Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Haha, det kan du ju få tro! ;) Fast förvärkar behöver inte betyda ett dugg, pratade om det med min BM sist och hon sa att det inte spelar någon som helst roll. :) Har som tur är bara nån då och då, annars är det ju mest smärtfria sammandragningar och dom reflekterar jag inte ens över. :D Just nu har det ju varit den irriterande molvärken som varit jobbig, jag fattar verkligen inte vad det är...

Ska också ta mig ut i friska luften, dock håller jag mig till asfalterad gångväg idag. ;) Lika bra tror jag, har upptäckt att det knakar oroväckande från mina bakre fogar då och då när jag rör mig. Känns inte, men låter rätt äckligt haha :D

hihi, tycker det är svårt redan i dagsläget att komma ihåg ta tabletterna, kan ju iofs vara eftersom jag bara äter varannan dag, men kan ju bara gissa hur det skulle bli ifall jag skulle måsta äta det sen också :o

Sätt en påminnelse på mobilen och ta dom runt samma tid varje gång! :idea: Jag tar alltid min Niferex i samband med att jag lägger mig, har fått världens rutin på det nu. Jag är annars en sån människa som väldans lätt glömmer bort att ta de tabletter jag ska :D

:bump:Ja JIPPIE! :bump: Lite glädjande nyheter för min del iaf! Verkar ha fått igenom min sjukskrivning iaf!!!! Ringde på FK för att kolla hur det gick och då skulle jag tydligen får första utbetalningen idag och nästa den 26/4. Allt var handlagt och klart GUD VA SKÖNT!!! :banana:

Näää dax för lite lunch, och för ovanlighhetensskull...potatisbullar, men i dag tillsammans med Haricot Verts. Lever typ på potatisbullar just nu :o...så trist att stå och laga mat till sig själv...

Grattis! Vet hur jäkla skönt det är att få ett sånt besked. :banana:

Ska också ta tag i lunchen, tycker precis som du att det är riktigt tråkigt att laga mat till sig själv.. Här blir det dock marinerad fläskkarré och potatissallad. :d

Hemma från promenixen! Så här raskt gick jag nog inte ens som ogravid. Undra vad energin kommer ifrån egentligen.
Jag vill ju bara ligga i soffan, känna mig tung och ha färvärkar.
Är jag lustig som vill det?:D

Mitt hb låg på typ 130 utan järntabletter. Men bm ville att jag skulle ta tabletter ändå.
Men jag ger upp det nu. Blir som en sten i magen av dem och hb ligger på omkr 140 med tabletterna. De där sista 10 känns inte jättenödvändiga. 130 är ju jättebra.
Håller mig till mina vanliga Apotekets Kvinna tabletterna som innehåller lite diverse braiga mineraler å skit.

kl

Jag måste få lite råd av er, jag vet inte hur jag ska göra :confused:

Jag har ett samtal på Klara-verksamheten imorgon men jag vet inte om jag ska gå på den? Det är sista samtalet innan bebisen tänker göra entré men jag vet inte om det tillför mig ngt att gå? De kan ju inte lova mig en bra förlossning, det enda jag kan göra där är att tjata om samma sak igen och få höra samma sak ifrån dem igen.
Jag är rädd och jag är orolig men jag kan ju inte göra ngt åt det? Jag har många funderingar jag kan ta med min vanliga barnmorska även om de på Klara känns lite mer insatta.

Hur skulle ni göra, gå eller avboka?

Men du vet du vad som slår mig?
Jo, är det här inte ett tecken på att du börjar förlika dig med förlossningen?
Det kanske just är tjatandet som har hjälpt dig. Du vet att man inte kan bestämma ur förlossningen ska bli och du har helt enkelt förlikat dig med det?
Självklart menar jag inte att din rädsla har försvunnit, men du kanske har övertagit kontrollen av den?

Va? Måste du äta tabletterna fast du har så bra hb?! Nej, det hade jag aldrig gjort ;) är ju bara jobbiga biverkningar på dem.

Tänk om du lägger dig på soffan då kanske förvärkarna kommer. Spar på din energi, du kan behöva den. Själv är jag helt utan vatten så jag kan inte göra ngt alls idag. Blir pizza till kvällsmat om inte vi har ngt vatten tills dess. Orkar inte med mer disk nu som jag inte kan diska. Luktar ju inte så gott :crazy:

Jag vet faktiskt inte. Tycker bara hela situationen är jobbig och abstrakt. Det enda positiva just nu är jag inte kan förtränga förlossningen längre det är alldeles för kort tid kvar och den är ju ganska så påtalande.
Allt tjat om att jag måste knipa till maj nu eftersom så många fyller år i april hjälper mig inte heller. Hade jag vetat att vildbatting tänkte bli till på första försöket hade jag levt i celibat en månad extra och fått ett juni-barn i stället. Känner mig stressad.

Men jag har nog tyvärr inte tagit kontrollen över min rädsla, den gör mig fortfarande gråtfärdig. Hur skulle du göra i mitt läge? Avboka tiden och acceptera läget eller gått och tjatat om rädslan en sista gång?

ja du, barnet kommer ju att komma ut så....

Men känns det helt meningslöst så kanske du ska avboka, annars gå dit för det gör ju ingen skada.
Vad är det som skrämmer dig allra mest? (om du vill tala om alltså)

Allt :angel: men för att vara specifik så har du säkert sett epidural-tråden. Min stick-rädsla är inte av denna värld och i den kategorin ingår sprutor, nålar och även suturnålar. Jag är inte rädd för att spricka för att förstöra mitt underliv, jag är rädd för att spricka för att jag är paniskt rädd för att bli sydd om det så skulle bara vara för ett stygn.
Jag är rädd för att förlossningen ska gå fel, jag är rädd för att tappa kontrollen i den meningen att jag inte förstår vad som händer. Jag är rädd för att hamna i situationer jag inte kan hantera.
Det är så himla mycket som snurrar i mitt huvud att jag inte ens kan sätta fingret på allt jag är rädd för.

Ja, jag blev med fundersam på det. Så jag har slutat nu, kan väl inte vara bra att ha för högt järnvärde heller.

Ska försöka spänna av lite, bara fixa stallet. Har staädat ut hela vinterns bädd i boxen, så nu har jag bara ett relativt tunnt spånlager att mocka igenom. Lite mer hanterbart.

Fy vad det är tråkigt att vara utan vatten! Man är mer beroende av det än vad man tror. Pumpen från brunnen gick sönder nån dag innan jul. Och den ska försörja kossorna i lagårn med vatten med. Det va bra häktiskt innan vi fick fatt i en ny.

Man kan ha ett hb upp mot 150 utan problem och ju högre hb du har desto mer trögflytande blir blodet och risken för proppar ökar ju också då. Du har ju jätte fina värden mitt i så jag kan inte förstå att hon tyckte att du skulle äta järntabletter. Säkert bara för att skulle jag tro...

Vår pump är kanske 2-3 veckor gammal, kommer inte ihåg när han var här och bytte den så det känns jävligt surt. Hästarna klara ju sig idag för vi har vattendunkar till dem och använder vattenhink. Har vi inget vatten imorgon heller så får dunkarna följa med deras husse till jobbet så att de kan få vatten till natten. Jag har vattentunna i hagen men tar det slut så kan jag inte göra annat än att de får dricka ur diket, fast det verkar de ju göra ändå :grin:

*kl*

Funderar över en liten sak.
Ibland, kanske en,två gånger om dagen så knäpper det till inne i magen.
Det sker när lillen rör sig mycket. Ljudet är precis som när man knäcker lederna i fingrarna, fast lite svagare.
Börjar fundera på om det är litens leder som knäpper:confused:
Stackars liten.
Försökte googla lite på det, och fann några som upplevde samma sak. Men svaren va så olika. Någon skrev att ungen låg och snuttade. Men det är inte alls samma ljud.

Ingen som hört samma sak?

och Cyllene

Jo, vi måste hitta nått sätt att hantera svärföräldrarna. Det är jättekul att de är glada över sitt barnbarn men allt börjar gå lite överstyr. Jag märker även hur det successivt äter upp mig. Jag håller på att förvandlas till en grinig, negativ och överkänslig hagga vilket inte underlättar på nått sätt. Min stackars make får ju ta smällarna av mitt dåliga humör.

Innan förlossningen trodde jag att vi skulle ha väldens bästa farmor och farfar men jag har helt reviderat den tanken. De har totalförändrats så man knappt känner igen dem. Hur fanken kan man bli upprörd över att vi inte vill ha som nattningsrutin att bada henne just innan sänggång. Det passar inte oss. För vi hoppas att vi vissa kvällar kommer att kunna befinna oss på ställen där hon inte kommer att kunna badas till söms. Så som hos vänner och liknande… Men sådant som att ha ett umgänge utanför släkten ska vi tydligen inte syssla med längre. Jag och min make utelämnade snabbt att hon redan har gjort sitt första barbresök.

De blir sura för att jag inte vill ge smak portioner från 2,5-3 månaders ålder. För att det har de planerat och även vad hon ska äta första gången. Vi kan tydligen inte heller vårat barn. Bara för att hon inte gråter så kan hon tydligen inte vara hungrig. De kom o lyfte bort sjalen jag hade framför brösten när jag ammade vilket gjort att jag känner mig ruskigt obekväm att amma inför i stort sätt alla.

Nä ush nu e jag så gnällig o negativ att jag knappt står ut med mig själv. De är engagerade och överexalterade. Och att jag e så negativ gör att jag blir överkänslig. Vi måste bli bättre på att säga ifrån men ffa inte ta illa vid oss när det kommer spydiga kommentarer. Då de måste få bli besvikna över att bli farmor och farfar inte stämmer överrens med den bild de hade.

Kan inte ett dåligt hb vara lite relativt då. När jag var nere på 110 mådde jag skit o behövde äta järn. För att det är ett väldigt lågt för mig. Men om man i normalfallet ligger på 120 så kanske 110 fungerar bra.

Oj gisses, fast jag förstår dej verkligen!!
Jag skulle nog ha kläck ur mej något i stil med att saker nog har ändrats lite sedan 1800-talet. Eller iaf haft det på tungan. När vår son föddes så var min svärmor då lite likadan. Vi fick absolut inte ha honom i vår säng för då skulle vi lägga oss på honom på natten. Hon skulle minsann sova kvar hos oss och kolla så vi inte gjorde det. Men det lugnade sej med tiden. Nu är hon jättebra farmor.

Ursäkta, men skulle någon rycka undan min amningsfilt när jag satt och ammade så skulle de åka ut, oavsett vilka det var. För mig är det verkligen att gå för långt. Bara för att man fött barn betyder det inte att man inte längre är en individ med integritet. Fy. Vad säger din sambo? Tycker inte han att det är jobbigt?

Usch, jag tycker verkligen synd om dig, blev riktigt förbannad när jag läste vad du skrivit. Så skulle inte mina föräldrar ens tänka tanken att göra, inte heller lägga sig i vår uppfostran och vad vi ska ge för mat osv och när. Frågar vi om råd så svarar de, men vi har varit väldigt noga med att poängtera att det är vårt barn och vår uppfostran som gäller.

Jag hade nog gått dit o tjatat en gång till. Hellre att gå på ett onödigt besök än att ställa in ett man hade behövt.

Det sista kurator samtalet var ganska skönt. Allt var redan sagt. All planering som skulle göras vad gjord. Men jag fick återigen upprepa mina mantran ”fy fan vad rädd jag är” och ”jag vill inte, jag vill inte, jag vill inte”. Bara få dem ur systemet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 228
· Visningar
64 026
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar