon är dock fortfarande stökig med maten..jag fattar inte om hon är hungrig eller ej..Hon tar inte varken bröstvårtan eller amningsnappen i några sekunder, sen blir hon förbannad. Men tar man då bort henne gallskriker hon! Man får nästan tvinga henne en stund, sen tar hon och äter och äter som en galning..Skitjobbigt att inte veta..men jag menar fortsätter hon skrika efter att han fått närhet, ren blöja och borde vara nöjd, så är hon u hungrig..

Hon är nog rätt ekväm tror jag, vill att det ska komma snabbare kanske..o nr hon äter så äter hon ibland för kort stund, oh blir då hungrig efter en halvtimme igen..Ska höra med bvc på Fredag, kanske behöver hon mer?

Annars har hon mer vakentid utan att gråta, ligger och tittar mkt:D Mysigt:)

Fått mail från min pappa, han har tagit bild på ett rådjur mitt inne i centrala Västerås i deras trädgård.

rdjur_85680563.jpg

Kan inte vara normalt beteende.

Rådjuren är helt galna iår. Hemma hos mamma och pappa har dom spatserat genom gården några gånger och pappa har utfodrat dom med rester från fåren. Men nu verkar dom hittat bättre beten :laugh: Sen är det 2 eller 3 rådjur som man vart tvungen att avliva eller som dött efter att dom blivit attackerade av lösa hunder inne i centrala Umeå...:o Dom har tydligen haft en tuff vinter. Tycker det verkar konstigt då alla samer anser att renarna haft ett kanonbete här vid kusten :confused:

Det här kommer jag säkert få skit för men tyvärr så har inte jägarna kunnat vara ute som de brukar i skogen pga all snö (vi här nere brukar inte ha 80-100 cm ;) ) så de äckliga rådjuren har ju kunnat härja fritt och nu kan de ju inte skjuta några för nu börjar kiden snart komma.
I mina ögon är det alldeles för mycket rådjur i våra skogar och man skulle gott kunna skjuta ner en hel del av dem. De går in i trädgårdar och de sprider sjukdomar och fästingar. Jag är inte fascinerad av rådjur.

*kl*

Hemkommen från barnmorskan, tydligen har min slempropp hållt på att släppa sedan fredags. Jag förklarade hur det såg ut m.m. och det var med all säkerhet slemproppen enligt bm. Får se vad det ger för resultat, tidigast 2 maj tänker jag ta emot vildbatting på utsidan ;)
SF har växt till knappa 34 cm, magen har sjunkit och hjärtljuden låg nu på 140. v. 38+4 idag.

Senast ändrad:

Ni som fått bebisar, byter ni blöja före eller efter maten? Alltså om bebisen sovit innan? Vi har alltid gjort det innan, men det kanske blir mindre skrik om man gör det efteråt?

Ingetdera är bra, tycker jag! :p Jag skulle vilja byta innan med önsketanken om att han ska amma sig till sömns och att det sedan bara ska vara att hysta över honom i sängen, men han bajsar nästan alltid under tiden eller precis efter att ätit så jag kör på efter. Nackdelen är ju att man väcker honom då, och då blir han rätt ofta mer hungrig. Jag är dock pedantisk med blöjbytena nu eftersom stackaren blev alldeles röd och skinnflådd i rumpan förra veckan - då var det verkligen skrik vid blöjbytena!

*KL*

Vad ni hinner skriva! Grattis alla ni som hunnit klämma ut era små på sistone! Själv börjar jag komma tillbaks till livet nu, i söndags var jag ute och red för första gången sedan E föddes och igår var jag ute och sprang! ... en hel kilometer, men ändå :p Kände yttepyttelite av ärret på ena sidan, men jag tror mest att det beror på att det är ovanligt mycket fläsk som guppar där ;)

Och så har jag en sisådär tjugotusen frågor! :D Jag pratade med en annan neoförälder om hur mycket våra "kan" jämfört med fullgångna som kommit ungefär när våra skulle ha fötts, egentligen. Så jag undrar:

- När kunde era vända huvudet när de ligger på rygg? (Eller kan de kanske det redan från början? :o Jag läste någon text som gjorde att jag tolkade det som att de inte kunde det)
- När lärde de sig vända huvudet när de ligger på mage?
- När började de "balansera" huvudet?
- När började de fokusera blicken?
- När började de göra svarsleenden?

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar