Vårmammor 2010 del 14 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 14 <3

Jag vill helst ha ett 75% arbete, får väl börja med att fylla ut med a-kassa och sen ta FP eller tvärt om. Har bara 59 SGI dagar kvar sen är det lägsta nivå som gäller....

Skulle ringa runt till lite olika ställen i förra veckan hade jag bestämt, men förra veckan blev ju inte vad den skulle blivit i och med att min häst gick bort. Men nu i veckan ska jag ta mig i kragen och ringa lite städfirmor. Är ungefär så långt jag orkar sträcka mig just nu :o Får för mig att det är ganska "avslappnat" jobb där man åker hem och inte behöver fundera över jobbet först när man kommer tillbaka dagen efter! Ett bra jobb när man har barn kanske?!

Ett av mina "mål" (eller vad man ska kalla det) är att ha ett jobb jag kan släppa när jag går hem för dagen. Jag har inget emot att börja tidigare eller jobba över men jag vill inte ta med mig jobb hem. Mina föräldrar är egna företagare och har nästan alltid med sig jobb hem på ett eller annat vis. Min man tar också med sig jobb (ej egen) hem och det gör att han inte alltid kan ha fullt fokus på mig eller Isabella, tycker det är astråkigt nu och tyckte det var astråkigt som liten.

Sedan så är jag nog lite lat och arbetskygg också :angel:

Stackars vovven! Hoppas han fixar det ändå.

Ang jobb så har jag innan jobbat 75% och haft lite uppdrag i min firma, nu kommer jag först jobba 60% om jag får som jag önskar och sen 100% från augusti/september, så min SFI kommer att höjas. Fram tills jag går upp till 100% kommer jag dock fylla upp med fp-dagar för att skydda SGIn.

Kl

Sitter på jobbet och är arg på min dator. :devil: Den började bli seg och till sist hängde den sig. Jag startade om, men den hängde sig igen under omstarten. Nu har jag startat om den manuellt och det var ca 15 minuter sedan och den har inte kommit igång än! :eek:

Chefen är sjuk idag, så det är mjukstart idag! :p Har mest snackat en massa skit och raderat de flesta av de 3300 nya mail som kommit. Nästa vecka är det middag både på ons och tors, för det är tydligen konferens då. Kul att göra något annat än att bara vara hemma! :laugh:

Annars är det lite tomt på mitt kontor. Har ingen almanacka, ingen telefon och någon har stulit min sax. Fast alla bilder på djuren och hästarna fins kvar iaf! :love: Telefon ska jag fixa, men nån almanacka kan jag inte få utan påskrift från chefen. Lite drygt.

Förresten, vad extremt superlyxigt det var att gå upp imorse och duscha, göra sig iordning och äta frukost alldeles ensam i lugn och ro!!! :bow:

Nu börjar datorn vakna till liv, 30 min efter omstart. :cool: Nu återstår bara att se om den vill samarbeta med mig.

Hittills har jag nog aldrig haft ett jobb som jag lämnar på jobbet, så det låter ju gudomligt skönt!

Påminner mig om starten på mitt förra jobb.. Först var datorn försenad 3 dagar. När jag väl fick den vägrade den starta. Väntade ytterligare några dagar på ännu en ny dator. Hann ha den i en dag så var det inbrott på kontoret och min dator blev stulen. Skit!

*kl*
Äh, skrev ett långt deppigt inlägg om min icke existerande arbetssituation. Tar bort den...

Senast ändrad:

Vet egentligen inte.
Skäms väl lite för min låga utbildning. För att jag inte har så stor arbetslivserfarenhet.
Har blivit nekad så många jobb nu som jag sökt att jag inte vågat söka några fler på tre år. Har liksom gett upp.

Vad tråkigt att du inte vågar söka :( fast jag förstår nog känslan även om jag aldrig har upplevt den själv.
Vad skulle du vilja göra om du hade utbildningen som krävs? *nyfiken* :)
Jag har bara haft ett jobb och aldrig gjort något annat, utbildningen är en s.k. eftergymnasialutb så den är ganska låg status på om jämför med en högskoleutbildad.

Jag har bara gymnasieutbildning och har endast haft ett fast jobb som jag inte klarade, har sen 2008 bara sommarjobbat, så du är inte ensam :(

Nån form av vård vill jag jobba med. Har alltid varit inne på att bli djursjukvårdare, men sen har jag kommit på hur jobbigt det är med avlivningar:cry:
Annars så har sjuksköterska eller liknande vuxit som yrke i mina ögon:)

Så en plan är att iaf börja med att bli undersjuksköterska, men då vet jag inte ens om jag kommer in med mina gymnasiebetyg om man nu söker in med dem. Finns uska-utbildningar på komvux här i krokarna.

Western_Ivy. Skönt att veta att jag inte är helt själv ;)
Vet inte alls vad jag ska göra nu när mina föräldradagar tar slut.

Det låter ju som en helt lysande plan! Du vet inom vilken sektor du vill jobba och efter vad jag förstått så finns det behov av undersköterskor.

Jag önskar jag visste vad jag vill göra, men har inget jag känner direkt starkt för...
Närmaste planen är att försöka få jobb i någon affär i höst, för jag trivs ganska bra med den typen av jobb :)

Då kommer jag till den lilla biten. När ska jag gå utbildningen? Vill ha ett barn till, relativt tätt (funderar på tilverkning nov/dec)
Vet inte alls hur länge man utbildar sig, 1,5-2 år kanske (?) Känns inte bra med ett avbrott mitt i för att vara mammaledig. Eller om jag ska göra barnbiten färdig först och börja sen? Men då är det till att sitta hemma och glo i typ 2 år till, så sammanlagt skulle det ta ungefär 4 år från nu innan jag kommer ut i arbetslivet.
Är så rörigt alltihop, skulle sett till att gjort allt detta innan jag skaffade barn överhuvudtaget!

Ja det där är ju en nöt att knäcka.. Jag TROR att usk är på ett år om man har si och så mycket erfarenhet från vårdyrken, annars längre. Men surfa runt lite och kolla :) Kan ju vara en idé att skaffa lite erfarenhet nu, om du inte har det, genom något vårdjobb som inte kräver utbildning. Personlig ass kan man ju tex få jobb som, där är det mycket kemi och lämplighet som väger in. Och sen pluggar du vidare efter tvåan.

En kompis till mig började på något praktikjobb på ett klädföretag, extraknäckte sedan där medan hon läste till ekonomiassistent och är idag butikschef på samma klädföretag. Så det tycker jag du ska göra!

Det farliga med att börja plugga och sedan avbryta för att vara hemma och mammaledig är att man kanske inte kan få komma tillbaka utbildningen för att den är omgjord. Hände en kurskompis till mig, hon skulle komma tillbaka och göra sista terminen men skulle inte få göra det sen för att utbildningen var omgjord.
Jag blev gravid sista terminen jag ;) var i v. 20 eller nåt sånt vid examenstillfället men så hade jag ett jobb att gå till med fast anställning så jag hade inte såna bekymmer heller (att bli ointressant på marknaden för att det var för länge sedan man gjorde utbidningen).
Inte för att du har sagt att du ska göra så men bara ett sånt där onödigt inlägg från mig :D

Om du vill inte vill vara hemma i två år till så kanske ni kan tidigare lägga syskonplanerna? Eller tänker jag fel nu? Det kanske blir samma lika ändå... bara tt du blir gravid tidigare och får en bebis att ta hand om tidigare... ja så kanske det blir :o

Ja, precis. Eller så har jag längre mellanrum mellan syskonen. Är ju inte för gammal direkt och så hinner jag repa mig efter Oscars bestyr;)
Då kanske jag hinner jobba nåt och få lite fetare i plånboken nästa barn.
Kanske skulle kunna försöka komma in på nån utbildning redan efter sommarn, hade annars tänkt mig januari 2012. Oscar är ju stor nog för dagis ändå så.

Sök :) Skulle du inte komma in i höst så kan du ju utvärdera barnbiten igen, du är ju som sagt inte för gammal för att skjuta på syskonplanerna. Risken är väl snarare att man blir bekväm sen när barnen blir mer självständiga :o

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
27 671
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar