Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Jag är också impad av Armani! Jag klarar 2-3dagar själv, sen skulle jag få tuppjuck på allt. :o

*kl*
här är några till som inte fått sova inatt... S vaknade inatt vid kl 1, helt hysterisk, satt med henne vid hennes säng i en timme, sen blev jag så trött att jag tog in henne i vår säng och där höll hon på att vakna/somna till klockan 5. Sen gick sambon upp vid 6 och 30 min senare vaknar lilla S...

Var i valet och kvalet om hon skulle få åka till dagis, men till slut fick hon det. Vilket verkar ha varit ett bra beslut för hon sov hela vägen dit och vaknade med nya krafter och sprang till sin fröken och kramade henne, inga tårar här längre, det är så skönt! :)

Själv har jag hunnit med en massa småskit som bara legat och gnagt och efter lunch ska jag sätta mig och välja tre tapeter, rita upp lite ritningar och efter det ska jag plantera blommor. Livet är hårt. :p

Sen är det städdag i stallet, så vi ska göra extra rent, damma av och städa sadelkammaren och fikarummet. Det är verkligen fantastiskt skönt att ha inackorderingar som älskar att hjälpa till. :love:

Sen på tal om att dina hästar står ute Armani, ni har ingen möjlighet att smälla upp en enkel ligghall/vindskydd snabbt i hagen och kunna slappna av lite med stallet?

Så gjorde jag med mina unghästar när jag insåg att stallet inte skulle bli klart till 1a oktober som de lovat. Byggde det så att jag skulle kunna göra två boxar inuti ifall de skulle behöva stå inne. Det var extremt enkelt. Använde plintar som vi grävde ned som stöd till de bärande plankorna, hårdplast som "glas" på fönster och bara takpapp på taket. Ska se om jag har någon bild att visa hur jag menar. Vi gjorde det ett helt gäng på en helg. :) utom målningen som tog några dagar extra...

Pepp-kramar till dig :banana: Snart kommer sambon hem och du får lite avlastning. Är imponerad av dig som roddar runt allt själv. Gård, hästar, barn OCH plugga. :bow:

Men åh, sötaste du :love: Det är väl så när man inte har något val, min lilla vovva blir lite lidande denna vecka, för några långa promenader är det inte riktigt tal om och hästarna som sagt, de om några blir ju lidande ordentligt :(
Jag blev helt rörd av ditt inlägg, det värmde verkligen ska du veta!

Modett: jag tror att han är någonstans kring Sundsvall (haha, jag borde kanske ha bättre koll på det :o ), så om du eller någon annan är där i närheten så skicka hem honom, ögona böj ;)

Tack för ditt inlägg också, kan lova att jag nästan får tuppjuck här hemma :D

Blev nyfiken på din ligghall, vad kostade den att bygga? Skulle ändå vilja ha en sådan, men det kan tyvärr inte kosta några extrema summor i nuläget :S

Precis som du, Emmah, var inne på, så är Skåne (och södra Sverige?) skit just nu och ofta mycket "kallare" än norra landet, på ett annat vis. Min lilla arab går ute och tycker det är piss, i helgen ska han faktiskt få ett varmt bad så han är ren och så jag kan lägga på täcke ordentligt.
Det har varit lite svårt det där med täcke, så går han ute en dag för att vädret är relativt varmt, så blir det regn = jag kan inte lägga på täcke på en blöt häst etc. Så mycket har han fått gå utan täcke, och nu är det alldeles för kallt för det :S Lilla Armani :(

Tss, Sundsvall, trodde du sa Norrland :D (kunde inte låta bli ;))

Tänkte lite samma som Lottch tidigare, men hade inte riktigt tid att formulera mig. Dvs en provisorisk ligghall, kunde det vara en lösning? Ska jag bygga en vacker dag till mina, så de kan gå på "lösdrift" helst en bit in i november. Borde ju inte gå på några gigantiska summor. Fast med tanke på blås-Skåne så vill man nog få ner fundamenten ordentligt.. :eek:;) Kanske ni har något träd att använda som "ben"? Så var det i en hage som A gick i förr. Typ 3 plåtskivor och ett plåttak kring ett träd. Bra förklarat, ska se om jag möjligtvis har någon bild :D

Här är en bild, kanske var 3 träd, minns inte, det var 2008 :D

hagen_maj_166209315.jpg

*kl*
Idag har Oscar varit själv på dagis! De har lite kortare dagar på torsdagar 8:30-11:30. Det hade gått rätt bra. Han va väldigt ledsen i början men sedan lekt på bra med några undantag då han gick och letade efter mig, då va han lite ledsen.

Apropå stall och ligghallar. Mina hästar ska gå ute i vinter (och förmodligen alla vintar, tills jag vinner några miljoner och kan smälla upp ett lyxstall:D)
Har beställt en ligghall i plåt med fäste för traktor så vi kan flytta runt det lite så det inte blir för upptrampat. För att sen (nästa år) bygga en hall i trä. Måste bara fälla virket i skogen först till den och såga och det gör vi nu i vinter.
Men men, det får väl gå, slipper ju tänka på utsläpp i ottan iaf.
har de fri tillgång på foder, uppvärmt vatten och alltid torra täcken kommer de nog må finfint. De är ju trots allt kallblodshästar :)

Har dessutom fått 17 kvm i maskinhallen som jag ska skilja av från resten och ha egen ingång. Där ska jag ha foder, utrustning och uppbindning vid hovslagarbesök och sadling.

*kl*

Vad gör ni alla ikväll? Här är ju helt dött!!

Idag När jag lämnade A på dagis så var det första dagen helt utan gnäll och tårar :) Jag lämnade honom tidigare för att kunna gå på utvecklingssamtal med H i lugn och ro, och även för honom fungerar det bättre i skolan denna terminen. Det har jag märkt hemma med, jag har inte behövt tjata lika mycket om läxor osv. Nu hoppas jag att det håller i sig.

När jag hämtat A somnade han i bilen (har man varit vaken sedan kl 05 är man trött kl 12 :grin:) Han vaknade till vid halv två och då gick jag upp och lade honom bredvid mig för att gosa en stund. Men vi somnade om båda två istället och sov till kl tre. Jätteskönt :laugh:
När vi vaknat ringer sambon och de ska ha vinprovning på jobbet och vi fick köra in och hämta honom. vinprovningen resulterade i att han somnade när han nattade A och nu snarkar båda genom barnvakten bredvid mig. Överväger att sova på soffan inatt...

I början av oktober ska hela sambons jobb till malmö för att gå på mässa, de vill väldigt gärna ha med sambon men jag vet inte om jag vågar släppa iväg honom. Det är visserligen bara 2 timmar dit men de ska åka buss.
Ev åker jag med, då har jag honom med mig om något skulle hända. Eller så kör jag söderut med svärmor och vi shoppar, skulle det behövas hämtar vi upp sambon på vägen. Vill inte känna mig som ett bihang till sambon, och hur mycket ork har jag till att springa runt på en mässa?

Här regnar det (ovanligt) och jag börjar långsamt bli trött på blåst och regn. Är väldigt glad att jag inte har någon häst hemma. Förstår att Armani känner sig stressad över att inte ha stallet klart, min häst hatar med verkligen blåst och regn.

Snart dags för 18 månaders kontrollen för A. Brukar de få feber och bli dåliga av den sprutan de får då? Det skulle ju kunna vara bättre att ge A den lite tidigare så att det inte krockar med att bebisen föds.

Här hemma åkte karln till jobbet för en timme sen så jag har legat under täcket i soffan och tittat på Lyxfällan. Innan idag har vi inte gjort nånting. Skittråkigt. Måste hitta på något framöver annars kommer hela oktober bli olidligt lång. Längtar tills våra vänner landat med sin bebis så vi kan hänga med dom igen utan att känna att vi stör. Vi hälsade på dom igår iaf! :)
Men jag skulle vilja hitta på mer för Miltons skull. Men är svårt då vi är utan bil när sambon jobbar och åka och bada jämnt kommer bli dyrt. Finns inte så mkt han kan göra i lekparken heller. :(

Vad hittar ni andra på som fortfarande är hemma?

Annars så känns mitt luftrör överanstängt/ömt så det är tungt att andas. Jobbigast när jag ligger ner. Fattar inte varför det är så. Har ingen hosta och inte ont i halsen. Men konstiga saker börjar bli van med nu när man är gravid.

Tss, Sundsvall, trodde du sa Norrland :D (kunde inte låta bli ;))

Tänkte lite samma som Lottch tidigare, men hade inte riktigt tid att formulera mig. Dvs en provisorisk ligghall, kunde det vara en lösning? Ska jag bygga en vacker dag till mina, så de kan gå på "lösdrift" helst en bit in i november. Borde ju inte gå på några gigantiska summor. Fast med tanke på blås-Skåne så vill man nog få ner fundamenten ordentligt.. :eek:;) Kanske ni har något träd att använda som "ben"? Så var det i en hage som A gick i förr. Typ 3 plåtskivor och ett plåttak kring ett träd. Bra förklarat, ska se om jag möjligtvis har någon bild :D

Hahaha, för mig är allt över Stockholm Norrland :D

Men vad kan det kosta att bygga en provisorisk ligghall? Det är ju inte vår mark heller.. Tror i och för sig inte att de har några som helst synpunkter på det, men hur funkar det? Bygglov etc.?

Här njuter jag lite i soffan, M sover och sambon har varit i garaget och jag har andats lite.

Ni som har fb har säkert sett att M har blivit biten - igen- på dagis. Denna gång så gick det hål. Hon har alltså gått på dagis i en månad och har blivit biten två gånger. Det känns inte alls bra. Idag var ingen ordinarie personal där när jag lämnade M och hon bröt ihop vid lämningen för första gången. Fy fasen vad det slet i hjärtat! Nu tänkte jag gå och lägga mig och hoppas att ordinarie personal är där imorgon bitti så att jag kan fråga vad de ska göra för att det inte ska upprepas, just nu känns det förjäkligt att lämna henne där jag vet att det finns ett barn som gör henne illa, det är liksom mot föräldrainstinkten.

Usch jag förstår att det inte känns helt bra att lämna henne. I förrgår såg jag två stora skrapmärken på alex rygg och ingen hade sett eller hört något när jag ringde och frågade vad som hänt.
Idag när han vaknade efter att ha sovit skulle jag byta blöja och då är det en halv sandlåda i den. Och då har alltså han suttit och ätit middag i den och sen somnade han i bilen på väg hem.
VI har väl olika rutiner jag och dagis, jag byter blöja innan maten, tanken på att sitta i blöt blöja skulle inte ge mig någon större aptit. Idag var de kanske sena från maten och hade inte hunnit att byta när jag kom, imorgon får jag se till att ha har en ny blöja utan sand innan jag sätter honom i bilen :grin:

+Kaktus
Ligger här och känner mig just nu rätt nöjd över att vi bokade en plats hos "hästdagmamman".. För tankarna går oundvikligen till att det väl måste ligga för stora barngrupper på för lite personal i botten.

Armani: Tyvärr vet jag inget om bygglov mm. Men kom på att jag läst/hört om dem som hyr/köper in en tom container eller lastbilsflak-kåpa att ha som vindskydd. Kan också vara värt att kolla upp!

Stackarn :( spec om hon börjar förknippa dagis med smärta :/ fast förstår om det är svårt för personalen att hindra alla olyckor. Spec om det finns ett barn som bits ofta hela dagarna.
Men jag skulle bli lite irriterad om jag skulle ringa som Mikan gjorde och ingen sett eller hört något.

Men jag är lite nojjig hur mkt samtal jag kommer få om M då han han slåss både med och utan leksak om han blir sur för något :( vi säger åt han för fullt här hemma men endå så görs det om. Det gör mig ledsen för annars så ska han kramas med allt och alla men blir han sur för något(man vet inte alltid vad) så kommer det en arm och hand i ansiktet eller dit han når :( hoppas han hinner bli bättre till nov annars kommer jag skämmas ögonen ur mig. :(

Du det vore kanske något :D Fast det har nog blåst bort här, nu när höst-vindarna tilltar, har ju inte ett enda träd i hela hagen, som jag kan förankra något i :mad: TYPISKT SKÅNE med andra ord!

Kaktus; Fy fasen vad tråkigt att hon har råkat ut för ett bit-barn.. Jag var jätteutsatt av en pojke på dagis när jag var liten, han vet mig i princip varje dag och det hela slutade med (eller vad man ska säga) att jag fick ha en fröken som punktmarkerade mig, eller som var runt mig hela tiden, jag var nämligen yngst på avdelningen då = ett lätt byte =) Det är väl inte möjligt i dagens dagisverksamhet, tyvärr. Men jag tycker gott att du ska påtala det och visa att du inte tycker det är okej (vilket de säkert i och för sig redan förstår och håller med dig om). Vissa förskolor/område har en handlingsplan för just bitande barn, finns det hos er?

Så svårt det där, jag tar absolut inte på något vis parti för bitbarnet, men jag skulle kunna tänka mig att Milton kan bli ett sådant (har svårt att uttrycka sig bland likasinnade små barn, biter mig av ren glädje när vi busar ofta (än så länge bara mig, tack och lov!)) och jag vet inte alls hur jag skulle förhålla mig till att om han bet något/några andra barn på dagis. Jag talar tydligt om för honom nu när han biter mig och hoppas att det går in, men jag vet inte alls hur jag skulle förklara för honom att man inte får bita kompisarna på dagis tror inte han hade förstått det..
Jag tycker helt enkelt att det är personalens ansvar, hundra procent, att se till att alla barn kan vara trygga på dagis, helt enkelt.

Men jag är lite nojjig hur mkt samtal jag kommer få om M då han han slåss både med och utan leksak om han blir sur för något :( vi säger åt han för fullt här hemma men endå så görs det om. Det gör mig ledsen för annars så ska han kramas med allt och alla men blir han sur för något(man vet inte alltid vad) så kommer det en arm och hand i ansiktet eller dit han når :( hoppas han hinner bli bättre till nov annars kommer jag skämmas ögonen ur mig. :(

Undrar om det är ett Milton-syndrom?! För precis så gör min Milton här hemma också, eller var det han du berättade om ? ;)

*kl*
Är med orolig för alla samtal jag kommer få angående mitt bitande barn :crazy:
Blir han arg kastar han saker. Vill han ha nåt som nåt annat barn har tar han det eller drar den andre i håret (ordentligt)
Och när jag har sagt ifrån så blir han hysteriskt arg.
Då har jag ju iofs varit med i nästan två veckor på dagis, kanske bli bättre när jag inte är med. De har absolut tid till varje barn på hans dagis. För på hela dagiset så är de 8 barn och 3 pedagoger.

Vi kanske får pröva att döpa om dom och se om det blir bättre! :p nä men det känns verkligen inge kul. Visst oftast slår han inte så hårt men en plastbil är inte så skönt att få på ögonbrynet iaf. På Ms dagis blir dom 20 barn(10st är födda -10 :S ) och tror att det jobbar 3-4st där. Vet inte riktigt än. Hur många barn får dom ha per personal?

och till er andra... ang dagis.

Här är de 3 personal på 13 barn och då är det egentligen ett barn för mycket.

M är ju väldigt blyg på dagis än, och är lite försiktig och vill gärna dra sig undan om det blir för många barn på en gång.
Här hemma däremot så slåss/rivs hon när hon blir arg/inte får som hon vill. det är något vi inte riktigt vet hur vi ska hantera det, just nu så säger vi "nej/aj, det gör ont, mamma/pappa blir ledsen, och sist att hon ska klappa fint" det sista för att hon ska göra rätt eller vad man ska kalla det, lite som ett förlåt med det är ju svårt för vill hon inte så går det ju inte. Ibland blir det även att hon flyttas/sätts ner på golvet eller liknande just för att hon bara blir värre när man säger till.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
28 29 30
Svar
592
· Visningar
20 124
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar