Världens första kommersiellt klonade hundar

Sv: Världens första kommersiellt klonade hundar

Det sjuka är ju att folk verkligen tror att det är exakt deras gamla hund som "föds på nytt". Vad besvikna domn måste bli när den hund inte blev exakt som gamle fido var. Jag har hört att kloning kan ge sämre exemplar av djuret. Varför minns jag inte men det är ju ytterligare en anledning att rygga tillbaka.:crazy:

Alltså... det jag undrar är verkligen VARFÖR man gör något sådant.. Är inte charmen med att ha flera hundar att de är olika, både utseendemässigt och mentalt?

Med de klonade hundarna blir det väl bara utseendet som klonas? Vad får de nya hundarna för mentalitet? Hur reggas de?

Men ush:mad:
Teknikens utveckling är inte alltid possitiv om man säger så...
Undra hur man räcknar inavelsgraden på hunden och hur de reggas.
Det håller ju inte:crazy:

Jag håller med, de är sjukt :crazy:

Däremot vore en sak väldigt väldigt intressant, förutsatt att valparna verkligen blir identiska.

Tänk att ha 10 exakt samma individer, placera ut dessa valpar i olika typer av hem, i olika miljö och med olika träningsstilar.
Sen se hur mycket vår uppfostran påverkar valpen :)
De vore hur intressant som helst!
Men, de finns så mycket mer negativa saker med kloning att det inte är tänkbart..

Alltså... det jag undrar är verkligen VARFÖR man gör något sådant.. Är inte charmen med att ha flera hundar att de är olika, både utseendemässigt och mentalt?

Med de klonade hundarna blir det väl bara utseendet som klonas? Vad får de nya hundarna för mentalitet? Hur reggas de?

Håller med.. visst kommer man känna sig fruktansvärt ensam och snudd på förkrossad när ens hund i framtiden lämnar in, men som med allt annat måste man ju gå vidare. Och som MrsScabtree sa, det blir ju inte samma hund ändå, bara "skalet".

Några i mina föräldras hemort hade förr en mycket trevlig boxer som tyvärr fick avlivas pga någon sjukdom med tömningen av avföring. Klart att det var tråkigt och det var verkligen deras ögonsten, men så är det ju att ha djur...

Uppfödaren hade en ny kull valpar där denne hundens bror var pappan och valpen dom erbjöds var väldigt lik deras gamla hund utseendemässigt. Dom tog hem valpen och funderade allvarligt t.o.m på att ge den samma namn som förre. Men de tog ett annat namn som iofs var ganska likt. :crazy:

Det finns en tik här i världen som jag älskar något enormt mycket, Zala. Hon är helt fantastisk på alla sätt och vis. MEN jag skulle ALDRIG klona henne, det skulle kännas elakt och fel.

Istället har jag nu en tikvalp efter henne, som på alla möjliga sätt är otroligt lik min älskade "gamling". Fördelen är att denna valp faktiskt verkar bli ÄNNU snyggare och ännu bättre än mamma Zala. Hon har inte fått något namn som påminner om Zalas, däremot, i stamtavlan heter valpis Wahidah Cherazade Bint Zala. Wahidah betyder "unik". Bint Zala betyder "dotter till Zala".

Det känns mer hedrande mot min älskade tik än att klona henne...

Det finns en tik här i världen som jag älskar något enormt mycket, Zala. Hon är helt fantastisk på alla sätt och vis. MEN jag skulle ALDRIG klona henne, det skulle kännas elakt och fel.

Istället har jag nu en tikvalp efter henne, som på alla möjliga sätt är otroligt lik min älskade "gamling". Fördelen är att denna valp faktiskt verkar bli ÄNNU snyggare och ännu bättre än mamma Zala. Hon har inte fått något namn som påminner om Zalas, däremot, i stamtavlan heter valpis Wahidah Cherazade Bint Zala. Wahidah betyder "unik". Bint Zala betyder "dotter till Zala".

Det känns mer hedrande mot min älskade tik än att klona henne...

Det tyckte jag var väldigt vackert och fint av dig :bow:

Är också VÄLDIGT anti till detta. Sjukt tycker jag. Man föds, man lever, man dör. Det är så livet är. Det är så livet ska vara trots att man kan tycka att många nära lämnar en för tidigt. Livet är orättvist ibland. Men en hund som har fått leva sitt liv borde få somna in naturligt och lycklig och inte bli klonad. Vansinnigt! Tror de verkligen att de kan få en exakt lika dan hund som ens tidigare? Aldrig. Lättlurade. Även om jag hade pengar skulle jag aldrig någonsin göra något sådant.

Är också VÄLDIGT anti till detta. Sjukt tycker jag. Man föds, man lever, man dör. Det är så livet är. Det är så livet ska vara trots att man kan tycka att många nära lämnar en för tidigt. Livet är orättvist ibland. Men en hund som har fått leva sitt liv borde få somna in naturligt och lycklig och inte bli klonad. Vansinnigt! Tror de verkligen att de kan få en exakt lika dan hund som ens tidigare? Aldrig. Lättlurade. Även om jag hade pengar skulle jag aldrig någonsin göra något sådant.

Jag tycker visserligen att kloning av husdjur verkar tämligen meningslöst just på grund av att miljön är en såpass stark faktor. Jag är inte heller insatt i vilka eventuella risker kloning kan medföra i ett vidare perspektiv.
Men ditt utalande om "en en hund som har fått leva sitt liv borde få somna in naturligt och lycklig och inte bli klonad." begriper jag inte alls. Ehh tror du den döda hunden lider av att bli klonad?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 292
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 162
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 804
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 319
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025