Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 &Co del 15 <3

Jag stämplar inte (om det är det som menas med ta ut arbetslöshetsersättning?)
Jag får se hur det går med att få in honom. Har skickat iväg en ansöka iaf.
Ska börja plugga i januari hade jag tänkt mig, och hade egentligen tänkt att vänta till dess att få in honom på dagis. Men han är ju så aktiv och gillar att leka med andra barn att jag tycker synd om honom som ska gå här hemma och glo med mig hela tiden.
Öppna förskolan här ligger så långt bort, så det är inget vi åker på dagligen. De har så tråkiga aktiviteter och små lokaler som alltid är överbefolkade.
Dagiset här i byn tror jag har 10 barn nu.

Ååååhh jag har ångest.... Utbildningsfunderingar som alltid just nu.. Står ju och väljer mellan två utbildningar och håller alltså på två platser :o
Antingen väljer jag en utbildning där jag vet personer som gått och som har fått ganska så bra jobb efter utbildningen. Dock är tiderna om dagarna mindre bra och det resulterar i långa dagar för Milton på dagis direkt :( Fördelen är att jag inte börjar förrän 19 september, alltså kan Milton gå korta dagar första veckorna efter inskolningen.

Alternativ två är också en jätteintressant utbildning. Ligger lite närmare och dagarna är kortare för mig i skolan. Dessutom har jag hemstudier ca 2 dagar i veckan (passande nog sällan den dagen sambon är ledig) så dessa dagar kommer Milton gå lite kortare tider på dagis och sedan två heldagar de dagar jag är i skolan. Nackdelen är att jag börjar direkt efter Miltons inskolning (men så är det väl för de flesta andra?). Och så vet jag ingen så på rak arm som gått denna utbildning tidigare som jag liksom kan referera till.. Utbildarna sa på intervjun att ca 90% får jobb inom ett halvår efter avslutad utbildning och det låter ju bra (det sa dem på första utbildningen också).
Och så åker vi en vecka till Bryssel våren -13 :D Vet inte om jag gillar det eller inte, jag är ju som sagt extremt hemmakär och vill inte vara ifrån familjen och djuren mer än någon dag max ;)

Usch, detta är verkligen jättesvårt.. Det lutar redan åt en av dem, men vill först höra vad ni säger om det..

Jag tycker i en sån här fråga som handlar om din framtid och vad du ska jobba med så måste du följa ditt hjärta vilken utbildning du ska välja. Du ska trivas med du ska jobba med annars slänger du din utbildningstid i sjön och det blir bara jobbigt att gå till jobbet.

Är båda utbildningarna likvärdiga och du kommer tycka att båda jobben som blir efter utbildningen är lika roliga (eller hur man nu vill uttrycka sig) så hade jag valt utbildningen med mer tid för Milton.

Jaha, du bär på ryggen! Jag såg framför mig hur du bar på magen, och fattade inte hur du orkade bära så tungt och så länge varje dag utan att få ont.

Nej, jag bär alltid på magen utom om jag ska göra något där jag måste ha honom "ur vägen", typ jobbar i trädgården eller så. Tycker det är lättare att kommunicera med honom när jag ser honom, och så slipper jag att bli dragen i håret ;). Bar jag på ryggen hela tiden hoppas jag att jag skulle ha blivit lika proffsig som mamman på filmen vid det här laget :D

Men jag tycker inte att det känns olika tungt att bära på magen/ryggen, enda skillnaden är hur pass rörlig man är med armarna.

Jag har ingen brådska att fixa det just direkt nu. Mellan tanke och handling kan vara långtid ibland. Men 2000kr va inte så farligt. Kanske får komma ner till er och fixa det för här uppe va dom inte så hjälpsamma när jag frågade. Tur att vi har dig här! :) men är blekningen skadlig mot emaljen? Sorry för många frågor men undrat över detta länge och som sagt är dom inte så hjälpsamma här.

Klart det blir en påverkan på emaljen men man förstör den inte i den bemärkelsen. Blekmedelet öppnar upp emaljen men den sluts ju igen enkelt förklarat och det är ungefär samma process som när man äter och det blir en ph-ändring i saliven.

Du är välkommen att höra av dig när du har bestämt dig för blekning :)

Haha! Till och med osmidiga jag fixade att få honom på ryggen så som på filmen! :banana: Och ner kom han också utan att jag behövde använda soffan eller sängen. Så bra! Ska öva lite till bara, för det funkar trots allt bra att bära med Manducan trots att magen är stor. Det är svårare med Becon pga det smalare höftbältet.

Nu har jag också provat att sätta fnulan på ryggen :laugh: gick helt okej, hon knölade lite först men när hon fick rida runt på min rygg här på bottenvåningen blev hon ganska glad igen och skrattade som en tok :D en liten fråga bara, hur ska dragkedjan vara? Stängd eller öppen? Spontant öppen för längre stöd för hennes rygg?!

Jag har den stängd eftersom Vilgot vill ha armarna ovanför selen och är dragkedjan öppen blir den för lång och klämmer det under armhålorna för honom. Men vill Fnulan ha dom inuti liksom så är det nig bäst att ha den öppen.

Kul att hon gillade den! Vilgot säger ingenting och tycker att deg är helt okej att sitta där en stund medan jag stöder köket t.ex. Men det får inte bli för länge, för då ledsnar han.

Vi får prova vad hon vill helt enkelt :) jag tror nog att hon kanske vill ha den stängd ändå när du lägger fram det så där :idea:

*kl*
Hittar inte vem som undrade om Ebba o inskolning... Hon börjar den 22 aug... Så just nu passar min mamma henne i två veckor. Fungerade bra att ha upp henne i morse iaf. Igår var hon ledsen.

På dagiset idag hörde jag en dotter som skrek hjärtskärnade när hennes mamma gick o då började jag helt plötsligt känna- tänk om det blir så... Jag som har vart så säker på att E kommer att älska det...

Annars så händer det inte mkt här... Men plötsligt händer det ;)

Men om du bara tar ut fyra dagar nu, då sänks ju din SGI :confused:

Kan du uräkta en trögfattad stackare,men hur menar du nu? Jag som arbetslös får 180 kr om dagen (har jag för mig) även om det heter sgi eller lägstanivå dagar (eller vad de nu hette) så det spelar ingen större roll.

Nej det spelar ingen roll för dig, din kan de inte sänka, utan det är ju mer för oss som har högre SGI och vill man skydda den så måste man ta ut minst 5 dagar i veckan :)

Jag har tänkt lite på det där med dagis till Oscar, sköter inte du djuren hemma? Kan du inte på något vis bli anställd på er gård så att du har en anställning som ger dg berättigad plats på förskola, för Oscars skull så att han får leka av sig på dagarna percis som du vill? :)
Jag menar om det skulle vara struligt att få plats.

Senast ändrad:

Fast vid arbetslöshet har man väl också rätt till dagis?

AKB, jag tror inte att du "bara kan vara hemma" och få ha Oscar på dagis, men är du inskriven arbetssökande eller blir anställd på gården så får du ju det. Med reservation för hur arbetslöshetsregler ser ut, för jag har ingen aning, vet bara att man kan ha på dagis då.

Både ja och nej, arbetslös: nej men arbetsökande: ja. AKB är ju inte arbetsökande och fick känslan av att hon inte ville skriva in sig på AF :) därför undrade jag om anställning på gården om de inte själva hade tänkt på det :idea:

Senast ändrad:

Är skillnaden mellan att vara arbetslös och arbetssökande att man är inskriven på af?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
35 36 37
Svar
737
· Visningar
22 899
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024