Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Igår när jag hämtade V på dagis var det en pappa till ett barn på samma avd som kom samtidigt för att hämta. Av konversationen mellan honom om fröken förstod jag att det barnet bits och att ett annat barn blivit biten samma dag. Naturligtvis tänkte jag direkt på det som hänt M och det kändes genast jobbigt. Jag vill verkligen inte att V ska bli biten på dagis. Och framför allt inte att han ska lära sig såna dumheter. Tack och lov har han aldrig bitit någon vad jag vet.

Det går förresten jättebra för V på dagis nu. :idea: Han har gråtit på morgonen när han blivit lämnad, men det har gått över snabbt. Den sista veckan har han inte ens haft tid att vinka, utan sprungit direkt in och börjat leka. :laugh: När jag hämtat berättar de oftast att han varit på strålande humör hela dagen. :love:

Fick precis meddelande av min man att V gjort glädjetjut när de gick in på dagis imorse. :D

Äntligen fredag!!!!! :bow:

idag när jag hämtade honom så är han svullen under ena ögat. Såg inte det förrän jag kom ut till bilen då det är ganska mörkt i hallen på dagis.
Ingen sa något idag om att något hänt. Jag vet att saker händer, han ramlar och slår sig hemma med men när det blir märken och svullnader så vill jag veta vad han gjort :mad:
Ska man ringa eller ska jag ta det med dem på måndag???

Ring! Det hade jag absolut gjort!

Idag när jag lämnade Luvan var det första gången som jag lämnat de senaste veckorna som hon inte grät. :) Det var iofs första gången jag lämnade inomhus och första gången jag lämnade henne till min lillasyster. Jag är såååå glad att min syster är "springvikarie" där!! :love: Och att Tuvas låstasmormor jobbar i samma byggnad, men på en annan avdelning. Får massor av inside information :)

Sen gillar jag verkligen upplägget också. Det är 3 yngrebarnsavdelningar som delar på en jättestor gård. Det betyder att det är 9 pedagoger på ca 30 barn. Gården har ett "centrum" med en superstor sandlåda där alla barn kan vara samtidigt om de vill. Barnen har fruktstund uppdelade per avdelning vid olika bord vid niotiden, sen plockar pedagogerna fram olika stationer (playdoo, duplo, vattenlek etc) som alla barnen får pyssla med. Barnen lär alltså känna alla pedagogerna och är inte bundna till sin avdelnings pedagoger = toppenbra!

Ikväll ska jag och Tuva åka tio mil till min mamma där vi ska sova över natten. Sen ska vi hem och städa för visningen på söndag och sen blir det tvåårskalas hos min bästa kompis dotter imorrn eftermiddag. Hektisk helg känner jag, men det är verkligen spännande med lägenheten! Tänk om den blir såld, då måste vi ju hitta ett hus!!! wiiiiie!

Vad roligt att det går bra för V på dagis nu, det är ju så mycket lättare om de går dit glada :)

I morse var det iaf en ordinarie som jobbade och jag tog upp det med henne. Jag sa att vi är jättenöjda med de som personal, men att vi känner ett enormt motstånd att lämna henne där när vi vet att ett barn är elakt med henne. Det är emot allt vad föräldrainstinkter heter och vi kan liksom inte acceptera att hon blir biten. Dessutom berättade jag hur gårdags ökningen hade varit och hur missnöjd jag var med vikarien. Jag blev väldigt bra bemött, och bekräftad, barnet som bits ska byta avdelning för det första och de ska göra allt de kan för att det hela inte ska upprepas innan dess. Hon förstod dessutom hur jag kände och det känns bra.

Lämningen idag var lika lätt som den annars brukar vara, hon kröp upp i soffan och hittade en bok och var nöjd. Så skönt i hjärtat!

Mikan, hörde du med dagis om vad som hänt?

Aneka och Armani, vet ni, jag tror att om man är så medvetna som ni är om problemet så finns det goda chanser att jobba med det både på dagis och hemma. Med denna pojke som biter så känns det tyvärr som att föräldrarna inte har alla hemma.

Så bra att de tar problemet på allvar. Det är ju det absolut sista man vill, att sitt barn ska fara illa... :crazy:

Kl
Men vad ääär det för en vilde jag har i magen!? :eek: Jag börjar helt seriöst bli riktigt orolig. Vi kommer att få igen med råge för att V har varit så enkel. :crazy:

Nya babyskyddet kom med posten i veckan, så jag har ägnat kvällen åt att läsa bruksanvisningen (min favoritsysselsättning! :D) och kollat hur det funkar. Känns helt overkligt att det snart kommer att sitta en annan liten bebis där. Och att min lilla bebis V är ingen bebis längre...

Inga ord behövs :love:

311677_2193884738142_1577893648_2099898_615198493_n.jpg

Han är så mysig och tuff, vår lille Vilse. Jag har ju som sagt en förkärlek till just svarta katter, men jag tror att jag kommer kunna älska denna plutt jättemycket! Sveriges sämsta kamera (iPhone..), men ni ser ju Goset ;)

Dagen idag har varit helt underbar! Hade en fruktansvärd dag igår och grät mest hela dagen :( Saknade min sambo extremt och kände mig totalt knäckt över stall och över tentan till idag. Tentan är gjord och jag tror att jag kanske blev godkänd i alla fall, efter denna vecka är jag ändå ganska nöjd med det, även om jag kanske satsar högre. Fast jag är ändå inte säker på att jag är godkänd, vi får se nästa vecka :S
Och sedan fick vi hem lille Vilse, så mysigt! Vi får se hur det går i natt, han får vara i lilla hallen och lilla toaletten, där han har kattlådan, vågar inte låta honom härja fritt på hela nedanvåningen än själv om natten, hur gör ni andra med kattungar?
Efteråt for jag iväg till min älskade frisör, hon är BÄST! Är så nöjd med mitt hår och hon tar så väl hand om en när man är där :love: Håret är nu riktigt mörkbrunt och kort till axlarna ungefär, passar mig alldeles utmärkt!
Och vet ni, jag fick ju se Milton ta sina första riktiga steg härom veckan, vilket har varit det enda viktiga för mig. Idag gick han säkert TIO steg själv hos sin farmor flera gånger och sedan här hemma också, fina fina Milton - ÄNTLIGEN :love: :love:

åh vad mysigt! :love: Saknar att ha (inne)katt litegrann. Fick ju ge bort min siames till min kompis för att Oscar va på henne hela tiden. Nu har jag bara en ute katt. Han vill verkligen inte gå in. Jättegosig annars, men trivs bättre i det fria. Han sover i lagårn eller under huset på vintern.

Nu har en hektisk helg börjat.
Bästa vännen gifter sig idag, måste åka hemifrån senast halv tolv då vi ska hinna åka och lämna hundar och barn. Innan dess ska jag hunnit städa här hemma (ser ut som f*n) För vi får besök i morgon (bl.a en liiiten 3 månaders bebis:love:)
Innan dess på morgonen i morgon ska jag hunnit pimpa mina ponnysar och köra dem till grannbyn och hålla i ponnyridning på nån kyrkans miniorer eller vad det va.
Uscha! Ena ponnyn har sommareksem, har klarat hela sommaren utan att klia av nåt. Så de senaste dagarna har hon kliat så hon inte har nån man alls :grin: Ser hur skabbig ut som helst :o

När jag byggde mitt stall bodde mina hästar i byggnadsställning o plank... Plastade den så att det inte regnade in på taket... Perfekt var det. Springorna imellanåt planken gjorde det jätteluftigt o fint :)
Tyvärr har vi inga skrotplank nu annars kunde du lånat... De blev ved ;)

Förresten, ni som har städhjälp hemma... Hur torkar de golven? Nyfiken på hur det blir renast...
Här är vita strumpor förbjudna ;) fast det beror nog på att mopp ing av golv ligger långt ner på prioritetslistan just nu ;)

De moppar med en mopp! :D Vet inte om det är nån form av microfibermopp, men det är det säkert. Jag håller mig borta när dom är här.

Jag sa i veckan upp den städfirma vi har haft. Städningen var helt okej, men det var annat som strulade hela tiden. Men det är guld värt att få den hjälpen, så på fredag kommer en annan firma och gör hembesök.

Vilken liten raring!

..och det är ju precis som representanten från Djursyddet sa när vi pratade om helsvarta katter och utseende i allmänhet. Hon berättade att många ville ha katter med mer färg, men det är ju personligheten som är det man ska leva med.

Jag drog genast parallellen till karlar (eller kvinnor om man föredrar det) - utseendet falnar men personligheten finns kvar :D

Nu verkar det ju som att vi fått ena riktiga 10-poängare för de är både söta och har fantastiska personligheter. Tuffa, keliga, barnkära, busiga och sociala.

Våra har drygt halva övervåningen till sitt förfogande nattetid. Maken vill inte ha dem i sängen, och på ett sätt kan jag hålla med. Mina gamla katter sov i sängen och det blir hårigt. Sen har vi stängt till några rum: kontoret med alla sladdar och elektronik, Harrys rum och ett av gästrummen eftersom det är ett enda kaos där. Men de kan ändå dra rejs från ena kortsidan till den andra och låta som två elefanter :D De har ju varandra, så nån gång har jag hört dem jama lite utanför sovrumsdörren men inte mer än så.

Vilken sötnos! :love: Mina kattungar har fått vara i hela bostaden på en gång eftersom jag inte haft nån möjlighet att stänga av liksom. Men det har funkat bra. Den lilla odågan vi har bajsade iofs ner soffan första natten eftersom hon inte vågade lämna den för att gå på lådan. Men det hände bara en gång.

Vilken sötis! :love:

Mina kattor fick bara vara i badrummet och hallen första veckan tills de verkligen lärt sig var kattlådan är, sen fick de vara i hela huset, utom vardagsrummet då de envisades med att gömma sig bakom kaminen eller vässa klorna i soffan. När de var kastrerade fick de kattlucka installerad och efter det kom de bara in och åt. Sen träffade jag min sambo som är fruktansvärt allergisk, så då fick de flytta in sitt hus i stallet och bli stallkattor, vilket de verkar gilla. :) de gör iaf sitt jobb för vi har inte haft en enda mus. :)

Håller tummarna för att tentan gått bra!

Ska höra med min pappa om vad vårt lilla utestall gick på, de är tyvärr bortresta över helgen, så jag kan inte ge dig något svar förrän på måndag.

*kl*

Här är det inte mycket som händer idag... Min sambo är dödssjuk (förkyld) så han har varit uppe och duschat två gånger inatt (han har väckt mig och berättat det varje gång han gjort det...), tror han duschat tre gånger nu på dagen också (han fryser så) och han har åkt och köpt hur många halstabletter och huvudvärkstabletter som helst. :p Just nu ligger han på soffan och sover med två hundar nedanför på mattan och jag håller på att tvätta. S sover middag, men tror att hon är på väg att vakna snart, så då är lugnet förbi. Antar att det är jag som får ta allt ansvar, det är ju inte lätt att vara förkyld och ta hand om ett barn samtidigt... :grin: :p

Här har det varit lugnt idag med. Jag och barnen var inne i stan där det var barnloppis, jag är spekulant på en babytravel syskonvagn som en jag känner till ska sälja. Sen har sambon målat i rummet och börjat lägga golv. Till nästa helg är rummet kanske klart :bump:
Nu har han åkt till kompisarna som är i "tyskhuset", jag sa att det var ok att åka. Kravet var att han är körbar iaf jag ringer ;)
Mår piss idag och A känner av det och är extra mammig. Nu sitter vi i soffan och jag äter ostbågar och A majskrokar. Bra att de ligger i samma skåp, han har ännu inte fattat att det är olika saker vi äter :D

När A somnat blir det mera godis och en film med stora sonen och en tidig kväll i säng.

Här är det lite småtungt. Stackars H är förkyld igen. Bästa vännernas katt är inlagd på djursjukhus och ett mirakel ska till om den överlever - och gör den det kan de se fram emot ett kort liv med specialkost och medicinering. Yngsta lillebror (4 år) är inlagd efter ännu en omgång feberkramper. Och öket jag har dängde av sin andra medis idag. Satt upp själv sen och gick på honom lite utan reaktion, så kanske han bara är lite öm och mör efter sträckningen och snetände eftersom hon är lite tyngre. Hon satt upp igen sen efter mig och först såg han lite obekväm ut och svankade men sen kunde hon skritta och trava samt rida ut en liten sväng. Dock skulle hon nog in till akuten för hon kunde knappt röra höger arm :(

Nu ska jag berätta något riktigt pinsamt :o men jag kan meddela alla gravida här att onepiece nog är det skönaste man kan gå omkring i hemma när ingen ser en! :D Ingenting som trycker och klämmer under magen. :laugh:

Det finns dock en nackdel, jag kan inte gå ut och hämta tidningen på morgonen längre och det är knappt att jag törs gå ut i köket (som vetter mot gatan) när det är mörkt ute.

:o :o
:banana:

Hihi, förstår dig, de är grymt fula :) men säkert väldigt bekväma...

kl

Här är det full sjukstuga, M har blivit ordentligt förkyld och är jättesnorig med tung/ansträngd andning :(
Hon får sova lite ibland iaf men det jobbigaste är att sambon inte duger, hon vägrar vara vid honom :( sitter klistrad på mig hela tiden... äntligen lyckades hon somna lite i vår säng så sambon kunde ligga brevid o klappa lite så jag hann kasta mig i duschen en snabbis, det är ju såååå mysigt med snor överallt...

Behövde bara gnälla lite :)
Nu fixar sambon glass så nu får jag ladda om innan nästa hostattack väcker lillskruttan.

Tänkte inte säga något, men kunde inte hålla mig. :D Det har bara gått 3v, köpte ett sånt där test med veckoindikator, så det är bara att hålla tummarna nu. :)

Känns lite surt att jag var och åt värsta middagen på oaxens värdshus i onsdags och satte i mig 2 glas champagne, 1 glas vin och mögelost, men med tanke på att S överlevde brieost hela graviditeten så borde det inte vara någon fara nu, peppar peppar...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
572
· Visningar
19 801
Senast: cambodia
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar