Vårmammor 2010 del 14 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 14 <3

*kl*

Var ju som sagt på ettårskollen idag och måste fråga er andra som också har gjort den på era barn, frågade läkarna er något?
Läkaren idag frågade ingenting mer än när hon blev opererad sedan lyssnades det på hjärta/lungor och klämde mage och kollade höfterna.

Brukar de inte fråga om utvecklingen?
Sedan glömde jag fråga om de kan äta rabarber eller är de nå' toxiner (eller liknande) som bildas av att äta det?

Här var det ingen läkare på 1årskontrollen men sköterskan frågade vad hon kunde och så mätning/vägning och sprutor.
men det var typ allt.

Nähä, jag trodde man träffade läkare överallt :)
Jag vet inte, hade nog velat att de frågade om utvecklingen även om jag vet att hon är "normal".

Mig frågade sköterskan bara om han kunde gå, men det kunde han ju inte. På 10-månkontrollen fick han bakläxa på pincettgreppet, så det skulle hon kolla igen vid 1 år. Då var det en annan sköterska som inte alls brydde sig om att kolla det. Tycker fortfarande inte att pincettgreppet sitter till 100%.

Vi va på 1-årskollen idag. De frågade inget om huruvida han kunde gå och så med tanke på när hon ropade in oss så stod Oscar på ett av lekborden, sen klättrade han ner och sprang in i rummet :D
Hon kände på höfterna, kollade i halsen och lös i ögonen.
Och till det tråkiga, hon kände ifall båda pungkulorna fallit på plats. Men den vänstra va inte nere än. Är den inte nere om ett halvår så blir det op:cry:
(Till det ironiska är att båda mina hundar är kryptochider, hur stor är chansen att man har tre enkulingar i samma hushåll? ;))

Inga sprutor blev det idag, den ena sorten va slut och hon tyckte det va onödigt om han eventuellt skulle få feber två gånger.

Isabella har varit/är duktig på finmotoriken och utvecklas som hon ska men ändå så känner jag konstigt nog att jag vill ha bekräftelse från BVC att hon är normal.

Jag har för mig att min bror hade problem med något liknande men de hade bara extra kontroll på honom. Hoppas verkligen Oscar slipper op, även om det är en liten så känns det så tråkigt och jobbigt.

Vi fick sprut-tid 17/6 för att hon skulle hinna ha feber innan midsommar, rart tycker jag ;)

Oddsen måste vara skyhöga, och mycket hinner hända på ett halvår - så vänta med att oroa dig en stund till :) (lättare skrivet än gjort)

*kl*
Här utförs ingen 10-mån kontroll, med här menar jag i min kommundel för i åtminstone ett annat bvc har sådana kontroller. Men det gör inte så mycket, jag "vet" att allt som det ska. H fixar alla saker de testar av, glad och nöjd, han växer ur sina bodysar så något händer på längden och han är inte mager. Fast samtidigt håller jag med om att det kan vara skönt att få bekräftat att allt är som det ska! Bara sådär som en extra garanti.

Jag tror jag har blivit mer laid back sedan jag fick barn, tidigare har jag oroat mig mycket mer :D Det var dock ett par jobbiga veckor i början innan amningen kommit igång på allvar, när han ökade i vikt men inte riktigt nog mycket och vikarierande bvcsköterskan (ordinarie gick på semester just då..) var på oss som en hök och kallade till vägning som mest 2 ggr på en dag.

+ AKB. Förhoppningsvis slipper ni feber. V har fått hög feber vid varje spruta tidigare, men den här gången slapp han faktiskt undan fast han även fick 18-månderssprutan vid samma tillfälle, dvs 3 st.

Vissa människor är ju lustiga. Finns en kille på jobbet som är just lite lustig. Han har själv ett barn som är 5-8 år nånting (har ingen aning egentligen) och igår frågade han mig hur många gånger jag trodde maken skulle ringa mig under dagen och fråga saker. Eeehhh?? :confused: Jag svarade att han förmodligen inte skulle ringa en enda gång. Varför skulle han göra det liksom?

Idag kom han och frågade hur det hade gått för maken att vara hemma. Jag svarade att jag inte förstod frågan. Skulle det gå på något särskilt sätt? Svarade något om att han ju var lika mycket pappa som jag var mamma och att han tar hand om Vilgot på precis lika bra sätt som jag gör. Vilket är absolut sant. De andra karlarna i fikarummet bara tittade på mig.

Jag vet verkligen inte hur alla andra har det, men av alla jag känner så är pappan högst närvarande och ansvarstagande så jag blev uppriktigt förvånad över hans frågor och reaktion. Nån som har stött på något liknande?

Senast ändrad:

A fick feber vid första sprutan, som han fick förra sommaren när det var som varmast, och vid tredje som han fick nu vi 1 årskollen. Han reagerade inte så mycket vid spruta två.

*kl*
Tack för peppningen inför besöket på förlossningen idag :bow:

Oregano, anledningen till min oro är att jag inte fick EDA vilket jag verkligen ville ha. Hade fruktansvärt ont men pga av att jag inte blivit ordentligt röntgad efter trafikolyckan så vill inte narkosläkaren lägga någon. Jag lovar, hade jag vågat släppa lustgasmasken så hade jag slängt ut henne genom fönstret :devil:
Sen gick hjärtjluden ner och värkarna tog slut. Massa folk i rummet, en barnmorska över magen, sambon tryckte ihop mig genom ett tag i nacken och ut kommer en livlös grå klump som de springer iväg med...

Började gråta redan ute på parkeringen men lyckades samla mig tills vi kom in genom dörren till förslossningavdelningen. När bm frågar hur det känns att vara tillbaka så bröt jag ihop. Sambon blev nog lite förvånad, han trodde inte att jag skulle reagera så starkt.
Nu ska jag tillbaka nästa vecka och få träffa en narkosläkare för bedömning inför en ev EDA, så att jag vet innan och inte hamnar i samma sits nästa gång. Bm var jättegullig och frågade även sambon hur han upplevde förlossningen och hans tankar inför denna.

Är helt slut nu efter en dag som började med inskolning. A tyckte det var jättespännande, fast vi var bara där en timme. Han somnade som en sten i bilen. I morgon ska vi vara där mellan 9-10 och vara med på samlingen.

Oj, din stackare. Då förstår jag verkligen din oro. :( Jag hoppas verkligen för din skull att du får okej för EDA och att bebisen är pigg när den kommer ut. Det måste verkligen vara helt fruktansvärt att vara med om att de springer iväg med barnet. :crazy: Men det kommer med största sannolikhet inte att hända igen.

Oregano
Om ni kommer till Sthlm så måste vi han en snabbträff i alla fall.

Mikan
Eftersom jag inte vari inne o kunde peppa innan besöket. Så tänker jag i alla fall skriv att jag tycker du var superduktig som gick dit.

Viv
Hoppas att hunden mår bättre

kl
Hur har det gått till i era familjer när era far- och morföräldrar har blivit gamla och behövt mycket passning och omvårdnad? Särskilt under den sämsta tiden innan de får plats på ett hem?

*kl*
Asså, jag vet inte vad jag ska tro. De har ju klämt på hans ädlare delar innan och kännt att båda är nere, men idag så va ena väck.
Men när jag klämde efter lite försiktigt nu ikväll så va båda nere. Helt tydligt, två små kulor.
Konstigt. Undra om de hoppar runt lite som de känner för?

Min farmor bodde kvar i huset när farfar dog, hon hade inget körkort så oftast körde syrran eller jag henne till affären varje fredag. Ibland tog hon färdtjänst. Hon hade parkinson och de sista åren hjälpte jag och syrran henne med städning och handlade åt henne, hon tyckte det var för jobbigt att följa med.
När H var bebis satte vi honom helt enkelt i hennes knä i gungstolen medan vi hjälpte henne.
När hon väl insåg att hon inte klarade sig själv så dog hon hemma, Tror att det var så hon ville ha det, hon ville verkligen inte flytta och hon hade bekymmer inför sin 85 årsdag som hon inte orkade med. Kände sig tvungen att ha kalas osv. Sedan slutade hon egentligen att leva när farfar dog, de var jättetajta. Fast hon levde upp när barnbarnsbarnen kom :laugh:
Nu var hon klar i huvudet hela tiden, är ju annorlunda om de blir dementa.

Morfar bor med kvar i huset, släkten träffas där två gånger om året och storstädar och fixar trädgården, på kvällen äter vi och har det trevligt tillsammans. Gräset klipps av min morbror under sommaren

Vad konstigt, men hoppas att det bara var så att den gått och gömt sig just idag. Jag har ingen aning om hur pungar fungerar ;) men det verkar väl konstigt om testiklarna först skulle vara nere och sedan bara försvinna.
Jag hade nog inte oroat mig om jag var du, men för säkerhets skull kan du ju ringa BVC och fråga.

Nu vet jag inte om jag klampar i klaveret. Men hur kommer det sig att din far inte tog hand om sin mor?

Vi får väl ha en till träff, likt den ni hade på Skansen nyligen, i sommar. Även om jag jobbar brukar det inte vara något problem att ta ledigt en dag. :laugh: Skulle vara så kul att träffa fler av er alla! :love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
47 48 49
Svar
978
· Visningar
30 541
Senast: EZMK
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar