Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

18.45 Välling på 3-4dl vatten (får plats mkt välling i en liten kille också)

Fnys. Jinx-buke. Tror ni inte att, efter jag skrivit här, ungen bara smuttat i sig omkring 2 dl de senaste två kvällarna, och sen puttat bort flaskan?!

Som jag skrev till aneka, den var inte vårt förstahandsalternativ på ho men nu när den sitter där så är jag så nöjd med den! Två rejäla hoar och de är alldeles underbara att torrbada i enligt Isabella :D

Vad var ert förstahandsalternativ?
Torrbada är bra grejer, fast blötbada är det bästa hälsar Milton ;)
Hur går badandet för Isabella numera?

*kl*

Nu har jag anmält Oscar att bli 15-timmars barn på dagis :banana:
Han skulle nog må skitbra av att leka med andra barn, han älskar att träffa kompisarnas barn och sina kusiner.
De har 5 timmar om dagen tis,ons och tors här.
Antar då att jag bör kunna ta ut fp mån, fre, lör och sön då?
Nu tar jag ut heldagar mån, tis, ons och tors. Så jag ska väl kunna lägga om dagarna lite? Eller blir det bidragsfusk om jag tar ut pengar på helgen? Är ju inte några jättesummor direkt eftersom jag va arbetslös innan.

Haha barn är för roliga! Säger man en sak så gör dom tvärtom dagen efter! Sötnosar är va dom är! :)

Läskigt med fladdermusen! Fick ni ut den utan att riva halva huset? Tur att du inte ramlade ner för trappen!

Sen något helt annat men passar på att fråga eftersom du kan det här med tänder. Törs man bleka dom själv? Mina tänder måste verkligen blekas. Dom är så gula och fula nu att det är hemskt men har nog inte råd att göra det hos tandläkaren. :(

God Morgon på er! :)

Ska alla hitta på idag då?
Tror vi ska på födelsedagsfika innan sambon börjar jobbet och sen ikväll ska farmor passa Milton och jag ska äntligen efter den långa sommaren rida ikväll! :) gissar att mina fogar inte kommer bli lika glada men det struntar jag i. :)

Vad kul för Oscar att få börja på dagis :) Det kommer han nog att gilla.

Jag har fortsatt att ta ut fp samma dagar som tidigare, eftersom dessa 15 h (5 h/dag) när min C gick på dagis samtidigt som jag var hemma med S. De där 15h är för de som är just föräldralediga alt arbetssökande.
Så du skall nog inte behöva byta dagar.

Hur går det förresten med alla inskolningsbarn i tråden?
EmelieR mfl??

Det märks att man får mindre tid till er så fort jobbet börjar. Det är lite trist. Jag fick iaf sova inatt, även om det blev avbrott för toalettbesök och så vaknade jag av Vilgot två gånger. Slapp gå upp för det iaf. När jag åkte hemifrån 6:40 sov båda två! När jag är ensam med V så vaknar han minsan 5:40 typ. :p

Vad synd att Milton inte ville sova i sin nya säng. Men han är ju så liten än, så han kommer säkert på bättre tankar om någon månad eller så.

Hur får du upp honom på ryggen i Manducan? Jag har aldrig vågat svinga upp V på ryggen, men nu är han ju så stor att han kan stå bakom mig i soffan så det funkar ganska bra ändå. Problemet är väl bara att hans tröja åker upp. Men jag vet inte hur jag skulle göra om jag var ute och han ville komma ner eller upp igen. :o Hemma sätter jag mig på sängen och tar av selen så han trillar bakåt och lägger sig ner. :D Osmidiga jag, men det var därför jag köpte en Beco, för att kunna få upp lillbebisen på ryggen när han blir lite äldre.

Det är fler inlägg som jag skulle vilja svara på, men jag får nog tyvärr bortprioritera det. Jag läser iaf allt ni skriver! :love:

Jag är uppfostrad på samma sätt, att det man tagit det äter man upp och att gärna ta om för då visar man att man tyckte maten var god. (behöver jag säga att mina föräldrar är överviktiga...) oavsett om man tagit för mycket och ja det sitter verkligen i, jag har jättesvårt att lämna mat på tallriken så nu är jag noga med att äta rimliga mängder.

Meto, dessutom bör man också tömma faten på bordet. Är det en liten korvbit över så visst fasen ska man ha dåligt samvete över att man inte äter den också (inte föräldrar men annan släkt). :cool: inte bra direkt. Tänker inte heller tvinga A äta upp på tallriken! (däremot kanske jag kommer att försöka hindra honom att ta mycket på buffé och sedan slänga, det är hemskt att göra så.)

Jag svingar! :) det går lätt och Milton vet vad som ska hända när selen sitter på höften och jag räknar till tre. Sen brukar jag sätta mig ner i soffan/sängen medans jag hasar ner honom till rätta och spänner in allting. Utifall han skulle få för sig att streta emot och kasta sig bakåt som han kan göra ibland. Ska han ner så sätter jag mig också i soffan så han får hasa ner och sätta sig alt. Ställa sig. :) själva svingandet är enklare än vad man tror när man får kläm på det. Jag övade i sängen första gångerna så han skulle landa mjukt ifall det gick på tok! :)

Okej, jag får träna på det sen när magen är borta. Nu börjar den bli lite för stor. 94 cm i omkrets är den. Slutade på 103 cm förra gången. Vägde mig också imorse. 60,0 kg. Vid den här tiden förra gången var det 62,0, så jag är ändå ganska nöjd.

Sen kom jag överens med min man igår om att vi inte ska äta godis på några veckor. 1 sep tar vi ett nytt beslut ang det. Haha! Känns hårt, men jag kommer att tacka mig själv sen! :D

Vad kul för Oscar att få börja på dagis :) Det kommer han nog att gilla.

Jag har fortsatt att ta ut fp samma dagar som tidigare, eftersom dessa 15 h (5 h/dag) när min C gick på dagis samtidigt som jag var hemma med S. De där 15h är för de som är just föräldralediga alt arbetssökande.
Så du skall nog inte behöva byta dagar.

Fast är det inte om du är f-ledig med lilla barnet så har du rätt att ha de större på dagis etc.? Jag ställde frågan i förra tråden och förstod då att jag kan inte ta fp för Milton alternativt inte heller gå hemma utan att göra något alls (alltså inte stämpla eller vara arbetssökande etc.), då har jag väl heller inte rätt att ha Milton på dagis?
Jag kanske har fel? Rätta mig gärna, för det hade läst mycket av mina problem i september :D

Jag sätter E på höften och "humpar" runt honom när jag bär på ryggen, inte lika elegant som att svinga men tillräckligt enkelt för att jag ska klara av det :D

Känns som att det var mer saker jag skulle svara på, men jag orkar inte gå tillbaka så mycket med mobilen :o. Är i alla fall lycklig över att ha iphonen tillbaka, den var skickad på lagning här om veckan så jag fick nöja mig med en gammal dumtelefon (dvs ej smartphone :p)

Sambons jäkla väckarklocka väckte E precis när han somnat om i morse, så vi har varit uppe sedan 6.20. Är ute och promenerar just nu i förhoppning om att E skulle kompensera sig för den sömnen, men som han sitter och babblar känns det väldigt tveksamt att det ska bli något sovet. Slutmålet för promenaden är öppna förskolan, vi har knappt varit där alls tidigare men nu när nästan alla jag känner avslutar sina föräldraledigheter så känns det som att vi får ge den ett försök. Sen ikväll ska jag ut och äta med en kompis som jag träffar alldeles för sällan, särskilt med tanke på att han nog är min bästa lite-mer-kvalificerade-diskussioner-kompis :love:

Vad var ert förstahandsalternativ?
Torrbada är bra grejer, fast blötbada är det bästa hälsar Milton ;)
Hur går badandet för Isabella numera?

En rund lite större ho men så här i efterhand så var det tur att vi inte valde det för de ska tydligen vara omöjliga/omständiga att diska ugnsplåtar i och de är ju välanvända i detta hus ;)
Badandet går upp och ner, ibland bra, ibland dåligt. Beror på dagsformen men nu är det faktiskt duschen som fungerar bäst av någon anledning.

Läskigt med fladdermusen! Fick ni ut den utan att riva halva huset? Tur att du inte ramlade ner för trappen!

Sen något helt annat men passar på att fråga eftersom du kan det här med tänder. Törs man bleka dom själv? Mina tänder måste verkligen blekas. Dom är så gula och fula nu att det är hemskt men har nog inte råd att göra det hos tandläkaren. :(

Den var på övervåningen så vi stängde de tre rummen så att vi bara behövde jaga i hallen och M fångade den i en plastpåse när den satte sig mot furutaket. Infångande gick väldigt fredligt till och vi släppte ut den i frihet igen :p

Du ska inte bleka när du är gravid eller ammar, det finns ingen forskning på om det kan påverka fostret/gå över i bröstmjölken. Så det är det säkra före det osäkra som gäller.
Annars så säger jag som jag brukar, kit från internet är väldigt effektiva men så är de för starka och risk för skador på tandköttet är stor. Visst är det dyrt med blekning hos tandläkaren men du vet att du får välanpassade skenor som är gjorda efter dig och du vet att blekmedlet är välbeprövat.
För skenor uppe och nere och blekmedel tar vi 2000kr för men sen har du skenor som du kan köpa till blekmedel till i framtiden för under 500-hundringen.

AKB: Det är inte bidragsfusk när du plockar dagar på helgerna så du kan vara lugn :)

Humpar selen med då, så du har honom i selen på höften först? Och var gör du av din arm? :o Känns liksom som att armen är i vägen. Men jag har aldrig provat, kanske ska göra det ändå. Kan ju alltid sitta på sängen.

Men AKB, vad gör då så att säga, de dagar Oskar är på dagis? Jobbar du eller du går "bara" (ja fel ordval, men kom inte på något bättre!) hemma? För får man verkligen ha barnet på dagis om man bara går hemma? Det är en fråga jag stället lika mycket för min skull, eftersom jag också undrar det :) Så det får vem som helst väldigt gärna svara på.

Men de där 15 timmarna i veckan är väl till för arbetslösa eller om jag skulle gå hemma med ett syskon? Vad jag har fattat det som. Att jag lämnar honom är ju för att han ska få träffa andra barn (okej, lite för att jag ska få "slippa" honom lite med :D;))

Ska du stämpla de dagar som har är på dagis så borde det ju vara ok att ta fp de andra dagarna. Om du inte tänkt ta någon ersättning alls de dagarna så är jag tveksam till om du är berättigad att ha på dagis öht. Den allmänna förskolan som är för alla och som är 15 timmar i veckan, gratis gäller ju först från 4 år.

Vet att det förr fanns en regel som sa att man inte fick ta ut fp på S nivå på helgen om man inte samtidigt tog ut antingen fredagen eller lördagen. Vet inte om detta gäller ännu, men som du tänkt göra nu så gör du ju det ändå.

Så har jag också uppfattat de 15 h på dagis. :)

Lite ot, men hur gick det för dig med uska-utbildningen? Ska du fortfarande läsa? :)

*kl*

Om en timme ska vi på samtal på dagis :eek: och om 1 vecka börjar Selmas inskolning. :cry: Det är verkligen skräckblandad förtjusning. Ska bli så skönt att börja jobba själv och jag kommer att sakna Selma så mycket också. Att inte kunna pussa på henne hur mycket jag vill och följa henne dag för dag, samtidigt som jag vet att hon kommer att ha det sååå kul!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
36 37 38
Svar
742
· Visningar
22 899
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar