Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Vad skönt att ni är nöjda med er personal på dagis. Tänkte lite på det här med att eran I är närhetssökande och gärna är med/i närheten av de vuxna. Så var min äldsta grabb i början på dagis och det höll i sig rätt så länge. Jag märkte att en av personalen inte gillade det alls, hon ville att han skulle leka med sina kompisar i stället för att stå/vara där de var. (4 fröknar i grupp som stod och drack kaffe typ :/ ) Men jag sade att han får inget utbyte av de andra barnen just nu, för han är längre fram i utvecklingen än de andra barnen på sin avdelning, och då får han mer ut av att prata med de vuxna. De andra barnen kan ju knappt prata. Detta har ju gått över, för han leker väldigt väldigt mycket med de andra barnen, men det var ett tag där i början som han ville ha mycket närhet, och sen en period då han ville ha lite mer kommunikation. Och jag tycker att det är viktigt att personalen låter barnen få det som de kräver, så att allt görs i barnens takt.

Hur går det för alla på förskolan? För oss blir det värre och värre att lämna... Idag började Tuva snyfta redan när vi gick in för att byta till galonisar och gummistövlar... Sen blev det jättegråtigt när vi lämnade över henne till Anna-pedagogen... Men enligt personalen är hon "lätt" att avleda, hon gråter inte alls länge. Hur är det för alla er??

Vi skolade in förra veckan, så det är väl lite tidigt att säga än, men peppar peppar så går det bra än så länge. Vi har haft lite tur och har bra personal som verkligen är med barnen aktivt hela tiden, och S gillar dem också och skiner upp när de ropar hej.

Lämningarna har gått bra än så länge, de första två dagarna fattade inte S att jag gick när jag sa hej då (de är alltid ute när vi kommer, så jag väntar en stund tills S funnit sig tillrätta och börjat leka innan jag går, och är man inne i leken så är det inte så intressant att fokusera på vad mamma säger), men hade blivit lite ledsen sen när det gick upp ett ljus att mamma var borta. Idag förstod S att jag skulle gå, och gnällde lite, men favoritfröken lyfte genast upp och gick och tittade på nåt spännande, så innan jag hunnit iväg såg jag att leken var i full gång igen.

Sen har det tydligen varit lite upp och ner under dagen, S går sex timmar per dag nu och det är nog bra att inte dagarna är längre. Vi har märkt att det är mer gnäll och kläng hemma nu än tidigare, det blir mååånga timmars bokläsning hemma (som är det enda som duger när man är trött och klängig).

Måste fråga hur ni som lämnar på väg till jobbet gör för att komma åt och fixa i ordning er själva på morgonen, vad gör barnet medan ni duschar? Det funkar inte alls härhemma, S gråter och skriker så fort jag ställer mig i duschen och S inte kan vara med mig.

kul att se att ni trivs med personalen nu när allt kommit igång. För du var ju så orolig för att de var lite fyrkantiga när ni varit där och hälsat på.

Ibörjan när min S började på dagis så var det lite lika dant.. Att det var mer gnälligt och klängigt när vi kom hem, då behövde han verkligen få vara i famnen och vara nära mamma. Det märktes att han saknat mig.

Men, det där med att göra sig i ordning på morgonen, kan inte S vara med dig i duschen då? Så gör vi här. Han får vara med i duschen, och han leker med alla sina leksaker sittandes på golvet. Öser vatten mellan olika burkar som han har och så brummas det en massa med bilarna.

Det kanske kan funka, men vi har inget badkar, utan man står i ett hörn av badrummet bakom ett skynke, det är ganska trångt. Så det blir svårt för mig att duscha utan att det kommer vatten och/eller tvål i huvudet på S, och det är nog inte populärt. Hur löser ni det?

Det är jätteskönt att dagis överträffar förväntningarna! Var ju ganska orolig innan, men tack och lov var de fyrkantigare i sin information än de var i praktiken. Sen är det nog inget dagis vi vill vara kvar på när S blir större - de har verkligen väldigt liten yta att vara på, så man ser på de äldre barnen att de har det väl trångt när de leker, de kan ju t ex inte cykla runt utan att behöva stanna eller väja för en småtting varannan meter. Men för en ettåring är det ok.

Jag går upp lite tidigare och gör mig helt klar. Skulle V vakna, vilket händer ibland, så bär jag bara in honom till sin pappa. Sen hjälps vi åt. När jag ska borsta tänderna och sätta i linser innan jag åker får pappa helt enkelt passa honom. Han blir jätteledsen om jag skulle stänga dörren och jag kan inte ha honom "lös" i badrummet när jag är upptagen. Toaletten och kattlådan är nämligen väldigt spännande att undersöka. :grin:

Jag åker till jobbet 15-30 min innan Vilgot går med sin pappa till dagis. Jag hämtar sedan på em.

Vi har lite samma här, inte helt riskfritt att vara själv i badrummet utan tillsyn med tanke på hur kul toalett, tvättmaskin och kattlåda är...

Min man åker till jobbet halv sex för att hinna hämta tidigt på eftermiddagen, vi jobbar ju heltid bägge två och har ungefär 40 minuter till jobbet, så vi saxar rätt rejält för att kunna pressa dagistiderna. Jag jobbar 10-19 ungefär, och min man 6-15, så det funkar inte heller för mig att stiga upp en timme tidigare, då blir jag för trött på kvällen. Jag är absolut ingen morgonmänniska nånstans, så jag blir som en zombie hela dagen om jag ska upp klockan sex. I nuläget brukar S vakna nångång vid 4-5 och lyftas över till vår säng, vakna till igen när pappa åker till jobbet, och sen sova lite oroligt till klockan sju. Så det blir snålt med sömnen ändå tyvärr, eftersom S sällan somnar före halv tio på kvällen.

Det går inte att sätta S i matstolen medans du duschar lite snabbt då och ge macka eller någon leksak som underhållning alltså inne i badrummet eller i dörrhålet?

*kl*

Tack vare allt erat förskolesnack så drömde jag inatt att vi fått plats på ett helt annat dagis än vad vi sökt på som låg på på andra sidan stan så det blev 2mil enkel resa dit. Vilket inte alls skulle funka för oss då vi bara har en bil och sambon tar den till jobbet. Så vi va tvungna att strunta i förskolan. Så nu har jag lite ont i magen om vi får någon plats eller inte. Jaja det löser sig nog. :)

Påtal om vad man kallar det så försöker jag lära mig att säga förskolan ist för dagis(även om jag gillar dagis mer) men kommer nog alltid säga fröknarna. :)

eller någon leksak som underhållning alltså inne i badrummet eller i dörrhålet?
Det finns nog ingen leksak i världen som skulle överträffa toaletten och kattlådan! ;) Man kan kasta ner saker både i toaletten och kattlådan och i toan finns det till och med vatten att plaska med! :banana:

Dessutom, ingen leksak är så rolig att man kan förtränga att föräldern inte leker med en utan står och duschar alldeles själv.:D

Idag var sista dagen på inskolningen för Iggy. Allt har gått jättebra, ätit occh vilat middag utan några problem. Men idag när vi skulle lämna var det stora tårar och ledsna miner :cry: och när vi kom och skulle hämta kom han springandes och höll krampaktigt i oss båda. Det var jobbigt. Som tur är jobbar jag väldigt mycket eftermiddag och helger denna månaden. Så Iggy kommer bara ha 3 dagar där han går 6.30-15.30 och de andra dagarna 14.00-16.30 denna månaden. Bra med lite mjukstart.

*kl*
Nu ska jag börja med tårtan :banana: lovar att lägga in bild om ni lovar att inte skratta åt eländet ;)

Vad korrekt du är! :D Här vägrar jag säga nåt annat än dagis och fröknar (trots att ena fröken är en kille)! :p Men jag tillhör väl den äldre generationen. :D

Ibland är jag väldigt PK :angel: nej det handlar nog mer om att min vän är utb. förskolelärare och jag vill hålla mig i god ton med henne så jag har lärt mig att säga rätt.
För mig är det dagis och fröknar eftersom jag själv är ett f.d. dagisbarn men Isabella har fått bli ett förskolebarn.

Däremot kan jag kräkas på folk som skriver insändare till tidningar när de har råkat skriva "dagis" iställer för "förskola" i en artikel. Jag skiter väl fullständigt i om folk säger att de ska till käftis/tandis istället fär tandläkaren, eller för den delen tandläkare när de faktiskt ska till en hygienist. Så himla dåligt kan man inte må av att folk använder ett gulligt ord som dagis om ens arbetsplats.

Jag känner igen den där beskrivningen :) Tuva tyr sig väldigt till pedagogerna, speciellt en :) Sen har hon ju sin låstasmormor på avdelningen bredvid, så blir det kris så finns hon att tillgå. Men hennes pedagoger säger att det funkar bra på dagarna och hon kommer inte direkt springande när man kommer och hämtar henne :) Så hon har det nog bra, men det är hjärtskärande att lämna henne...

Vad lika våra tjejer verka vara på förskolan :laugh:

Vad skönt att ni är nöjda med er personal på dagis. Tänkte lite på det här med att eran I är närhetssökande och gärna är med/i närheten av de vuxna. Så var min äldsta grabb i början på dagis och det höll i sig rätt så länge. Jag märkte att en av personalen inte gillade det alls, hon ville att han skulle leka med sina kompisar i stället för att stå/vara där de var. (4 fröknar i grupp som stod och drack kaffe typ :/ ) Men jag sade att han får inget utbyte av de andra barnen just nu, för han är längre fram i utvecklingen än de andra barnen på sin avdelning, och då får han mer ut av att prata med de vuxna. De andra barnen kan ju knappt prata. Detta har ju gått över, för han leker väldigt väldigt mycket med de andra barnen, men det var ett tag där i början som han ville ha mycket närhet, och sen en period då han ville ha lite mer kommunikation. Och jag tycker att det är viktigt att personalen låter barnen få det som de kräver, så att allt görs i barnens takt.

Om någon av pedagogerna inte skulle gilla att Isabella var närhetskrävande så skulle jag nog be denne att inte vara med mitt barn och låta de andra som inte har något emot det ta hand om henne. Negativ energi behöver inte småbarn ha mer än nödvändigt. Men som sagt tack o lov verkar alla vara väldigt måna om Isabella och hennes behov och har bara positivt att säga om henne.

Nu har jag premiäranvänt min kitchen aid, den fick vispa ihop cheesecake-smeten som blev väldigt god :d

Ja det där med negativ energi är lite laddat. Men vi sade ju ifrån ang den fröken som inte ville att C skulle vara med de vuxna att vi gärna såg att hon hade så lite som möjligt med honom att göra eftersom hon hade sådan inställning. (hon jobbar för övrigt inte kvar längre)

Igår var jag på föräldramöte på förskolan och då visade de en film och ett bildspel om deras nya arbetssätt. Det heter icdp och går väl ut på att lyfta fram trygghet och det positiva med alla barn och att undvika negativa ord/handlingar osv. Aldrig låta barnet känna att det gjort något fel utan i stället ta på sig ansvaret för att barnet inte hade fått stöttning och kunskap nog att handla rätt. Detta program fanns tydligen även för föräldrar. Och jag kan faktiskt märka en stor skillnad på båda mina barn efter att de infört detta på förskolan. :bump: Inte alls lika mycket trotsbråk osv med stora killen, och lillebror är mindre klängig och dessutom tryggare på dagis vilket märks väl vid hämtningen.

Jag är ganska trött (så där sovtrött så att synen blir suddig) men jag skummade lite på länken och det verkar vara ett bra sätt att jobba med barn :idea: Kul att du verkar se resultat även hemma av det!

Jag är känslig för negativenergi, även s.k. energitjuvar. Jag kan inte riktigt förklara det men jag blir väldigt låg av såna människor och kan ta lång tid för mig att komma tillbaka och hitta mig själv igen. Jag har valt bort en del vänner för att de tar för mycket av min energi som resulterar i att jag mår dåligt.

ja, det verkar faktiskt vara ett väldigt bra sätt att jobba med barn (och självklart!!! när man hör det) :)

Åh vad jag känner igen mig när du skriver så där om energitjuvar.. Jag har (och har haft) samma problem.. Vänner som tar en massa energi utan att man får något tillbaka, det känns så tröstlöst och jobbigt. Många av de vännerna har jag valt bort, men ibland är det svårt att välja bort sådana människor, ifall de tillhör familjen.

*kl*

Kul fredagkväll man har då! Sambon som nästan aldrig lägger A gjorde detta när jag var i duschen. Jättesnällt, men det slutade som det alltid gör. Han somnar med. Så sedan kl 8 har jag och H suttit i soffan och letat efter något att titta på. Nu har H med lagt sig och jag sitter här och stickar.
Är egentligen dödstrött men fattar inte hur jag ska kunna sova. Jag kan inte ligga ner längre :(
Har en nerv som soökar i vänster höft och den gör att jag inte kan ha en kudde under knäna. Den behöver jag för att inte ryggen ska göra ont. Sova på sidan fungerar en kort stund. Magläge? nä tror inte det.
Får väl halvsitta i soffan resten av graviditeten.

kl

Måste bara fortsätta älta mina jobbissues i tråden :D Fick mail idag angående ett.. extremt! intressant jobb jag sökt att de vill träffa mig för intervju om en dryg vecka :bump: Trodde verkligen inte att det fanns en chans att ens bli påtänkt för den tjänsten så det var lika oväntat som välkommet :laugh: Skickade in ansökan i slutet av juni, så det var inte igår. Nu måste jag öva framför spegeln eller något..

+ Mabuse
Milton har aldrig fått komma sålångt att han lyckats kasta ner något i toan. Så här hemma är det roligast att sno toarullarna och sen riva loss små pappersbitar över halva huset :D Eller så kan han stå och riva ur alla flaskor och plattänger från en sån där väggförvaring från ikea. Funkar inte tittut leken då? Duscha på kvällen annars då?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka