Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Pumpalot säljer de fina mössor till förmån för Lilla barnets fond (de lite längre ner på sidan, som heter Lilla barnets...). Fast de kanske är mer för hösten än vintern...

Ja, det missade jag.;) Begagnat is da shit, billigare och mer att välja på än när man köper nytt! Barnkläder i den här åldern hinner de ju knappt slita på heller, så sakerna är som nya.

Men villervalla och småfolk har fina mönstrade mössor, eller geggamoja om man gillar randigt?

Jag har väl nån liten fix idé om att jag bara vill ha oanvända saker. ;) Men att barnkläder inte slits vet jag inte om jag kan hålla med om. Inte mössor kanske, men storlek 86 på tröjor har Vilgot haft bra länge nu och många börjar se väldigt tråkiga ut eftersom de tvättas och tumlas så ofta. Dessutom har en del fått fläckar som inte går bort. Ett par jeans har han nött hål på knäna på efter all krypning.

Villervalla har mycket fina kläder, ska kolla de andra sidorna också. :laugh:

En del slits säkert, men det är ju inte de kläderna som hamnar på tradera eller i begagnatbutiker. Sånt som är slitet tror jag man kastar, eller ger bort, för det är nog inte så många som vill betala för kläder som ser slitna ut. Men dels tumlar ju inte alla sina kläder (vi gör det aldrig, just för att kläderna slits så mycket då), och sen finns ju ofta några plagg som man kanske är lite mer rädd om, eller som av någon anledning inte kommer till användning lika mycket. Det är de som har ett andrahandsvärde, och det är de som säljs på tradera och liknande.

Tröjor med fläckar som inte går bort, byxor med hål etc går fetbort, sånt köper jag aldrig. Och nästan ingen annan heller tror jag, för det är sällan man ser såna kläder till salu. Begagnatbutiken där jag brukar handla det mesta (vi har köpt allt från bilbarnstol till kläder till leksaker och böcker där) har som policy att de bara tar emot sånt som är helt och fläckfritt, och enligt dem är det för att det bara är sånt som folk vill köpa.

Handlar du inte begagnat till dig själv heller?

Vet att du inte frågade mig, utan oregano, men jag svarar ändå ;)
Jag handlar inte så mycket begagnat, mest för att jag inte har hittat en bra begagnat-butik, annars hade jag gärna gjort det. Där ska visst vara en nyöppnad i andra staden med endast barnkläder/-artiklar så den tänkte jag kika in i nästa gång jag kommer dit =)
Inte heller har vi någon släkting/vän som har fått pojkar tidigare, utan de flesta i vår närhet har fått töser och Milton klär inte i "gulliga" kläder, och tjej-kläderna de har att erbjuda är oftast det tyvärr. Kommer de med neutrala kläder så tar jag tacksamt emot vartenda dugg :)
Men vissa saker vill jag inte handla begagnat, kläder går jättebra! Men bilstol vill jag definitivt köpa nytt och likaså skor till Milton. Skor mest eftersom jag vill ha hjälp av folk i butiken att prova ut till honom, både jag och pappan har en del problem med just våra fötter och vill därför hjälpa Milton så gott det går, att få ordentliga fossingar ;)
Och bilstol tycker jag är superviktigt, eftersom jag bara då till hundra procent vet att det jag köper är okrockat, om jag köper nytt alltså. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att köpa bilstol av en nära vän, släkting etc. men bara då =)

kl

Någon skrev om ytterplaggstest har jag för mig, någon sida bak? orkar inte leta upp det, men är det någon som skulle vilja länka till testet?

Testfakta.se :idea: finns en pdf-fil på första sidan som heter vinteroveraller eller liknande.

Jag köper bara begagnade saker om det inte finns ekonomisk möjlighet till att köpa nytt. Jag vet att jag är löjlig, men det är väl säkert nån tröskel att gå över bara sen kanske även jag skulle inse att det inte skulle vara så hemskt. Men jag vill helt enkelt vara den första som använder och sliter på saken.

Ja här hemma också efter att vi har pratat fram och tillbaka här på eftermiddagen, skiljer 200kr på en kax/fix mot en bäst-i-test-overall. Trodde de var dyrare ändå med tanke på hur dyra regnkläderna är och vinteroverall är ju ändå mer material. Kanske om man har tur så kan hon ha en strl 90 nästa år också :angel:

*kl*
Kollade lite på Kämpa. Vad tror ni om en orange mössa till Oscar med en tryckt brun apa på? :D Skulle passa mister monkey jättebra;)

På tal om begagnat. Är med lite allergisk mot det. Har väl bara köpt begagnad bil, traktor, jordbruksredskap och sadel (räknas hästen som begagnad? :D)
Inte ens efter min syrras barn har jag velat ha nåt (och hon har (nästan) bara fina, välvårdade märkeskläder till sina barn. (har iofs inte direkt blivit erbjuden några kläder av henne heller. Hon är väl som jag, håller hårt i dem:o)

Jordbruksredskap är väl ruskigt dyra, är de inte det?

*kl*
Idag rann bägaren över och jag känner mig helt tom och har suttit och grinat (gråtit). Elektrikern som vi har känt oss så säkra på att han ska komma kommer inte :cry: Jag ringde kl. 16 och undrade om han hade glömt bort oss men det hade han inte och bad om att få ringa upp. 30 minuter senare ringer han och säger att han kan inte komma först på tisdag nästa vecka!! Började nästan grina i telefonen men höll tillbaka tårarna, förklarade att vi trodde ju att han skulle ha varit här redan och att jag fyllde 25 i lördags och har bokat fika med släkten på söndag men nej han kunde inte göra något.

Ringde min mamma (som vid alla våra bakslag) och berättade min besvikelse och min pappa ringde upp elektrikern :o tycker det är extremt pinsamt när mina föräldrar tar mina "strider". På fredag får vi veta om han eller kollega kan komma och iaf fixa så vi får spis, ugn, diskmaskin, kyl och frys inkopplat. Tycker det är fult hur han kan ändra sig och ska försöka ordna något bara för att pappa ringer honom :mad:
Oavsett så ska M imorgon bitti ringa en firma han fick tag på nu efter att jag hade pratat med elektrikern om de kan komma eller inte nu innan helgen. Så vi får väl se om jag får avboka fikat på söndag för hit kommer ingen förrän köket är klart nu när det är så nära.

Oj, blir inte 90 alldeles för stort nu? Dessutom tror jag att Didrikson är extra stora i storlekarna. Jag kan ha fel, men jag har något minne av att jag läst det nånstans.

Klart man får prova, men ytterkläder brukar ju vara så stora ändå i storlekarna att jag tippar på att 80 kommer att räcka. Sen får Valter ärva den! :D

Apropå Valter har jag lite problem med ytterkläder till mig själv också. Vad ska jag ha i sep-nov? Min gamla dunjacka kunde jag ha hela förra grav, men det är väl lite väl varmt för dunjacka i början av hösten...

Väst och fleecejacka hade jag nog kört på iaf om du nu är gravidvarm som du skrev för ett tag sedan :idea:
Hmm...jag vet faktiskt inte men eftersom det finns många återförsöljare i v-ås så hoppas jag på att kunna prova :D hennes regnställ är i strl. 90 men så är det en Lindberg och två-delat. Eftersom vi inte har någon ärvare planerad så känns det lite tokigt att köpa en som passar precis än en lite stor som hon kan ha nästa år också.

Oj, vilken otur ni har med era hantverkare... :( Förstår verkligen att du blir ledsen. Och jag håller med, jäkligt dålig stil att fixa det bara för att din pappa ringer. :grin: Vem var det som inte svarade förrän ni ringde från din mobil, var det elektrikern eller var det nån annan. Minns inte. :o

Kakelsättaren var det :D ja den filuren, han har iaf varit här så nu är det lugnt och avklarat. Det är ju bara elektrikern kvar och jag är så jävla less på det här :mad: nu kör vi diskmaskinen på skarvsladd fast man inte får göra så men det skiter vi i just nu. Vi kräks på pappatallrikar med tillhörande plastbestick *spysmiley*
Jätte dålig stil att saker och ting kanske går att fixa bara för att pappa ringer...

Jag gick och provade "skalet" till min nya dunjacka med borttagbart foder. Den funkar bra nu och borde så göra ett tag. Kan bli problem sista veckorna, men då är jag väl så varm ändå att det går att ha den uppknäppt.

Annars har jag lite löst funderat på att köpa en billig jacka i någon storlek större så får Valter plats i selen under den när han väl är ute. Tror det blir enklast att ha honom i sele när Vilgot ska hämtas på dagis. Men jag vet inte riktigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
835
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
42 43 44
Svar
873
· Visningar
26 777
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar