Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Orkar inte koncentrera sig mer än 5-10 minuter? Testade en gång hur länge S tyckte det var roligt att sitta still och lyssna när jag läste högt - efter 40 minuter tröttnade jag, S hade gärna fortsatt ett tag till... ;) Men det är klart, är där tio andra barn som springer runt hade förståss S ledsnat också och velat göra något annat, hemma är det lugnare förståss.

När det gäller misslyckanden så har vi det dagligen härhemma - man ramlar, man tappar saker, man lyckas inte göra precis det man hade tänkt sig. Det är väl sånt de menar, antar jag? Att barnen försöker göra nåt (klättra upp på pallen, lyfta bollen med en hand, lägga klossen i hålet, äta med sked, osv), men inte alltid lyckas på en gång?

Hm, låter som alla har drömdagis utom vi, vi verkar ha hamnat på Sveriges värsta dagis... :(

Med maten t ex, så ska alla barn äta på samma sätt varje dag (med egen sked samtidigt som de blir matade av personalen), och är de inte vana vid det så får de lära sig, helt enkelt. Härhemma brukar vi ta det lite som det kommer, beroende på dagsform och vad det är för mat. Ibland matar vi, ibland äter S själv, ibland med händerna, ibland med sked.

Det där tycker jag inte att du skall oroa dig det minsta för. Det bästa med dagis (som jag tycker) är att barnen lär sig rutiner och "hyffs".. Alltså, man äter med sked, man dricker ur glas, man plockar undan efter sig. Man får leka, men man måste vara med och plocka ihop. Det är underbart. Barnen lär sig det utan gnäll och tjat, eftersom det är så det går till helt enkelt.. Alla gör lika.

På S dagis har de som motto att alla barn skall kunna äta själv och dricka själv. Han var ju bara 13 månader när han skolades in så han kunde inte riktigt det. Men de satte fram en sked/gaffel åt honom och sedan hjälpte fröken som satt närmast till att mata med sked.. Det tog inte många dagar innan hon inte längre behövde hjälpa till.

Små barn vill ju göra allt själva. De älskar ju att få uppleva att de lyckas med något.. "kan själv" andan väcks tidigt hos barn :love:

Sen har vårt dagis den filosofin att vi äter vid 11:30 och de som skall sova gör det efter maten. Men det har varit dagar så min S varit så trött att han fått läggas innan maten, och ätit efter att han vaknat. De anpassar sig efter barnen, men har ju klart ramar att gå efter. Men jag upplever inte de som omöjliga på nått sätt alls..

I början märkte jag att han var väldans törstig när han kom hem så vi satte dit en egen pipmugg (dagiset hade en men det var så dålig pip att dricka ur för S så han drack inte så mycket) och vips så var det problemet borta. Nu dricker han bara ur glas/mugg.

Föräldrarna bestämmer hur länge och ofta barnen sover. Barnen har pedagogiska verksamheter varje dag. Går till skogen, går till lekparken, går till gymnastiken. Samling med sång, samling med ordlekar, samling med dans. Målar/snickrar osv. Självklart blir det lite vad det blir med de som är så små som min S men han får vara med på allt. :)

Ert dagis verkar lite trångsynt kan jag tycka?

Senast ändrad:

Hejja Siri hejja Siri :bump:

*kl*

Ånä, Oregano och AKB sakta i backarna här... Inte november än va?
Jag skall en sväng till Grekland först ;)
Sen får det väl gärna bli november för vi har Stockholm Horse show inbokat :banana:
Iofs, vi får inte glömma oktober,, Då skall ju Bollen vinna titeln som årets bak och dessertmästare :)

Usch vad trist att det känns så med ert dagis! Jag känner mig faktiskt nöjd med vårt dagis, mat serveras såklart på fasta tider, men de är ofta ute två ggr om dagen, sover ute i sin vagn och sover antingen så länge de vill eller föräldrarna bestämt. Idag hade de tex haft vattenlek och fröknarna verkar vara med barnen, på riktigt. De har policys för tex kaffe, det dricks på egen rast eller vid måltid, mobil har man inte på sig om man inte väntar viktigt samtal och de vill helst inte att föräldrarna har den på när man hämtar/lämnar. Sambon var förresten imponerad av hur de löste det hela när ett barn blev riktigt ledsen när hon gjorde sig illa, de gick in i ett lite avsides rum och tröstade och myste lite tills det var bra igen.

Doris, jag är alldeles säker på att bakslag kommer, men förhoppningsvis har M fått såpass stort förtroende för fröken att hon kan trösta och vara någon som finns där. Jag var ytterst tveksam till snabb inskolning innan, men nu kan jag se poängen. Även fast hon lämnades i fredags så räknas även denna vecka som inskolning. Idag hade det också gått bra, hon hade gått efter pappa när han skulle gå men gick glatt med fröken och lekte istället. Det enda jag är lite småbekymrad över är att hon äter dåligt.

Det där tycker jag inte att du skall oroa dig det minsta för. Det bästa med dagis (som jag tycker) är att barnen lär sig rutiner och "hyffs".. Alltså, man äter med sked, man dricker ur glas, man plockar undan efter sig. Man får leka, men man måste vara med och plocka ihop. Det är underbart. Barnen lär sig det utan gnäll och tjat, eftersom det är så det går till helt enkelt.. Alla gör lika.

Men så gör vi ju hemma också. Det blir ju inget nytt - det nya är att man måste göra på ett särskilt sätt, likadant varje dag. Vi äter inte alltid med sked, utan ibland matar vi, ibland äter S med händerna, det beror på vad det är för mat, vad S är på för humör, osv. Dricka ur vanligt glas är jätteroligt, men är man lite trött så kanske pipmuggen är enklare just den gången, osv. Plocka ihop funkar också rätt smärtfritt, även om det bara är på lek än så länge - S ser ju hur vi vuxna går och plockar hela dagarna, och härmar såklart det vi gör.

Så "hyfs" kan vi lära ut härhemma, jag har nog mer tänkt att man lär sig olater på dagis, typ skrika och slåss, kasta runt med maten, osv. Personalen har ju inte samma resurser att hålla ögonen på barnen, så då blir det väl mer att barnen "uppfostrar" varandra, så att säga, och lär varandra hur man ska göra. Till exempel putta bort andra barn från leksaker man själv vill ha, och så vidare.

På S dagis har de som motto att alla barn skall kunna äta själv och dricka själv. Han var ju bara 13 månader när han skolades in så han kunde inte riktigt det. Men de satte fram en sked/gaffel åt honom och sedan hjälpte fröken som satt närmast till att mata med sked.. Det tog inte många dagar innan hon inte längre behövde hjälpa till.

Jag vet, det har jag också hört. Nu kanske S är ovanligt sen med finmotoriken, det är möjligt, men det funkar inte. Det är för svårt att hålla skeden rätt hela vägen, utan det blir lätt att maten trillar av skeden. Så antingen får man begränsa maten till att bara ge mat som har sån konstistens att den sitter kvar på skeden oavsett hur man håller den, eller också får man mata ibland, om barnet ska få i sig nåt. Fattar ärligt sagt inte denna hets med att barnen till varje pris måste äta själva så tidigt som möjligt - jag kan förstå att det sparar personalkostnader på dagis om barnen äter själva såklart, men ur barnens synvinkel ser jag inte varför det ska vara så bråttom. Det kommer ju av sig själv ändå, vartefter barnet växer och utvecklas, som med det mesta.

Små barn vill ju göra allt själva. De älskar ju att få uppleva att de lyckas med något.. "kan själv" andan väcks tidigt hos barn :love:

Absolut, det håller jag verkligen med om! Det är väl mer att jag inte riktigt ser hur ett fyrkantigt regelverk och ingen pedagogisk verksamhet ska gynna det. Ska det vara lika för alla hela tiden finns ju inget utrymme för barnen att utvecklas i egen takt, utan då får alla barn samma utmaning, oavsett om det är just den utmaning som passar dem bäst just då.

Usch vad trist att det känns så med ert dagis! Jag känner mig faktiskt nöjd med vårt dagis, mat serveras såklart på fasta tider, men de är ofta ute två ggr om dagen, sover ute i sin vagn och sover antingen så länge de vill eller föräldrarna bestämt. Idag hade de tex haft vattenlek och fröknarna verkar vara med barnen, på riktigt.

Ja, precis, det är ju det man vill. Att personalen orkar att verkligen göra saker tillsammans med barnen, inte bara hålla ett vakande öga när barnen sysselsätter sig själva och rycka ut för att förhindra att de slår sig (eller varandra).

Föreståndaren sa att de oftast går ut varje dag, med andra ord är där nog en del dagar då de inte går ut alls. Det är också en anledning till att vi på sikt vill byta.

Men jag hoppas såklart att jag blir positivt överraskad av dagiset, och att det visar sig vara mycket bättre än jag trodde!

Ja naturligtvis är det såna misslyckande de menar, jag tänkte lite för långt eller för kort? :o
Isabella älskar ju sången och hon är tydligen det enda barn som spontant klappar händerna och dansar med (läs vickar på rumpan/kroppen). Så hon skulle nog gladligen ha mer än 5-10 minuter men är det flera barn så är det ju andra förutsättningar.

Isabella älskar ju sången och hon är tydligen det enda barn som spontant klappar händerna och dansar med (läs vickar på rumpan/kroppen). Så hon skulle nog gladligen ha mer än 5-10 minuter men är det flera barn så är det ju andra förutsättningar.

Haha, H är en manisk dansare :D Så fort det spelas musik så dansar han (viftar och slänger med armarna, gungar, "rider lätt" i takt med musiken) alternativt diggar med ena armen och säger "jä-jä!". Han dansar till och med till tvättmaskinens takt när den startar. Gullapa!

Känns väldigt bra för egot att ha någon som dansar när man sjunger :D

Mabuse: Jag förstår verkligen att det känns olustigt :( Har inte ens tänkt tanken att det skulle vara så fyrkantigt, får nog ont i magen av tanken på de andra dagis som nämnts i tråden - och då verkar de ändå vara rätt hyggliga.

*och kl*
Min unge är köttoman. Han har senaste veckan (?) ratat så gott som allt utom protein, och det ska vara i fingerfoodform. Korvbitar, hamburgerbitar, köttbullsbitar. Makaroner, potatis och liknande åker *tjoff* ner på golvet. Möjligtvis att han käkar lite ärtor och tomater när korven är slut. What´s up with that?! Han äter välling morgon och kväll, samt mellis som vanligt (macka/yoghurt/frukt) så det är alltså lunch och middag det gäller.

Gulliga saker från dagen då. Han har kommit på att han kan gå på tå, ser såå kul ut när han springer runt som en ballerina :D När vi var ute så gick vi mot hagen för att titta på hästarna.

H: VOVVO!
M: Ja titta, hästarna. Akilles sover och Mihloo äter.
H: Mmmmm :d

Tycker det är så fränt hur han förstår saker på ett annat sätt nu :laugh: Typ "hjälp mamma att tömma tvättmaskinen", "stäng dörren", "släck lyset". Vad det är häftigt att ha barn :love:

Men så gör vi ju hemma också. Det blir ju inget nytt - det nya är att man måste göra på ett särskilt sätt, likadant varje dag. Vi äter inte alltid med sked, utan ibland matar vi, ibland äter S med händerna, det beror på vad det är för mat, vad S är på för humör, osv. Dricka ur vanligt glas är jätteroligt, men är man lite trött så kanske pipmuggen är enklare just den gången, osv. Plocka ihop funkar också rätt smärtfritt, även om det bara är på lek än så länge - S ser ju hur vi vuxna går och plockar hela dagarna, och härmar såklart det vi gör.

Men om ditt barn kräver peppning med matandet, tror du inte att personalen skulle ge barnet den extra hjälpen? (alltså att de gärna ser att barnen kan äta själva är ju en sak.. Men att låta bli att hjälpa barnen få i sig mat bara för att man har det som "regel" är ju något helt annat). Tex. på vårt dagis så har ju lilla S fortfarande svårt att äta soppa. Det hamnar liksom rätt mycket bredvid och inte så mycket i munnen när man är liten och äter själv med sked. Men då har dagiset löst det så att han får sin soppa i en mugg också. Dvs får både prova att äta med sked, samt att han kan dricka upp den. Har du frågat mer ingående om det här med måltiderna? Måste barnen äta med sked/gaffel? Eller är det viktigaste att de får i sig mat? Samma här.. Ett mål är att barnen skall kunna äta maten med gaffel/sked, men vad gör väl det ifall barnet i början äter med händerna?

Så "hyfs" kan vi lära ut härhemma, jag har nog mer tänkt att man lär sig olater på dagis, typ skrika och slåss, kasta runt med maten, osv. Personalen har ju inte samma resurser att hålla ögonen på barnen, så då blir det väl mer att barnen "uppfostrar" varandra, så att säga, och lär varandra hur man ska göra. Till exempel putta bort andra barn från leksaker man själv vill ha, och så vidare.

Klart att man också lär sig olater på dagis. Det är en av nackdelarna. Men vad skall man göra? Kan man vara hemma på heltid med sitt/sina barn tills de börjar skolan så fine, men om man inte kan det så har man ju inte så mycket till val. Förutom att på vissa platser, kunna välja dagis. Personligen tycker jag ändå att fördelarna med vad barnen lär sig på dagis är bättre än nackdelarna. Men det är en tuff tid för de små, det får man inte glömma bort. Vänta bara tills de är 3-4 år och kommer ledsen och säger "Mamma, xx vill inte leka med mig *snyft*" :cry: usch, det är inte lätt..

Det jag ser som dagis framförallt kan bidra med är kompisar. Föräldrar är nog bra, men man behöver andra barn också, som man träffar ofta och kan skapa sig en relation med. Och där är ju dagis jättebra. Jag tror inte alls det är bättre att vara hemma med föräldrarna tills man börjar skolan, såvida det inte finns massor med barn i grannhusen man kan leka med på daglig basis.

Sen är det också en jättebonus om dagis kan bidra med sånt som man förälder är mindre bra på. T ex vore det för vår del jättebra om de målar och gör lite kreativa saker på dagis, eftersom vi är dåliga på sånt härhemma.

Så det är ju inte dagis som idé jag tycker är problematisk, det är just det här i mina ögon väl fyrkantiga dagiset. Tillsammans med de låga pedagogiska ambitionerna - eller snarare, ambitionerna är nog höga, men de tycks mest gå ut på att barnen ska lära sig att göra allt på samma sätt på bestämda tider, inte på att de ska få prova nya saker och så. Jag tycker barn brukar vara alldeles tillräckligt duktiga på att lära varandra att alla måste vara likadana, jag ser hellre att de vuxna bejakar olikheter än anstränger sig att stöpa alla barn i samma form.

Det jag oroar mig för är inte att S inte hänger med, inte lär sig äta tillräckligt fort, blir efter, osv. Det är ju som sagt en mycket genomsnittlig unge på alla vis, så om de andra barnen klarar nåt så lär S göra det också. Utan det är mer att det blir principer och mallar, att man gör problem av nåt som egentligen inte är problem. Vår filosofi har väl varit att barnet få ta saker i sin egen takt, snarare än att försöka pressa fram tidiga resultat, vara först med att gå, först med att äta mat, först med att sova själv, eller vad det nu kan vara. Utvecklingen har ju kommit ändå, utan att vi behövt pressa på. Vi har inga "mål" som ska uppnås, utan det får komma av sig själv, barn vill ju lära sig och utvecklas av naturen. De tränar ju som sjutton på allt de vill lära sig, av sig själva.

Så jag skulle hellre se ett dagis som ger barnet möjlighet att prova olika saker, utveckla flera sidor hos sig själv, och inte lägger allt fokus på att barnen ska lära sig regler och tidtabeller.

Vad tråkigt att höra om ert dagis, förstår om det känns sådär. Det låter lite som dagiset jag gick på när jag var liten och där jag har varit och jobbat lite nu senare i livet också. Det ser likadant ut idag som för 20 år sedan, samma pyssel, samma traditioner etc. inget har förändrats typ. Fast jag, som barn, älskade det. Trivdes så himla bra och det var absolut inget problem för mig. Förhoppningsvis känner ert barn detsamma, det kanske mest är vi, som föräldrar, som ställer vissa krav och har en hel del funderingar kring vissa saker, medan barnen trivs super!

Jag är SÅ glad över att Milton hamnade där han hamnade. Också en före detta arbetsplats till mig ju :D De har pedagogisk verksamhet på förmiddagarna och lite mer fritt varvat med pedagogisk planerad verksamhet på eftermiddagarna. De håller på med en hel del teman, som förändras och utvecklas beroende på hur barnen tycker det är, vad de vill göra etc. Förra året till exempel så hade hela huset tema-vatten. De stora barnen var inne på olika former av vatten; is, flytande etc. om saker flyter i vatten, vilka saker som flyter med mera.. De mindre barnen tyckte det var mest spännande med fiskar och utvecklade sitt tema mer åt det hållet.

Barnen får sova när de behöver det. Vissa behöver sova både på förmiddagen och eftermiddagen, för vissa räcker det med eftermiddagen, efter lunch. Vissa somnar mitt i lunchen :D och då får de avsluta sin lunch när de vaknat.

Hoppas du ändå blir positivt överraskad av dagiset och att S kommer trivas jättebra oavsett :)

Här hemma får man dessutom applåder när man sjunger, det är ganska bra egoboost det också :D

Usch idag är det låååång dag på jobbet, 8-18 men jag kommer åka lite tidigare så jag är väl på jobbet innan 7.30. Jätte trist med så långa dagar utan fnuli-pulis. 18.30 är väl hon halvdöd efter en halvdag på fsk....

Trist att känna så inför förskolan ni blivit tilldelade.

Finns det någon montessoriförskola i närheten av er? Där är det ju ofta väldigt måna om att ta hänsyn till individens intresse och utveckling. Alla de montessoriförskolor vi har besökt har poängterat vikten av att bemöta det individuella barnet. Sen så är det ju alltid vissa punkter som är ganska oflexibla som de varma måltiderna. De har även pedagogiska stunder varje dag.

Men jag förstår känslan av att inte få de val man vill ha. Nu löste det sig ju så för oss att vi fick plats på en privat förskola. Det gör att vi kan spara våra kommunala dagar o utnyttja dem om hon inte skulle trivas.

Vad tråkigt att ni känner så angående ert dagis. Förstår att det verkligen inte känns bra för er att släppa iväg er S dit.

Vi har ett dagis som också poängterar att de har rutiner, men de bejakar också den enskilda individen. De fasta rutinerna vårt dagis har (Jag skriver ned det, för jag tyckte det var så roligt att läsa om hur andra dagis hade det) är frukost 7.30, samling med sång och mys 9.00, efter samlingen så går de alltid ut och leker, om det inte är så dåligt väder att det inte är någon idé, då har de tillgång till en gymnastiksal där de lägger ut madrasser och andra saker så att barnen kan springa runt på en lite större yta och busa av sig. Lunch är klockan 10.30 och klockan 11 är det sovstund. Vårt dagis har en altan utomhus med staket och markiser som man kan hissa ned, där lägger de ut madrasser och så ligger barnen och sussar. Helt otroligt då det är fullt med skolbarn och andra dagisbarn som busar för fullt utanför. Klockan 14.00 har de mellis och sen efter det är det lek inne och pyssel för de som klarar av det.

Det här är de tiderna de går efter. Man får själv bestämma hur länge man vill att sitt barn ska sova. En pojke där får bara sova i 45 min, en liten tjej i 60 min och övriga sover tills de vaknar. Skulle det vara så att någon är för trött för att äta lunch och somnar vid matbordet så läggs barnet och får mat när det vaknar. De frågar hur man gör hemma med ätningen och gör likadant på dagis. Vi hjälper vår S att äta, men hon har en egen sked också som hon ganska ofta lyckas få in mat i munnen med nu förtiden. :love: Men annars så påminner hon lite om er S, det är inte så lätt att föra skeden till munnen i rätt vinkel och lyckas ha maten kvar på skeden. Skulle det vara så att något barn inte kan somna eller liknande så får den självklart komma in och leka. Men nu sover alla barnen efter lunch, till skillnad från när föräldrarna var med och skulle lägga barnen. ;)

Hoppas verkligen att det ordnar upp sig på dagis för er, kan inte vara kul att känna såhär inför dagisstarten.

*kl*

S hade varit ledsen lite igår efter att jag lämnat henne, usch, kändes inte alls kul att få höra. J hade hämtat henne igår och då hade han på nytt skrämt upp fröknarna med att de skulle vara noga med säkerheten. Så idag fick jag reda på att de pratat med rektorn så att rektorn också skulle känna till vem S morfar är osv. Känns så tråkigt att vi måste uppmärksamma alla angående det här, vi vill ju bara att S ska kunna smälta in som vilket annat barn som helst. Det är nästan så att vi funderar på att sälja vår bil och köpa en lite mer neutral bil för att de andra barnens föräldrar inte ska börja prata heller. Men det är ju en liten håla vi bor i så de flesta vet väl redan, tyvärr.

Idag när jag lämnade henne började hon också att gråta, men jag hörde att hon tystnade innan jag nått till dörren, så jag hoppas att hon ska vara lite gladare idag. :)

Själv så sitter jag på kontoret igen och försöker få lite gjort. Är lite smågrinig på sambon över en helt onödig sak egentligen, men ändå. Bäddade rent igår med ett par av mina favoritpåslakan (Jag är en junkie när det gäller påslakan och bäddning, ingen får ligga i sängen förrän allting är helt perfekt, haha, sambon tycker jag är hur töntig som helst, men ändå) och imorse när han vaknar så frågar han om han har tuggummi i håret. Vilket han inte hade. Konstigt tycker han, för han har ett visst minne av att han somnade med tuggummi i munnen, varför man tuggar tuggummi innan man går och lägger sig är väl en annan fråga i sig, kan jag tycka. Tänkte inte mer på det förrän jag vaknade och bäddade sängen. Ett örngott är helt insmetat med tuggummi... Känns som om han tagit halva påsen och tuggat i sig, förstår inte annars hur han lyckats smeta in hela örngottet i det. Suck! Googlade lite på det nu och såg att man kunde få bort det om man la det i frysen, så jag ska gå och slänga in kudden i frysen på lunchen.

Efter lunch ska jag börja tvätta stallet. Sambon och hans kompis ska rida idag igen, haha, han är helt hooked. För mig är det helt ok då hästarna ändå håller på att sättas igång och man inte kan göra så mycket med dem, men jag har lite ridabstinens. Därför kan jag städa stallet istället för att rida, vilket jag skulle komma fram till. Närsomhelst så får vi våra hinder och cavalettiblock så att vi kan börja köra lite markarbete på banan också, jag längtar som en dåre. Nu vill jag verkligen rida, rida, rida.

Annars händer inte så mycket, hundarna snarkar och min paus är slut, så det är bara att återgå till arbetet. :)

Ja, jag tror montessori skulle passa ganska bra, men tyvärr finns inget sånt i närheten. Alltså, nu låter jag väl som värsta rabiata individualisten, och så är det inte riktigt, men jag gick själv på ett riktigt tråkigt dagis, och skulle önska att mitt barn fick gå på ett bättre dagis.

Shit, så avlägset det låter att behöva tänka så på säkerheten! Tänker på den där filmen med Denzel.. Man on Fire. Inte en kotte skulle bry sig om vem H´s moffa är. Den enda kända moffan i den här familjen har väl Akilles ;)

Ganska bra gjort att smeta in ett örngott med tuggummi! :eek: Vad trist! Jag vill apropå det ha nya lakan. Sist jag bäddade rent tänkte jag på att lakana såg så slitna ut. Men de är ju nästan nya, tänkte jag för mig själv. Men när jag började tänka efter lite mer kom jag fram till att de är 6-7 år gamla. Inte konstigt att de börjar bli slitna! :angel:

Vad tråkigt att det blir så där med S och dagiset. Att personalen behöver veta är ju naturligt kanske, men som du säger väcker iaf nog er bil lite uppmärksamhet. Inte hos alla kanske, men jag som är Audifantast tycker den är döläcker :p. Ni får köpa en dagisbil! :D En vanlig A4:a eller nåt!

Kl
Jag sov precis hela natten inatt!! :bow: Det har ju varit mer regel än undantag att jag varit vaken flera timmar varje natt och jag har ju varit så extremt trött pga det. Så himla skönt att sova ostört!

Nu har 28 veckor gått och igår var det samma tidpunkt som förra gången som jag började med min vikt- och magomfångsstatistik. Vikten skiljer sig med 0,6 kg, ganska otroligt med tanke på att det är nästan 11 kilo plus! Det är iaf 0,6 kg mindre nu än förra gången! :laugh: Magen är bara 93 cm och den var 97 cm förra gången. Också åt det bättre hållet! :laugh: Så allt är inte nattsvart. ;) Dessutom är jag jättenöjd med stödstrumporna jag köpte. Mina fotknölar är precis så knöliga som jag vill att de ska vara! :rofl: Varje kväll tvingar jag min stackars man att känna på mina knölig knölar! :angel:

Sammanfattning av dagen hittils..

02-04.30 A ville leka
07.15 H försovit sig
08.00 ska till sjukgymnsten, nycklarna inlåsta i bilen
08.30 lånar pappas bil och får lämna A på dagis. Har ingen barnvagn så kan inte ta med honom till stan, dessutom så är reservbarnstolen framåtvänd så vill inte använda den alls egentligen. I bilen bajsar A så när de varit snälla och tagit emot honom tidigare så lämnar jag honom nerbajsad :cool:
09.00 Sjukgymnasten kan inte hjälpa mig. Har redan bälte, tens osv
10 Ska hämta sambons bilnyckel på jobbet, då har han precis vridit till ryggen igen och går sämre än mig.

Nu ska jag snart jobba och lämna tillbaka pappas bil, och hoppas på en bättre fortsättning av dagen :grin:

Ska bara förtydliga att det var menat som ett litet skämt att ni skulle köpa dagisbil, men det framgick inte riktigt såg jag sen. ;)

Jag tycker inte att ni ska behöva "skämmas" för att ni har råd med en stor och fin bil. Du verkar vara en genomtrevlig och jordnära person och det är nog det som är viktigast för andra. Jag kan bara tala för mig själv, men jag är absolut inte missunnsam mot "vanliga människor" oavsett tillgångar. Men snobbiga människor som har en kaxig attityd har jag riktigt svårt för. Då är det lätt att "skylla" på pengar. Men i andra fall saknar det betydelse om du förstår vad jag menar. :)

Vad lyxigt med tillgång till en hel gymnastiksal vid dåligt väder! Det är väl just utrymmen som är våran förskolas (liksom många andra i innerstan) största brist. De har ingen egen gård. Men varje morgon (utom vid riktigt dåligt väder) startar i en närliggande park. Känns skönt att lämna utomhus. Blir en mindre grej än om man ska klä av dem. Tror det är enklare för pedagogerna också. Att på två pers få på 8 småbarn kläder kan inte vara lätt. 8-10/10:30 e de i parken och har fruktstund där vid 9.30. Lämnar man innan 8 så lämnar man på förskolan.

När de är tillbaka på förskolan så har de samling. Igår så hade de visat upp foton på barnen och övat på namnen. T hade tydligen blivit förtjust när hons såg en bild på sig själv. De hade även övat på i under och på. Inte att säga men förstå.

Vid 11-11.30 så serveras lunchen. Barnen uppmuntras att äta själva men får hjälp om de behöver. Pedagogerna sitter med o äter själva om jag förstod det rätt. Efter lunch så sovs det. Madrasser läggs fram på golvet. O de barn som behöver somna i famnen eller på en pedagog får göra det. Har man ett barn som vaknar tidigt så får denna gå in till de stora barnen och leka i väntan på att kompisarna ska vakna.

Mellan sovpausen och mellanmålet är det mest fri lek. Men de har någon form av musikstund/samling/pedagogisk verksamhet. Igår hade de dansat till musik. T uppskattade när de spelade krokodilen i bilen. Vid 14:30 är det mellanmål. Efter det är det fri lek till hemgång med ytterligare en fruktstund vid 16.30. På tidig höst och sen vår går de istället ut en gång till efter lunch.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka