Världscupen 2013-2014

Masqueradee

Trådstartare
Hittade ingen tråd på detta ämnet och det tyckte jag var lite synd!
(Om det redan finns en ber jag om ursäkt! :o )

Vi måste ju verkligen ha en tråd nu när världscupen har dragit igång! Vad tyckte vi om första omgången? Några uppstickare vi inte räknat med? Vad tycker vi om resultatet?

Diskutera, diskutera :D

Sv: Världscupen 2013-2014

Kommer ju aldrig ihåg namn :p Men jag tycker att det var flertalet som red fruktansvärt illa!

Och sen gillade jag inte att han vars häst snubblade flera ggr på följd bara fortsatte på nästa hinder utan att ha en susning om om hästen var okej :/

Så nja, någon positiv första omgång skulle jag inte vilja kalla det :p

Å vad bra att du påminde mig, missade ju sändningen igår! Får kolla nu, återkommer med min analys :D

Jag såg hoppningen idag, kul att det är igång igen! :)

Spännande omhoppning där jag satt och var (för miljonte gången) så fascinerad över hur Marcus Ehning lyckas rida så oerhört snabbt och samtidigt snyggt :D

Jag hann inte se så himla mycket men något jag har gått och funderat på är Angelica Augustsson och hennes ritt.
Visserligen är Mic Mac "känd" för att ha huvudet i skyarna men jag tycker inte att hennes ritt var direkt vacker. Ser ut att vara otroligt hårda händer och uppenbara sågningar efter var och varannat hinder.

Himla klumpigt att dra på sig en stor blåtira dessutom. Haha! :p :D

Har inte sett sändningen...

Vet bara att jag är ett stort fan av Luicina Diniz, alltid glad på sina hästar efter en start, oavsett hur det gått inne på banan...

Jag hann inte se så himla mycket men något jag har gått och funderat på är Angelica Augustsson och hennes ritt.
Visserligen är Mic Mac "känd" för att ha huvudet i skyarna men jag tycker inte att hennes ritt var direkt vacker. Ser ut att vara otroligt hårda händer och uppenbara sågningar efter var och varannat hinder.

Skriver under på detta!

Klumpigt, det var ju en häst som skickade mellanväggen på henne vid lastning, varför var det klumpigt? Sen är det väl aldrig roligt när folk gör illa sig, så jag förstår inte vad du skrattar åt.

Micmac är ju uppenbart extremt svårriden och het, vore det bättre om hon lät hästen skena så att den kraschade in i hindren, eller hur menar du?

Mic Mac är, vad jag förstått det, extremt svår och de är väl i princip bara angeliqa som lyckats så bra på den...

Vet att hon trimmar den på hel vanligt tränsbett och det funkar uppenbarligen väldigt bra, men den blir extremt vild på hinder samtidigt som den är känslig och de är väl därför så få har lyckats med den...?

Nån som vet vad det är för tjafs mellan Sverige och andra nordiska länder?

Ja att Norge och Finland inte har gett några wild cards till grannlandet Sverige. Vet inte varför för det har tidigare år liksom varit lite praxis att man gynnar sina grannländer lite här uppe i Norden och ger flera wildcards till grannländerna. Medan i år har Norge och Finland valt att ge wildcards till bla Qatar och Mexico.

Med tanke på att Sverige blev lagtrea på EM så borde ju de svenska ryttarna "vara i ropet" för de flesta tävlingsarrangörer vill väl ha de "hetaste" ryttarna men så är tydligen icke fallet något som framförallt upprört Sylve Söderstrand tydligen, som tidigare (OS 2008) var Norges landslagstränare och Norge tog ju en historisk OS bronsmedalj som senare fråntogs dem pga av dopning. Är det gammalt groll från denna tid som ligger bakom, inte vet jag, men Sverige reagerar med stor besvikelse över att inte få några wild cards, å andra sidan så får ju värdlandet ge wild cards till vem som helst i stort sett :confused:

Kanske gammalt groll sedan stormaktstiden som blommat upp igen :D

Visserligen är Mic Mac "känd" för att ha huvudet i skyarna men jag tycker inte att hennes ritt var direkt vacker. Ser ut att vara otroligt hårda händer och uppenbara sågningar efter var och varannat hinder

En blåtira får man så lätt utan att man för den skull behöver vara klumpig. Och Mic Mac är nog väldigt svårriden på hinder men hoppa kan hon. Jag tvivlar på att Angelica rider alla hästar på det sättet. Själv skulle jag aldrig våga hoppa den hästen :nailbiting: ens över ett litet kryss

Senast ändrad:

En sak jag reagerade på var Edwina Tops-Alexander som verkade bli hängande i tyglarna över hindren flera gånger på sin häst, något jag också observerat tidigare i tex GCT.

Kollade sändningen i mobilen igårkväll, och ja.. jag får hålla med de flesta här. Kändes inte som att det var någon jag blev så jätteimponerad över. Förutom Angelicas mod (att hon överhuvud taget vågar hoppa den hästen!!) och Scotts ismage. Hans nosgrimma gick sönder, fick låna en annan lite snabbt och blev jättesen in på banan - men går in och vinner. Det är nerver det! Tyckte inte det var någon annan som glänste direkt, även om det var stor skillnad på ritterna i början och de i slutet då de mer rutinerade kom.

Reagerade mycket på.. åå vad hette han nu? Han som red med 30 cm långa tyglar och händerna uppe vid nackstycket på hästen. Plus en häst som i stort sett inte hade några halsmuskler alls! Kändes som om det var många i startfältet som kanske inte egentligen var redo för banan.

Sen är det ju i början på inomhussäsongen och det tar väl en tid att vänja sig vid det också.

Jamen var det inte italienare? Som lika gärna kunde hållt i bettringarna? Och som såg ut att vara 1 meter för lång för hästen och hästen som dessutom såg lite rund ut och inte alls såg ut som någon atlet.. i mina ögon!

En sak jag reagerade på var Edwina Tops-Alexander som verkade bli hängande i tyglarna över hindren flera gånger på sin häst, något jag också observerat tidigare i tex GCT.

Håller med. Gillar inte henne alls. Inte ridstilen, och inte attityden. Det sitter väl i efter att jag läste/hörde någon intervju där hon var lite tyken mot RGB, men jag har svårt för henne..

Jamen var det inte italienare? Som lika gärna kunde hållt i bettringarna? Och som såg ut att vara 1 meter för lång för hästen och hästen som dessutom såg lite rund ut och inte alls såg ut som någon atlet.. i mina ögon!

Joo det kan det nog ha varit! Hästen såg ut som en ponny nästan, han var stoor på den och hade hästens huvud i knät typ.. :meh:

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV