Vårmammor 2010 del 14 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 14 <3

Finns ju nattjobb inom hemtjänsten också, plus att det går ju att fråga dagiset. Men jag förstår om det är lite mycket som måste klaffa. Trist

Hörrni, jag har lite ångest i syskonfrågan... Jag har ju sagt att det bara blir Ture, men så sa jag ju å andra sidan att jag inte skulle ha barn alls... ;)

Jag vill att han ska få ett syskon. Men:

-panik över foglossning. Jag känner av fogarna då och då och skulle troligtvis bli jätteinvalid tidigt. Att då inte kunna ta hand om Ture samt belasta omgivningen med allt jobb med hästar en gång till känns inte kul. De är fortfarande slitna efter graviditeten och min brutna fot...

-oro över förlossning. Gick ju bra en gång men tänkt om??? Jag är ju gammal för guds skull. 35 nu...

-oron över att inte hinna med Ture. Jag har ju svårt nu med hästar, företag och jobb. Samtidigt så är ju en av fördelarna med att ha syskon att man lär sig "inte vara helt i centrum" men det tar emot. Han är ju prinsen och jag vill inte ha mindre tid än jag har nu....

Jag beundrar er som redan är gravida igen. Jag ammar ju fortfarande Ture och det känns otroligt avlägset! Men en kompis ska ha nr 2 i september och då börjar man ju fundera. Det där med barn är ju smittsamt på ngt sätt! ;)

Finns ju nattjobb inom hemtjänsten också, plus att det går ju att fråga dagiset. Men jag förstår om det är lite mycket som måste klaffa. Trist

Min hästskötare jobbar natt inom vården, och det är nästan så jag blir avundsjuk. Hon jobbar typ lördag, måndag, onsdag, fredag, lördag och sen ledig 9 dagar på raken. Sen jobbar hon ett par nätter, ledig osv.

Sen skulle det inte passa mig att vända på dygn så som hon kan, men hon har såååååå mycket ledig tid! Perfekt för mig som får mkt stallhjälp för hon har inget annat att göra på sina lediga dagar då pojkvännen pluggar borta i veckorna. :D

Appropå jobb/utbildning osv så är jag inget sugen på att börja jobba "på riktigt" till hösten. Skulle kunna vara en anledning till att skaffa ett barn till. ;) :D

Jobbar ju som lärare och trivs egentligen väldigt bra men har tappat orken och engagemanget lite. Beror till stor del på tidigare chef som inte var så rolig men också pga mer och mer undervisning och sämre och sämre elever i större grupper. Plus att jag egentligen skulle vilja lägga mer tid på hästar, gård och företag... Men det tillåter inte ekonomin.

Har det ngt med SGI att göra om/när man skaffar nr 2?

du får samma SGI om du blir gravid med 2:an innan 1:an är 1 år och 9 månader gammal.
Så du har en stund på dig ;)

många som jobbar natt hävdar att de har så mycket fritid. Jag undrar om det är så. Men iofs, jobbar man som din kompis med så många lediga dagar så är det ju klart att man får massor med ledig tid över.

Ang att råda ang syskon kan jag inte säga mycket alls.
Jag hade nämligen exakt samma tankar som dig. Först inget barn alls. Sedan blev 1:an till av misstag/oplanerat när jag åt piller. Sen skulle jag aldrig i mitt liv utsätta mig för en förlossning igen, efter det som hände med 1:an. Men sen kom tankarna smygandes av hur mycket skoj jag haft med mina syskon. Och att vi ville ju inte att han skulle bli bortskämd och "ensambarn". Så då tog jag kontakt med Aurora barnmorskorna innan en grav för att gå igenom det mesta. Sen valde vi att satsa på syskon. Och den första tiden fram tills S var 1 år (han är 1 år och 2 månader nu) så har det varit PEST. Ingen tid att njuta av ny bebis, överaktiv och svartsjuk storebror som vill ha all uppmärksamhet osv.

Om jag vore du, och skulle få ihop allt med passning av stall osv, och verkligen ville ha ett syskon till Ture, så hade jag satt igång med samma. Inte väntat.

Surrogatmamma? ;) (hmm, stavningen kändes skum där men du fattar nog vad jag menar)

Så kände jag med sonen oxå. Jag älskar att jobba, hatar att ha ont och vara "nedstatt" och inte kunna göra vad jag vill. Vill ha tid att göra det jag själv vill, ego alltså. Ingen bullmamma direkt... Men är det så fel? Jag har fått en självständig son som kan sysselsätta sej själv och som är van att hänga med på det mesta. Inte blyg för fem öre och kan tala för sej. Allt löser sej alltid på något sätt. Förmodligen får du väl havandeskapspenning med tanke på hur illa det var sist? Och så kanske du har lite dagar kvar att ta ut? Eller semester? Så du inte behöver jobba så mycket innan nästa. Då kanske inte foglossningen blir så illa. Jag kände ju knappt något andra gången och då kunde jag knappt gå första...

Ni som kan, är det någon skillnad om man tar fryst sperma eller färsk på n förstagångs? Googlade lite efter Doris kommentar och det verkar vara olika åsikter. Herregud, vad svårt det var det här med att betäcka ett sto, haha.

Och nu blev det ännu svårare när det blev ännu mer hingstar att fundera över. Hmm. Haha.

Det är för övrigt foglossningar och tid som gör att jag drar mig för ett syskon till, det är därför jag måste ordna allt praktiskt hemma med hästar osv innan avelsarbetet börjar här. Det var ju en sak när jag bara hade två unghästar, nu är det två hästar som ska isas och två unghästar som ska ridas in och om allt går som det ska, ett föl från Cyllene nästa år och ett eget + två treåringar. PUST! Funderar på om inte sambon kan vara gravid istället för mig. Surrogatpappa?

Jag kommer inte att föda normalt heller och vet inte hur lång tid det tar att återhämta sig från snittet nästa gång. Nu är jag rädd för att få ryggmärgsbedövning inför snittet också, när jag fick det förra gången hade jag ju svimmat av smärtan av värkarna, haha, så jag vaknade till liv mitt under tiden de stack in nålen och höll på att svimma igen. Jag är verkligen en tuff person... :angel:

Lite bilduppdatering från oss...

32402848.jpg

32402843.jpg

32402835.jpg

Beror ju lite på hur man ser på saken och vad man jämför med, en natttjänst är sällan 100% utan kanske som mest 80% (beroende på vad man har för jobb givetvis).
På M's jobb jobbar nattpersonalen 7 nätter och sedan ledig 7 och min svärmor jobbar natt inom äldrevården (?) och hon tycker hon jobbar mycket när hon jobbar 15 nätter/månad (de lägger schema själva, rullande på 7 veckor).
Så nog tycker jag att de har mycket lediga dagar jämfört med en som jobbar mån-fre :)

BVC idag, 1 år (och en halv månad gammal) 74,5 cm lång och 8,8 kg :) äntligen har BVC fått riktigt mätbord istället för en kant på skötbordet med numrering så nu jäklar kommer ungen bli mätt på milimetern :D

Spruta om en månad :(

Tack så mycket :)

"Mössorna" är en och samma, man vänder den bara ut och in :idea: och jag köpte den på Lindex för 10:- :D

Den här graviditeten var ju inte direkt planerad även om vi hade tänkt att påbörja tillverkningen snart. Hade ju kallt räknat med att det skulle ta tid, men det gjorde det ju inte. :o

Jag förutsätter att graviditet och förlossning blir lika enkla som förra gången, något annat finns inte på min världskarta. Dumt, för klart att jag vet att det kan bli annorlunda nu. Mitt absolut största bekymmer är hur vi ska lösa barnvakt och logistik så snabbt som möjligt när förlossningen sätter igång.

Sen funderar jag också mycket på hur jag i hela friden ska orka och hinna med två stycken. Ändå har ju inte jag några hästar. Å andra sidan verkar du ha en fantastiskt uppbackning av dina föräldrar, som jag inte har. Jag har ju ingen barnvakt alls. Vi vet inte ens om maken kan följa med på ultraljudet bara pga det. Skulle vara kul för honom att följa med då han inte fick göra det sist.

Jag brukar tänka att det löser sig. Har andra klarat av att ha två barn så borde väl jag också göra det. Men jag räknar med att det kommer att bli skitjobbigt i början. :crazy:

Men du, det är väl klart att din man ska med på UL! Jag kan komma till sjukhuset och ta en fika med V om det inte löser sig :idea:

Vad snäll du är!! :love: Jag ska höra med mamma, jag har inte gjort det än. Men hon brukar ju ha sååå mycket att göra på jobbet att jag inte är säker på att hon ställer upp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
45 46 47
Svar
939
· Visningar
29 085
Senast: netia
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar