Sv: Världens bästa tonåring(ar)
/.../
I våra diskussioner här hemma så blir det den med bääst argument som "vinner" och det är nödvändigtvis inte alltid den som är vuxen som tänkt bäst.
Hehe...
Ungefär så är det hos oss också. Vi uppmuntrar alltid barnen att själva formulera argument eller komma med motargument när det tycker att vi resonerar oklokt.
Vad gäller matten så har jag haft samma tankegångar, varför kunna alla tabeller när det nu finns miniräknare? Högst rimligt och rationellt argument, eller hur? Men så funderade jag på olika argument och kom fram till ungefär följande:
Tabellkunnande borde vara rimligt därför att snabb huvudräkning inte bara sparar tid på enkla räkneproblem, utan också för att man då snabbt kan göra sig en uppfattning i rimligheten i fall någon siffra stämmer eller ej.
När man kan tabeller per automatik så ger man mer utrymme för hjärnan att tänka logiskt kring matteproblemet när det är på betydligt svårare nivå.
Jag drog parallellen med min engelska och frågade mig om jag skulle säga till en elev i engelska att han/hon inte behöver bry sig om att kunna de oregelbundna verben utantill, därför att han/hon kan ju alltid bära omkring på grammatikboken... självklart inte.
En liten diskussion nyligen om just detta ämne, med min gode kollega matte och fysikläraren visade att jag hade rätt. Han berättade att det största bekymret han har med elever på matte B och matte C-nivå som inte klarar kursen är att de inte var tillräckligt "flytande i matte", ungefär som man skulle säga vid språkkunskaper.
Han menade att man med lätthet kan överblicka ett matteproblem om dessa tabellkunskaper sitter i ryggmärgen. dessutom är det praktiskt när man skall räkna om vad varorna kostar på reor osv...
Intressant va?