Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Ja i den bemärkelsen om du ska vara berättigad A-kassa och förskola m.m. så är det skillnaden :)

Ok, visste inte att du hade lägsta nivå på S dagarna. Men är ändå inte säker på vad som händer om du skulle behöva sjukpenning tex.
Tyvärr så tror jag inte att du får ha Oscar på dagis om du inte anmäler dig på AF/blir anställd någonstans/ har sjukpenning. Hade han varit fyra år så hade han fått gå 15 timmar gratis i den allmänna förskolan. Så är det iaf i vår kommun, vet inte om det skiljer sig åt i landet

Jag tycker i en sån här fråga som handlar om din framtid och vad du ska jobba med så måste du följa ditt hjärta vilken utbildning du ska välja. Du ska trivas med du ska jobba med annars slänger du din utbildningstid i sjön och det blir bara jobbigt att gå till jobbet.

Är båda utbildningarna likvärdiga och du kommer tycka att båda jobben som blir efter utbildningen är lika roliga (eller hur man nu vill uttrycka sig) så hade jag valt utbildningen med mer tid för Milton.

Tack för ditt svar Michellan! Utbildningarna är likvärdiga, innehållsmässigt. namnet på utbildningarna skiljer dem åt och lite på innehållet, men på det stora hela är de ändå likvärdiga. Alltså kommer jag (förhoppningsvis!) kunna arbeta med samma sak efteråt. Tror faktiskt en del hänger på var jag väljer att ha mina praktiker, då det oftast är dem som leder till arbete efteråt.

Du sa nog precis det jag behövde höra, speciellt eftersom jag ovan skrev att utbildningarna är likvärdiga: Mer tid mer Milton. Det är egentligen det viktigaste för mig. Till det mer färre skoldagar och ett par hemma-studie-dagar så har jag en halvtimmes restid. Det med flera skoldagar och inga hem-studie-dagar har jag en timmes restid, så även där skiljer det en hel del.

Det är ju egentligen Milton jag har tänkt på hela tiden i mina funderingar, både Milton nu under utbildningen och Milton i framtiden. Det är så viktigt för mig (oss ska jag egentligen skriva) att jag får en ordentlig utbildning och där jag, rent tidsmässigt och ekonomiskt kan ge Milton det jag vill, både nu och sen. Ekonomiskt kanske framför allt sen ;) Som student har man ju en tight budget..

Usch vad mycket svammel.. Hörs det att det nog lutar åt den ena utbildningen? :D

s_1149.jpg

Säger bara en sak:

Det var på tok för länge sedan vi sågs! Vad fin hon är!!!

Precis. Jag vill inte skriva in mig hos de blodtörstiga folket på af, ingen idé ändå eftersom jag va ung och dum å inte gick med i a-kassan när jag jobbade:grin:
Vi har diskuterat anställning på gården. Men eftersom den genererar sån liten inkomst så är all skatt, sociala avgifter, arbetsgivaravgifter och dyligt alldeles för dyrt. Och vi får i princip bara inkomst på gården när vi säljer djur till slakt ett par ggr om året utöver eu-bidraget en gång om året.
Nä, men skulle inte kommunen gå med på det så får väl Oscar gå hemma med mig tills jag börjar plugga i januari, inte värre än så. Men när det tillochmed diskuteras att lägga ner dagiset här p.g.a för få barn bör ju inte platsen vara några bekymmer iallafall
.

Jag kan ju erkänna att jag har aldrig uppskattat min 75%-tjänst så mycket som jag gör nu när jag har Isabella och ska börja jobba. Visst jag får träffa henne mycket mindre men samtidigt mycket mer än om jag hade jobbat 100%. Jag värderar tid med mitt barn högt, lite för högt kanske och jag märker att du verkar vara likdan :D är nu utbildningarna så lika att du kanske t.o.m. kan jobba med samma sak oasvett utbildning. Vad finns det för mer att fundera på? ;)

AKB, nej jag fick känslan av att du inte ville till af när jag läste mellan raderna.
Tråkigt att det ska vara så dyrt att ha folk anställda för i princip skulle du ju inte behöva ta ut någon särskild lön men det spelar ju ingen roll om det ändå inte går ihop sig. Attans... kanske kommunen är snälla och tar in Oscar ändå? :) vi får hålla en tumme! :idea:

Jag skulle nog läst på lite mer innan jag skickade iväg ansökan. Men jag kan ju inte få mer än ett nej. Får nöja mig med öppna förskolan så länge.

Då gör jag det. Men antagligen så dröjer det väll ett år kanske! Beror på om det funkar att amma så länge som jag vill den här gången! :) men vårmammetråden lever väll fortfarande om ett år? :)

Äh tänk inte så, ingen regel utan undantag heter det väl ;) jag tror små kommuner ibland kan vara lite mer generösa när det handlar om få barn även om reglerna säger annat. Jag har läst om förskolor som blir helt galna på föräldrar som blir sena vid hämtningar m.m. medan förskolan vi har sökt verkar vara väldigt sympatiska efter vad vi har hört av våra vänner som har deras dotter där.
Som sagt, du/ni kan inte få mer än ett nej :)

Gör det :idea: annars så hade jag inte tänkt att varken flytta, byta namn eller byta mobilnummer om det skulle vara så att tråden har avlidit ;)

Jag vet att det kan finnas undantag, kommunen ska se till individens behov. H fick tex vara på fritids när jag var hemma med A förra våren, just för att han behövde få träffa kompisarna. De är väldigt få i skolan och i vår by finns direkt ingen att leka med.
Så prata med en handläggare om ditt "aktiva" och väldig uppfinningsrika barn så är de kanske generösa om det finns plats :)

Så va det när jag gick på lågstadiet. Alla klasskompisarna gick på fritids och hade jättekul. Medan jag fick sitta hemma och glo för att min mamma va föräldraledig med min lillebror.
Men de fixade att om de betalade extra så fick jag gå några timmar efter skolan ändå, uppskattades rejält!

knapplånar mig själv..

Sambon är snart hemma med "nya" bilen. Äntligen en kombi, det blev en Opel Omega. Nu ska den bara reggas i sverige, men det brukar gå smidigt. Nu står den iaf snart på gården. Ska bli så skönt att ha rejält med lastutrymme :)

Ska bli spännande att se vad han mera har fyndat, och nu har vi 5 dagar ledigt ihop innan han börjar jobba på måndag.
Frågade igår på jobbet om jag kunde vara fri ons-fre. de blev väl inte överlyckliga men sa ok, sedan frågade de om jag kunde jobba helgen istället. Då kan jag ju lika gärna jobba i veckan, jag ville ju ha ledigt samtidigt som sambon :grin:

jag är iofs inskriven hos af, men inte aktiv eller vad man ska säga. Jag sitter inte och tittar efter jobb heltid och skickar in ansökningar, men jag finns i deras register.

Blev så trött på dem när de skickade ut brev om olika jobb som jag va tvungen att söka. Och alla jobb va hur långt bort som helst att jag hade varit tvungen att flytta. Med en sambo som har gård och fast anställning, skulle ju aldrig få med honom. Tyckte de ställde orimliga krav om att jag skull bryta upp allt och flytta. Inte värt det med tanke på att jag inte ens tog ut nån a-kassa.
Men vi har klarat oss fint ändå, inga miljonärer direkt. Men vi har kunnat köpa det vi vill ha, ha bil, bygga hus och äta gott.
Det enda vi inte kunnat göra är att ge oss ut och resa. Mycket för att en avbytare till gården skulle kosta typ lika mycket som gården genererat på ett år.
(Fast vi ska lyxa till det med en resa 1-2 nätter till London i november, då kan sambons mamma fixa djuren med lite hjälp av grannarna. Men längre resor blir svårt)

Ojsan, långt ointressant inlägg. Är hungrig/sugen på nåt gott, så jag försöker skriva bort tiden lite så jag inte går och trycker i mig nåt nu när jag har massor av kilon att gå ner :D;)

Men du, tar du inte ut akassa så kan de väl ändå inte ställa sådana krav på dig? Det är ju för akassans skull man måste söka överallt. Att vara inskriven på AF bara för att få (den lilla) hjälp man kan få ska väl inte innebära några tvång annars. Och om det är en liten inskrivning som krävs för att få ha O på förskola är det väl en lätt sak att fixa :)

Iaf var det så för en kompis som inte var berättigad till a-kassa visade det sig. Hon var inskriven men hennes handledare sa något i stil med att "ja, då söker du ju de jobb du vill".

Senast ändrad:

Förresten, det där "ska" söka jobb överallt är väl bara bra på pappret. Kräver du hög lön och skriver en usel ansökan, fet chans att du får det där jobbet i Kiruna då..? (låter som att jag är värsta fuskivraren, men så är inte fallet)

Jag kan ju erkänna att jag har aldrig uppskattat min 75%-tjänst så mycket som jag gör nu när jag har Isabella och ska börja jobba. Visst jag får träffa henne mycket mindre men samtidigt mycket mer än om jag hade jobbat 100%. Jag värderar tid med mitt barn högt, lite för högt kanske och jag märker att du verkar vara likdan :D är nu utbildningarna så lika att du kanske t.o.m. kan jobba med samma sak oasvett utbildning. Vad finns det för mer att fundera på? ;)

Åh vad jag förstår dig! Hade älskat att jobba 75% just nu, därför blir det den utbildningen med mindre skoldagar och så kortare dagis-dagar de andra dagarna. Och så bli Milton alltid ledig en dag i veckan med sin pappa, blir nog jättebra!
Jag håller helt med dig, jag värderar också Milton och tiden med honom så otroligt högt. Det är för mig så himla viktigt att få spendera tid med honom, så mycket det bara går. Som "gammal" ;) dagis-fröken så har jag så svårt att förstå de föräldrarna som vill lämna sina barn redan vid knappt ett års ålder och så fulla dagar direkt, gärna 7-17.. Nu vet jag att alla inte har möjlighet till något annat, men jag vet också vilka som faktiskt har möjligheterna att göra på annat vis, men tycker det är bekvämt med dagis :confused:

Så tack vare dig ;) har jag nu ansökt på CSN för den utbildningen idag :D

En fråga till er alla: Vad kommer era barn ha för dagis-tider? Här blir en normal vecka:
Måndag: 9 - 15 (hemstudier)
Tisdag: Ledig
Onsdag: 9 - 15 (hemstudier)
Torsdag: 8,30 - 16 (jag i skolan)
Fredag: 8,30 - 16 (jag i skolan)

Hade tänkt hämta honom vid 14 de dagar jag har hemstudier, men så sover han mellan 12,15 och 14,15 och sedan är det direkt mellanmål, som han lika gärna kan äta där istället för hemma med mig. Kanske lämnar jag 9,30 istället, lagom till fruktstunden, har inte bestämt mig än.
Imorgon är det i alla fall dags för inskrivningssamtal på dagis =)

Vi kommer ha nåt liknande, vi föräldrar saxar våra arbetstider, och så får vi lite hjälp av mormor, så ska det förhoppningsvis gå ihop sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
802
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
39 40 41
Svar
815
· Visningar
24 986
Senast: WS6
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025