Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Man ska akta sig för nedbetat gräs minst lika mycket (om inte kanske ännu mer) än obetat. För stråna som kämpar för att växa upp är väldigt rika på glukos. Frostgräs är "livsfarligt" för en fånghäst med, men frostnätterna kommer väl sent nere i Skåne?
Hua! Hoppas hon inte har fång utan bara lite trotts!

*kl*
Fick nyss ett samtal. Oscars inskolning börjar den 5 september :bump:
Fick även reda på att de ändrat från 5 timmar om dagen tis,ons, tors till 3 timmar om dagen varje dag. Blir ett jädra åkandes :grin:
Gillade nog 3 dagars veckan mer.

Så nu får eftermiddagen ägnas åt pusslande med fp :( Alltid lika krångligt/ledsamt.

Ja det där korta gräset är också ett meck, några frostnätter har vi inte haft här än, för det vet jag att det är nästan det farligaste. Så sätt var det skönt i förra stallet, deras vinterhagar var så små och endast fulla av lera och grus, alltså inget frostgräs.

Förresten, vad roligt med dagisplatsen, dumt bara att de ändrade det till tre timmar istället för fem. Föredrar också fem-timmars, även som personal. Det blir liksom lite mer av dagen, man hinner inte göra så mycket med barnen de där tre timmarna, inte starta upp något ordentligt eller gå iväg på något. Tycker tre-timmars är skit faktiskt :o

Oj ja det lät lite bökigt. Vi har 5,5h 3 dagar i veckan nu till Theo och det är som lagom. Men skönt ändå för dig att han fick plats!

Jag skulle gärna ta ut en tränare, hör mig för lite här och där men det ska ju helst vara någon utbildad och/eller med goda meriter. Inte PiaLisa, 20 år och ideell instruktör (även om hon säkert också skulle kunna tillföra något i nuläget). Får hoppas jag hittar någon snart, för det är som du är inne på nästan omöjligt att ta sig iväg som det är nu. Och värre lär det bli, när jag börjar jobba, då kommer jag ju vilja ägna maximal ledig tid till H. Total omprioritering, javisst :D

:D Det är bara vi småponny-ägare som ser en leråker till hage som drömhagen;)
Nu går mina förvisso i en skog, och det verkar fungera bra. De små är 13 och 18 år och aldrig hafr fångtendenser, men det kan ju komma senare i livet. Hade däremot en 7 årig valack som haft fånganfall flera gånger om året sen ha va riktigt ung. Det va ett jädra pusslande med honom, han fick fång av allt utom halm.

*kl*
Sambon har äntligen åkt iväg till verkstanden och visat upp bilen (stor buckla samt trasig bakruta). De har haft semesterstängt, och haft massor att arbeta igen innan de ens kunde titta på vår bil och skicka kostnadsförslag till försäkringsbolaget.
9 jäkla dagar ska de ha bilfan!! Nästan så jag vill köra ner den i ån och köpa en ny:devil: Här ska jag sitta totalisolerad på landet i 9 dagar. Tur att det är cykelavstånd till förskolan iaf.
Visst, vi har tre bilar till, men två är obesiktigade,avställda och oskattade (ni kan ana hur det ser ut här hemma på gården, jäkla bilupplag) Och den tredje har sambon till jobbet varje dag (pinsamt nog så har jag inte kört manuellt på typ 4 år, minst. Så jag vill inte sätta mig bakom ratten på den och ge mig ut i trafik med Oscar i bilen)

Tråkigt med hunden. Själv har även jag två lika tunga beslut inom en snar framtid, en gammelkatt och en gammelhund. Men det känns nog lättare när det är gjort. Tiden innan är bara en lång plåga.

Siri har gått i dag!!!

Hon har går ca 2-3 steg förrut men när hon kommit på sig så sätter hon sig. I dag fick jag telefon precis innan jag skulle in på apoteket, ställer henne i strumplästen (har inga skor då hon ända bara blir buren överallt) för att vila armen. Helt plötsligt knallar hon iväg flera meter! Jag bara -hon går!!!! till min man i telefonen och en gubbe som kommer förbi tittar helt förundrat!

Vad skönt att det går bra för Isabella också :) Jag känner som du ang att sambon tar inskolningen, jag missar så mycket! Men annars hade det ju varit han som missat så mycket.

Jag tror förresten att den snabba inskolningen går så bra för då hinner inte barnet vänja sig vid att föräldern är där och sen inte är det. Nu känns det mer som att föräldern bara är med och visar att allt är ok och sen att barnet ska vara där med kompisar och pedagoger, men utan föräldrar. Vi ligger lika mer er inskolning, denna vecka ska hon vara där själv och sen ses hon som inskolad.

Fast idag hade det blivit tårar när M skulle lämna henne. Hon hade varit trött på morgonen och hade inte velat lämna honom för att leka med de andra barnen så när han skulle säga hej då blev det ledsamt. En stund senare hade hon blivit glad igen och de fick faktiskt väcka fröken idag så att hon var vaken tills M skulle komma och hämta henne :D

Nu har vi precis kommit hem från inskolning och vårdcentral. Inskolningen gick bra för Iggys del. Vi var där bara en timme. Men en annan liten kille på två år som var ganska nyinskolad han skrek :crazy: Under den timmen vi var där skrek han hela tiden alldeles hjärtskärande efter sin mamma :cry:

På vårdcentralen gick det också bra, fick lite alsollösning att tvätta bettet med. Vi skulle återkomma om det blev infekterat.

På onsdag kl 13 somnar min älskade gamling in :cry:

Usch vad jobbigt med pojken som var så ledsen :( förr brydde jag mig inte men efter att Isabella kom till världen tar jag ganska illa vid mig av ledsna barn och vill så gärna trösta dem.

Så jobbigt med hunden men ni gör helt rätt för hans skull.

Siri har gått i dag!!!

Hon har går ca 2-3 steg förrut men när hon kommit på sig så sätter hon sig. I dag fick jag telefon precis innan jag skulle in på apoteket, ställer henne i strumplästen (har inga skor då hon ända bara blir buren överallt) för att vila armen. Helt plötsligt knallar hon iväg flera meter! Jag bara -hon går!!!! till min man i telefonen och en gubbe som kommer förbi tittar helt förundrat!

Åh vad roligt :laugh: Hoppas hon fortsätter så nu :)

*kl*

Usch, jag har lite ont i magen för dagis. S börjar snart, och det känns verkligen inte jättekul. De är ju fem ettåringar per personal, så jag tänker mig att personalen inte kommer hinna med så mycket mer än att försöka hindra att de slår sig eller varandra alltför illa, plus förhoppningsvis kanske trösta den som är alltför ledsen. Ni som har skolat in, verkar det som att de har någon form av aktiviteter på era dagis, eller får barnen sysselsätta sig bäst de kan själva hela dagen?

Sen vet jag att barn är anpassningsbara, men ändå - eftersom vi bara har haft ett barn, så har vi ju kunnat anpassa dagen lite efter barnet. Men nu är det ju slut på det, alla barn måste äta, sova och leka exakt samtidigt, oavsett om de är hungriga, trötta eller leksugna just då. Hur har det funkat för er andra? Eller har ni haft exakta klockslag för allting hemma också? Fick inte intrycket att det finns något vidare utrymme för barnen att vara olika när jag var där och hälsade på, utan de har sina rutiner, och det är bara för barnen att gilla läget och anpassa sig. Jag fattade det som att de inte har någon pedagogisk verksamhet att tala om, utan personalen forkuserar på att lära barnen rutiner, och utöver det får barnen sysselsätta sig själva efter förmåga. Men det är kanske så det måste vara med så små barn? Jag vet inte, vi har ju inte alls gjort så hemma, men så har vi ju ett barn och inte fem att ta hand om...

Jag tycker nog att vårt dagis verkar vara ganska flexibla. Fick iaf det intrycket på inskolningssamtalet och när jag var med en kort stund i fredags eftermiddag. Maten serveras ju på fasta tider, men en dag åt V lite dåligt och då hade han fått banan och äpple utöver den vanliga maten. Om ett barn behöver sova före lunch får det göra det. Och det är vi som bestämmer hur länge barnet ska sova. De skriver upp på en tavla hur dags var och en somnar och väcker efter den tid föräldrarna önskar.

Jag glömde min iPhone hemma idag!!! :eek: Även på jobbet vill man ju smygsurfa lite och hålla koll på er andra. ;) Hade grym abstinens redan efter nån timme! :D

Har läst allt ni skrivit, men hinner nog inte kommentera något av det.

Här började det precis regna. Igen. Hela jäkla dagen har regnet vräkt ned. :grin: Sommarn är definitivt över. Nu får det gärna bli november! :banana:

Oj, så har jag inte fått intrycket att det är här. Alla barn sover samtidigt och lika länge, de får anpassa sig till dagisets rutiner, helt enkelt. Iofs, föreståndaren sa att ibland somnar de minsta barnen vid bordet när de äter lunch, då får de fortsätta sova en liten stund om de behöver. För vår del hoppas jag det inte händer, tror det blir jättesvårt att få till att middagssömn nån timme senare igen i enlighet med deras rutiner i så fall.

De har heller inte frågat efter vilka tider vi kommer ha S på dagis, så jag antar att de har fasta tider som dagis har öppet, och sen får föräldrarna justera arbetstiderna efter det.

De verkar trevliga för all del, men de var rätt tydliga med att här gör vi på vårt vis, barnen får anpassa sig till våra rutiner, och föräldrarna gör bäst i att hålla sig borta och låta förskolepersonalen göra sitt jobb ifred. Med maten t ex, så ska alla barn äta på samma sätt varje dag (med egen sked samtidigt som de blir matade av personalen), och är de inte vana vid det så får de lära sig, helt enkelt. Härhemma brukar vi ta det lite som det kommer, beroende på dagsform och vad det är för mat. Ibland matar vi, ibland äter S själv, ibland med händerna, ibland med sked.

Fokus ligger definitivt på att barnen ska lära sig dagisets rutiner, inte på att dagis ska lära känna barnen. Jag uppfattade det inte som att de var särskilt intresserade av att bejaka barnens olikheter, utan snarare att de har en mall, och sen gäller det att barnen lär sig passa in i den. Nu har vi en ganska genomsnittlig unge på alla plan, så det går säkert bra, men lite olustigt känns det. Man tycker ju alltid att ens egen unge är normal, för man har ju inte så mycket att jämföra med, men jag hoppas verkligen att det inte visar sig att S sticker ut på något sätt eller har särskilda behov av nånting, för då kan det nog bli jobbigare.

Det blir säkert bra, men just nu känns det lite olustigt.

Förstår att det känns olustigt faktiskt. De finns ju till för barnens skull och inte tvärt om. Kan det ha att göra med storleken på dagiset och avdelningen? Vet ju inget om ert dagis, men vårt är ju ett litet privat dagis med små avdelningar. På V:s avdelning är det två personal på 8 barn. Kanske är lättare att vara flexibel då?

Jag tror inte det påverkar så mycket, de är 3 personal på 14 barn på vårt dagis, så det är ju ungefär samma personaltäthet. Det handlar nog mer om inställning och utrymme tror jag, de har två jättesmå rum för dem att vara i (fattar inte ens hur de får plats med 14 ungar där), och sen en liten asfalterad gård som de delar med fem andra avdelningar, så då blir det kanske inte så stora möjligheter för barnen att göra olika saker.

Men mest tror jag det är inställning, jag har nog aldrig tänkt härhemma att det enda våra dagar ska handla om är att lära sig rutiner - snarare har vi anpassat "rutinerna" efter vad som verkar funka bäst för S, och det blir inte exakt likadant varje dag. Livet härhemma har mindre handlat om att lära sig rutiner och göra likadant varje dag än att få prova och lära sig nya saker, göra lite olika saker olika dagar, osv. Är man trött tar man det lite lugnt en dag, en annan dag kanske man leker mycket ute, en tredje dag hänger man med på lite vuxensaker, osv.

Senast ändrad:

Det är nog mest inställning, ja. Utrymmesbrist har vi på vårt dagis också. Ca 40 barn i en vanlig 1,5-plansvilla med inrett garage. Småbarnsavdelningen har två "sovrum" (om det hade inretts som ett vanligt hus) och en halv altan till förfogande och så trädgården såklart. Men hittills känns det bra ändå.

Trist att du känner så där, men förhoppningsvis så går det bättre än du anar! Men förstår ändå oron. Ni får tjuvträna lite hemma ;)

Nu går ju Theo hos dagmamma med 6 andra barn mellan 1-4 år men hon gjorde så iaf under inskolningen att hon anpassade tiderna lite efter honom. Men det är ju självklart väldigt svårt med 14 barn till. Vi har ju alltid haft ganska fasta tider hemma så det där med tiderna kände jag inte som nåt större bekymmer då dom var ganska samma lika.

När det kommer till lek och aktiviteter så är barnen inne till 9 ungefär. Sen går dom ut och leker fram till lunch eller går på prommis. Efter lunch sover dom minsta ute och dom andra leker inne eller ute. Och runt 14 är det mellis. Dagmamman läser å sjunger med barnen och jag vet inte med hon sitter väl med och leker också.

Jag frågade om det faktiskt, om vi skulle försöka anpassa tiderna hemma som förberedelse, men föreståndaren menade att det behövs inte, när börjar här får de göra likadant allihop ändå, det gör varken från eller till att försöka anpassa i förskott, för de lär sig rätt snabbt ändå vad som gäller.

Sen är det ju inte så olika tider mot vad vi har, och S är van vid att äta på lite olika tider, så det går nog bra (även om det vill till att man hämtar tidigt, med tanke på att de äter lunch redan kl 11). Det är mer detdär att barnen ska lära sig dagisets rutiner, inte dagiset som vill lära känna barnen. När de sen går i skolan är det ju också lika för alla, men då är de ju större, kan prata för sig och så. Jag vet ju själv hur det var när man var liten och gick hos dagmamma/dagis, man tror ju att det ska vara som det är och anpassar sig, man vet ju inget annat.

Men nog känns det lite fyrkantigt, det hade varit roligare om man fått känslan av att det var ok eller t o m roligt ifall barnen var olika och utvecklades var och en på sitt sätt, eller om man fått känslan av att de ville ha ett samarbete med föräldrarna (nu är det mer att man får en lista med regler, och sen är det bara att gilla läget. Ingen tvåvägskommunikation precis, utan dagis dikterar och föräldrarna följer). Förhoppningsvis mjukas det upp lite när vi väl är där, men det är den känslan man fått.

Kanske ska tillägga att vi absolut inte hade valt detta dagis om vi fått välja - vi önskade fem helt andra dagis. Men det är ju babyboom, ergo inte så mycket att välja på... Men det gör ju att man blir lite mer neggig än om man får ett dagis man har valt, tror jag.

*kl*

Usch, jag har lite ont i magen för dagis. S börjar snart, och det känns verkligen inte jättekul. De är ju fem ettåringar per personal, så jag tänker mig att personalen inte kommer hinna med så mycket mer än att försöka hindra att de slår sig eller varandra alltför illa, plus förhoppningsvis kanske trösta den som är alltför ledsen. Ni som har skolat in, verkar det som att de har någon form av aktiviteter på era dagis, eller får barnen sysselsätta sig bäst de kan själva hela dagen?

Sen vet jag att barn är anpassningsbara, men ändå - eftersom vi bara har haft ett barn, så har vi ju kunnat anpassa dagen lite efter barnet. Men nu är det ju slut på det, alla barn måste äta, sova och leka exakt samtidigt, oavsett om de är hungriga, trötta eller leksugna just då. Hur har det funkat för er andra? Eller har ni haft exakta klockslag för allting hemma också? Fick inte intrycket att det finns något vidare utrymme för barnen att vara olika när jag var där och hälsade på, utan de har sina rutiner, och det är bara för barnen att gilla läget och anpassa sig. Jag fattade det som att de inte har någon pedagogisk verksamhet att tala om, utan personalen forkuserar på att lära barnen rutiner, och utöver det får barnen sysselsätta sig själva efter förmåga. Men det är kanske så det måste vara med så små barn? Jag vet inte, vi har ju inte alls gjort så hemma, men så har vi ju ett barn och inte fem att ta hand om...

Isabellas fsk har rutiner och det är väl kanske ett måste när man har så mycket barn att ta hand om men de är flexibla med det mesta utom mattiderna.
Barnen får sova så länge de behöver om inte föräldrarna har sagt annat. En del barn matas en del barn får klara sig själva det beror på barnen. Förmiddagarna är pedagogiskt lagda med t.ex. måla och de försöker ha en sångstund varje dag (5-10 minuter mer orkar inte småttingarna koncentrera sig tydligen). Eftermiddagarna har vi inte riktigt fått kläm än på vad de gör men det är säkert någon form av pedagogik då också.
Hela förskolan andas pedagogik och utveckla barnen som individer efter barnens förmåga. Alla barnen ska uppmuntras att våga prova att både lyckas och misslyckas, jag vet inte vad de ska misslyckas med eller om det bara är ett talesätt.

Vi har aldrig haft fasta rutiner hemma men ändå så har det blivit rutiner av det hela. Så det enda som faktiskt bli annorlunda (bortsett från att hon blir bortlämnad och allt det där) för Isabella är att lunch är före sovningen och inte tvärtom som här hemma.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka