Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Man får ringa sin kommun och kolla. Det är olika. Vissa gör det innan och vissa gör det inte.

Vi vill oxå skriva innan.

Det är tydligen olika i olika kommuner. Där jag bor kan man få det fixat innan, men det är galet mycket mer meck än om man gör det efter... Juristerna min kommun har med att göra rekommenderade inte direkt att göra det innan, men vi får om vi vill...

Dock har jag svårt att tro att någon kommer ta vårt barn från sambo om jag skulle dö... Väldigt svårt att tro det... Men man vet väl kanske inte vad samhället kan hitta på... Jag väljer iaf att vara godtrogen och fixar det efter födsel :)

Här är det samma sak att göra det innan som efter, bara att du måste boka tid själv för det. Tänker att det kan vara skönt att ha det gjort oxå. Gjorde inte det innan sist men är lite sugen på de nu den här gången.

Okej! Där ser man, det enda jag vet är ju svägerskan och min jobbarkompis, alla andra har ju varit gifta. Kul att lära sig ngt nytt :)

Samtidigt så känner jag som du, skulle något hända kan de väl inte vara så dumma att de inte låter pappan ha barnet. Men man skulle ju slippa DNA koll och så(eller vad de nu gör) om något händer. Inte för att jag planerar att dö under förlossningen men iaf ;)

Fy fasen vilken morgon jag hade i morse!!
Nu ska ni få höra:
Kommer ner till bilen, igenfrusen.... Får klättra in genom bagageluckan, fram till framsätet, ta fönsterskrapan, klättra tillbaks, ut och skrapa rutorna.
Tillbaks in i bilen, klättra fram, starta bilen, skrapa rutorna på insidan.....

Förlåt men :rofl::rofl: det är då man hoppas att ingen ser vad man håller på med :o

Gjorde nåt liknande häromveckan när jag skulle släppa ut hästarna en morgon. Råkade låsa in mig i en av boxarna och fick klättra ut genom "luckan" på boxdörren. Smidig som ett kylskåp i vanliga fall, kan bara tänka mig hur detta såg ut :angel:

Samtidigt så känner jag som du, skulle något hända kan de väl inte vara så dumma att de inte låter pappan ha barnet. Men man skulle ju slippa DNA koll och så(eller vad de nu gör) om något händer. Inte för att jag planerar att dö under förlossningen men iaf ;)

Läste i Vi föräldrar om en kille vars tjej dog tre dagar efter förlossningen, det krävdes dna-test och lite annat innan allt var klart att han var pappan. Men å andra sidan verkade det inte särskilt svårt. Skulle nåt hända så är det nog minsta problemet de kommer ha ensamma med en liten bebis... :crazy:

Usch ja, men nu får vi väl verkligen hoppas inget ska hända någon av oss. Jag har nog lite mer att tänka på oxå nu när jag snart har barn med två pappor och inte är gift. Måste kolla upp allt sånt sen och se vad vi behöver/kan göra. Speciellt om vi skulle hitta hus oxå. Tänk att det måste vara så krångligt...

Förlåt men :rofl::rofl: det är då man hoppas att ingen ser vad man håller på med :o

Gjorde nåt liknande häromveckan när jag skulle släppa ut hästarna en morgon. Råkade låsa in mig i en av boxarna och fick klättra ut genom "luckan" på boxdörren. Smidig som ett kylskåp i vanliga fall, kan bara tänka mig hur detta såg ut :angel:

Hahaha, du får gärna skratta, det gjorde nästan jag också! Det värsta var att en kvinna gick förbi bilen upptäckte jag när jag hade stängt kofferten bakom mig och var påväg fram över baksätet. Jag stannade mitt i rörelsen och lät henne passera, hoppades innerligt att hon inte såg mig! Annars tyckte hon nog att jag var bra märklig, kanske rentav trodde att jag skulle stjäla bilen eller var en stackars uteliggare som behövde någonstans att sova :D

Kan tänka mig att din klättring i boxen såg ungefär lika roande ut som min klättring idag, skönt att vi inte är ensamma om våra bekymmer :D

*kl*

Förstår inte varför man får sagt att det är så mycket meckigare att skriva "pappapapper" innan, det är inte ett dugg meckigare än att skriva när bebisen tittat ut. Man skriver under samma papper, no more no less.

Det som är meckigt är väl om något ( ve & fasa ) skulle hända modern under förlossningen och inga papper är skrivna.

Här är det så att man automatiskt bli kallad om man väntar till efter förlossningen, men vi ringde innan och fick en tid så allt skulle vara klart. Det gick hur smärtfritt som helst :)

Fattar inte heller vad som är problemet egentligen, före eller efter, kan väl kvitta? För precis, tänk om något skulle hända under förlossning, när man är påväg hem från BB etc.? Usch och fy, inget jag vill att sambon ska behöva gå igenom utan att så mycket som möjligt är klart innan.

Ska kolla upp det där och hur det fungerar här i kommunen.

Ansvarig person är på semester men det står på hemsidan att man kan göra det i förhand :)

Vart någonstans hittade du det på din kommuns hemsida? Under vilken rubrik? Skiljer ju säkert på kommunerna men jag kan inte hitta det någonstans.
Får väl ta och ringa dem istället. Men vad ska jag fråga efter? Vad heter det? Faderskapsintyg?

Jag sökte på faderskap och då kom det upp men dom kallar det för faderskapsbekräftelse :)

Som ni skriver, det skiljer sig från kommun till kommun. Vi bor bara nån km från en kommungräns. I våran så ringer man och beställer tid, så får man komma dit båda två och skriva under. I grannkommunen så görs det först på BB när bebben är ute.

Vi har inte beställt tid än, jag har ringt å ringt, men det är aldrig någon som svarar! Så nu har jag satt sambon på att ta kontakt med dem, det är ju änd¨å han det gäller! Å känner jag honom rätt så lär vi väl få stånka in på kontoret på väg till BB.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 858
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar