Världens bästa tonåring(ar)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Världens bästa tonåring(ar)

Jag försökte att avstyra henne av flera skäl.
Ett var att jag tror inte att ämnena egentligen är de hon tycker är roliga. Och att kraven på den linjen är så tuffa att risken var överhängande för "väggen" eftersom jag vet att hon är ambitiös.

Jag försökte att avstyra henne av flera skäl.
Ett var att jag tror inte att ämnena egentligen är de hon tycker är roliga. Och att kraven på den linjen är så tuffa att risken var överhängande för "väggen" eftersom jag vet att hon är ambitiös.

Ja, precis. Det man inte är så bra på heller blir ju sällan roligt.

Det är ju ibland bättre att välja en enklare väg och lyckas än att ta svårast tänkbara utbildning och med ett nödrop slinka igenom.

Och då ska ingen komma och bestämma att någon annan inte får skriva om exv sin glädje och stolthet.
Och ingen skall heller komma och bestämma att man inte får ifrågasätta bedömningskriterierna i vad som är världens bästa tonåring.

Om det verkligen är betyget som skall avgöra det?

Uppenbarligen handlar det här främst om att Cirkus trampat I_U på tårna vid ett tidigare tillfälle,

Det var inte Cirkus.
Det framgår tydligt i mitt inlägg vem det var.
Jag tog upp det då jag tycker att det är konstigt att bara vissa saker får hyllas.
Och att det tydligen också beror på vem som hyllar sina barn.

Är det så att andra får hylla sina barn?
Men jag får inte hylla mina?

Det tycker jag i sådana fall är ett märkligt sätt att resonera.

Tack så mycket för din hjälp! I och med att jag inte känner någon med koll på UK så har jag inte haft nån aning alls om hur det funkar. Tack!

Vad anser du är en rimlig service nivå ?
Vad är ett tungt lass ?

Jag vet inte riktigt.
Det är en balansgång som jag går och inte har någon tydlig linje på.

Tillräcklig nivå för att klara av livet kanske.
Vad nu det är?
Och inte så tungt lass att skolan eller sömnen kommer i kläm.
Som vissa med över-karriäristiska föräldrar har det.

Eller de med problem, men de skull jag ju lämna utanför.

Johodå ! Jag tycker att du skall hylla dina barn - varför inte passa på nu när vi ändå har en tråd för ämnet !

Därför att jag tidigare när jag gjorde det i en tråd här fick en redig smocka för det av en av användarna i denna tråden.

Samt att just betygen som verkar vara det enda som är tillåtet att hylla i denna tråden inte tilltalar mig att hylla.

Det första är ju som det är.
Betygen som måttstock på hur "BRA" barnen är vill jag däremot diskutera.
Och även vilka andra sätt att mäta som kanske är bättre.

Min filosofi är att varje medlem i famljen skall känna sig delaktig och bidra med sitt strå till stacken. Dels för allas skull, men också för sin egen. Det KÄNNS bra när man har gjort något som tex att städa sitt rum eller putsa alla fönster (det kan vara helt andra saker också som att laga en leksaksdinosarie åt sin lillebror eller vadsomhelst). Den som bara surfar på andras service känner inte delaktighet, den bara är och kan helt egoistiskt tänka på bara sig själv - vilket jag inte tror fungerar i långa loppet, ffa inte i sammanhang där ingen annan servar dem.

Balansgången är svår - det håller jag med om.

En sak som jag skulle vilja fllika in här i största allmänhet är att för att överhuvudtaget prestera bra (inom vilket område som helst) så måste drivet komma inifrån människan själv.

Det kanske är själva drivet som vi skall hylla?
Det kan ju sedan ge olika goda resultat inom de mest skiftande områden.

Hur mäter man det?

Men det är inte det enda som är tillåtet att hylla. ALLS.

Det var inte det enda som stod i ursprungsinlägget. Och du hade kunnat byta "ridit två hästar om dagen" mot lärt sig svåra stycken på fiol (eller nå't). Det går också bra att byta "nästan lärt sig att köra bil" mot valfritt !

Vad det gäller betygen så går det bra att hylla alla som kämpat igenom gymnasie/grundskola och gjort så gott de kunnat.

Det går också bra att hylla den som öppnat sitt hem för en behövande kompis (vet en sån tråd - där tonåringarna hjälpt en annan tonåring !)

Eller vad som nu finns att hylla.

Du ser tydligen bara din egen verklighet och drar för snabba och långtgående slutsatser utefter det.

Det här handlar inte alls om just min verklighet.
Dock är det den enda verkligheten som jag har rätt att vika ut på ett allmänt forum.

Det handlar egentligen om andra barns verklighet.
Men deras liv har jag ingen rätt att blotta här.

Och så vore det bra om du läste hela alla mina inlägg.
Och försökte dra någon sorts slutsats utav dem.
Jag kan inte lämna ut mera än så här för jag äger inte problemet.

Jag har försökt att ge vinkar utan att bryta mot forumreglerna.

Varför kan man inte bara få finnas till och bli älskad och uppskattad för den man är och inte för det man gör?

Och just i den andan så undrar jag ju då varför världens bästa tonåring mäts med just betyg?
Och ifrågasätter om det är ett bra sätt att mäta.

Ingenting mera egentligen och ingenting mindre heller.
Även om många här vill göra det till det.

Min filosofi är att varje medlem i famljen skall känna sig delaktig och bidra med sitt strå till stacken. Dels för allas skull, men också för sin egen.

Det som jag fetstilat här är det som jag funderar mest över.
Att för sin egen skull göra sin del så att man inte blir en odräglig människa som inte fungerar bland andra och ingen annan står ut med.

Jag undrar hur mycket, eller litet, som behövs för det?

Jag ser dem, de sönder-curlade, de är överrepresenterade i Sigtuna av någon anledning (SSHL).

Jag tror att det är individuellt.
Och i viss mån åldersrelaterat, man kan ju inte ha samm krav på en sjuåring som på en sjuttonåring.

Kanske något att starta en separat tråd om.

Och ingen skall heller komma och bestämma att man inte får ifrågasätta bedömningskriterierna i vad som är världens bästa tonåring.

Om det verkligen är betyget som skall avgöra det?

Jag tror Cirkus (med flera föräldrar) även har andra anledningar att tycka att de har världens bästa tonåringar, trots finfina betyg. Du har kanske inte läst allt som skrivits? Det handlar inte bara om betygen, men jag kan förstå att Cirkus är stolt och glad över prestationen, med tanke på att de fått kämpa för dem.

Det var inte Cirkus.
Det framgår tydligt i mitt inlägg vem det var.
Jag tog upp det då jag tycker att det är konstigt att bara vissa saker får hyllas.
Och att det tydligen också beror på vem som hyllar sina barn.

Jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag tog fel. Antingen har jag läst slarvigt eller så blandade jag ihop namnen. :o

Är det så att andra får hylla sina barn?
Men jag får inte hylla mina?

Det tycker jag i sådana fall är ett märkligt sätt att resonera.

Självklart ska alla som vill få hylla sina barn, för vilka prestationer som helst. Det spelar väl ingen roll om det handlar om musik eller matematik och jag har aldrig sagt något annat heller. Men jag tycker att du biter dig själv lite i svansen, när du klagar över att du i ett tidigare sammanhang blev påhoppad när du hyllade ditt barns prestation och sen gör samma sak själv. Varför ge igen på ett sätt du själv inte gillade? Vad hände med "behandla andra som du själv vill bli behandlad"?

....................

Varför ägnar du en hel klase med inlägg åt att missförstå mig när du egentligen mycket väl begriper problematiken?

Jag har inte missförstått dig. Och jag håller med det du säger angående att mäta värde. ;) Men jag ilsknade till och såg rött när du ansåg dig ha rätt att bestämma vad som fick skrivas och på vilket sätt, när du skrev att Cirkus inte fick skriva som hon gjorde för att det var ett slag i ansiktet på föräldrar till barn som har det svårare. Jag blev helt enkelt skitsur och högg. Det är allt och den enda anledningen till mina sura och kanske något elaka inlägg.

Sakfrågan i sig har jag inget att invända emot. Inte mer än att du tydligen har missförstått syftet med TS eller kanske misstolkat. Man kan inte dra alla över samma kam.

Tack så mycket för din hjälp! I och med att jag inte känner någon med koll på UK så har jag inte haft nån aning alls om hur det funkar. Tack!

Ingen orsak! Är inte så uppdaterad, men jag måste säga att jag verkligen rekommenderar att åka. Bortsett från språket och allt det där är det superroliga kurser, ofta, då det inte alls är lika stereotypt upplagd undervisning som i Sverige.

UCAS handbook är bibeln du ska beställa (typ via Amazon) om du inte redan har den, där finns alla utbildningar och fakta med.

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama