Världscup finalen GBG

Sv: Världscup finalen GBG

KL
Nu såg jag inte allt men en hel del nu på morgonens repris. Min första tanke var att Langehanenberg återigen sitter och sparkar/hackar med sporrarna i hästens sidor när den piafferar. Det ser verkligen inte trevligt ut. Ingenting som jag vill se alls på en dressyrbana. Bara hårt och otrevligt. Det är synd. Nu såg jag inte hela hennes ritt så det är möjligt att den varit mycket bättre i början. Missade tyvärr Gal. Hans ridning brukar vara en fröjd att se. Tyckte också att det var bra att Adelindes missar för en gångs skull kostade en hel del. Ska bli roligt att se fortsättningen. (och jag hoppas jag kan se hela då). Att patrik gnäller för att de inte fått rida på banan helt klart är också sorgligt. Det är tråkigt för hans del att hästen är så känslig, men det var ju trots allt lika för alla och det var ju flera hästar som reagerade, men de andra ryttarna gnäller inte. De tar det för vad det är.

Håller med dig, det var många hästar som reagerade. Scandic skyggade dessutom bara litegran, Parzival blev jätterädd och heltokig. Ändå lyckades Adelinde få till resten av programmet.
Förstår att han blir besviken men han kanske borde hålla det för sig själv nästa gång. Han har inte en direkt hög stjärna hos almänheten pga rollandet och den attityden han visar nu hjälpar knappast till...

Japp, väldigt markbunden galopp, fick mig att behålla hoppet om att min häst också kan gå högre klasser;)

EG var en fröjd att se, så otroligt mjuk och fin ridning. Hästen såg ut att tycka att detta med dressyr är helskoj och plättlätt. Ren njutning att se.

Jag reagerade också på HLs skänklar i piaffen, men i övrigt var den uppvisningen också en ren fröjd att se. Jag tycker det var helt rätt att hon vann.

Jag tycker nog att Scandic skyggade mer än bara "lite grann". Han var väldigt spänd genomgående och hade många missar. Medan Parzival endast visade sig rädd i just piaffen (och det med besked!).

Förvisso finns regler att följa med hur banan ska se ut, men jag håller dock med de som anser att sådant här ändå är något som hästarna måste lära sig. Kanske i synnerhet på den nivån där de utsätts för både det ena och det andra, fotgrafer på alla möjliga ställen mm mm. Det var ju dessutom samma förhållanden för alla.

kl

Var det förresten någon som hörde på radio under dressyren? Jag missade allt när det var live eftersom vi hade mycket lägligt planerat strömavbrott här hemma :meh:, men mamma sa att CO och Maria hade haft svårt att hålla sig för skratt när de rapporterade om Patriks blomfadäs :rofl:

Tror som du att både Adelinde och tyskan är svåra att komma förbi för Tinne. Men om bronsmedaljen är det ganska öppet! Vid en felfri ritt så kan det bli ganska spännande det här..

*kl*

Gals sits alltså.. Ge mig!!! Han och hans häst är ju ett och samma djur.

Någon som har något att säga om Parzivals piaff? Ska den se så bakvänd ut? Brukar den det? Är han överbyggd? Lätt och luftig bak och tung som en pansarvagn framtill.. Ska det inte vara tvärt om?

Jag har alltid tyckt att han mest är stor och tung fram, har aldrig förstått alla lovord som östs över honom.

*kl*

Gals sits alltså.. Ge mig!!! Han och hans häst är ju ett och samma djur.

Någon som har något att säga om Parzivals piaff? Ska den se så bakvänd ut? Brukar den det? Är han överbyggd? Lätt och luftig bak och tung som en pansarvagn framtill.. Ska det inte vara tvärt om?

I evighetstråden om kontakt med hästens mun som för en liten tid sedan var het på Ridningsforumet fanns det en film där Adelinde tränar Parzivals piaff. Där såg den ut precis så. Stod liksom och studsade med bakbenen i framvikt :crazy: Jag rider som en kratta själv, men man behöver ju inte tillhöra värdseliten för att veta att piaff är en samlad rörelse där vikten ska förläggas bakåt, inte framåt.

Du kan inte flytta mer än ca. 2% bakåt. Hästen kommer alltid förbli tyngre i framdelen. Anledningen tror jag är att han, i jämförelse med andra hästar, har mycket mindre uttrycksfulla frambens rörelser. T.ex Don Auriello, Totilas osv. Men Parzival har av naturen då fått ganska så aktiva bakben. Men man är ju aldrig nöjd. Är det inte tillräckligt fram så gnäller man, är det inte tillräckligt bak så gnäller man...

Jag har aldrig sagt att Scandic är bättre så jag fattar inte varför du visar det där för mig? Jag gillar inte Parzivals exteriör, varken med eller utan utrustning på, och tycker alltid att han ser stor och tung ut fram, oavsett hur samlad han än är.

Nja, fast det finns ju en definition av hur piaff ska se ut och det är ju att bakdelens vinklar ska slutas så att bakdelen sänks och åstadkommer en relativ höjning av framdelen. Ingenstans står det att hästen ska studsa upp och ner på bakbenen så att tyngden på framdelen ökar. Det måste väl ändå stå i rak motsats till rörelsens själva syfte? Nu säger jag inte att hennes piaff alltid ser ut så, men i din filmen som togs upp i tråden jag nämnde var det faktiskt påtagligt.

Jag är inte ute efter att sänka just Adelinde. Jag har egentligen inga särskilda favoriter bland ryttarna och följer inte dressyren på det sättet. Jag blev bara uppriktigt chockad över hur bakvänd piaffen såg ut i exemplet jag nämnde.

Du kan inte flytta mer än ca. 2% bakåt. Hästen kommer alltid förbli tyngre i framdelen. Anledningen tror jag är att han, i jämförelse med andra hästar, har mycket mindre uttrycksfulla frambens rörelser. T.ex Don Auriello, Totilas osv. Men Parzival har av naturen då fått ganska så aktiva bakben. Men man är ju aldrig nöjd. Är det inte tillräckligt fram så gnäller man, är det inte tillräckligt bak så gnäller man...

Håller med...spelar nog ingen roll hur skicklig eller framgångsrik man är. Nått måste alltid klagas på .:D

Exakt, på dom med gest klagar man på bakbenen och på dom med bättre bakben klagar man på att det inte är tillräcklig gest.
Ska bli väldigt spännande idag!
Skulle ju vara sjukt kul om det blev lite omkullkastat för en gångs skull! Hoppas på Tinne som bästa svensk, sen tror jag nog Parzival shapeat upp sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka