Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Jag behöver feedback i vår dagisfråga

Som bekant så har vit klantat oss rejält. O sitter nu i en ganska pissig situation. Det finns e g två huvud alternativ. Alt 1 tacka ja till den platsen vi erbjöds o T börjar på dagis omgående. Alt 2 avvakta till augusti.

Alt 1
Vi började med att tacka nej, för att varken vi eller handläggaren trodde att vi fick tacka ja. Eftersom min kurs hann starta vilket ledde till att jag inte kommer att ta några ”nya poäng” i vår. Men det visade sig att vi får ha henne på dagis trotts att jag bara ska ta igen redan lästa poäng. Vår plan var annars att maken skulle arbeta 80% och att jag skulle plugga på helgen och extradagen. Nu är platsen bortlovad till en annan men om de tackar nej kommer vi att få erbjudandet igen.

+
- Det är en liten förskola (10 barn).
- Med ett väldigt fint läge för att vara i innerstan.
- Bra betyg.
- Inskolningen kan dra ut på tiden.
- Hon behöver inledningsvis inte gå särskilt långa dagar. Minimumet på 15 h vecka är mer än vi behöver.

-
- Den ligger fruktansvärt avsides för oss. Det gör som sagt inte så mycket nu. Men till hösten så kommer det förlänga hennes dagis dag med nästan 1,5 h. Pg lång gångväg, dålig cykelbana och ingen bra kollektiv kommunikation.
- Vi vill inte skola in henne där för att sedan byta om vi skulle få ett bättre erbjudande
- Hon kan inte gå, något som jag har haft som krav för dagisstart.
- Även en 15h v känns mycket. Men det är nog för att vi är lite ovana. I höst kommer hon ju behöva gå mycket mer än så.
- Jag är väldigt skeptisk till att skola in henne här o sedan ändra oss om vi skulle få ett bättre erbjudande i höst.
- Tackar vi ja förlorar vi den kommunala dagisgarantin.

Alt 2
Är att vi avvaktar till hösten. Vi har vår dagisgaranti men eftersom vi har väldigt få ködagar så är det tveksamt om det kommunala erbjudandet kommer att vara så mycket bättre än ovanstående.

Däremot så ökar oddsen för att vi ska få plats på något av alla de privata alternativen vi sökt. Som alla ligger på bättre avstånd än alt 1. De är alla små och fint belägna med bra parker i närheten. Men det är väldigt svårt att säga hur stor denna chans är. För förskolesituationen här är minst sagt prekär. De har byggt ett helt nytt bostadsområde som är väldigt familjeanpassat. Och barnomsorgen är inte i närheten av att klara trycket.

--------------------------------------------------

I bakgrunden finns förskolan S. Det är hit vi vill ha vårt barn. De tar dock emot dem först vid två år och det är näst intill omöjligt att få plats om du inte har syskon där. Men då vi inte vill hålla på och byta dagis i tid och otid så ser vi gärna att hon stannar där vi placerar henne.

Senast ändrad:

Vad trist med sån dagissituation som gör att man inte kan välja. :( På vårt dagis tar de in 8 st barn varje år och vi fick ju som sagt en plats erbjuden igår. Dock är det ju i princip bara vårt inte alltför stora bostadsområde som konkurrerar om platserna där.

Som du säger så vill man ju inte gärna byta dagis, så i ert fall hade jag nog hoppats på att få en bättre plats till hösten. Du menar alltså att det skulle ta er 45 minuter att ta er till det första dagiset? Det låter nästan orimligt lång tid. Även om det är ett jättebra dagis, så känns ändå närheten till hemmet väldigt viktigt såvida inte båda föräldrarna jobbar(/pluggar) på vägen liksom. Sen har jag svårt att sätta mig in i stockholmssituationen, men spontant känns det som att det är bättre med alternativ 2.

Det är tråkigt när man inte kan titta in i framtiden och se facit liksom, men jag tror att det i slutändan blir bra hur ni än gör. :laugh:

Spontant så skulle jag vänta. 45 minuters "restid" skulle inte jag tycka var ok. Men då bor jag ju i en liten stad där inget är längre än fem minuter med bil bort... Det är ju som du säger att det blir ju längre dagar för barnet. Sen tycker jag personligen att personalen är superviktig. Att man klickar med dem. Då skulle jag absolut kunna åka längre för att jag gillade personalen bättre på det andra stället. Du får känna efter med magen lite ;)

Jag skulle nog faktiskt också ha väntat och hoppats på det bästa, 45 min enkel väg skulle för min egen del vara ohållbart i längden, men det måste man ju verkligen känna efter själv.

Kl
Vi flyttade hipp som happ in i vårt radhus igår. Vi har bott hos mina föräldrar och det har gått förvånansvärt bra. Igår morse 6.30 ringde dock min syster och ville att vår pappa skulle åka till hennes äldsta dotter, 12 år i sommar, som var magsjuk. Tydligen kunde varken syster eller hennes man vara hemma mer och då var tydligen pappa tvungen att åka dit trots att hon faktiskt klarar sig själv, var inget akut skede utan på sluttampen, och de vet att vi bor där. Men för dem var det tydligen värt att riskera att M fick kräksjukan för att systerdottern, som har lite svårt att sysselsätta sig själv, skulle få underhållning.

Igår blev alltså en intensiv dag då vi inte ville riskera att M fick kräksjukan så vi fick flytta över våra saker till renoveringskaoset i radhuset, vi har inget kök och kyl och frys i förrådet. Så jävla onödigt! Dessutom gick inte vår säng upp till sovrummet så vi var tvungna att köpa en ny, igår kväll då också. Så jag höll på från 8 på morgonen, sambon fick ta masker halva dagen och vid 23 hade vi iaf sängar på plats, hade hittat micro, vattenkokare och kaffebryggare så det får vi klara oss på till köket blir funktionsdugligt, förhoppningsvis i nästa vecka. Härligt va?

Åhh, vad arg jag skulle vara! :mad: Snacka om respektlöst! Hoppas hon förstod vinken när ni flyttade. Då blir det hämtmat ikväll då ;)

Vi har verkligen klant oss vilket gör situationen värre.

Det tar ca 20 min att gå till förskolan. Därifrån tar det sedan mig ca 15 min att komma till närmaste tunnelbana. En sträcka som normalt tar 7 min. För maken tar det ytterligare 25-30 min att gå från dagis till jobbet. En sträcka som normal tar 15 min. Så 1,5 h var en överdrift. Men säg 50 min.

med era förutsättningar så hade jag väntat till hösten. Svårt att veta vad som blir bäst för både er å T.

På tal om höns. Vi har en granne som odlar potatis och har höns. Hans lada står alltid öppen och där kan man gå in och hämta potatis och ägg och så lägger man pengar i en burk.... Älskar att bo här!!!!

en sån granne önskar jag mig också :D Fy fanken vad mysigt det lät!!

Eller hur!!!? Har precis bakat kladdkakemufins (som jag INTE tänker äta upp :angel:) och vilken skillnad på ägg det var! Stora ägg med STOR gula.
Ikväll blir det klyftpotatis på grannens potatis :D

alltid lika roligt att bo mitt i renovering...

Vi levde utan kök en sommar. Hade en liten spis med ugn (2 plattor) som stod i vardagsrummet, där hade vi hela köket, ja alltså en kastrull, en stekpanna och en kasse med engångstallrikar/bestick och muggar. Vatten hämtade vi i badrummet där vi även diskade de få saker vi använde. Behöver jag säga att vi grillade mycket den sommaren??? Typ allt går att grilla!!!

Vi har egna höns, det är sån skillnad!!! Och nu har de kommit igån ordentligt med värpningen så nu får vi ägg igen! Var tvungna att köpa runt jul och framåt. Vi hade råkat sälja av alla vi hade...

Hade tänkt skaffa höns men nu vet jag inte längre när det var så lätt att gå över till grannen :) Men inte är det någon fara för A attv äta äggen?

varför skulle det vara det???

Våra är "gamla" industrihöns. De gick på ett ekologiskt värperi innan. Jag ger S av våra ägg. Fast hon har mest fått smaka ifrån min tallrik hittills.
Föstår att du hellre hämtar ägg. Då slipper man passa med mat och vatten. Dessutom är det någon annan som städar hönshuset!!!

Precis, slippa städa och passa är bra.

Betalade 30 kr för 20 ägg. Det är väl rätt bra va?

För den som är nyfiken på vilket dagis vi fått så sök på Hattstugan, Smedsuddsvägen.

Jag är så kluven. Jag tilltalas verkligen av förskolan som sådan. 10 barn är ju en dröm när hon är så här liten. Ovanligt bra gård. Risken är ju också ganska stor att vi står där i augusti. Inte fått något av de privata alternativen (de flesta kommer ant bara ta in syskon) och ett kommunalt alternativ i tjotahejti. Med ännu längre dagar som följd.

Just nu lurar vi på lösningar för hur vi skall kunna minska transport tiden. Man kan ju faktiskt förflytta sig på andra sätt än att gå.

Åh fy va taskigt :( Men se det possitivt, ni kommer uppskatta ett riktigt kök sen :idea: :laugh:

*kl*

Asså shiiiit, var ner och red på ridanläggningen i morse innan Hovis kom. Puh, behöver jag säga att det var jobbigt?! Har inte ridit på bana på säkert 2,5 år om inte mer....men nu blire banne mig "hårdträning", ska försöka ta mig in minst 1 gång i veckan. Var rätt bra på morgonen, då är de ingen som ser :angel: tror båd jag och Frans behöver det! Bilder kommer väl efter sommaren eller så :D

Den såg fin ut och den lilla barngruppen känns ju precis som du skriver väldigt tilltalande. Men tiden det tar att ta sig till och från kanske var mindre rolig.

Hmmm förstår om du känner dig lite kluven.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar